Punkt 4 Offentlighedens adgang mellem Klintholm Strand og Klintholm Kalkgrave

Beslutningstema

Nedlæggelse af en privat vej og stiforbindelse ved Klintholm har skabt en uhensigtsmæssig trafikal situation, da bløde trafikanter nu er nødsaget til at færdes i et skarpt sving på Klintholmvej, hvor lastbiler kører i høj fart. Administrationen har derfor ansøgt politiet om hastighedsnedsættelse i svinget. Det skal besluttes om man vil afvente politiets afgørelse, inden der foretages yderligere i sagen.

Indstilling

Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget,
 

  • At orienteringen om sagen tages til efterretning.

 

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget,
 

  • At afvente politiets sagsbehandling af administrationens ansøgning om hastighedsnedsættelse til 40 km/t i svinget på Klintholmvej, inden der foretages yderligere i sagen.

Sagsfremstilling

De to rekreative områder, sommerhusområdet Klintholm Strand og naturområdet Klintholm Kalkgrave, har tidligere haft en sammenhængende forbindelse via den private vej langs vestsiden af Stenagergård, som har været åben for offentlighedens færdsel til fods og på cykel. Forbindelsen udgjorde samtidig en delstrækning af kommunens kystnære vandresti ”Klokkefrøstien”. Vejen og stiforbindelsen er nu blevet nedlagt og lukket for al offentlig færdsel.

 

Lukningen af vejen skyldes, at Stenagergård tidligere var ejet af det fælleskommunale affaldsselskab Klintholm I/S, der benyttede ejendommen erhvervsmæssigt. Ved årsskiftet 2018/2019 solgte Klintholm I/S ejendommen. Den nye ejer opsatte afspærring og skiltning i begge ender af den private vej, og lukkede vejen for offentlighedens færdsel.

 

I forbindelse med, at vejen blev nedlagt, modtog kommunen den 25. marts 2019 en borgeranmeldelse om lukningen af vejstrækningen. Svendborg Kommune traf den 29. august 2019 en tilsynsafgørelse i sagen, som gav ejeren af vejen medhold i, at den private vejstrækning kan lukkes med henvisning til naturbeskyttelseslovens bestemmelser om hensynet til privatlivets fred.

 

Administrationen har efterfølgende modtaget flere klager fra sommerhusejere over nedlæggelsen af forbindelsen mellem sommerhusområdet og Klintholm Kalkgrave. Klagerne går på, at fodgængere og cyklister nu er nødsaget til at færdes på den tungt trafikerede Klintholmvej, netop hvor vejen slår et skarpt sving. Oplevelsen i lokalområdet er, at Klintholmvej dagligt benyttes af mange tungt læssede lastbiler, som i høj fart kører transporter til Klintholm Deponi. Sommerhusejerne, der har klaget, finder derfor situationen utryg og farlig.

 

På den pågældende strækning af Klintholmvej er den tilladte hastighed 80 km/t, og der skiltes med skarpt sving med en anbefalet gennemkørselshastighed på 40 km/t. Det er administrationens vurdering, at lastbiler i høj fart ikke er hensigtsmæssige i forhold til vejens fysiske forhold og tilstedeværelsen af bløde trafikanter. Administrationen har derfor på baggrund af situationen ansøgt politiet om hastighedsnedsættelse til 40 km/t i svinget. Politiet har meddelt, at de ønsker en konkret trafiktælling for den pågældende strækning (i selve kurveforløbet) før kommunens ansøgning kan vurderes. Trafiktællingen blev fortaget i uge 35, og administrationen afventer politiets afgørelse.

 

Med henblik på en alternativ stiforbindelse, har administrationen undersøgt alle alternative stiforløb i området mellem Klintholmvej og kysten. Administrationen må konkludere, at det ikke ad frivillighedens vej, er muligt at indgå aftaler om et nyt stiforløb mellem Klintholm Strand og Klintholm Kalkgrave. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at henvise offentligheden til færdsel langs stranden, da stranden flere steder blokeres af forholdsvis høje og brede stenhøfder, der kun kan forceres ved at klatre hen over dem. Desuden skal man forbi et vanskeligt passérbart slæbested.

 

Administrationen ser derfor ikke andre løsninger under de givne forhold og på frivillig basis, end at henvise til færdsel langs Klintholmvej, hvor politiets afgørelse om permanent hastighedsnedsættelse til 40 km/t i svinget afventes.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen

Lovgrundlag

Naturbeskyttelsesloven, Vejloven

Sagen afgøres i

  • Miljø- og Naturudvalget
  • Teknik- og Erhvervsudvalget

Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 28-09-2021

Orienteringen taget til efterretning.