Punkt 2 Forslag til ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet

Beslutningstema

Forslag om ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet sendes i høring.

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget sender Forslag 1 (Organisatorisk samling af børnehuse i Skårup) og Forslag 2 (Reduceret områdeledelse) i høring i de berørte bestyrelser og MED-udvalg
  • At Forslag 3 og 4 ikke indgår i den videre proces, da Forslag 3 indebærer en væsentlig merudgift og Forslag 4 kun medfører en besparelse i mindre omfang

Sagsfremstilling

Baggrund

Den 24. maj blev der indgået delforlig i Byrådet om Budget 2019. Af forligsteksten fremgår det at:

 

”Med henblik på de videre budgetforhandlinger er forligsparterne enige om, at der allerede på nuværende tidspunkt – som supplement til det løbende budgetarbejde – udarbejdes forskellige modeller for, hvordan en ny og billigere ledelsesstruktur på dagtilbudsområdet kan tilrettelægges”.

 

I forlængelse heraf er der udarbejdet fire forslag til ny ledelsesstruktur, hvoraf Forslag 1 og 2 anbefales sendt i høring med henblik på at kunne indgå i budgetdrøftelserne. Forslag 3 og Forslag 4 foreslås ikke at indgå i den videre proces, da Forslag 3 indebærer en væsentlig merudgift og Forslag 4 kun medfører en besparelse i mindre omfang.

 

Forslagene er udarbejdet i administrationen i dialog med dagtilbudsledere og pædagogiske teamledere samt FTR/TR’er for medarbejdere og ledere i dagtilbud. Herudover har der været indhentet oplysninger fra andre kommuner og evalueringer af relevante ledelsesmodeller.

 

Dagtilbudsområdet har i dag områdeledelse med seks ledelsesområder, heraf fem geografiske områder med børnehuse og ét område omfattende Dagplejen, der dækker hele kommunen. Hvert område udgør et dagtilbud og ledes af en dagtilbudsleder. Hvert område rummer et antal børnehuse eller dagplejegrupper, hvor den daglige ledelse varetages af en pædagogisk teamleder.

 

Som led i delforliget om Budget 2019 godkendte forligspartierne desuden en besparelse i form af nedlæggelse af en stilling som dagtilbudsleder for dagtilbuddet Sundet. Denne besparelse er endnu ikke udmøntet, da den konkrete udmøntning vil afhænge af evt. øvrige ændringer af ledelsesstrukturen. De fire forslag, der fremlægges i denne sag skal derfor ses i forlængelse af besparelsen på en dagtilbudsleder. Hvis der besluttes ikke at gennemføre yderligere ændringer af ledelsesstrukturen vil forslaget blive gennemført som besluttet i delforliget.

 

Forslag til ledelsesstruktur

De fire forslag er uddybet i det vedlagte bilag.

 

Forslag 1 Organisatorisk samling af børnehusene i Skårup. Dette forslag vedrører en sammenlægning af Østerdalen Bakkehuset Skårup og Østerdalen Skårup Børnehus, som er placeret i gåafstand mellem hinanden. Østerdalen Bakkehuset Skårup er i dag omfattet af garantimodellen for små børnehuse. Ved en sammenlægning til ét børnehus spares der timer på ledelse, ligesom børnehuset ikke længere vil være omfattet af garantimodellen. I Forslag 1 udgør besparelsen samlet 510.000 kr.

 

Forslag 2 Reduceret områdeledelse indebærer en reduktion af antallet af dagtilbudsledere (områdeledere) med yderligere en stilling udover besparelsen i delforliget d. 24. maj. Der vil herefter være fire dagtilbudsledere, heraf tre med geografiske områder med børnehuse og et område omfattende Dagplejen. Da dagtilbudsledernes ledelsesspænd dermed øges i væsentlig grad vil der være behov for at etablere en funktion som leder af specialområdet, herunder myndighedsopgaver, som i dag varetages af dagtilbudsledere. Denne ledelsesfunktion er ikke fuldtids. Forslaget betyder, at antallet af forældrebestyrelser ligeledes reduceres tilsvarende. Samtidig foreslås det, at der udarbejdes en model for at styrke den daglige forældreinvolvering via husråd i de enkelte børnehuse. I Forslag 2 udgør besparelsen samlet 270.000 kr.

 

Forslag 3 Institutionsledelse. Forslaget indebærer, at stillingerne som dagtilbudsleder og pædagogisk teamleder afskaffes, og der etableres 26 stillinger som selvstændige institutionsledere i børnehusene. I forslaget er der fortsat en leder af Dagplejen, mens funktionen som pædagogisk teamleder i Dagplejen erstattes af dagplejepædagoger.

 

De 26 institutionsledere vil have direkte reference til dagtilbudschefen. Institutionslederne vil have ansvar for eget budget og personale og generelt hver især løse de ledelsesopgaver, som i dag understøttes af en dagtilbudsleder for området. Ligeledes indebærer forslaget, at der etableres en selvstændig forældrebestyrelse i hvert af de 26 børnehuse og i Dagplejen.

 

Forslaget forudsætter en forøget ledelsestid. De pædagogiske teamledere har i dag i gennemsnit 26 timer til ledelsesopgaver om ugen. For de nye institutionsledere forøges ledelsestiden til 32 timer i gennemsnit pga flere ledelsesopgaver og større ansvar. Det er forudsat, at en besparelse ikke omfatter børnetimer men alene ledelsestimer.

 

Forslaget indebærer ligesom i forslag 2, at der etableres en funktion som leder af specialområdet, herunder myndighedsopgaver, som i dag er fordelt på dagtilbudslederne. Denne ledelsesfunktion er ikke fuldtids.

Derudover indebærer forslaget, at der ansættes en pædagogisk administrativ konsulent, som blandt andet skal understøtte den faglige ledelse i børnehuse og dagplejegrupper, ledelse af den pædagogiske udvikling, udmøntning af lovgivning og lokalpolitiske beslutninger samt tilsyn, kapacitetsplanlægning og øvrige tværgående konsulentopgaver.

 

På grund af de forøgede ledelsesopgaver i hvert børnehus medfører Forslag 3 behov for, at de nye institutionsledere skal have tilført mere ledelsestid end de nuværende pædagogiske teamledere. Samlet giver Forslag 3 derfor ikke mulighed for en besparelse, men vil rumme en merudgift på ca. 1.000.000 kr. Forslaget er medtaget, da modellen med selvstændig institutionsledelse anvendes i en række kommuner og også tidligere har været anvendt i Svendborg Kommune.

 

Forslag 4 Fælles ledelse af en skole og et børnehus (landsbyordninger/børneuniverser). Fælles ledelse består i at samle ledelsen af en skole og et børnehus under skolens ledelse, og så vidt muligt på én fælles ledelsesperson. I forslaget er medtaget fælles ledelse lokalt af en skole og et børnehus de steder, hvor lovgivningen åbner mulighed for det. Fælles ledelse må etableres, hvis en skole eller en afdeling af en skole har under 300 elever. Forslaget omfatter to skoler/afdelinger under 300 elever, som har indskoling, er beliggende i landområder og har et nærliggende børnehus. Det drejer sig om Tåsingeskolen, Afd. Lundby og Issøskolen, Afd. Kirkeby. Fælles ledelse forudsættes at kunne give en mindre besparelse på visse ledelsesopgaver, men vil samtidig gøre ledelsesopgaven mere kompleks, da lederen vil skulle indgå i faglige sammenhænge på både skole- og dagtilbudsområdet. Besparelsen vurderes at udgøre hhv. 47.000 kr. (Tåsingeskolen, Afd. Lundby) og 110.000 kr. (Issøskolen, Afd. Kirkeby). Det bemærkes, at Stokkebækskolens tre afdelinger er ikke medtaget, jf. sagen om Fagligt og økonomisk bæredygtige skoler igangsat på udvalgsmøde d. 15.8.2018.

 

Det anbefales, at Forslag 1 og 2 sendes i høring med henblik på at indgå i den videre budgetproces. Forslag 3 og 4 medsendes som baggrundsmateriale for at give høringsparterne mulighed for at vurdere forslagene i en sammenhæng, men foreslås ikke at indgå i den videre proces.

 

Tidsplan og høringsproces

Den videre behandling af sagen er tilrettelagt ud fra nedenstående tidsplan, som blev godkendt af Børne- og Ungeudvalget d. 20.6. 2018.

  • 27. aug. Ekstraordinært møde i Børne- og Ungeudvalget med henblik på at sende forslag i høring
  • 28. aug. – 10. sept. Høringsperiode i berørte MED-udvalg og forældrebestyrelser
  • 30. aug. Ekstraordinært dialogmøde med forældrebestyrelser om høringsoplægget
  • 17. sept. Ekstraordinært møde i Børne- og Ungeudvalget – drøftelse af høringssvar
  • 18. sept. 1. behandling af Budget 2019 i Byrådet
  • 20. sept. -23. sept. Politiske forligsdrøftelser om Budget 2019
  • 9. okt. 2. behandling af Budget 2019 i Byrådet

 

Hvis det besluttes at Forslag 4 indgår i den videre proces vil høringen også skulle omfatte bestyrelser og MED på de berørte skoler.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

De økonomiske konsekvenser er beskrevet under hvert forslag. Forslag til evt. merudgifter ifm. Budget 2019 vil skulle afholdes inden for udvalgets budgetramme.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven

Folkeskoleloven

Lov om kommuners styrelse

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 27-08-2018

Venstre stillede følgende ændringsforslag: ”Venstre foreslår, at forslag 4 ligeledes indgår som en del af høringen. Flere kommuner har med succes struktureret sig med landsbyordninger, som har vist sig at kunne styrke det lokale landsbymiljø og ikke mindst den enkelte skole- og dagtilbud bl.a. i form af tættere forældre- og ledelsessamarbejde mellem dagtilbud, skole og SFO. På sigt kan det netop medvirke til at fremtidssikre den lokale skole og dagtilbud.” For forslaget stemte Mette Kristensen (V)
Imod forslaget stemte Henrik Nielsen (C), Karl Magnus Bidstrup (Å), Dorthe Ullemose (O), Maria Haladyn (A), Torben Frost (A) og Steen Tinning (B)

 

Børne- og Ungeudvalget besluttede herefter, at sende Forslag 1 (Organisatorisk samling af børnehuse i Skårup) og Forslag 2 (Reduceret områdeledelse) i høring i de berørte bestyrelser og MED-udvalg samt at Forslag 3 og 4 ikke indgår i den videre proces, da Forslag 3 indebærer en væsentlig merudgift og Forslag 4 kun medfører en besparelse i mindre omfang.