Punkt 11 Aftale om bekæmpelse af parallelsamfund

Beslutningstema

Orientering om aftalens initiativer og forventede konsekvenser for dagtilbud og skoler.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Den 28. maj 2018 indgik regeringen sammen med Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti en aftale om bekæmpelse af parallelsamfund. Aftalen indeholder flere initiativer, som berører dagtilbud og skoler. Aftalens initiativer forventes at blive fremsat i Folketinget i efteråret 2018. Børne- og Ungeudvalget blev på mødet den 20. juni kort orienteret om aftalen. 


Aftalens overordnede mål er at mindske antallet af udsatte boligområder samt bidrage til at børn fra udsatte boligområder i højere grad udvikler deres sprog og generelle læringsparathed samt stifter bekendtskab med danske traditioner, normer og værdier.


Svendborg Kommune har ét udsat boligområde, som dækker Byparken/Skovparken i Svendborg by. Aftalens initiativer har således konsekvenser for Svendborg Kommune. Aftalens initiativer og forventede konsekvenser for dagtilbud og skoler er beskrevet i vedhæftede bilag.


Bedre fordeling af børn i børnehuse

Andelen af børn fra udsatte boligområder må højst udgøre 30 pct. i hvert børnehus. Hvis kommunerne ønsker at tilbyde børn uden for udsatte boligområder en plads i et børnehus i et udsat boligområde, så skal kommunerne også tilbyde en plads i et børnehus uden for et udsat boligområde. Lovændringen gælder for kommunale, selvejende og private børnehuse og forventes at træde i kraft 1. januar 2020.


I Fyrtårnet Børnegården Byparken, Fyrtårnet Byparkens Vuggestue og Børnebyøster Paraplyen udgør andelen af børn fra det udsatte boligområde mere end 30 pct.


For at imødekomme initiativet skal børn fra det udsatte boligområde i mindre grad tilbydes plads i de tre børnehuse, og andelen af børn uden for det udsatte boligområde skal forhøjes. Da Fyrtårnet Børnegården Byparken og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue er beliggende i det udsatte boligområde skal børn uden for det udsatte boligområde tilbydes to pladser.


Initiativet medfører, at der skal bruges flere pladser i Svendborg by for at opfylde pladsgarantien, idet nogle børn ikke må tilbydes bestemte pladser og andre børn skal tilbydes to pladser. Ifølge Børnetalsprognose og kapacitet 2018 – 2022 forventes der få ledige 0-2 års pladser i Svendborg by frem mod 2020, og mangel på 0-2 års pladser i Svendborg by fra 2021. Initiativet medfører således anlægsudgifter til 0-2 års pladser.


Initiativet kan medføre, at Fyrtårnet Børnegården Byparken og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue nedlægges, hvis forældre uden for det udsatte boligområde ikke vælger plads i de to børnehuse, hvorved kapaciteten i Svendborg by reduceret med 44 0-2 års pladser og 60 3-5 års pladser. Initiativet kan således medføre betydelige anlægsudgifter til 0-2 års pladser og 3-5 års pladser.


Det private børnehus Børnebiksen er ligesom Fyrtårnet Børnegården Byparken og Fyrtårnet Byparkens Vuggestue beliggende i det udsatte boligområde. I Børnebiksen udgør andelen af børn fra det udsatte boligområde mindre end 30 pct.


Hvis Børnebiksen har mere end 30 pct. børn fra det udsatte boligområde skal godkendelsen tilbagekaldes, hvorved kapaciteten i Svendborg by reduceres med 14 0-2 års pladser og 40 3-5 års pladser, hvilket medfører betydelige yderligere anlægsudgifter til 0-2 års pladser og 3-5 års pladser ud over ovennævnte.


Obligatorisk læringstilbud til 1-årige fra udsatte boligområder

Børn fra udsatte boligområder, som ikke er indskrevet i et børnehus eller en dagpleje som 1-årig, skal have et obligatorisk læringstilbud på 25 timer om ugen i et børnehus. Det obligatoriske læringstilbud er gratis for forældrene. Lovændringen forventes at træde i kraft 1. juli 2019.


Fra 2020 forventes det at ca. fem helårsbørn skal optages i et obligatorisk læringstilbud. Ifølge Børnetalsprognose og kapacitet 2018 – 2022 forventes der få ledige 0-2 års pladser i Svendborg by frem mod 2020, og mangel på 0-2 års pladser i Svendborg by fra 2021. Initiativet forventes således at medføre anlægsudgifter til 0-2 års pladser.


Sprogprøver i 0. klasse på grundskoler med høj andel af børn fra udsatte boligområder

Der skal indføres sprogprøver i 0. klasse på grundskoler, hvor mere end 30 pct. af eleverne bor i et boligområde, der har været på listen over udsatte boligområder mindst én gang inden for de seneste tre år. Lovændringen gælder for folkeskoler og frie grundskoler og forventes at træde i kraft fra skoleåret 2019/2020.


Initiativet har ikke konsekvenser for Svendborg Kommune.


Konsekvent indgriben over for folkeskoler med vedvarende dårlige resultater

For folkeskoler der vedvarende leverer dårlige faglige resultater, som er gradvis optrappende indføres der nye statslige sanktionsmuligheder. Lovændringen gælder for alle folkeskoler, og forventes at træde i kraft fra skoleåret 2019/2020.


Initiativet har ikke konsekvenser for Svendborg Kommune.


Styrket forældreansvar for forældre til elever i folkeskolen

Forældreansvaret skal styrkes ved at indføre en central pligt for forældre i forhold til elevernes skolegang i folkeskolen. Hvis en elev har mere end 15 pct. ulovligt fravær i løbet af et kvartal standses børneydelsen. Lovændringen gælder for alle folkeskoler, og forventes at træde i kraft fra skoleåret 2019/2020.


Med initiativet får skolelederen en objektiv pligt til altid at underrette, såfremt en elev har ulovligt fravær på mere end 15 pct. i et kvartal. Initiativet kan medføre flere underretninger.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Aftalens økonomiske konsekvenser forhandles med kommunerne, og der afsættes en låne- og ansøgningspulje, som kommunerne kan søge til kapacitetstilpasning.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 15-08-2018

Taget til efterretning.