Punkt 11 Godkendelse af prospekt for læreruddannelse i Svendborg Kommune

Beslutningstema

Godkendelse af prospekt for samarbejde mellem Svendborg Kommune og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget godkender vedlagte prospekt for samarbejde mellem Svendborg Kommune og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole som grundlag for etablering af læreruddannelse i Svendborg Kommune.

Sagsfremstilling

Den 10. marts 2021 drøftede Børne- og Ungeudvalget en fremtidig læreruddannelse i Svendborg på baggrund af udarbejdet prospekt for samarbejde mellem Svendborg Kommune og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

 

Den 25. juni blev der indgået en politisk rammeaftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark. Som en del af aftalen lægges der op til, at der afsættes en pulje til særskilte investerings- og anlægstilskud til 16 nye professions- og erhvervsrettede uddannelser fordelt i hele Danmark, herunder en ny læreruddannelse i Svendborg under UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole. Etableringen af en ny læreruddannelse i Svendborg forudsætter herefter, at UCL ansøger Uddannelses- og Forskningsministeriet om at kunne oprette uddannelsestilbuddet. I forbindelse med vurderingen af ansøgningen vil der blive lagt vægt på, at de nye uddannelser er lokalt forankrede, herunder at uddannelserne etableres i samarbejde med lokale kræfter – f.eks. kommunerne.  

 

UCL har oplyst, at UCL’s bestyrelse på et møde ultimo august forventes at tage stilling til, hvorvidt man vil ansøge ministeriet om adgang til at oprette læreruddannelsen. Bestyrelsen har tidligere tilkendegivet, at en ansøgning blandt andet vil bero på, hvilket samarbejde der kan etableres med Svendborg Kommune.

 

Med henblik på at sikre en faglig bæredygtig professionsbacheloruddannelse til lærer har kommunens administration i samarbejde med UCL’s administration udarbejdet et prospekt, der beskriver hvordan en ny til læreruddannelse i Svendborg kan tilrettelægges. Der skal derfor nu tages stilling til, hvorvidt man politisk kan godkende prospektet.  

 

Parallelt med overvejelserne om tilrettelæggelsen af en ny læreruddannelse har man administrativt drøftet en mulig fysisk placering. Overvejelserne herom vil blive beskrevet på en særskilt lukket sag, der vil blive forelagt for Økonomiudvalget.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Som en del af en læreruddannelse i Svendborg indgår de studerende i lønnet traineeforløb på kommunens folkeskoler 1 dag ugentligt på 3. og 4. år af uddannelsen.

 

Jævnfør prospektet finansierer Svendborg Kommune udgifterne hertil.

Nedenstående foreløbige beregning er baseret på 35 studerende pr. årgang i 20% stillinger i 40 uger pr. år på 3. og 4. årgang.


 

Skoleår

Central finansiering

Beløb ved fuld indfasning

3. årgang

100%

2.617.000 kr.

4. årgang

100%

2.617.000 kr.

Samlet udgift pr. år ved fuld indfasning

 

5.234.000 kr.

 

Er der flere end 35 studerende vil udgiften blive tilsvarende højere.


Ansættelsen ophører ved endt uddannelse, medmindre skolen selv ønsker at ansætte den traineestuderende, gennem de almindelige ansættelsesprocedurer.

 

Opstartstidspunktet for læreruddannelsen er på nuværende tidspunkt ikke kendt. Ved opstart f.eks. august 2023 vil den forventede udgift være på 1,090 mio. kr. i 2025, 3,707 mio. kr. i 2026 og 5,234 mio. kr. i 2027 og frem.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 18-08-2021

Udvalget ønsker, at udkast til prospektet tilrettes med følgende:

  • Det præciseres, at med praktikker menes obligatoriske praktikforløb
  • På side et skal tallet 6,4 mio. kr. ændres til 5,234 mio. kr.
  • På side to nederst skal der stå ”dansk eller matematik” og ”eller engelsk” udgå
  • På side to nederst skal linjen ”Alle praktikker afvikles på skoler, herunder eventuelt efterskoler og højskoler i Svendborg Kommune” slettes
  • På side tre nederst slettes ”Vores fokus på digitalisering, projektorganiseret undervisning, demokratisk dannelse, kostskolereform og værdibaseret pædagogik giver mulighed for dels at anlægge et komparativt perspektiv på skoleformer. Værdien ved at bringe den anvendte forskning i spil relaterer både til anvendelse i relation til forskellige skoleformer og i relation til civilsamfundet og ungepædagogik”

 

Justeret oplæg til prospektet sendes i høring hos den Frie Lærerskole.

 

Uddelt en interessetilkendegivelse fra Svendborg Kommune på foranledning af UCL, der indgår som bilag i punktet.

Beslutning i Økonomiudvalget den 24-08-2021

Fremsendes til byrådets behandling med fagudvalgets bemærkninger.

Afbud fra Dorthe Ullemose (O) og John Arly Henriksen (A). Som suppleant for John Arly Henriksen deltog Maria Haladyn (A).

Beslutning i Byrådet den 31-08-2021

Liste B stillede følgende forslag:

 

Forslag1:

at På side 1 udgår sætningen:

 ”Hvis der igen skal uddannes lærere på Sydfyn, så skal uddannelsen være bæredygtig.”

 

Forslag 2:

På side 2 udgår sætningen:

 ”Vi skal tilbyde en læreruddannelse, der også retter sig direkte mod idrætsefterskoler og idrætshøjskoler. Vi skal have fat i de mange unge, der selv har gået på efterskole eller højskole, og synes at det er et attraktivt liv.

 

Forslag 3:

”at der udover læreruddannelsen bliver taget hensyn til, at der også oprettes tværfaglige linjer/valgfag, der uddanner studerende, der fremadrettet kan varetage forløb indenfor mental sundhed til målgrupper som børn og unge samt personer med livsstils sygdomme.

Forslag 1 blev godkendt uden afstemning.

 

Man stemte herefter om forslag 2.

For stemte: 3 (B og Jens Munk)

Imod stemte: 26 (A, V, C, Ø, F ogO)

 

Man stemte herefter om forslag 3.

For stemte: 10 (V, B og Jens munk)

Imod stemte: 19 (A, C, Ø, O, F)

 

Liste V foreslog, at formuleringen om en havnenær placering blev slettet.

 

Man stemte om dette.

For stemte: 8 (V og Jens Munk)

Imod stemte: 21 (A, C, Ø, F, O og B). 

 

Indstillingen blev herefter godkendt med fagudvalgets bemærkninger og med en tilføjelse om at Svendborg Kommune forventer, at læreruddannelsens forankring i Svendborg øges i takt med, at uddannelsen konsolideres og antallet af studerende øges. Målet er fuld læreruddannelse.