Punkt 12 Udmøntning af strategi for Landsbyfornyelsespuljen 2019 - 2024

Beslutningstema

Godkendelse af metode og proces for udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019 – 2024 samt frigivelse af midler for budget 2021.

Indstilling

Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig vedtagelse i Byrådet, at; 

 

  • Rådighedsbeløbet i 2021 frigives
  • Strategien for udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019 – 2024 vedtages.

Sagsfremstilling

Den 6. juni 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, at administrationen skulle ansøge Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen om midler til byfornyelse i landområder og i byer med mindre end 4.000 indbyggere samt at der skal udarbejdes en strategi for udmøntning af puljen.

 

Den 1. september 2020 godkendte Byrådet Strategi for udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen, hvori det fremgik at:

 

  • Landsbyfornyelsesmidlerne for 2019 og 2020 anvendes til bygningsfornyelse for fredede og bevaringsværdige ejendomme, forsamlingshuse og tiloversblevne erhvervsbygninger
  • Landsbyfornyelsesmidlerne for 2021 og 2022 ansøges med henblik på at midlerne anvendes til områdefornyelse i udvalgte byer 
     

Staten har på nuværende tidspunkt tildelt Svendborg Kommune midler for 2019 og 2020.

 

Målet med midler fra Landsbyfornyelsespuljen er at forbedre boligstandarden og sætte gang i udviklingen af landområder for at gøre dem attraktive at bo og investere i.
 

I Svendborg Kommune vil puljen kunne anvendes i hele kommunen, på nær i Svendborg by, da den har flere end 4.000 indbyggere

 

Kriterier for Landsbyfornyelsespuljens udmøntning:

 

  1. Landsbyfornyelsesmidlerne for 2019 og 2020, som udmøntes i 2021, anvendes til renovering og istandsættelse af fredede og bevaringsværdige ejendomme og forsamlingshuse

 

  1. De forventede Landsbyfornyelsesmidler for 2021 og 2022, som udmøntes i 2022, anvendes til nedrivning af bygninger, med henblik på at anvende midler i 2023 til nye byrum via områdefornyelse i udvalgte landsbyer.

 

Puljen har et relativt bredt sigte, hvilket erfaringsmæssigt gør udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen ressourcekrævende for kommunens administration, da der er tale om en statslig pulje med udvidede dokumentationskrav. Det er derfor vigtigt, at puljens anvendelse får en tydelig strategisk retning og bliver tydeligt afgrænset.

 

For at imødekomme dette, foreslår administrationen derfor, at landsbypuljen opdeles, således at:

 

Ad 1: Statens puljemidler fra 2019 og 2020 som udgangspunkt anvendes til bygningsfornyelse, i form af:

 

  • Istandsættelse af fredede og bevaringsværdige bygninger

-          Det er almindeligvis forbundet med forhøjede udgifter at renovere fredede og bevaringsværdige ejendomme. Byfornyelsesmidlerne giver mulighed for at tildele midler til udvendig istandsættelse.

-          Der kan støttes med op til 60 %.

-          Ejer skal selv kunne bidrage med 40% af projektets samlede udgifter.

 

  • Istandsættelse af forsamlingshuse

-          Forsamlingshuse, som ikke er drevet kommercielt, er traditionelt udfordret på at skabe tilstrækkelig økonomi til større renoveringsarbejder, som fx udskiftning af tage og vinduer.

-          Der kan støttes med op til 80 % indtil en samlet udgift på 200.000 kr.

-          Der kan støttes med op til 60% over en samlet udgift på 200.000 kr.

-          Foreningerne skal selv kunne bidrage med henholdsvis 20% af projektets samlede udgifter under 200.000 kr. og 40% af projektets samlede udgifter over 200.000kr.

 

Ansøgninger om istandsættelse af fredede og bevaringsværdige bygninger og istandsættelse af forsamlingshuse, der bliver behandlet i 2021, finansieres via statens puljemidler fra 2019 og 2020. 

 

Puljen, der i alt udgør ca. 11,08 mio.kr, fordeles ligeligt mellem fredede/bevaringsværdige ejendomme og forsamlingshuse.

 

Ad 2: Statens puljemidler for 2021 og 2022 skal som udgangspunkt anvendes til nedrivning af bygninger for at skabe byrum, i form af:

 

  • Nedrivning af nedslidte boliger og erhvervsbygninger.

-          Der kan skabes forbedringer i landdistrikterne gennem nedrivning af bygninger for herved at give plads til byrum med offentlig adgang.

-          Der kan støttes med op til 50 %.

-          Ejer skal selv kunne bidrage med 50 % af projektets samlede udgifter

 

Herudover anvendes byfornyelsesmidlerne efter behov også til kondemnering af sundheds- eller brandfarlige boliger og genhusning.
 

På baggrund af de indsatser og den erfaring, der gøres i 2021 for istandsættelse af bevaringsværdige og fredede bygninger og forsamlingshuse, præsenteres Teknik- og Erhvervsudvalget for en evaluering af resultaterne. Heri vurderes værdien af de midler, der er blevet brugt inden igangsætningen af puljen for 2022 til nedrivning af bygninger for at skabe byrum.

 

Der vil i 2021 blive afholdt informationsmøder og webinarer med lokalrådene og andre interessenter om ansøgningsmulighederne for indsatsen med renovering af forsamlingshuse og en eventuel landsbyplanlægning og områdefornyelse.

 

Præcisering og vejledning til udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen, fremgår af bilag (bilag 1 – Vejledning til udmøntning af Landsbyfornyelsespuljen 2019-2022)

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Byrådet har den 1. september 2020 vedtaget en samlet udgiftsbevilling på 22.945.622 kr. og en samlet indtægtsbevilling på -13.767.373 kr., som giver en nettoanlægsramme på 9.178.249 kr., i åerne 2020 – 2024.

 

Indtægtsbudgettet svarer til Statens refusion og udgør 60 % af de samlede udgifter.

 

Svendborg Kommunes andel udgør samlet 40 % og er 95 % lånefinansieret.

 

Rådighedsbeløbene i de enkelte år er vist nedenfor, hvoraf man søger om frigivelse af rådighedsbeløbet i 2021:

 

CO2-Konsekvensvurdering

Det vurderes, at renoveringerne af renovering af bevaringsværdige og fredede bygninger, i forhold til udmøntningen af landsbyfornyelsespuljen ikke vil få væsentlige konsekvenser for CO2-udledningen.

Lovgrundlag

Lov om Byfornyelse

Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 03-12-2020

Indstillingen anbefales til Byrådet med bemærkning om, at administrationen undersøger, hvorvidt loven giver mulighed for at inkludere klubhuse drevet med almene formål for øje i puljens udmøntning.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020

Indstilles.

Beslutning i Byrådet den 15-12-2020

Godkendt.

Afbud fra Bruno Hansen (F) og René Haahr (V). Som suppleanter deltog Rasmus Drabe (F) og Ulrik Sand Larsen (V).