Punkt 2 Punkt til behandling fra Enhedslistens byrådsgruppe

Sagsfremstilling

”Byrådsmedlem Jesper Kiel (Ø) ønsker på vegne af Enhedslistens byrådsgruppe følgende optaget på byrådets dagsorden den 31. august 2021:

 

Børne- og unge-udvalget behandlede på sit møde 2/6 et forslag fra administrationen om at gøre rammerne for idrætsskole-konceptet mere fleksible. Det havde været et ønske fra flere skoler. Udvalget valgte i mindre grad at give skolerne mulighed for fleksibilitet i forhold til at lade idræt og bevægelse spille sammen med andre aktiviteter på skolerne.

Enhedslisten ønsker at give skolerne mere fleksibilitet. Enhedslisten mener man bør sende de forslag, der var til udvalgsmøde i høring hos skolebestyrelserne. Det væsentligt for Enhedslisten at sikre borgerinddragelse.

Enhedslisten foreslår:

  • Byrådet anmoder administrationen om at sende forslagene fra børne- og unge-udvalgsmødet omkring fremtidigt koncept for idrætsskolerne i høring i skolebestyrelserne. Efter endt høring forelægges sagen igen i Børne- og Ungeudvalget. 

 

”Punkt 4 på Børne- og Ungeudvalget 02.06.2021 – Opdatering af rammerne for idrætsskoler i Svendborg Kommune.

 

Beslutningstema:

Forslag til justering af rammer for idrætsskoler i Svendborg Kommune.

 

Indstilling:

Direktionen indstiller,

At Børne- og Ungeudvalget godkender forslag til justering af rammerne for idrætsskoler i Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler - bilag 10.

 

Sagsfremstilling:

Svendborg Kommune er Team Danmark Elitekommune, og i 2008 blev det politisk besluttet at etablere de første 7 idrætsskoler som et indsatsområde. I forbindelse med budgetforliget for 2012 blev der afsat ressourcer med henblik på at udvide idrætsskolekonceptet (0. – 6. klasse) til alle de folkeskoler, der måtte ønske det. Samtlige skoler har siden da valgt at være idrætsskoler.

Rammerne for idrætsskolerne er som følger:

Alle 0. – 6. klasser har minimum 270 minutters idræt pr. uge (Heraf udgør 90 minutter de to lektioners obligatorisk idræt, der bygger på folkeskolens Fælles Mål)

De 270 minutters idræt fordeles på minimum 3 dage pr. uge.

Minimum 180 minutter tilrettelægges efter principperne i ATK (Aldersrelateret Træningskoncept)

Pulsen skal op i minimum 20 minutter pr. lektion (hvis de sundhedsmæssige effekter skal sikres).

 

Idrætsskoler på 7. – 9. klassetrin

Skolerne har siden projektets start af flere omgange drøftet muligheden for at udvide idrætsskoleprojektet til 7. -9. klassetrin. Det er ikke lykkedes at finde en form, da mange fag kæmper om pladsen i udskolingen. Fra skoleåret 2023/2024 hæves minimumstimetallet på landsplan for idræt i udskolingen fra 2 til 3 lektioner. Dette efterleves allerede på alle skoler i Svendborg.

 

Syddansk Universitet har siden 2008 gennemført følgeforskning på idrætsskolerne. Denne forskning er kendt som ’Svendborgprojektet’. Der har blandt andet været fokus på livsstilssygdomme, rygproblemer, idrætsskader og indlæring, samt om børns motoriske færdigheder påvirker sundhed, trivsel, sproglige udvikling og indlæring. Forskningen har vist, at der er en række positive sundhedsmæssige effekter, ikke mindst for de elever, der sundhedsmæssigt og motorisk tilhører de 10 pct. svageste. Aktuelt er der ikke planer om videreførelse af forskningen.

Der har nu været idrætsskoler i over 12 år, hvor meget har ændret sig inden for folkeskoleområdet. Ikke mindst gennemførelsen af en folkeskolereform, der bl.a. har fokus på understøttende undervisning, åben skole-samarbejde og krav om 45 minutters bevægelse om dagen. Børne- og Ungeudvalget har derfor ønsket en drøftelse af de eksisterende rammer og det gældende koncept for idrætsskolerne.

På den baggrund har Skole og Uddannelse gennemført interview med alle ledelsesteam på skolerne, ligesom der har været drøftelse blandt idrætslærerne i kommunens idrætsnetværk, skoleledergruppen samt i Den Sydfynske Idrætsklynge.

 

Opsamling på drøftelser

 

Der er fortsat opbakning til idrætsskoler i Svendborg Kommune blandt skolerne, og man anerkender de sundhedsmæssige effekter ved de 270 minutters idræt om ugen.

Der er et fælles ønske om, at rammerne for idrætsskolerne afspejler en moderne skoledag, sådan at idrætsskoleprojektet i endnu højere grad kan være med til at styrke, ikke bare elevernes sundhed, men også deres generelle trivsel og motivation for læring. Altså at projektet får et bredere sigte og peger ind i en generel udvikling af mangfoldige læringsmiljøer.

Skolerne peger på behovet for højere grad af fleksibilitet i forhold til tilrettelæggelse og samspil med skolens andre fag. Konkret betyder det, at idrætslektioner skal kunne tænkes ind i/bidrage med tid til fordybelsesdage, temauger, morgenbånd, udedage m.v. Ligesom inddragelse af fx lokale idrætsforeninger i undervisningen skal styrkes. Det vil give mulighed for, at skolerne i endnu højere grad kan sætte deres præg og tilpasse idrætsskoleprojektet til egen praksis.

Der er enighed om, at ATK forsat skal være udgangspunktet for indholdet i den del af idrætsundervisningen, der ligger ud over de 2 obligatoriske idrætslektioner (90 min.) Der er dog en særlig opmærksomhed på, at det udspringer af Team Danmark og en fokus på talentudvikling. På trods af at konceptet i dag er udbredt inden for breddeidrætten, så ønsker skolerne, at der udarbejdes en lokal fortolkning af ATK-konceptet – et ATK-Svendborg. Det skal være med til at sikre en klar kobling til de lokale mål og ambitioner for idrætsskolerne i Svendborg Kommune, herunder at idrætsskoleprojektet sammentænkes med skolens andre fag og har fokus ikke bare på elevernes sundhed, men også deres engagement, motivation og læring.

 

Aldersrelateret træningskoncept (ATK)

ATK er oprindeligt udviklet af Team Danmark i 2005. Det er et forskningsbaseret træningskoncept for udvikling af børns idrætskompetencer. Konceptet er løbende blevet tilrettet og i 2019 udkom der en version 2.0. I dag udgør ATK et fælles fundament for en dansk tilgang til udvikling af børns idræts- og bevægelseskompetencer, hos Dansk Idræts Forbund og de fleste specialforbund.

Kernen i ATK er at al træning af børn og unge skal ske under hensyntagen til deres fysiske og mentale formåen samt deres alder og færdighedsniveau.

ATK er bygget op om ABC-modellen, der indeholder fire hovedområder:

  1. Kroppens ABC og Sportens ABC
  2. Den Fysiske ABC
  3. Den Taktiske og Sociale ABC
  4. Den Mentale ABC

 

(se bilag 1 for uddybning)

 

Endelig har det fortsatte behov for udvikling af og arbejdet med en bevægelsesdidaktik været drøftet. Det vil sige, hvordan krop og bevægelse i endnu højere grad kan tænkes ind skolens andre fag og dermed styrke elevernes lærings- og erkendelsesprocesser. Der findes i dag en lang række gode eksempler, både i og uden for kommunen, som det lokale idrætsnetværk og skolerne med fordel kan videreudvikle og udbrede. For eksempel undervisningsforløb inden for ’Move your mind’ på Rantzausminde- og Vestre Skole samt forskningsprojektet ’iMoow’, der har været gennemført af Via University College, Syddansk Universitet og Norges Idrettshøgskole.

I begge projekter er der udviklet konkrete ideer til, hvordan krop og bevægelse kan tænkes ind i andre fag end idræt og støtte op om skolens samlede opgave.

 

Forslag til justering

Det foreslås, at nuværende bilag 10 i Vedtægt for Styrelsen af Svendborg Kommunes folkeskoler justeres, så det afspejler et bredere sigte og den ønskede fleksibilitet. Det vil fremover indeholde en overordnet definition af idrætsskoleprojektet, og en beskrivelse af de gældende rammer samt organisering og understøttelse (se bilag).

Konkret foreslås følgende specifikke justeringer:

-          Det fastholdes, at idrætsskoler skal tilbyde 270 minutters idræt om ugen, men fleksibiliteten øges. Op til 120 minutter kan indgå i andre aktiviteter som fx fordybelsesdage, morgenbånd, fag m.v.

-          Det understreges, at skolerne har ansvar for, at ATK-Svendborg tilgodeses, og at der fortsat skal være fokus på, at eleverne får høj puls.

-          Der nedsættes en lokal arbejdsgruppe, der får til opgave at formulere en fortolkning af ATK (ATK-Svendborg), der tydeliggør en bred forståelse af idræt og bevægelse og en fleksibel kobling til skolens øvrige aktiviteter.

-          Fremadrettet vil det fremgå af styrelsesvedtægten, hvilken økonomi der følger med de ekstra idrætstimer på idrætsskolerne.

 

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser:

 

Tildeling til idrætsskole

Tildelingen til idrætsskole sker som en ekstratildeling, der svarer til forskellen mellem tildelingen til fagopdelt undervisning og til understøttende undervisning. Der omlægges rent tildelingsmæssigt lektioner fra understøttende til fagopdelt undervisning. Der omlægges i alt 4 lektioner på 0.-6. årgang, sådan at der på alle årgange 0.-6. klasse er ressourcer til 6 lektioners fagopdelt idrætsundervisning. Der tildeles 1.432 kr. ekstra pr. elev til idrætsskole.

 

Budget 2021

Tildeling idrætsskole

Issø-skolen

357.170

Nymarkskolen

0

Rantzausminde Skole

368.384

Skårup Skole

328.897

Stokkebækskolen

421.708

Thurø Skole

415.147

Tved Skole

503.187

Tåsingeskolen

670.558

Vestermarkskolen

264.716

Vestre Skole

484.338

Ørkildskolen

809.656

I alt

4.623.762

 

Byrådet besluttede på mødet den 3.12.2013, at såfremt skoler ønsker at fravige fra idrætsskolekonceptet, så kan der – på baggrund af konkret ansøgning – ydes økonomisk tilskud på op til det tilsvarende beløb til alternative tiltag indenfor den understøttende undervisning.

 

CO2-Konsekvensvurdering:

Ingen

 

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 05-05-2021:

Foreløbig drøftet. Sættes på dagsorden på næste udvalgsmøde den 2. juni 2021.

 

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 02-06-2021:

Socialdemokratiet har fremsendt et ændringsforslag til et nyt bilag 10.

Venstre kan tilslutte sig ændringsforslaget fra Socialdemokratiet med følgende ændring:

de ekstra idrætsundervisningstimer (180 minutter/4 lektioner pr. uge) tager udgangspunkt i principperne for ATK-konceptet.

at skolernes frie valg og mulighed for at til- og fravælge idrætsskolekonceptet fastholdes.

 

Stemte for ændringsforslaget: Mette Kristensen (V)

Stemte i mod ændringsforslaget: Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O), Torben Frost (A), Maria Haladyn (A), Søren Kongegaard (A) og Steen Tinning (B)

Forslaget blev ikke godkendt

 

Socialdemokratiets ændringsforslag:

Stemte for indstillingen: Henrik Nielsen (C), Dorthe Ullemose (O), Mette Kristensen (V), Torben Frost (A), Maria Haladyn (A) og Søren Kongegaard (A)

Stemte i mod indstillingen: Steen Tinning (B)

Forslaget blev godkendt

 

Afbud fra Karl Magnus Bidstrup (A), hvorfor Søren Kongegaard (A) deltog som suppleant.”

Beslutning i Byrådet den 31-08-2021

Man stemte om Liste Øs forslag.

For stemte: 4 (Ø, F)

Imod stemte: 25 (A, V, C, B, O og Jens Munk)