Punkt 14 Aflysning af servitut og evt. tilbageskødning af ejendommen Sognevej 42, 5771 Stenstrup

Beslutningstema

Den selvejende institution Villa Kulla i Stenstrup har igangsat en proces, for nedlæggelse af institutionen. Konsekvensen heraf er at der skal ske tilbageskødning til Svendborg Kommune, men dog ønsker KFUM-spejderne at overtage ejendommen.  

Indstilling

Direktionen indstiller til Økonomiudvalget og til endelig godkendelse i Byrådet, at der træffes beslutning om at godkende Scenarie 2:

 

Scenarie 1:

 

  • At fastholde servitutten, hvorved ejendommen tilbageskødes til Svendborg Kommune
  • Ejendommen overgår til Svendborg Kommune vederlagsfrit
  • Ved tilbageskødning af ejendommen vil der pågå omkostninger til tinglysning, energimærke mv.
  • Ved overdragelsen udløses afledte driftsudgifter til el, vand, varme, vedligeholdelse af ejendommen indvendig som udvendig samt udgifter til udenomsarealerne
  • Administrationen bemyndiges til gennemførelse af handlen på Byrådets vegne

 

Scenarie 2:

 

  • At Den Selvejende Institution ”Villa Kulla” sælger ejendommen til KFUM-Spejderne Stenstrup
  • Det forudsættes at Den Selvejende Institution opnår godkendelse om opløsning i Civilstyrelsen
  • Dokumentation for godkendelse fremsendes til Svendborg Kommune inden salg til KFUM-Spejderne Stenstrup og aflyser deklarationen om tilbageskødning
  • Svendborg Kommune tilkendegiver overfor KFUM-Spejderne Stenstrup, at salget kan ske under forudsætning, at der indføres samme deklaration som for Den Selvejende Institution
  • Administrationen bemyndiges til at godkende købsaftalen mellem Den Selvejende Institution ”Villa Kulla” og KFUM-Spejderne Stenstrup for tilsikring af, at deklarationen videreføres med samme betingelser

Sagsfremstilling

Den 28. oktober 2020 retter ProLex Advokaterne henvendelse til Svendborg Kommune på vegne af Den Selvejende Institution Villa Kulla, beliggende Sognevej 42, 5771 Stenstrup, om Svendborg Kommune vil godkende aflysning af tinglyst servitut af 11. januar 1983 om tilbageskødning af ejendommen til Svendborg Kommune, når Den Selvejende Institution Villa Kulla opløses.

 

I formålsparagraffen for Den Selvejende Institution Villa Kulla fremgår det, at formålet med spejderhytten er at drive spejderhytten med deraf hørende faciliteter til brug for spejderorganisationernes børne- og ungdomsarbejde.

Advokatfirmaet oplyser, at der ikke længere er grundlag for at drive ejendommen i regi af Den Selvejende Institution Villa Kulla, og at Den Selvejende Institution Villa Kulla derfor forventes opløst efter godkendelse hos Civilstyrelsen.

 

Ejendommen agtes solgt til KFUM-Spejderne Stenstrup, som er en godkendt frivillig folkeoplysende forening i Svendborg Kommune med p.t. 29 aktive spejdere og ledere. KFUM-Spejderne Stenstrup har p.t. ikke deres egen hytte, men har deres aktiviteter i et lejemål på Aktivitetsgården, Hundstrupvej 5, hvor flere foreninger har til huse.

 

KFUM-Spejderne anfører, at der er et fantastisk godt udeområde omkring spejderhytten Villa Kulla, der vil give gruppen optimale betingelser for spejderarbejdet. KFUM-Spejderne har derfor den 21. september 2020 fremsendt ansøgning til Folkeoplysningsudvalget om godkendelse af tilskud til dækning af udgifter til drift af Villa Kulla. Ansøgningen var vedlagt et budget for drift af Villa Kulla på i alt 37.000 kr. årligt.

 

Ansøgningen var forelagt Folkeoplysningsudvalget på møde den 30. september 2020.  Udvalget meddelte, at udvalget gerne vil understøtte tilbuddet om KFUM-Spejderne Stenstrup´ overtagelse af spejderhytten og det tilhørende udenomsareal, og bevilgede derfor, på betingelse af at KFUM-Spejderne ejer hytten Villa Kulla, det ansøgte lokaletilskudsbeløb med virkning fra 1. januar 2021.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Scenarie 1:  Overtagelse af ejendommen vil medføre afledte driftsomkostninger som el, vand og varme og udgifter til at holde området. Ejendommen har ikke været ejet af kommunen og det er derfor ikke muligt pt. at skønne disse udgifter nøjagtigt.

 

Handelsomkostninger som udgifter til tinglysning, energimærke, skøde mv. Det andrager ca. 12.000 kr.

 

Scenarie 2: Svendborg Kommune vil ikke blive pålagt nogen omkostninger ved salg direkte til KFUM-spederne.

CO2-Konsekvensvurdering

Scenarie 1: Der vil være en øgning i CO2-udledningen for Svendborg Kommune på virksomhedsniveau som følge af varme- og elforbruget. Det vurderes samtidig, at forøgelsen ikke vil have væsentlige konsekvenser i forhold til den samlede udledning.

 

Området er forsynet med fjernvarme fra Stenstrup Fjernvarme. Varmen produceres udelukkende fra halm, som er defineret som CO2-neutral.

 

I forhold til elforbruget blev 75 % af elproduktionen i 2019 produceret fra vedvarende energikilder og senest i 2030 forventes det, at elproduktionen er 100 % omstillet til vedvarende energi og dermed CO2-neutral.

 

Scenarie 2: CO2-udledningen for Svendborg Kommune på geografisk niveau vil være uændret, da der ikke forventes ændringer i varme- og elforbruget som følge af salget. Det vurderes derfor, at CO2-udledningen ikke vil have væsentlige konsekvenser.

Lovgrundlag

Tinglyst servitut af 11. januar for tilbageskødning.

Sagen afgøres i

Byrådet

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020

Indstilles.

Beslutning i Byrådet den 15-12-2020

Godkendt.

Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).