Punkt 9 Uddannelses- og arbejdsklausuler i udbud

Beslutningstema

Retningslinjer for anvendelse af uddannelses- og arbejdsklausuler i udbud.


Sagsfremstilling

Økonomiudvalget besluttede den 19. marts 2013, at indstille retningslinjerne for anvendelsen af uddannelses- og arbejdsklausuler i Svendborg Kommunes udbud til godkendelse samt høring hos Svendborg Erhvervsråd (SER), idet muligheden for kædeansvar undersøges forinden.

 

Det bemærkes i forhold til arbejdsklausuler, at kædeansvar allerede er en del af kontraktklausulen, idet det efter klausulens stk. 3 vil være muligt for Svendborg Kommune at kræve dokumentation hos entreprenøren/leverandøren for også eventuelle underleverandørers personale. Det præciseres dog i stk. 1, at entreprenørens/leverandørens sikring af rimelige løn- og ansættelsesvilkår hos beskæftigede arbejdstagere også gælder for eventuelle underentreprenører/leverandører. Det foreslås endvidere, at det som en endelig sanktionsmulighed tilføjes, at såfremt fyldestgørende dokumentation for løn- og ansættelsesvilkår ikke fremsendes, vil dette blive betragtet som en væsentlig misligholdelse af kontrakten.

 

SER har haft udkast til retningslinjerne i høring og har følgende kommentarer;

 

SER hilser initiativet velkommen og ser frem til at det vedtages.

 

Samtidig opfordrer SER til, at der sker en løbende evaluering af hvordan initiativet virker i praksis, samt fokus på at klausulerne reelt overholdes.”


Som opfølgning på høringssvaret fra SER, foreslås det at der løbende gennemføres en kontrol for at sikre håndhævelsen af klausulerne. Som hovedregel én stikprøve pr. bygge- og anlægsopgave eller tjenesteydelsesopgave, hvor der er indsat en uddannelses- eller arbejdsklausul. Der er indsat et afsnit om håndhævelse som afsnit 7 i retningslinjerne for anvendelse af uddannelses- og arbejdsklausuler.


I forlængelse af drøftelserne i Økonomiudvalget den 21. maj 2013 om uddannelsesklausuler har Økonomi og Indkøb udarbejdet et uddybende notat, der beskriver 2 modeller for hvordan den vindende tilbudsgiver kan leve op til en indsat uddannelsesklausul. Dette har betydning for om den vindende tilbudsgiver må benytte allerede ansatte praktikanter eller skal nyansætte praktikanter til den vundne opgave.


SER er på baggrund af ovenstående blevet bedt om, at forholde sig til de 2 modeller. Rådet er den 13. juni kommet med følgende høringssvar;


SER er positive overfor tiltagene. Rådet har ingen specifik holdning til hvilken model der vælges, men overlader til Svendborg Kommune, at vurdere og anvende den bedst mulige løsning. Dog således at løsningen både tilgodeser formålet samt sikrer, at det ikke i unødigt omfang begrænser virksomhedernes muligheder for at byde ind på opgaver.

Økonomiske konsekvenser

Der vurderes ikke at skulle tilgå yderligere ressourcer for at indarbejde en uddannelses- eller arbejdsklausul i udbudsmaterialet udover hvad der almindeligvis ligger af arbejde forbundet med gennemførelse af et udbud.

 

Der vil derimod i mindre omfang skulle anvendes ressourcer til at sikre håndhævelsen af, at en indsat uddannelses- eller arbejdsklausul efterleves. Ressourceforbruget hertil vurderes at udgøre indtil 5 timer pr. kontrakt.

 

En uddannelsesklausul vil ligesom andre kontraktretlige bestemmelser blive ”omkostningsbestemt” af tilbudsgiverne. Det kan i sidste ende medføre et dyrere tilbud på den udbudte opgave, men er ikke givet at det gør det. I andre kommuner er der ingen erfaringer der indtil videre tyder på, at indkomne tilbud bliver dyrere grundet en indsat uddannelsesklausul.

 

Det skal desuden nævnes, at uddannelsesklausuler i Svendborg Kommunes udbud ikke nødvendigvis vil medføre flere praktikpladser i det sydfynske område, da det på forhånd ikke er givet, at en given kontrakt vil tilfalde en (syd)fynsk virksomhed.


Lovgrundlag

Udbudsdirektivet, tilbudsloven, ILO-konvention nr. 94 samt Arbejdsministeriets cirkulæreskrivelse nr. 115 af 27. juni 1990. 


Indstilling

Direktionen indstiller


  • at udvalget for så vidt angår uddannelsesklausuler drøfter de to beskrevne modeller med baggrund i høringssvaret fra Svendborg Erhvervsråd samt den endelige stillingtagen til retningslinjerne for uddannelses- og arbejdsklausuler.

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-05-2013

Udsat.


Jesper Ullemose (V) og Jørgen Lundsgård (I) var fraværende.

Beslutning i Økonomiudvalget den 18-06-2013

Indstilles, idet model 2 anbefales. Ordningen evalueres efter 1 år.


Lise-Lotte Tilsted (V), Bruno Hansen (F) og Jørgen Lundsgaard (I) var fraværende.

Beslutning i Byrådet den 25-06-2013

Godkendt.