Punkt 13 Forslag til lov om ændring af Dagtilbudsloven. (Bedre fordeling i daginstitutioner).

Beslutningstema

Status på lovforslag samt orientering om mulig handleplan

Indstilling

Direktionen indstiller,

  • At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet status på lovarbejdet i Folketinget og oplæg til en mulig handleplan, med tre foreløbige modeller, i forlængelse af sagsfremstilling på møde i Børne- og Ungeudvalget 5. september 2018. Dette for at være på forkant med at afdække mulige handlemuligheder i tide, såfremt Svendborg Kommune ikke opnår dispensation, så dyre og midlertidige løsninger undgås.

Ændring af Dagtilbudsloven (Bedre fordeling i daginstitutioner) forventes at træde i kraft 1. januar 2020.

Status er, at Folketinget havde første behandling af forslag om bedre fordeling i daginstitutioner 9. oktober 2018. Her blev lovforslaget henvist til Social-, Indenrigs- og Børneudvalget, som har frist for afgivelse af betænkning 29. november 2018. Herefter er 2. og 3. behandling i Folketinget planlagt til 6. og 11. december 2018.

Den fornyede behandling i Social-, Indenrigs- og Børneudvalget skyldes debat om låneramme og kommunernes mulighed for at søge dispensation.

Formålet med lovforslaget er, at børn fra udsatte boligområder kommer i dagtilbud, hvor der tales dansk, og hvor der er mulighed for at skabe gode miljøer med fokus på trivsel, læring, dannelse og udvikling. Det er hensigten, at der med lovforslaget indføres regler om, at der maksimalt må nyoptages 30 % børn fra udsatte boligområder i et dagtilbud eller i et børnehus på et kalenderår.

Lovforslaget indebærer herudover bl.a., at kommunerne, hvis den anviser børn med bopæl uden for et udsat boligområde en plads i et dagtilbud eller børnehus beliggende i et udsat boligområde, samtidig skal tilbyde barnet en plads i et andet dagtilbud eller børnehus, som ikke er beliggende i et udsat boligområde.

Lovforslaget udmønter aftalen af 28. maj 2018 mellem regeringen, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om bedre fordeling i daginstitutioner, som er en del af regeringens samlede indsats mod parallelsamfund.

På mødet i Børne- og Ungeudvalget 5. september 2018 blev plan mod parallelsamfund drøftet og det blev besluttet at indstille til budgetforhandlingerne for 2019, at der afsættes et rammebeløb til plan mod parallelsamfund.

Byrådet indgik forlig om Budget 2019 den 9. oktober 2018. Her blev der ikke afsat anlægsbevilling til plan mod parallelsamfund.

Svendborg kommunes samlede byråd har 20. september 2018 rettet henvendelse til Mai Mercado med ønsket om dispensation. Der er aftalt møde i Ministeriet 26. november 2018.

Administrationen har afdækket foreløbige handlemuligheder og mulige modeller i samarbejde med Center for Ejendomme og Teknisk Service og de berørte dagtilbud, dvs. Fyrtårnet Byparken Vuggestue og Fyrtårnet Børnegården Byparken.

Kapaciteten i de to berørte dagtilbud er:

  • Byparken Vuggestue: 30 0-2 års pladser
  • Børnegården Byparken: 14 0-2 års pladser og 70 3-5 års pladser

Kapaciteten for det nødvendige antal pladser baseres på prognoser, så Svendborg Kommune kan opfylde pladsgarantien.

Hvis en kommune ikke overholder pladsgarantien skal kommunens tilskud til en dagtilbudsplads hæves til mindst 78 pct. for alle børn i dagtilbud indtil pladsgarantien igen opfyldes. I Svendborg Kommune udgør tilskud til en dagtilbudsplads 75 pct. Såfremt Svendborg Kommune ikke overholder pladsgarantien vil det betyde en nedsættelse af forældrebetalingen fra 25 pct. til 22 pct. i den periode hvor pladsgarantien ikke opfyldes. Dette svarer til 0,6 mio. kr. pr. måned eller 6,6 mio. kr. årligt.

På baggrund af ovenstående er der arbejdet med løsningsmuligheder for at kunne leve op til kravene om bedre fordeling i dagtilbud i Svendborg Kommune. Der arbejdes med tre modeller, der alle har afsæt i det politisk besluttede kvalitetsniveau samt hvad der er praktisk muligt i de undersøgte bygninger.


De foreløbige modeller kan sammenfattes som følgende:

Model 1 – Forudsætningen er, at de to berørte dagtilbud fortsætter som to selvejende selvstændige dagtilbud
Fyrtårnet Byparken Vuggestue flyttes til Hjortøvænge.
Fyrtårnet Børnegården Byparken flyttes til Ørbækvej 51 og 53.
Udflyttergruppen ved Skovmøllen forbliver uændret.
Afhængig af det valgte kvalitetsniveau vil kapaciteten kunne øges med 3 ekstra 0-2 års pladser.

Alternativt kan modellen ændres så Fyrtårnet Byparken Vuggestue flyttes til Ørbækvej, medens Fyrtårnet Børnegården Byparken flyttes til Hjortøvænge.

Model 2 – Forudsætningen er, at de to berørte dagtilbud sammenlægges til ét selvejende integreret dagtilbud
0-2 årige samt 3-6 årige samles på henholdsvis Ørbækvej 51 og 53 samt Hjortøvænge.
Udflyttergruppen Skovmøllen forbliver uændret.
Kvalitetsniveauet skal tilpasses, så alle 0-2 årige vil kunne fortsætte i børnehaven, hvilket i alt kan give 18 ekstra 3-6 års pladser.

Model 3 – Forudsætningen er, at de to berørte dagtilbud sammenlægges til ét selvejende integreret dagtilbud, i 2 faser
Ifølge Børnetalsprognosen pr. 1. august 2018 forventes der mangel på 0-2 års pladser i Svendborg by fra 2019 og faldende antal ledige 3-5 års pladser i Svendborg by frem mod 2022. Herved kan forslag 1 og 2 opdeles i to faser, således at der først etableres 0-2 års pladser og dernæst 3-5 års pladser.

For allerede indskrevne 3-5-årige i Fyrtårnet Børnegården Byparken kan der anvises plads i andre nærliggende børnehuse fra 1. januar 2020 og frem til fase 2.

Fase 1:
Pr. 1. januar 2020 flyttes alle 0-2 årige fra de berørte dagtilbud til Ørbækvej. Afhængig af det valgte kvalitetsniveau vil bygningerne kunne rumme lidt færre eller lidt flere 0-2 årige end der i dag er indskrevet i de to dagtilbud.

De 3-6 årige i det berørte dagtilbud vil blive flyttet til andre børnehuse, hvor der i øjeblikket er ledig kapacitet, efter forældrenes ønsker.
Udflyttergruppen ved Skovmøllen skal afklares.

Fase 2:
I 2020-2021 etableres 3-6 års pladser på Hjortøvænge. Pladserne tages i brug i 2021, som følge af forventet øget efterspørgsel på 3-6 års pladser.

Ombygninger på Ørbækvej 51 og 53 samt Hjortøvænge skal påbegyndes senest xxx (Dato følger fra Viben Kræmmer/CETS), så der kan visiteres pladser fra september 2019 og tages i brug januar 2020.

Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser

Økonomien i de enkelte modeller er i samarbejde med CETS beregnet på baggrund af ovenstående beskrivelser og børnetal. En overordnet økonomisk oversigt kan ses af skemaet nedenfor, i mio. kr.

Model

Samlet anlægsudgift

Årlig drifts-besparelse

Antal pladser

0-2 årige

Antal pladser

3-6 årige

1

13,0 – 13,9

- 0,44

47- 49

59 - 62

2

15,3

- 0,51

44

88

3.1 (fase 1)

7,1 – 7,7

- 0,88

33 – 52

0

3.2. (fase 2)

6,4

0,36

0

79

 

Udregningen indeholder, udover de mest nødvendige byggemæssige foranstaltninger, inventar mm, også;

  • I de tilfælde hvor Hjortøvænget bruges, en udligning af eksisterende salgsbudget på 2,5 mio. kr.
  • Reetableringsomkostninger for hvert af de nuværende dagtilbud i Byparken som flyttes

De økonomiske beregninger indeholder ikke produktionskøkken, LED opgradering og generel maling af overflader samt i de tilfælde hvor Ørbækvej 51 og 53 inddrages, en overdækning mellem husene.

Der er i de nuværende budgetter ikke afsat anlægsmidler til realisering af ovenstående, hvorfor udvalget skal peges på finansiering, såfremt at en af ovenstående modeller skal realiseres.

Der er i forbindelse med lovforslaget afsat en omstillingspulje på 101 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 fordelt på en ansøgningspulje og en lånepulje.

Bekendtgørelse om kriterierne for at kunne ansøge er pt. under udarbejdelse.

Lovgrundlag

Dagtilbudsloven
- Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven. (Bedre fordeling i daginstitutioner)
Bygningsreglement

Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 12-11-2018

Til efterretning.

Dorthe Ullemose (O) var fraværende.