Punkt 13 Forslag til Kommuneplan 2013

Beslutningstema

Forslag til Svendborg Kommuneplan 2013-25.

Sagsfremstilling

Baggrund

Byrådet skal i hver byrådsperiode tage stilling til, hvilken form for kommuneplanrevision, der skal gennemføres. Det skal fremgå af planstrategien, om den gældende kommuneplan skal revideres helt eller delvist, eller om den gældende kommuneplan genvedtages for en ny fire års periode.


Byrådet har i Strategi Svendborg Kommune 12 besluttet en temarevision af den gældende kommuneplan. Baggrunden herfor er, at der i byrådsperioden 2006-2009 blev foretaget en gennemgribende revision af kommuneplanen. Med vedtagelsen af Kommuneplan 2009 blev principperne for bl.a. byudviklingen i de næste mange år således fastlagt.


Med temaplanlægningen sættes der fokus på nogle emner i kommuneplanen, som ikke, eller kun sporadisk, indgik i kommuneplanrevisionen i 2009. Det er alle emner, der blev overdraget til kommunerne i forbindelse med strukturreformen. For nogle af emnerne var datagrundlaget for en revision i 2009 i Svendborg Kommune  begrænset. Svendborg Kommune har i planperioden fået gennemført nye analyser af kommunens landskab og kulturarv, og der foreligger nu en statslig jordbrugsanalyse, som danner grundlag for jordbrugsplanlægningen. For andre temaer indebærer statslige planer og lovændringer, at der må foretages justeringer. F.eks. er det blevet et lovkrav, at kommunerne planlægger for placering af fælles biogasanlæg.


Ændringer i hovedstrukturen

Administrationens indstilling til ændringer er kort beskrevet i bilag. De temaer, hvor der er sket store gennemgribende ændringer, er:

  • kulturarv
  • landskab og kyst
  • jordbrug
  • åben land struktur
  • turisme

En række temaer er tilpasset, dvs. der er foretaget større eller mindre ændringer af forskellige årsager. Følgende temaer er opdateret: 

  • detailhandel
  • børn, unge og uddannelse
  • social, ældre og handicap
  • natur
  • geologi og grundvand
  • klima

De øvrige temaer i kommuneplanen ændres ikke. Der er dog foretaget enkelte konsekvensændringer, f.eks. på baggrund af ændret lovgivning, og ændringer af redaktionel karakter. Følgende temaer genvedtages i det store hele: 

  • byudvikling
  • bosætning og boliger
  • erhverv
  • bykvalitet
  • kultur og fritid
  • trafik og infrastruktur
  • tekniske anlæg og forsyning 

Ændringer i kommuneplanrammer

Der er lavet mindre justeringer af rammebestemmelserne. Disse fremgår af bilag.


Ændringer i kommuneplanens rammeområder fremgår også af bilag.


Om kommuneplanen

Forslag til Kommuneplan 2013-25 er et omfattende værk. Planen indeholder byrådets overordnede mål og planbestemmelser for udviklingen af hele Svendborg Kommune, bortset fra målsætning for vandmiljøet og Natura 2000-områder, der fastlægges i de statslige vandplaner og Natura 2000 planer. Planperioden er lovpligtig 12 år.


Kommunerne har ansvaret for planlægningen af både byerne og det åbne land. Forslag til Kommuneplan 2013-25 er en helhedsorienteret plan og indeholder emner fra eksempelvis strategier for byudvikling, over mål for daginstitutioner til retningslinjer for anlæg til muslingeopdræt.


Forslag til Kommuneplan 2013-25 er, ligesom den tidligere kommuneplan 2009-2021, udarbejdet som en digital plan, dvs. som en hjemmeside. Den primære baggrund for dette er ønsket om at sikre en altid opdateret kommuneplan, som er let tilgængelig for borgere, politikere, embedsmænd og andre interessenter.


Kommuneplanforslaget kan ses på http://svendborg.cowi.webhouse.dk


Retsvirkninger

Kommuneplanen binder byrådet forstået på den måde, at byrådet skal virke for kommuneplanens gennemførelse. I lokalplanlægningen og ved behandling af enkeltsager skal byrådet således følge kommuneplanen. Kommuneplanen fungerer desuden som administrationsgrundlag for en række områder indenfor naturbeskyttelse, veje mv.


Proces og tilblivelse

Sammenlignet med sidste kommuneplanrevision i 2009 har kommunen kun modtaget få ønsker og forslag til kommuneplanen. Disse er beskrevet kort i bilag med administrationens kommentarer og indstilling.


Forslag til kommuneplan 2013-2025 er udarbejdet i samarbejde med interessenter og lokale aktører - især i forbindelse med de temaer, hvor der er sket store ændringer. Landbrugsorganisationerne, Svendborg Museum, Foreningen By- og Land Sydfyn, Udvikling Fyn, Naturturisme, lokale turismeaktører og energiselskaberne har således blandt andre bidraget forud for eller under udarbejdelsen af planforslaget.


Derudover har der været afholdt temamøder om dele af planen med Erhvervsudvalget, Udvalget for Miljø og Teknik og Udvalget for Kultur og Planlægning.


Offentlig høring

Det er et krav i Planloven, at kommuneplanforslaget sendes i offentlig høring i mindst otte uger, før kommuneplanen kan endelig vedtages.


Det er administrationens indstilling, at der afholdes tre temaborgermøder forskellige steder i kommunen med fokus på de store ændringer i planen. Dvs. ét møde med fokus på jordbrug og landskab, ét med fokus på turisme og ét med fokus på kulturarv.


Derudover indstiller administrationen, at der arrangeres 2-4 mark- og byvandringer i samarbejde med lokale foreninger. Her vil interesserede borgere få mulighed for at opleve og diskutere indholdet i planforslaget. Ture og møder annonceres i dagspressen og på kommunens hjemmeside.


Miljøvurdering

I henhold til Lov om miljøvurdering af Planer og Programmer er der foretaget en screening af kommuneplanforslaget. Det er administrationens vurdering, at planlægningen ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering, idet planlægningen ikke vurderes at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. lovens § 3, stk. 2.


Redaktionel bearbejdning

I løbet af den politiske behandling vil der pågå et redaktionelt arbejde i den digitale kommuneplan, således at Forslag til Kommuneplan 2013-25 er klar til at sende i offentlig høring umiddelbart efter Byrådets vedtagelse.


Mangler og videre planlægning

I Strategi Svendborg Kommune 12, som er forløberen for kommuneplanen, er der lagt op til, at der skal foretages en revideret planlægning for Svendborg Havn i Kommuneplan 2013. Dette er ikke med, da udviklingsplanen endnu ikke er klar. Det forventes, at der bliver udarbejdet kommuneplantillæg i forlængelse af udviklingsplanen for havnen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen direkte.


Lovgrundlag

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer


Indstilling

Direktionen anbefaler, at der træffes beslutning om, at

  • forslag til Kommuneplan 2013-25 videresendes til Byrådets beslutning og offentliggøres i perioden 3. juli 2013 til 16. september 2013,
  • der ikke foretages yderligere miljøvurdering,
  • der afholdes tre borgermøder og 2-4 mark- og byvandringer i løbet af offentlighedsfasen.

Beslutning i Udvalget for Miljø og Teknik den 03-06-2013

Anbefales, idet der ønskes udarbejdet et tematillæg for vindmøller. Jesper Kiel (EL) ønsker udarbejdet en rammelokalplan, som foreskriver lavenergi for alle nye byggerier.

Beslutning i Socialudvalget den 03-06-2013

Anbefalingen følges.

Beslutning i Udvalget for Kultur og Planlægning den 04-06-2013

Godkendt med den bemærkning, at der skal foretages en konsekvensvurdering af forslaget om en rammelokalplan.

Beslutning i Erhvervsudvalget den 06-06-2013

Indstilles.


Christian Kaastrup (A) var fraværende.

Beslutning i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 06-06-2013

Anbefalingen følges.

Bo Hansen (A) var fraværende.

Beslutning i Nærdemokratiudvalget den 06-06-2013

Anbefalingen følges.


Pia Dam (A) og Jens Munk (O) var fraværende.

Beslutning i Arbejdsmarkedsudvalget den 12-06-2013

Direktionens anbefaling følges

Beslutning i Udvalget for Børn og Unge den 12-06-2013

Indstilles.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013

Fremsendes.


Lise-Lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.

Beslutning i Byrådet den 25-06-2013

Liste Ø ønsker krav om

lavenergibyggeri til alle nye byggerier og ønsker derfor at byrådet udarbejder en temalokalplan, som gælder allerede

lokalplanlagte boligområder, som endnu ikke er bebyggede, og hvor kravet ikke allerede står i lokalplanen.

Byrådet tiltrådte dette.


I anledning af, at der stilles forslag om, at planlægningen for detailhandel for Præstevænget 38 ikke gennemføres, føres arealanvendelsen tilbage til samme status som før, at arealet blev udlagt til detailhandel. Dvs. at arealet tages ud af detailhandelsstrukturen i kommuneplanen, og at rammeområde 02.01.D1.946 ændres fra detailhandel til rekreative formål.


Ovenstående betyder, at der ikke udarbejdes lokalplan for området, og at alle købstilbud på arealet forkastes.