Punkt 12 Projekt styrket behovsvurdering i den afklarende samtale

Beslutningstema

Orientering om ”Projekt styrket behovsvurdering i den afklarende samtale”, som er afsluttet i juni 2021

Indstilling

Direktionen indstiller:

  • At udvalget tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Sundhedshus Svendborg har fra 1. november 2019 til 1. juni 2021 gennemført ”Projekt styrket behovsvurdering i den afklarende samtale” sammen med Langeland Kommune. Den afklarende samtale er den indledende samtale, som de fleste borgere med en kronisk sygdom indleder deres forløb i Sundhedshuset med.

Projektet var støttet af en satspulje målrettet borgere med type 2 diabetes, hvor formålet var at give kommuner mulighed for at afprøve Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger til at styrke behovsvurderingen i den afklarende samtale. Svendborg og Langeland kommuner fik del i midlerne sammen med fire andre kommuner i landet.

 

Den afklarende samtale er en indsats, som blev beskrevet af Sundhedsstyrelsen i deres anbefalinger til kommunerne i arbejdet med rehabilitering og forebyggelse for borgere med kronisk sygdom.

 

Formålet med samtalen er at afdække borgerens ønsker og behov og derved afklare, hvad der er vigtigt for borgeren, hvad borgeren er motiveret for samt hvordan borgeren bedst støttes, og derudfra lægge en plan for borgerens rehabiliteringsforløb. I Svendborg Kommune foregår det i indsatsen Mit Liv – Tilbage til hverdagen, som foregår i Sundhedshuset.

 

Målet med projektet var i projektperioden at udvikle kvaliteten og systematikken i behovsvurderingen i den afklarende samtale. Afsættet var en rapport fra Steno Diabetescenter, som beskrev, at arbejdet med den afklarende samtale med fordel kan fokusere på værdier, kompetencer og værktøjer.

Følgende elementer blev udviklet og afprøvet i projektet:

  • Indledende arbejde med at identificere de værdier, som er væsentlige, når medarbejderne laver den afklarende samtale.
  • Udvikling og opkvalificering i anvendelsen af videooptagelse/feedback af samtalen. Dette anvendes til systematisk sparring mellem medarbejderne og medvirker til at styrke fagligheden og systematikken af samtalerne.
  • Kompetenceløft til personalet ift. diabetes ved Steno Diabetes Center
  • Styrket systematik i den afklarende samtale via strukturerede spørgsmål. Det er spørgsmålstyper, der understøtter de forskellige faser, der er i en samtale, ex konkretiserende spørgsmål ved afslutning af samtalen.
  • Steno Diabetes Center bistod med at identificere en række indikatorer, som er vigtige at have fokus på, når borgere med type 2 diabetes skal gennemføre den afklarende samtale. Dette bidrager til systematik og fokus på senfølger af diabetes type 2.
  • Udvikling af fælles værktøjer, som både medarbejdere og borgere kan anvende gennem kommunens elektroniske dokumentationssystem KMD Nexus. Således blev borgerens plan gjort tilgængelig for borgeren på en elektronisk portal, så de altid har adgang til den og kan følge deres egne mål for rehabiliteringen.

Alle ovenstående aspekter er implementeret i drift, og projektet har således bidraget til en bedre kvalitet og systematik i den afklarende samtale.

 

Sundhedsstyrelsen evaluerer projektet på tværs af de deltagende kommuner. Projektet har udarbejdet vedlagte inspirationskatalog til glæde for kollegaer i andre kommuner.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Ingen

CO2-Konsekvensvurdering

Ingen kendte

Lovgrundlag

Sundhedsloven

Sagen afgøres i

Social- og Sundhedsudvalget

Beslutning i Social- og Sundhedsudvalget den 07-09-2021

Taget til efterretning.