Punkt 6 Fritagelse for stigning i grundskyld som følge af ændrede planforhold

Beslutningstema

Planforholdene for matr. 9a og 9b, Lundeborg By, Oure er med lokalplan nr. 641 – Lundeborg Badehotel blevet ændret således, at der på området kan opføres et badehotel. De ændrede planforhold har medført en stigning i grundværdien jf. ejendomsvurderingen pr. 1.10.2020 i forhold til ejendomsvurderingen pr. 1.10.2019.

 

Ejerne af Lundeborg Strand-Camping søger om fritagelse for stigningen i grundskyld jf. § 8 A i lov om kommunal ejendomsskat under henvisning til at det for nuværende er uvist om projektet vil blive gennemført, idet de mulige investorer er sprunget fra.

 

Indstilling

Direktionen vurderer, at ansøger opfylder betingelserne for fritagelse jf. § 8 A i lov om kommunal ejendomsskat. Byrådet er dog ikke forpligtet til at bevilge fritagelse for betaling af den ekstra grundskyld.

 

Direktionen indstiller derfor, at Økonomiudvalget drøfter om det til Byrådet skal indstilles, at ansøgningen om fritagelse for grundskyldstigningen skal imødekommes helt eller delvist som følge af de ændrede planforhold eller om der skal gives afslag.

Sagsfremstilling

Ejerne af Lundeborg Strandcamping har i mail af 26. maj 2021 ansøgt om fritagelse for stigningen i grundskylden vedr. ejendommen Gl. Lundeborgvej 46, 5874 Hesselager med henvisning til § 8 A i lov om kommunal ejendomsskat.

 

Byrådet vedtog den 26. maj 2020 Lokalplan nr. 641 – Lundeborg Hotel. Lokalplanen har ændret planforholdene for matr. 9a og 9b, Lundeborg By, Oure således at der på området, der i dag anvendes som som campingplads, kan opføres et badehotel.

 

De ændrede planforhold har medført, at grundværdien er steget fra 1.744.800 kr. (ejendomsvurdering pr. 1.10.2019) til 4.310.200 kr. (ejendomsvurdering pr. 1.10.2020).  I 2021 betales der dog grundskyld efter loftsværdien, som er på 880.100 kr.

 

Ansøger begrunder sin ansøgning med at Covid-19 har ændret forholdene for projektudvikling af badehoteller. Det er således ansøgers vurdering, at det med de nuværende markedsforhold ikke er muligt at sælge området med henblik på opførelse af et hotel. Derimod kan området sælges, hvis det var muligt at opføre ferielejligheder – men det tillader den nye lokalplan ikke. Det er derfor ansøgers opfattelse, at betingelser for fritagelse for betaling af grundskyld efter § 8 A i lov om kommunal ejendomsskat er opfyldt.

 

§ 8 A blev indsat i lov om kommunal ejendomsskat ved lov nr. 688 af 8. juni 2017 og har gyldighed fra den 1.1.2018. Paragraffen har følgende ordlyd:

 

Stk. 1: Kommunalbestyrelsen kan meddele hel eller delvis fritagelse for stigning i grundskylden til ejere af ejendomme, hvor grundværdien er steget med mere end 20 procent som følge af en ændret lokalplan. Det er en betingelse, at ejendommen ikke anvendes eller udnyttes i videre omfang, end det var tilladt forud for den ændrede lokalplan. Det er desuden en betingelse, at der er foretaget tilbageberegning af grundværdien til basisåret efter ejendomsvurderingslovens § 40, stk. 1.

 

 

Stk. 2: Fritagelse for stigning i grundskylden jf. stk. 1 bortfalder senest 10 år efter det tidspunkt hvor grundværdien er ændret. Desuden bortfalder fritagelsen hvis betingelsen i stk. 1, 2. pkt. ikke længere er opfyldt eller hvis ejeren afstår ejendommen.

 

Betingelserne i § 8 A vurderes at være opfyldt, idet der med vedtagelsen af Lokalplan nr. 641 er tale om ændrede planforhold og grundværdien som følge af de ændrede planforhold er steget med mere end 20 procent. Endvidere er anvendelsen af området ikke ændret. Der drives fortsat campingplads på området.

 

Byrådet er ikke forpligtet til at bevilge fritagelse for grundskyldsstigningen, idet der er tale om en ”kan”-bestemmelse jf. ordlyden i stk. 1.

 

Administrationen bemærker endvidere, at den rentefri midlertidige indefrysningsordning vedr. grundskyldstigninger, som oprindeligt var gældende for 2018-2020, er blevet forlænget til og med 2023. Boligejere har således mulighed for at få indefrosset de årlige stigninger i grundskylden i form af et lån hos kommunen. Dette vil gælde uanset om der gives helt eller delvis fritagelse for den del af grundskyldstigningen, som skyldes de ændrede planforhold eller der gives afslag.

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Den nye grundværdi vil få effekt fra 2022, idet grundskylden i 2022 beregnes af grundværdien pr. 1.10.2020. Grundværdien pr. 1.10.2020 udgør 4.310.200 hvilket er lig med loftsværdien. Grundskyldpromillen er på 23,32 Der skal derfor betales en grundskyld på kr. 100.513,86 i 2022. Hvis der ikke var lavet en ny ejendomsvurdering på baggrund af de ændrede planforhold, ville den nuværende loftsværdi kun stige med 2,8 pct. fra 2021 til 2022. Grundskylden ville på den baggrund udgøre kr. 21.097,60.

 

Stigningen i grundskylden udgør således kr. 79.416,26, hvilket i tilfælde af at der gives fuld fritagelse for grundskyldstigningen, vil være lig med det beløb, som kommunen mister i grundskyld. Provenu fra grundskyld indgår i opgørelsen af kommunens beskatningsgrundlag ved beregningen af mellemkommunal udligning. En nedgang i grundskyld vil således over tid blive opvejet af en øget udligning.

 

Hvis der ikke gives fritagelse for grundskyldstigningen, vil kommunens provenu fra grundskyld være uændret i forhold til det foreliggende budgetudkast for 2022. Stigningen vil som følge af den midlertidige indefrysningsordning blive indefrosset og de akkumulerede årlige stigninger vil først forfalde når ejendommen sælges.

 

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen påvirkning.

Lovgrundlag

Bekendtgørelse af lov om kommunal ejendomsskat (Lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6.10.2020)

 

Sagen afgøres i

Byrådet

Beslutning i Økonomiudvalget den 14-09-2021

Udvalget indstiller, at der bevilges fritagelse i tre år med henblik på, at ansøger tilkendegiver, hvorvidt man ønsker at opretholdes kommuneplanrammen. Ønskes rammen opretholdt, bortfalder fritagelsen derefter.

Afbud fra Dorthe Ullemose (O).