Punkt 5 Status på etablering af varmepumper

Beslutningstema

Varmepumper i de kommunale bygninger skal bidrage til at opnå den vedtagne målsætning om 100 % VE (vedvarende energi) i 2030 for Svendborg Kommune som virksomhed. Svendborg Kommune er i gang og fortsætter med at etablere varmepumper for at sikre omstillingen til 100% VE.

 

Svendborg VE A/S har udtrykt interesse for at overtage ejerskab og drift af kommunens varmepumper.

 

Administrationen undersøger mulighederne for at lægge nuværende og fremtidige varmepumper over i selskabet Svendborg VE A/S. En status for denne undersøgelse forelægges til udvalgets orientering.

Indstilling

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget,

 

  • at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

I det følgende gives en status for udbygning af varmepumper på kommunens ejendomme, samt fremdriften i undersøgelsen af mulighederne for at få disse anlæg overdraget til Svendborg VE A/S.

 

Status for etablering af varmepumper

Følgende ejendomme opvarmes med 100 % varmepumpe:

  • Tved Skole, Byhaveskolen, Øbakkerne Sundhøj Børnehus, Tipsvænget 17, Sydbo, Værestedet Nymarkskolen, Tåsinge Skolen afd. Sundhøj Lærerforberedelsen, Energihuset Sundhøj, Brændeskov Klubhus, Sundbyøster Humlebien

 

Følgende ejendomme er der planlagt varmepumper for i 2021:

  • Sundbyøster Kobberbækken Nord og Syd, Sundbyøster Poppellunden, Thurø Skole, Tåsinge Skole afd. Lundby, Kolibrien, Dagplejernes Hus
  • Rantzausminde Skole (over 250 kW), se dog nedenfor Anlæg over 250 kW

 

For en række ejendomme afventes, at der træffes beslutning om at etablere fjernvarme i de respektive områder:

  • Ørkildskolen afd. Øst, Frederiksø 4A
  • Svendborgvej 135, Ollerup Plejecenter, Vestermarkskolen, Øbakkerne Ollerup Børnehus, Heldagsskolen, evt. Vestre Stationsvej 2

 

Status for mulighed for at overdrage varmepumpeanlæg til Svendborg VE A/S

Når varmepumpeanlæg overdrages til et selskab, skal der skelnes mellem anlæg under og over 250 kW.

 

Kommunernes hjemmel til at drive varmeforsyning i et selskab omfatter alene kollektive varmeforsyningsanlæg, f.eks. et fjernvarmeanlæg og andre anlæg over 250 kW, der har en projektgodkendelse.

 

Anlæg over 250 kW

Administrationen har hidtil vurderet, at der kunne lægges seks anlæg over i Svendborg VE A/S. De fem anlæg skal dog undersøges nærmere for, om der reelt er et varmebehov over 250 kW på den enkelte lokation. Det er varmebehovet der afgør, om anlægget regnes for over eller under 250 kW.

 

Svendborg Kommune har for nuværende kun ét anlæg (Rantzausminde Skole), der kan overføres til et selskab, idet dette anlæg både er over 250 kW og har den fornødne projektgodkendelse.

 

Det vurderes, at den økonomiske gevinst ved at flytte ét anlæg vil være begrænset, særlig henset til det store administrative arbejde, der følger med, når anlægget er omfattet af varmeforsyningsloven. Der afventes derfor fortsat en afklaring af, hvilke administrative opgaver Svendborg VE A/S skal udføre for at overholde bestemmelserne i varmeforsyningsloven ved forsyning af anlæg over 250 kW. 

 

Særlige udfordringer ved Rantzausminde Skole

Der foreligger en projektgodkendelse efter varmeforsyningsloven, som gør det muligt at flytte anlægget over i et selskab. Projektgodkendelsen er godkendt af Byrådet den 30. marts 2021. Projektgodkendelsen dækker dog ikke muligheden for at opvarme skolen 100 % med varmepumper.

 

De samfundsøkonomiske beregninger, der ligger til grund for projektgodkendelsen for Rantzausminde Skolen, tillader maksimalt en investering på 1 mio. kr. Projektet er dog anslået til 2,5 mio. kr. Det betyder, at det ikke er muligt at udføre et 100 % varmepumpeprojekt, men at der skal suppleres med andre energikilder, som ikke nødvendigvis er 100 % VE. Dette vil ikke være i overensstemmelse med kommunens målsætninger i klima- og energipolitikken.

 

En samfundsøkonomisk beregning tager afsæt i forudsætninger udmeldt af Energistyrelsen. Det forventes, at der bliver offentliggjort nye forudsætninger i november 2021. Det forventes at nye beregninger vil kunne give mulighed for 100 % varmepumpe, som vil forudsætte en ny projektgodkendelse.

 

Anlæg under 250 kW

Er et anlæg under 250 kW er der tale om individuel varmeforsyning. Administrationen undersøger i øjeblikket om disse mindre anlæg på de kommunale bygninger også kan flyttes til et selskab.

 

Både revisionsfirmaet BDO og advokatfirmaet Energi og Miljø har for Svendborg Kommune undersøgt reglerne. Svendborg Kommune har på den baggrund anmodet Ankestyrelsen om at fortolke reglerne om at drive individuelle anlæg i et kommunalt selskab. Ankestyrelsen har oplyst, at styrelsen vil vende tilbage med et svar sidst i september, jf. Bilag 1 (Bilag 1 Brev fra Ankestyrelsen af 20. august 2021)

 

BDO vurderer, at Svendborg Kommune kan blive modregnet bloktilskud, hvis ejerskabet og driften af eksisterende små varmepumpeanlæg overdrages til Svendborg VE A/S jf. Bilag 2 (Bilag 2. BDO notat Svendborg VE A/S). Det undersøges om en alternativ metode til at spare elafgifter kan være gennem en råderetsaftale mellem Svendborg Kommune og Svendborg VE A/S. BDO vurderer, at det umiddelbart er muligt, men anbefaler, at det afklares nærmere jf. Bilag 3 (Bilag 3. Svar fra BDO).

 

Administrationen vurderer derfor, at en afklaring af spørgsmålet kan foreligge, når Ankestyrelsen er vendt tilbage med svar på om det er muligt at drive små varmepumper i selskabsregi.

 

Der foreligger ingen lignende sager hos andre kommuner. Svendborg Kommune er firstmover på dette felt. Administrationen vurderer derfor, at reglerne skal undersøges grundigt.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

På Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 3. december 2020 blev midlerne til etablering af varmepumpeanlæg frigivet. Midlerne forventes fortsat anvendt på etablering af varmepumper på Rantzausminde Skole og Lundby Skole.

 

Stillingtagen til overdragelse af varmepumpeanlæg på Rantzausminde Skole til Svendborg VE A/S vil blive forelagt udvalget i en særskilt sag herom. En overdragelse skal ske på markedsmæssige vilkår.

CO2-Konsekvensvurdering

Idet der ikke foreligger ændringer fra tidligere beslutninger, er der ikke beregnet ændringer i CO2-aftrykket.

Lovgrundlag

Varmeforsyningsloven

Kommunalfuldmagten

Sagen afgøres i

Miljø- og Naturudvalget

Teknik- og Erhvervsudvalget

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021

Orienteringen taget til efterretning.