Punkt 12 Orientering om læringsrapport T2, Program for læringsledelse - skoleområdet

Beslutningstema

Resultater fra anden kortlægning (T2 sept. 2017) i Program for Læringsledelse fremlægges til orientering.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Svendborg Kommune deltager sammen med 12 kommuner i Program for Læringsledelse i perioden 2015-2019. Samlet deltager 207 skoler, 74.000 folkeskoleelever og godt 9.000 lærere, pædagoger og skoleledere. Forløbet ledes af Aalborg Universitet og finansieres primært af A. P. Møller Fondens folkeskoledonation.


Programmet har fokus på udvikling af faglig kvalitet i skolen. Formålet er at fagligt forbedringsarbejde med afsæt i data og viden fra forskning. Arbejdet skal medvirke til øget trivsel og bedre læring for folkeskolens elever. Data og viden er værktøjer, der skal anvendes til at udvikle og styrke praksis.

Der gennemføres i perioden 2015-2019 tre kortlægninger (kaldet T1, T2 og T3). Kortlægningerne omfatter alle elever, lærere, pædagoger, ledere og forældre på de deltagende skoler. 


I september 2017 gennemførtes anden del af programmets kortlægning (T2). På baggrund af kortlægningen er der udarbejdet to rapporter; en samlet rapport for de 13 kommuner med analyse og sammenfatning samt en kommunal rapport.


Den samlede rapport for de 13 kommuner er udarbejdet af professor Thomas Nordahl for Aalborg universitet. Resultaterne fra kortlægningen peger på følgende udfordringer:

  • Variationer imellem skoler og variationer i skolen. Det kan se ud til, at det i de fleste kommuner er således, at elevernes læringsudbytte i for høj grad er afhængig af, hvilken skole eleven går i. Variationen imellem skoler er stor men endnu større i skolerne.
  • Social reproduktion og manglende inkludering for flere elevgrupper. Der er elevgrupper i alle de deltagende kommuner som klarer sig systematisk dårligere end andre elever.
  • Tidlig indsats og fremgang i læring bør få større opmærksomhed.

Forudsætninger for videre forbedringer i skolen:

  • Kortlægningsresultaterne skal bruges til at forbedre praksis, ikke til at sammenligne.
  • Løft de gode resultater frem, brug de skoler, der klarer sig godt.
  • Ledelse er afgørende for et nødvendigt systematisk arbejde over tid.
  • Udvikling af kompetence gennem arbejde i professionelle læringsfællesskaber.

I den kommunale rapport viser T2 kortlægningen:

  • Svendborg kommune har haft fremgang inden for de områder, hvor der er arbejdet med kompetenceudvikling. Særlig er områderne feedback og motivation og tro på sig selv styrket.
  • Elever 0.- 3. klasse ligger på samme niveau, eller lidt under det samlede niveau for de deltagende kommuner. Elever 4. -10.klasse ligger på samme niveau som de resterende kommuner.
  • Lærerne har fremgang på de fleste områder så som lærernes kompetencer, feedback i undervisningen, udvikling af læringsstrategier, samarbejde om undervisning, samarbejde om eleverne og struktur i undervisningen.
  • Pædagoger har fremgang med hensyn til forholdet til eleverne samt kompetence. Pædagogerne ligger på nogenlunde samme niveau sammenlignet med de andre kommuner.
  • Ledelser har en betydelig fremgang med hensyn til skolekultur samt ledelse af skolens arbejdsmiljø.
  • Forældre har meget små ændringer i besvarelserne fra T1 til T2.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har gennemført en evaluering af programmet i den første del af projektperioden (2016-18). I evalueringen sammenfattes kommunernes overordnede erfaringer med programmet.


Evalueringen peger på at der for alle kommuner fremadrettet er behov for:

  • Fokus på anvendeligheden af data for lærere og pædagoger.
  • At pædagogiske drøftelser og refleksioner bliver til ændringer i den pædagogiske praksis.
  • At styrke læreres og pædagogers ejerskab til programmet.

I Svendborg kommune er fokus i programmets sidste fase frem mod T3, i september 2019:

  • Data og viden fra programmet bruges til at udvikle og styrke praksis. Programmets muligheder skal give mening og kvalitet i det faglige arbejde for lærere og pædagoger. Det skal styrke det professionelle arbejde i klasserummet.
  • Alle skoler arbejder i skoleåret 2018/2019 med programmets kompetencepakke ”Relationskompetence i undervisningen”. Læreres og pædagogers relationskompetence fremhæves i T2, samt i forskningen som en af de afgørende faktorer for elevernes læring og trivsel. Kompetencepakken indeholder som noget nyt en praksisdel, så den nye viden omsættes til handlinger i klasserummet.
  • Arbejdet med Program for læringsledelse har styrket både skolelederes og det pædagogiske personales brug af data i skolen. Dette arbejde skal fastholdes og udvikles.

Lovgrundlag

Lov om folkeskolen.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 15-08-2018

Taget til efterretning.