Punkt 6 Forsøgsprojekt med teknologiforståelse i folkeskolen

Beslutningstema

Ansøgning til Undervisningsministeriet om deltagelse i forsøgsprojekt vedrørende teknologiforståelse i folkeskolen. Forsøgsprojektet fraviger folkeskolelovens § 5, stk. 2 og 4 om folkeskolens fagrække.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At udvalget godkender, at Undervisningsministeriet kan søges om fravigelse af folkeskolelovens § 5, stk. 2 og 4, vedrørende folkeskoles fagrække, således at faget Teknologiforståelse kan oprettes i forsøgsperioden.
  • At udvalget godkender deltagelse af Byhaveskolen, Rantzausminde Skole og Stokkebækskolen i Forsøgsprojekt med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning

Sagsfremstilling

I "Aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst" mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre er det besluttet at etablere et forsøgsprogram for styrket teknologiforståelse i folkeskolen i årene 2018-2021.


Forsøget skal danne grundlag for, at teknologiforståelse kan indføres som fag/faglighed i folkeskolens obligatoriske undervisning.


Undervisningsministeriet gennemfører derfor et forsøgsprogram for obligatorisk teknologiforståelse i folkeskolen, som skal afprøve forskellige modeller for, hvordan teknologiforståelse kan styrkes i folkeskolen og samtidig klæde skolerne på til en styrket indsats via bl.a. kompetenceudvikling af lærerne.


Formålet med Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning er at afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen, så alle elever lærer at forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den.


Det er muligt for 45 skoler i Danmark at deltage i forsøget og fra Svendborg Kommune ønsker tre skoler at deltage. De udvalgte skoler får besked om deltagelse ultimo august 2018.

Det er ikke en forudsætning for deltagelse, at skolen i forvejen har kendskab til at arbejde med teknologiforståelse.


Forsøget består af nedenstående delforsøg:


Delforsøg 1: Et selvstændigt fag i teknologiforståelse fra 1. til 9. klasse. I denne model indføres teknologiforståelse, som et selvstændigt fag med et selvstændigt timetal med to lektioner om ugen (1,5 time) på de ansøgte klassetrin. Lektionerne hentes ved at konvertere understøttende undervisning til teknologiforståelse i de deltagende klasser.


Delforsøg 2: Integreret i folkeskolens eksisterende fag i 1.-9. klasse:

I denne model integreres teknologiforståelse i:

  • Dansk i 1.-9. klassetrin
  • Matematik i 1.-9. klasse
  • Natur/teknologi i 1.-6. klasse
  • Fysik/kemi i 7.-9. klasse
  • Billedkunst 1.-3. klasse
  • Håndværk og design: 4.-6. klasse
  • Samfundsfag: 8.-9. klasse

Fra Svendborg Kommune har de tre skoler søgt om deltagelse i delforsøg 2.


Deltagelse i delforsøg 1 kræver dispensation fra folkeskolelovens § 5, stk. 2 og 4, da der oprettes et nyt obligatorisk fag på skolen i forsøgsperioden.


Deltagelse i delforsøg 2 indebærer som udgangspunkt ikke en fravigelse af folkeskoleloven.


For begge delforsøgs vedkommende kræver ansøgning om deltagelse i forsøgsprojektet godkendelse i Børne- og Ungeudvalget.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Gennem forsøget vil skoler blive understøttet både økonomisk og fagligt. Den økonomiske støtte sker ved, at skoler får tilskud til afholdelse af udgifter forbundet med deres deltagelse i forsøgsprogrammet med et fast beløb, som skal dække de tilmeldte læreres og øvrigt pædagogisk personales medgåede tid til deltagelse i kompetenceudvikling, netværksdannelse og videndeling, samt praksisnær implementeringsstøtte.

Den faglige understøttelse dækker over kapacitetsopbygning som faglige fællesskaber på skolen, kompetenceudviklingsaktiviteter, implementeringsstøtte, samt adgang til materialer til brug i undervisningen og adgang til evaluerings- og feedbackredskaber.

Lovgrundlag

Lov om Folkeskolen

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 15-08-2018

Godkendt.