Punkt 9 Økologi i kommunale køkkener

Beslutningstema

Beslutning om plan for indfasning af det økologiske bronzemærke i kommunale køkkener indenfor direktørområdet Børn, Unge, Kultur og Fritid jf. Byrådets beslutning 27. februar 2018.

Indstilling

Direktionen indstiller:

Til Børne- og Ungeudvalget

  • At Det Økologiske Bronzemærke indenfor udvalgets område indfases i køkkener, der er registreret hos Fødevarestyrelsen samt for mad fra eksterne fødevareleverandører, der leverer frokostordninger til dagtilbud
  • At Svendborg Kommune understøtter arbejdet med økologi i øvrige køkkener indenfor udvalgets område på andre måder end via certificering

Til Kultur- og Fritidsudvalget

  • At Det Økologiske Bronzemærke indenfor udvalgets område indfases i køkkener, der er registreret hos Fødevarestyrelsen
  • At Svendborg Kommune understøtter arbejdet med økologi i øvrige køkkener indenfor udvalgets område på andre måder end via certificering

Sagsfremstilling

Sagen forelægges i Børne- og Ungeudvalget med henblik på beslutning vedrørende køkkener indenfor udvalgets område.


Sagen forelægges ligeledes i Kultur- og Fritidsudvalget for beslutning vedrørende køkkener indenfor Kultur og Fritid.


Svendborg Byråd besluttede 27. februar 2018, at alle kommunens køkkener skal opnå Det Økologiske Bronzemærke, hvor andelen af økologiske fødevarer udgør 30-60% af køkkenets samlede fødevareindkøb. Omlægningen skal ske senest ved udgangen af 2019 og indenfor den eksisterende økonomiske ramme.


Det Økologiske Spisemærke er en gratis statskontrolleret mærkningsordning, som er udarbejdet med henblik på storkøkkener (offentlige og private), som ønsker at vise niveauet af deres økologiske engagement. Det kontrolleres af Fødevarestyrelsen, som også administrerer reglerne på området. For at opnå et økologisk spisemærke kræves tre måneders registrering af fødevareindkøb, hvor andelen af økologi fremgår.


I Børn, Unge, Kultur og Fritid er der foretaget en kortlægning af nuværende andel af økologi i kommunale køkkener. Kortlægningen viser, at Sundet Børnely og Nymarkskolen allerede har Det Økologiske Spisemærke. Derudover arbejder en række andre køkkener med en vis andel af økologi.


Som led i en plan for indfasning af Byrådets beslutning er der behov for at tage stilling til, hvilke typer køkkener og madordninger m.m., der skal omfattes af certificeringsordningen. Indenfor Børn, Unge, Kultur og Fritid er der foretaget en kortlægning af køkkener ud fra følgende kategorier:


  1. Storkøkken

Køkkenet er registreret hos fødevarestyrelsen og producerer og leverer mad til den endelige bruger på det sted, hvor det tilberedes

  1. Anretterkøkken
    Maden leveres typisk af underleverandør, f.eks. nogle frokostordninger i dagtilbud
  2. Mindre kommunale køkkener
    Madkundskabslokaler, SFO’er, frugtboder, m.fl.
  3. Mad- og frugtordning direkte ml. forældre og leverandør
    Madpakker og mælk bestilles online
  4. Madproduktion i halcafeterier
    Samarbejdsaftaler og/eller forpagtningsaftaler

Se bilag Typer af kommunale køkkener i BUKF for en nærmere beskrivelse af de fem kategorier samt angivelse af køkkener, som indgår i hver kategori.


Det foreslås, at alle storkøkkener (Type A) omfattes af målsætningen om Det Økologiske Bronzemærke. For de selvejende dagtilbud, som producerer mad, indarbejdes målsætningen i partnerskabsaftalerne med Svendborg Kommune, da serviceniveauet i selvejende dagtilbud generelt er det samme som i de kommunale. I samarbejde med KL pågår desuden en afdækning af de juridiske forpligtelser for de private dagtilbud i forlængelse af Byrådets beslutning vedrørende økologi.


Det foreslås dernæst, at anretterkøkkener (Type B) ligeledes omfattes af målsætningen, da en stor del af frokostordninger og dermed bespisning af børn i kommunens dagtilbud varetages via anretterkøkkener. Det kræver imidlertid, at leverandørerne af fødevarer til anretterkøkkenerne opnår Det Økologiske Bronzemærke. Der indgås dialog med de respektive leverandører med henblik på over tid at opnå 30-60% økologi.


De øvrige typer af køkkener (Type C-E) foreslås ikke omfattet af kravet om Det Økologiske Bronzemærke, da den administrative byrde vurderes større end hensigtsmæssigt eller muligheden for at stille krav ligger for langt fra den kommunale bemyndigelse. Derimod kan disse køkkentyper efter behov understøttes i arbejdet med økologi ved hjælp af andre mulige handlinger; herunder kursus i økologiomlægning, tydelig mærkning af økologiske varer i indkøbssystemet som letter registrering, erfaringsudveksling blandt medarbejdere i kommunale køkkener etc.

 

Der foreslås følgende proces for indfasning af Det Økologiske Spisemærke


Efteråret 2018:

  • Orientering om beslutning vedrørende Det Økologiske Bronzemærke

2019

  • Økologimålsætningen forventes indarbejdet i nye fælleskommunale indkøbsaftaler om fødevarer
  • Indsamling af dokumentation af indkøb over tre måneder i de omfattede køkkener
  • Ansøgning om bronzemærket i de omfattede køkkener
  • Understøttelse af omlægningsproces i storkøkkener og anretterkøkkener samt arbejdet med økologi i øvrige køkkener

Efteråret 2019

  • Status til Børne- og Ungeudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Erhvervsmæssige konsekvenser:


Omlægningen til mere økologi skal ske indenfor den afsatte økonomiske ramme.


Beslutningen betyder, at der skal indgås dialog med leverandører af fødevarer til anretterkøkkener med henblik på indfasning af Det Økologiske Bronzemærke.

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 15-08-2018

Godkendt.
Venstre kan ikke følge indstillingen og henviser til beslutning ved byrådsmødet den 27-02-2018. Venstre er ikke imod brug af økologiske fødevarer men ønsker at fastholde institutionernes frie valg og decentrale styring. Venstre ønsker dermed ikke at indføre økologi med tvang.