Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Der er afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter er indkaldt Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V). Byrådet godkendte dette.
Borgmesteren oplyste, at der foreligger en tillægsdagsorden til behandling.
Begge dagsordener blev godkendt.
Punkt 2 Orientering om ændring af byrådsmedlems partiforhold
+Sagsfremstilling
Til Byrådet fremlægges til orientering:
Løsgænger Karl Magnus Bistrup er indtrådt i Socialdemokratiets byrådsgruppe.
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Til efterretning.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 3 Omkonstituering i Byrådet
+Beslutningstema
Omkonstituering i Venstre forelægges til efterretning.
Sagsfremstilling
Venstres gruppeformand meddeler nedenstående ændringer pr. 1. april 2020:
Per Nykjær Jensen udtræder af Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Jesper Ullemose indtræder i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget.
Jesper Ullemose er medlem af Kultur- og Fritidsudvalget. Da Beskæftigelses- og Integrationsudvalget samt Kultur- og Fritidsudvalget har møder samtidig, og der er personsammenfald, er der behov for at flytte mødetidspunktet. Kultur- og Fritidsudvalget vil derfor fastlægge nyt mødetidspunkt på deres møde den 30. marts under forudsætning af byrådets godkendelse af omkonstitueringen den 31. marts.
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Til efterretning.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 4 Udpegning til repræsentantskabet for SEF
+Beslutningstema
Udpegning af nyt medlem til repræsentantskabet for SEF.
Sagsfremstilling
Byrådet skal udpege et nyt medlem til repræsentantskabet for SEF, da Malene Louise Brandt Olsen (A) er fraflyttet Svendborg Kommune. Socialdemokratiet anmoder om, at Torben Sørensen, Nyborgvej 434, 5881 Skårup udpeges som nyt medlem af repræsentantskabet.
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 5 Regnskab 2019: Overførsler
+Beslutningstema
Godkendelse af bevillingsoverførsler fra regnskab 2019.
Indstilling
Direktionen indstiller, at:
- Direktionens notat tages til efterretning.
- Der genbevilliges netto 47,3 mio. kr. til 2020
- Der gives tillægsbevilling til særlige udfordringer på netto 15,6 mio. kr. finansieret af restbudget for områder uden overførselsadgang.
- Resterende mindreforbrug på 8,3 mio. kr. for det skattefinansierede område anvendes til nedskrivning af salgsbudget for Hjortøhus (anlæg) med 2,53 mio. kr. og reduktion af fagudvalgenes negative overførselspuljer med 5,67 mio. kr.
- Af mindreforbrug for grundkapitalindskud på 3,2 mio. kr. anvendes 1,1 mio. kr. til arkæologiske undersøgelser ved Tankefuld etape 2, mens restbeløbet tilgår kassen.
Sagsfremstilling
Som led i regnskabsaflæggelsen 2019 indstilles direktionsnotat omhandlende:
- Overførsler til 2020 (genbevilling).
- Finansiering af særlige økonomiske udfordringer 2020 (tillægsbevilling).
- Anvendelse af det restkorrigeret budget, efter ordinære overførsler og særlige udfordringer (tillægsbevilling).
Direktionen har lagt følgende bærende hensyn til grund for indstilling af overførselsregnskabet:
- Tillid til og klarhed om overførselsreglerne.
- Ekstraordinære regnskabsudfordringer søges dækket ind.
- Overholdelse af servicerammen i 2020.
Direktionen anbefaler:
- Som udgangspunkt følges kommunens almindelige overførselsprincipper:
- Der er særlige udfordringer/finansiering på netto 15,6 mio. kr., der finansieres via ikke overførte restbudgetter
- Restbudget for drift, anlæg og udskudt lånoptagelse overføres til 2020.
- Resterende mindreforbrug på 8,3 mio. kr. for det skattefinansierede område anvendes til nedskrivning af salgsbudget for Hjortøhus (anlæg) med 2,53 mio. kr. og reduktion af fagudvalgenes negative overførselspuljer med 5,67 mio. kr.
- Af mindreforbrug for grundkapitalindskud på 3,2 mio. kr. anvendes 1,1 mio. kr. til arkæologiske undersøgelser ved Tankefuld etape 2, mens restbeløbet tilgår kassen.
- Overførsels/-tillægsbevillingsregnskabet til 2020 udgør inkl. finansieret særlige udfordringer m.v.:
- Indtægter: 11,2 mio. kr.
- Serviceudgifter: 32,6 mio. kr.
- Overførselsudgifter: 0,0 mio. kr.
- Renter: -2,5 mio. kr.
- Anlæg: 43,7 mio. kr.
- Lån: -17,2 mio. kr.
- Finansforskydninger: 4,4 mio. kr.
- Overføres ikke: 18,6 mio. kr.
Direktionsnotat om overførsler er vedlagt.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
De samlede genbevillinger til 2020 ekskl. lån og deponering udgør netto 60,0 mio. kr. og med direktionens forslag til finansiering af særlige udfordringer på netto 15,6 mio. kr. og disponering af restkorrigeret budget på 9,4 mio. kr., er den samlede gen-/tillægsbevilling i 2020 på 85,0 mio. kr., hvoraf serviceudgifter udgør 32,6 mio. kr.
For lån og deponering overføres et indtægtsbudget på 12,8 mio. kr.
Den samlede nettobevilling i 2020 udgør ca. 72,3 mio. kr.
Lovgrundlag
Kommunens bevillingsregler.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 6 Opgørelse af lånerammen for 2019
+Beslutningstema
Godkendelse af lånerammen 2019 for Svendborg Kommune, herunder godkendelse af låneoptagelse på henholdsvis 11,020 mio. kr. og 0,282 mio. kr. Godkendelse af låneoptagelse af lån til lav likviditet for 2020 på 29 mio. kr.
Indstilling
Direktionen indstiller til behandling i Økonomiudvalget samt endelig afgørelse i Byrådet, at:
- Lånerammen for 2019 godkendes. Der optages lån på 11,020 mio. kr. med 25 års løbetid vedr. lånerammen for 2019. Lånerammen udnyttes ikke fuldt ud.
- Der optages lån på 0,282 mio. kr. med fast rente og 30 års løbetid vedr. køkkenudskiftninger i ældreboliger i 2019.
- Der optages lån på 29 mio. kr. med 10 års løbetid vedr. lav likviditet for 2020.
Sagsfremstilling
Lånerammen er opgjort på baggrund af låneberettigede udgifter afholdt i 2019 og meddelte lånedispensationer. De låneberettigede udgifter vedrører primært udgifter på anlægsarbejder i kommunale havne, byfornyelse, innovativt energispareprojekt samt lån til betaling vedr. grundskyld. Lånerammen er godkendt af revisionen.
Den uudnyttede låneramme udgør i alt 21,292 mio. kr., jf. særskilt bilag. Der er budgetlagt med låneoptagelse på 11,020 mio. kr. af lånerammen. Derudover er der lånemulighed (automatisk låneadgang) for 10,272 mio. kr. som ikke er budgetlagt.
Den ikke budgetlagte del på 10,272 mio. kr. vedrører afholdte udgifter i 2019 til:
- Lov om lån til betaling af grundskyld på 7,707 mio. kr.
- Integration, renovering af færger m.m. på i alt 2,565 mio. kr.
Låneoptagelsen skal godkendes inden den 31. marts 2020 og skal være optaget inden den 30. april 2020. For ikke at øge låneoptagelsen yderligere anbefales det, at der kun lånes det budgetlagte. Lånerammen for 2019 bliver således ikke udnyttet fuldt ud.
Låneydelsen, for et lån på 11,020 mio. kr., er med en rente på p.t. 0,40% hos KommuneKredit beregnet til 0,5 mio. kr. pr. år. og som er budgetlagt.
Svendborg Kommune har for 2020 fået dispensation til at låne 29,0 mio. kr. til kommuner med lav likviditet. Lånet skal have en løbetid på maksimalt 10 år, og låneydelsen er budgetlagt.
Derudover er der mulighed for at låne 0,282 mio. kr. til udskiftning af køkkener i kommunale ældreboliger på baggrund af faktiske udgifter for 2019. Låneydelsen er budgetlagt.
Låneoptagelsen foretages efter retningslinjerne i den finansielle politik.
Den aktuelle restgæld på kommunens overvågningslån er fordelt med 66% med fast rente og 34% med variabel rente.
Der er indgået swapaftale med start i 2020, og andelen af lån forventes ultimo 2020 at være fordelt med 73% med fast rente og 27% med variabel rente.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der optages 11,020 mio. kr. med en løbetid på 25 år.
Der optages 0,282 mio. kr. med en løbetid på 30 år.
Der optages 29,000 mio. kr. med en løbetid på 10 år.
Låneydelserne er budgetlagt.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020
Indstilles, idet der optages lån for hele lånerammen.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 7 Etablering af cykelskur - Hjemmepleje Øst
+Beslutningstema
Deponering i forbindelse med etablering af cykelskur til Hjemmepleje Øst, Byskoven 11A.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at indgåelse af lejemål for Byskoven 11A (tidligere Ørbækvej 42) godkendes.
Sagsfremstilling
Hjemmepleje Øst råder over en række el-cykler, der anvendes dagligt, når de ansatte skal rundt til borgerne og levere personlig pleje og praktisk hjælp. Cyklerne har tidligere været placeret under et halvtag i en gård med en aflåst port. Men i forbindelse med at den bygning, der tidligere husede Fakta på Ørbækvej, blev revet ned, blev gården mellem alle bygningerne åbnet op og porten fjernet. Dette betyder, at de dyre el-cykler nu står udenfor i al slags vejr og for så vidt tilgængelige for hærværk og tyveri.
Der har været drøftet flere forskellige muligheder for at bygge et cykelskur til de ca. 20 el-cykler, som Hjemmepleje Øst råder over på Ørbækvej/Byskoven på nuværende tidspunkt. I forbindelse med, at flere af hjemmeplejens sektioner flytter til Byskoven 1 i nærmeste fremtid, vil antallet af el-cykler, der skal under tag, komme op på 40-45.
Boligselskabet SAB har afvist administrationens forslag til etablering af cykelskur med den begrundelse, at området skal benyttes til andet byggeri. Eneste mulighed for en placering i nogenlunde nærhed af områdekontoret ville betyde mange minutters gang ved henstilling og afhentning af cykler, og for at undgå dette tidsforbrug, ønsker Hjemmepleje Øst i stedet at tage imod SAB’s tilbud om leje af den bygning, der tidligere har huset Nordea.
Bygningen er på i alt 179 m2, og lejemålet kan alene benyttes til parkering og opladning af hjemmeplejens el-cykler.
Overtagelse af lejemålet for bygningen kan ske 1. april 2020 med første opkrævning af leje pr. denne dato. Den månedlige leje lyder på 6.000 kr., der reguleres én gang årligt. Dertil kommer a conto vand og aconto varme på henholdsvis 300 kr. og 500 kr. pr. måned. Derudover kommer udgifter til el.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ved indgåelse af lejemål > 3 år med privat udlejer skal kommunen deponere et beløb, der svarer til lejemålets ejendomsværdi, idet leje af lokaler sidestilles med en kommunal anlægsopgave. Svendborg Kommune skal derfor deponere 1,9 mio. kr. Beløbet kan imidlertid modregnes fuldt ud i det opsagte lejemål på Ramsherred 10-12.
Udgifterne til leje samt til el, vand og varme afholdes inden for eksisterende driftsbudgetter.
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 8 Prioritering af forslag og ideer til Kommuneplan 2021 -2033
+Beslutningstema
Byrådet besluttede d. 25.06.2019 at igangsætte en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsætning af forudgående høring med indkaldelse af idéer og forslag.
På baggrund af den forudgående høring, skal der nu prioriteres hvilke forslag og idéer, som skal med videre i den igangværende kommuneplanrevision.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med oversendelse til Byrådets endelige vedtagelse;
- At forslag til den videre proces, for forslag og idéer modtaget i den forudgående høring, prioriteres som angivet i hvidbogen
Sagsfremstilling
Baggrund
Kommuneplanen er det redskab Byrådet har til at beskrive, hvordan kommunen fysisk skal udvikles de næste 12 år. Med kommuneplanen fastlægger Byrådet hvilke konkrete mål og retningslinjer, der er for kommunens fysiske udvikling og samtidig fastlægges rammerne for hvordan byer og landområder må anvendes og bebygges.
Byrådet besluttede d. 25.06.2019 at igangsætte en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsætning af forudgående høring.
Som følge af de mange indkomne høringssvar besluttede Byrådet d. 28.01.2020 at revidere tidsplanen for revision af kommuneplanen. Tidsplanen er vedlagt som bilag (Bilag 2, Tidsplan KP21).
Forudgående høring
Offentlighedsreglerne i Planloven skal sikre, at borgerne på et tidligt tidspunkt i planlægningsarbejdet får lejlighed til at debattere planlægningsmulighederne, fremsætte forslag og derved give deres synspunkter til kende, før der er udarbejdet et forslag til kommuneplanen.
Som en del af igangsættelsen af arbejdet med revision af kommuneplanen, blev der afholdt en forudgående høring, hvor der blev indkaldt idéer og forslag til den kommende Kommuneplan 2021-2033.
Den forudgående høring fandt sted fra d. 7. oktober 2019 – 1. december 2019.
Der blev i høringsperioden afholdt tre borgermøder med temaerne Bosætning, Mobilitet og Erhverv & Turisme. Derudover blev der i samme periode afholdt en Nærdemokratidag, arrangeret af Lokaludvalget, med fokus på udvikling i lokalområderne.
I forbindelse med den forudgående høring er der indkommet over 100 kvalificerede forslag og idéer til den kommende revision af kommuneplanen. Høringssvarene kommer fra både borgere, grundejere, organisationer, professionelle bygherrer, lokalområder mv.
Hvidbog
De indkomne forslag og idéer er samlet i en hvidbog, der gengiver et resumé af de enkelte høringssvar, med administrationens bemærkninger og forslag til videre proces.
Hvidbogen er opdelt i følgende temaer:
- Bosætning
Forslag til nye boligområder, status på restrummelighed i eksisterende boligområder, omdannelse fra erhverv til boliger, udvikling i lokalområderne mv.
- Mobilitet
Forslag til ny og forberedt infrastruktur, cyklisme, offentlig transport mv.
- Erhverv og Turisme
Forslag til nye områder til detailhandel, nye dagligvarebutikker, undersøgelse af behov for nyt aflastningscenter, turismeudvikling mv.
- Diverse
Forslag til udvidelse af foreninger og institutioner, kunst i byen, skovbegravelsesplads mv.
- Arealeffektivisering
Salg og omdannelse af kommunale bygninger til boligformål.
- Solceller og vindmøller
Forslag til nye solcelleanlæg, udvidelse af eksisterende, højere vindmøller mv.
Projekterne er indkommet løbende siden 2017, og fremlægges her samlet. Det enkelte sagsforløb beskrives nærmere i den enkelte sag i hvidbogen (Bilag 1, Hvidbog, forudgående høring på KP21).
På baggrund af Byrådets vedtagne Klima- og Energipolitik samt Bæredygtighedsstrategi, behandles projekterne nu i forbindelse med revision af kommuneplanen. To af solcelleprojekterne anbefales at indgå i den videre proces med revision af kommuneplanen.
Administrationen anbefaler i Hvidbogen, at høringssvarene enten:
- Indgår i den videre proces.
Høringssvaret vil kræve en yderligere analyse og planlægning af administrationen. At høringssvaret indgår i den videre proces er dog ikke en garanti for at ønsket vil indgå i det kommende forslag til kommuneplan 2021 – 2033.
- Indgår ikke i den videre proces.
Forslag og ideer som ikke kan imødekommes, eksempelvis fordi de strider mod lovgivningen eller politiske mål og retningslinjer.
- Ikke kommuneplanrelevant.
Disse høringssvar vil blive videresendt til relevante afdelinger, til viderebehandling. Høringssvaret vil ikke indgå i den videre proces med kommuneplanen.
Administrationens bemærkninger og forslag til videre proces, beror på en faglig vurdering, i forhold til gældende lovgivning, mål og retningslinjer i gældende strategier og planer i Svendborg Kommune.
Hvidbogen er vedlagt som bilag (Bilag 1, Hvidbog, forudgående høring på KP21) og kan også tilgås i en digital kortversion.
Vejledning til brug af den digitale kortversion findes bagerst i hvidbogen.
Fremadrettet proces
På baggrund af prioriteringen af forslag og idéer, fortsættes revisionen af kommuneplanen.
Dette indbefatter en videre behandling af de prioriterede forslag og idéer, samt en generel revision af kommuneplanen.
Som en del af revisionen arbejdes der med følgende temaer:
- Byudvikling og Bosætning
- Erhverv og Turisme
- Mobilitet (Trafik og infrastruktur)
- Byer og lokalområder
Derudover vil følgende emner blive revideret som følge af ny lovgivning, politikker og strategier:
- Oversvømmelse og erosion
- Produktionsvirksomheder
- Detailhandel
- Grønt Danmarkskort gennemgås i relation til det fynske Naturråds anbefalinger
- Planlægning for sol – og vindenergi
De resterende temaer i Kommuneplan 2017-2029 vil blive tilrettet, som en eventuel konsekvens af de reviderede temaer. Samtidig vil disse temaer blive ajourført med eventuelle rettelser, der sker på baggrund af ændret lovgivning eller overordnet planlægning.
Politiske temamøder
Der vil blive afholdt en række politiske temamøder i forbindelse med revisionen, hvor udvalgte temaer vil blive behandlet og debatteret mere dyberegående. Her vil der bl.a. blive afholdt et temamøde om bosætning, hvor kriterier for endelig prioritering af boligområder vil blive drøftet og fastlagt. Der er ligeledes lagt op til et temamøde om mobilitet med fokus på kommunens parkeringsnormer og planlægning for sol– og vindenergi
Kommuneplan 2021 – 2033 forventes endelig vedtaget i maj 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af kommuneplanen sker indenfor Plan og Udviklings eksisterende driftsrammer.
Revisionen af kommuneplanen indebærer udgifter til analyser, workshops, møder, kommunikation
og eksterne rådgivere.
Lovgrundlag
Planloven
Politikker og strategier
Bosætningstrategi
Bæredygtighedsstrategi 2020
Klima – og energipolitik
Parkeringsstrategi
Natur og friluftsstrategi 2019 -2030
Erhvervspolitik 2019-2022
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Liste Ø fremsætter følgende ændringsforslag:
”1.12 – Østre Havnevej og Abildvej, Svendborg – omdannelse af Erhverv udgår af Hvidbogen og den videre behandling”
For stemmer 2 medlemmer, Liste Ø og Læsgænger Jens Munk.
Imod stemmer 7 medlemmer, Liste A, V, C.
Dermed faldt forslaget.
Liste C fremsatte følgende ændringsforslag:
”6.04 – Solcelleanlæg øst for Ulbølle indarbejdes i Kommuneplanen 2021”
For stemte 1 medlem, Liste C.
Imod stemte 8 medlemmer, Liste A, V, Ø og Løsgænger Jens Munk.
Dermed faldt forslaget.
Liste A fremsatte følgende ændringsforslag:
”6.05. Solcelleanlæg nord for Hvidkilde Gods indarbejdes i Kommuneplanen 2021”.
For stemte 8 medlemmer, Liste A, V, C og Løsgænger Jens Munk.
Imod stemte 1 medlem, Liste Ø.
Forslaget var dermed vedtaget.
Indstillingen blev herefter godkendt med de vedtagne ændringer, herunder med bemærkning om, at muligheden for omdannelsen af Kogtved Søfartsskole til boligformål indarbejdes i Kommuneplan 2021 og at forslaget til Kommuneplan 2021 behandles i to omgange i Teknik- og Erhvervsudvalget inden vedtagelse i Byrådet.
Liste Ø afgav følgende mindretalsudtalelse:
”Enhedslisten ønskede ikke at 1.12 indgår i den kommende kommuneplan, fordi Enhedslisten ikke ønsker at åbne for boliger på havnen ved Østre Havnevej, hvilket vil føre til en lukning af havnen, som fungerende havn.
Enhedslisten ønsker, at der laves en overordnet udpegning af egnede arealer til solceller fremfor at lægge et beskyttet landskab ved Hvidkilde ind i processen”.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Administrationens bemærkninger til Økonomiudvalgets møde 24.03.2020
Administrationen bemærker den 19.03.2020 til sagen, at der vil være afledte udgifter i forbindelse med arbejdet med at belyse planlægning for nyt aflastningscenter og nye dagligvarebutikker (jf. Bilag. Administrativt notat vedrørende afledte udgifter til planlægning af nye butikker).
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020
Liste V fremsætter følgende ændringsforslag:
1.31 Skovsbo Eng/Kogtved Slagterigrund indarbejdes i Kommuneplan 2021-2033
6.02 Solcelleanlæg ved Nørremarksvej udgår af hvidbogen og den videre behandling, alternativt reduceres i areal og omfang af hensyn til nabopåvirkning.
6.04 Solcelleanlæg øst (VEST) for Ulbølle indarbejdes i Kommuneplanen 2021-2033.
6.07 Solcelleanlæg syd for Hvidkilde Gods indarbejdes i Kommuneplan 2021-2033
6.11 Holmdrup/Skårup repowering af eksisterende vindmøller udgår af hvidbogen og den videre behandling.
Sagen fremsendes til Byrådets behandling.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Enhedslisten ønsker følgende ændringsforslag til afstemning enkeltvis:
a. 1.12 – Østre Havnevej og Abildvej, Svendborg – omdannelse af Erhverv til blandet boliger og erhverv udgår af Hvidbogen og den videre behandling
b. 3.06 om areal til dagligvarebutik i Ollerup udgår af Hvidbogen og den videre behandling
Man stemte om a:.
For stemte: 4 (Ø, Jens Munk)
Imod stemte: 25 (A, V, C, B, O, F)
Man stemte herefter om b:
For stemte 3 (Ø)
Imod stemte 26 (A, V, C, B, O, F og Jens Munk)
Liste V fremsætter følgende ændringsforslag:
1.31 Skovsbo Eng/Kogtved Slagterigrund indarbejdes i Kommuneplan 2021-2033
Man stemte om dette.
For stemte: 8 (V og Henrik Nielsen)
Imod stemte: 19 (A, F, Ø, B, O)
Undlod: 2 (Palle Fischer, Jens Munk)
Indstillingen blev herefter godkendt, idet
- solcelleanlæg ikke inddrages i den igangværende kommuneplanrevision, men planlægges i forbindelse med konkret ansøgninger
- der kan inddrages ekstern rådgivning til redegørelse omkring nyt aflastningscenter, og at udgifter til konsekvensanalyser for nye dagligvarebutikker afholdes af udviklere.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 9 Bosætningsstrategi 2020
+Beslutningstema
Endelig vedtagelse af Bosætningsstrategi 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet, at
- Bosætningsstrategi 2020 vedtages endeligt.
Sagsfremstilling
Formål
I Bosætningsstrategi 2020 fastlægges Byrådets strategi for bosætning i Svendborg Kommune.
Bosætningsstrategiens formål er at synliggøre de potentialer Svendborg Kommune har for at øge befolkningstallet gennem bosætning samt at fremlægge Byrådets prioriteringer med en strategi for, hvordan den ønskede bosætning realiseres.
Bosætningsstrategien vil dermed gøre det muligt for interne og eksterne at arbejde målrettet og strategisk for at opfylde Byrådets ønsker for bosætning i Svendborg Kommune.
Flere borgere i kommunen vil medvirke til, at Svendborg fortsat kan være en levende kommune med et varieret erhvervs-, handels- og kulturliv, stærke fællesskaber og en robust arbejdsstyrke. Flere borgere betyder også flere, der bidrager til den fælles økonomi og dermed bedre muligheder for at tilbyde borgerne en god kommunal service.
Bosætningsstrategien vil indgå som grundlag i det igangsatte arbejde med revision af kommuneplanen. Strategien vil bla. understøtte arbejdet med at prioritere ønsker til nye boligudlæg.
Bosætningsstrategi 2020 ligger som Bilag 1.
Baggrund og sammenhæng til andre planer
Bosætningsstrategien er beskrevet i Planstrategi ’19, der således er afsættet til at udarbejde en bosætningsstrategi.
I Planstrategi ’19 har Byrådet besluttet:
”Svendborg Kommune vil udarbejde en bosætningsstrategi for Svendborg for at skabe de bedste rammer for tilflytning til kommunen. Bosætningsstrategien skal skabe grundlag for, at vi fokuserer på de rigtige indsatser i forhold til øget bosætning i Svendborg.”
Følgende to temaer er bl.a. besluttet revideret i den kommende kommuneplan 2021-2033:
- Byudvikling
- Byer og lokalområder
Bosætningsstrategien vil danne grundlag for den igangværende revision af kommuneplanen i forhold til de to nævnte emner.
I forbindelse med igangsætningen af Bosætningsstrategien den 7. februar 2019 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget, at administrationen som led i processen skal kontakte alle grundejere med vedtagne lokalplaner, som ikke har brugt deres byggeret og grundejere med kommuneplanrammer til boliger. Relevante resultater af kontakten er indarbejdet i bosætningsstrategien.
Indhold
Bosætningsstrategien peger på, hvordan vi kan øge bosætningen i Svendborg Kommune. Øget bosætning sker ved at fastholde nuværende borgere og ved at tiltrække nye tilflyttere. Kommunens særlige potentialerne synliggøres i bosætningsstrategien, hvilket leder til de udvalgte temaer i strategien.
Bosætningsstrategien omfatter følgende temaer:
- Svendborg By og Havn
- Målgrupper
- ”Homecommers”
- ”Københavnere”
- Unge studerende
- ”Emptynesters”
- Tankefuld
- Lokalområder
- Almene boliger
For hvert tema beskrives, hvordan temaet er væsentligt for at øge bosætningen i Svendborg Kommune. Derefter følger en række delstrategier, der fokuserer på, hvordan Svendborg Kommune aktivt vil arbejde for at realisere bosætningspotentialet indenfor det enkelte tema.
Organisering og proces
Bosætningsstrategien er forankret ved Teknik- og Erhvervsudvalget.
Arbejdet blev indledt med en paneldebat for hele Byrådet i maj måned. Her deltog også oplægsholdere og udvalgte interessenter. Efterfølgende har der været holdt en række temamøder med Teknik- og Erhvervsudvalget om udvalgte temaer i Bosætningsstrategien. På et af disse møder deltog Lokaludvalget også.
Bosætningsstrategi 2020 blev præsenteret og drøftet af Byrådet på et temamøde den 6. februar 2020. På Teknik- og Erhvervsudvalgets møde samme dag blev strategien yderligere drøftet. På baggrund af de politiske drøftelser er følgende blevet tydeliggjort i strategien:
- Svendborg By og landområderne er hinandens forudsætninger for at være en attraktiv bosætningskommune.
- Begrebet byfortætning er uddybet, herunder at det ikke har negative konsekvenser for byens grønne rum.
- Fastholdelse af nuværende borgere der ønsker at flytte til en ny boligtype, er et fokusområde. Det skal bl.a understøttes ved at kunne tilbyde en bredde i forskellige boligtyper.
Baggrundsrapport
Bosætningsstrategi 2020 bygger bla på baggrundsrapporten ”Analyse af bosætningsmønstre i Svendborg Kommune” (Bilag 2). Heri er fokus på Svendborg Kommune samlet og kommunens 13 lokalområder enkeltvis.
Analysen består af data fra perioden 2015-2018. Sammen med analyser og tendenser er det samlet set en forudsætningsredegørelse, der belyser, hvilke potentialer, der er for ny bosætning i Svendborg Kommune. Dermed danner den en væsentlig del af grundlaget for Bosætningsstrategi 2020.
Analysen giver et overblik over den nuværende boligsituation, demografi og udvalgte kvalitetsparametre. Det belyses, hvad der er efterspørgsel på (boligtyper og områder) og hvordan boligsalget ser ud i de enkelte lokalområder. Der er størst fokus på demografi for tilflyttere og fraflyttere. Sammen med udvalgte data som særlige målgrupper og antallet af foreninger peger analysen på de faktorer, der vurderes at have størst effekt på en øget bosætning.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Bosætningsstrategi 2020 vil understøtte arbejdet med at øge bosætningen og muligvis også arbejdskraft til Svendborg Kommune.
Udgifter til analyser i forbindelse med udarbejdelse af bosætningsstrategien er afholdt inden for gældende budget.
Lovgrundlag
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Jens Munk, Løsgænger fremsætter følgende ændringsforslag:
”At der i strategien indarbejdes at der skal byggemodnes grunde i alle 13 lokalområder”.
For stemte 1 medlem, Løsgænger Jens Munk.
Imod stemte 8 medlemmer, Liste A, V, C og Ø.
Forslaget var dermed faldet.
Indstillingen var dermed godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Godkendt.
Jens Munk var imod, idet han mener, at der i strategien indarbejdes at der skal byggemodnes grunde i alle 13 lokalområder.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 10 Bevilling og frigivelse af midler til gennemførelse af vejforlængelse "Sofielund Skovvej"
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af midler til anlæggelse af vejforlængelse af Sofielund Skovvej for salg af Delområde D2 Tankefuld.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget med endelig godkendelse i Byrådet
- At der bevilliges en tillægsbevilling på 0,75 mio. kr. til realisering af vejforlængelse af Sofielund Skovvej.
- Ovenstående tillægsbevilling finansieres fra projektet ”forlængelse af Johannes Jørgensens Vejs” i forbindelse med overførslerne fra regnskab 2019.
- At der frigives et samlet rådighedsbeløb på 3,95 mio. kr. (inkl. tillægsbevilling).
Sagsfremstilling
Frigivelse af budget på 0,5 mio. kr. til rådgivning og arkæologiske undersøgelser blev godkendt den 6/6-2019 i Teknik- og Erhvervsudvalget og Byrådet den 25/6-2019.
Gennemførslen af projektet inkl. regnvandsbassiner har været i licitation den 13/2 2020, og resultatet for det billigste bud er 3.544.947 kr.
I det oprindelige projekt indgår alene udgifter til vejanlæg. I det fremsendte indgår også udgifter til regnvandsafledning, bassin, brønde, udløb, mm. Derfor denne merudgift på 750.000,-, som jf. lokalplan og købsaftale påhviler kommunen.
Udstykningsområdet er solgt til privat udstykning.
Tidsplanen er, at arbejdet startes op i marts og afsluttes i juni.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vejforlængelsen af Sofielund Skovvej var i første omgang estimeret til 3,7 mio. kr., hvoraf projekteringen og arkæologiske forundersøgelser er frigivet, og var skønnet til 0,5 mio. kr.
Efter licitation forventes det samlede projekt nu at udgøre 4,45 mio. kr.
Den søgte tillægsbevilling på 0,75 mio. kr. ønskes finansieret fra ”forlængelse af Johannes Jørgensens Vejs” i forbindelse med overførslerne fra regnskab 2019.
Lovgrundlag
Ingen
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020
Godkendt.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 11 Byhaveskolen - anlægsbevilling til skolegårdsbelægning mm
+Beslutningstema
Fremrykning af opgaven vedr. belægning på Byhaveskolen og finansiering, fra 2021 til 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller til Børne- og Ungeudvalget, med oversendelse til godkendelse i Teknik- og Erhvervsudvalget, med endelig vedtagelse i Byrådet;
- At der sker en fremrykning af opgaven vedr. belægningen på Byhaveskolen fra 2021 til 2020
- At der flyttes og frigives 1,00 mio. kr. fra puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme fra 2021 til 2020, for at realisere projektet
- At skitseprojektet fremlægges til godkendelse i Børne- og Ungeudvalget og Teknik- og Erhvervsudvalget
- At administrationen bemyndiges til at indgå kontrakter med evt. rådgiver og entreprenør
- At opgaven udbydes som fagentreprise
Sagsfremstilling
Belægningen på Byhaveskolen er nedslidt og skolegården er ikke tilsvarende målgruppen, idet der er udfordringer med tilgængeligheden for kørestolsbrugere, svagtseende og andre med mobilitetshandicap.
Projektets endelig udformning vil blive til i et tæt samarbejde med skolen, herunder bestyrelsen, således at det er skolen og brugerne der prioriterer, hvilke enkelte dele, der skal udføres inden for den afsatte ramme.
Som en del af projektet udføres kloakarbejde for 250.000 kr., idet dette mest hensigtsmæssigt udføres, når skolegården alligevel er gravet op. Dette ville ellers ikke skulle udføres inden for den nærmeste årrække. Det efterlader 750.000 kr. til det samlede belægningsprojekt, alt inklusive.
Når skitseprojektet er godkendt politisk udbydes opgaven i fagentreprise. Eventuelle eksterne rådgiveropgaver vil ligge under 150.000 kr. og skal derfor ikke godkendes politisk.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet indgår i puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme for 2021 med 1,00 mio. kr.
En fremrykning af belægningen på Byhaveskolen, fra 2021 til 2020, kan finansieres ved at fremrykke 1,00 mio. kr. fra puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme fra 2021 til 2020.
En alternativ finansieringsmodel kan være at udskyde nedrivningen af en bygning ved Skårup skole, som indgår i projektet ”Nedrivning af bygninger på Skårup og Thurø Skole” fra 2020 til 2021. Midlerne til nedrivningen af bygningen ved Skårup skole blev frigivet på Teknik- og Erhvervsudvalgets møde den 5. december 2019, til udførelse i 2020.
Regnskabsteknisk vil det alternative finansieringsforslag betyde, at det afsatte beløb på 1,00 mio. kr. i 2020, til projekt ”Nedrivning af bygninger på Skårup og Thurø Skole”, flyttes til puljen for Vedligeholdelse af Ejendomme. I 2021 bliver der flyttet 1,00 mio. kr. fra puljen til Vedligeholdelse af Ejendomme til projektet til ”Nedrivning af bygninger på Skårup og Thurø Skole”. Rent økonomisk vil de to projektet ikke blive stillet ringere, da der er tale om en omplacering af det samme beløb i begge år. Det vil dog betyde, at der vil ske en udskydelse af nedrivningen af bygningen på Skårup skole til 2021.
En investering på 1,0 mio. kr., som afskrives over en 10 årig periode, vil medfører en forventet takstforøgelse på ca. 715 kr. pr. år. pr. barn på Byhaveskolen og ca. 243 kr. pr. år pr. barn på Kolibrien i afskrivningsperioden og fordre en skriftligt varsling til betalingskommunerne.
Den endelige takstberegning vil ske på det tidspunkt projektet er færdigt, og vil blive indarbejdet i det efterfølgende år.
Lovgrundlag
BR18
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 04-03-2020
Godkendt.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 12 Udbud af Jessens Mole 11-13
+Beslutningstema
Godkendelse af proces og vilkår for udbud af Jessens Mole 11-13.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Erhvervsudvalget’s godkendelse med oversendelse til Byrådet,
- at forslag til proces og vilkår for udbud af Jessens Mole 11-13 godkendes.
Sagsfremstilling
Efter Svendborg Kommunes salg af Krøyers Plads (Jessens mole 7-9) i 2015 forventes det, at det første bolig- og erhvervsbyggeri kan indvies i foråret 2020. En naturlig næste etape omfatter arealerne mellem trafikterminalen og Jessens Mole.
Efter, at Svendborg Kommune, i januar 2020, har erhvervet mindre arealer fra Banedanmark og DSB er hovedparten af arealet afgrænset af Trafikterminalen, Jessens Mole og Den Grønne Tråd kommunal ejendom. Dog er ejendommene Jessens Mole 15 og 17A privat ejet (tidligere HK-bygning og Røgeriet).
1 Principielt kort – tilrettes inden udbud, så Fremtidsfabrikken ikke er omfattet af arealet, der udbydes.
Der er udarbejdet to notater: ”Jessens Mole 11-13 – annoncering af forkøbsret” med forslag til proces og vilkår for annoncering og udviklingsproces samt et forslag til ”Aftale om projektudvikling og forkøbsret.” Se bilag på sagen.
Udbudsprocessen
Udbudsprocessen foreslås gennemført med baggrund i en indledende annoncering efter en projektudvikler, som tildeles en forkøbsret, såfremt vedkommende vil indgå i en dialogproces omkring udviklingen af et dispositionsforslag for arealet.
Når Svendborg Kommune finder, at dispositionsforslaget lever op til de værdier og kriterier som Svendborg Kommune har beskrevet for arealet, godkendes dette som grundlag for lokalplanlægning og udbud.
De vilkår, der vil ligge til grund for den dialogbaserede udviklingsproces tager afsæt i principperne beskrevet i Udviklingsplanen for fremtidens Havn og ligger tæt op ad udbudsvilkårene for Jessens Mole 7-9 mht bebyggelsens omfang og udformning. De foreslåede vilkår fremgår af bilag 1.
Der lægges således op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-5 etager (inklusiv parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på 130-150. Der er foreslået en maksimal bygningshøjde på 18,50 m DVR (Dansk vertikal Reference) svarende til den højde, der med lokalplan blev besluttet for Jessens Mole 7-9. Tilsvarende er der krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen.
Det efterfølgende udbud vil ske efter Bekendtgørelsen om offentligt udbud ved salg af kommunens faste ejendomme, hvor det i udbuddet oplyses, at der er meddelt forkøbsret til tredjemand. Dette udbud er åbent for alle.
Der er udarbejdet to notater: ”Jessens Mole 11-13 – annoncering af forkøbsret” med forslag til proces og vilkår for annoncering og udviklingsproces samt et forslag til ”Aftale om projektudvikling og forkøbsret. ” Se bilag 1 og 2.
Det er målet med den beskrevne proces, at få en mere åben og dialogbaseret udviklingsproces for næste etape af projektudviklingen af områderne mellem middelalderbyen og havnen.
Ved den indledende annoncering efter en projektudvikler der vil indgå i en dialogbaseret udviklingsproces skal de interesserede redegøre for referencer (gennemførte lignende byudviklingsprojekter), cv’er på de rådgivere som anvendes samt en projektidé. Valget af projektudvikler med forkøbsret godkendes af Byrådet.
Opmærksomhedspunkter
Ved udbuddet for Jessens Mole 7-9, blev der, for at fremme salget i et vanskeligt marked, givet mulighed for refusion ift dokumenterede ekstraomkostninger ifm. fundering og oprensning af jordforurening. Denne mulighed er ikke indbygget i udbuddet af Jessens Mole 11-13, da markedssituationen vurderes anderledes gunstig nu.
Da Svendborg Kommune i 2011, i samarbejde med DSB, Banedanmark og Fynbus udviklede en trafikterminal blev der indgået en overenskomst mellem DSB og Svendborg Kommune. Heraf fremgår det af § 1, stk. 1 pkt. G, at der enten som
”en del af et nyt, samlet bygningskompleks eller i form af en selvstændig bygning, etableres på stationsforpladsen mellem banen og busterminalen passager- og personalefaciliteter i form af ventesal, billetsalg, evt. ”Kort og Godt” butik, depot samt service- og teknikrum. Endelig beslutning om etablering af de i §1 stk. 1 pkt. G nævnte passagerfaciliteter kan først træffes, når der foreligger et konkret projektforslag med tilhørende budget”. Videre hedder det i overenskomstens § 2, stk 9: ”Den i § 1, stk 1, pkt.G nævnte terminalbygning opføres på sokkelgrund af ekstern investor, som erhverver eller lejer grundarealet af DSB og Banedanmark. Terminalbygningen ejes af investor, men udlejes til DSB, Fyn Bus, Svendborg Kommune og evt. eksterne parter.”
Med baggrund i overenskomstens bestemmelser er der i udbudsmaterialet indbygget en mulighed for, at tilbudsgivere kan byde på etablering af de omtalte passagerfaciliteter og herunder redegøre for under hvilke vilkår, dette kan foregå.
Projektet Liv i Min By har på det, der nu er helt kommunalt ejet areal, anlagt den midlertidige Linjepark som et midlertidigt, offentligt, grønt byrum. Parken indgår ikke i Udviklingsplanens disponering af bebyggelse og byrum. Med de beskrevne vilkår for udviklingsprocessen kan den midlertidige park enten fastholdes som en grøn buffer mellem trafikterminal og bebyggelse, eller indlemmes i det bebyggede areal. Disse muligheder skal beskrives i dialogprocessen.
En bebyggelse på det udbudte areal indebærer, at der nedlægges offentlige p-pladser. Reduktionen af offentlige p-pladser er indregnet i parkeringsstrategien.
En del af arealet for Jessens Mole 13 bruges i dag til pendlerpladser til Ærøfærgen jf. gældende aftale med Ærø Kommune. Der vil således blive behov for erstatning af disse pendlerpladser.
Fremtidsfabrikken I indgår ikke i det område, som annonceres i den indledende fase. Dog vil Fremtidsfabrikkens p-behov blive taget med i udbuddet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I forbindelse med den indledende annoncering og efterfølgende udviklingsproces vil der være udgifter til annoncering og juridisk bistand i et forventeligt omfang af 150.000 kr., som finansieres af Svendborg Havn/Analyser. Byrådet vil skulle tage stilling til dispositionsforslaget som grundlag for lokalplanlægning og udbud, herunder beslutte, om udbuddet skal ske med en mindstepris.
Havnen har i dag et indtægtsbudget vedr. arealleje. De realiserede indtægter udgør hhv. 76.646 kr. vedr. Jessens Mole 11 samt 53.280 kr. vedr. Jessens Mole 13.
Jessens Mole 11 anvendes i dag til hhv. Iværksætterhus og offentlig parkeringsplads. Hvis arealet skal bruges til noget andet, kan det have konsekvenser for kommunens indtægter på parkering og drift af iværksætterhus.
Remisebygningen anvendes i dag af Havnen til opbevaring af diverse materialer. Der vil skulle findes et nyt sted til dette.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af kommunens faste ejendomme.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendes med bemærkning om, at den midlertidige park skal fastholdes som en grøn buffer, og at byggeriet skal have et visuelt kig mellem havn og by.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø)
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V)
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020
Enhedslisten fremsætter følgende ændringsforslag
Ændringsforslag Vedr. udbud af Jessens Mole 11-13
Enhedslisten foreslår følgende ændringer til udbuddet:
Til processen:
- De bud, der kommer ind i udbudsprocessen fremlægges offentligt i en borgerinddragende proces inden byrådet beslutter hvilken produktudvikler, der vælges.
- I den efterfølgende proces med det vindende bud indgår, at der afholdes borgermøde og andre tiltag, som kan give borgerne mulighed for at blive inddraget i udviklingen af området
Kravene til udbuddet ændres til således kravene i stedet for de beskrevne krav:
“Der lægges således op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-5 etager (inklusiv parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på 130-150. Der er foreslået en maksimal bygningshøjde på 18,50 m DVR (Dansk vertikal Reference) svarende til den højde, der med lokalplan blev besluttet for Jessens Mole 7-9. Tilsvarende er der krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen og ”
Stilles følgende krav:
“De lægges op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-4 etager (inklusiv eventuel parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på maksimalt 100. Der fastlægges en maksimal bygningshøjde på 16 meter m DVR, svarende til 2,5 meter lavere end besluttet for Jessens Mole 7-9. Der vil modsat for Jessens Mole 7-9 ikke være krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen, men det er en mulighed, der kan arbejdes med. Der lægges vægt på, at kvarteret skal sikre gennemkig fra Havnetrappen og havnen, samtidigt med at det skal være en åbent byggeri med offentlig adgang mellem husene. Der stilles ikke krav om at byggeriet skal dække Fremtidsfabrikkens parkeringsbehov.
Sagen fremsendes til byrådets behandling.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Enhedslisten fremsætter følgende ændringsforslag
Til processen:
- De bud, der kommer ind i udbudsprocessen fremlægges offentligt i en borgerinddragende proces inden byrådet beslutter hvilken produktudvikler, der vælges.
- I den efterfølgende proces med det vindende bud indgår, at der afholdes borgermøde og andre tiltag, som kan give borgerne mulighed for at blive inddraget i udviklingen af området
Kravene til udbuddet ændres til således kravene i stedet for de beskrevne krav:
“Der lægges således op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-5 etager (inklusiv parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på 130-150. Der er foreslået en maksimal bygningshøjde på 18,50 m DVR (Dansk vertikal Reference) svarende til den højde, der med lokalplan blev besluttet for Jessens Mole 7-9. Tilsvarende er der krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen og ”
Stilles følgende krav:
“Der lægges op til en bebyggelse med blandet bolig og erhverv i 2-4 etager (inklusiv eventuel parkeringskælder) og med en bebyggelsesprocent på maksimalt 100. Der fastlægges en maksimal bygningshøjde på 16 meter m DVR, svarende til 2,5 meter lavere end besluttet for Jessens Mole 7-9. Der vil modsat for Jessens Mole 7-9 ikke være krav om parkering i parkeringskælder under bebyggelsen, men det er en mulighed, der kan arbejdes med. Der lægges vægt på, at kvarteret skal sikre gennemkig fra Havnetrappen og havnen, samtidigt med at det skal være en åbent byggeri med offentlig adgang mellem husene. Der stilles ikke krav om at byggeriet skal dække Fremtidsfabrikkens parkeringsbehov.
Man stemte om dette.
For stemte: 8 (Ø, B, O, Jens Munk)
Imod stemte: 20 (A, C, V)
Undlod 1 (F)
Indstillingen fra fagudvalget godkendt.
Liste Ø var imod, idet der med de vedtagne rammer er lagt op til et alt for massivt og højt byggeri, som kommer til at afskærme byen fra havnen. Der er stor risiko for at byggeriet bliver lukket og virke som en mur, sådan som det endte med byggeriet på Jessens Mole 7-9. Den høje bebyggelsesprocent vil ikke levne mulighed for der skabe væsentlige friareal med rekreativt område, sådan som det blev forudsat ved vedtagelsen af havneudviklingsplanen i februar 2014
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 13 Udvidelsesmuligheder for Sydfyns LAK, Assensvej 22
+Beslutningstema
Byrådet besluttede d. 25.06.2019 at igangsætte en delvis revision af kommuneplanen, samt igangsætning af forudgående høring med indkaldelse af idéer og forslag.
Ønsket om udvidelse af Sydfyns LAK er indkommet i denne proces, og det skal nu prioriteres, hvorvidt det skal med videre i den igangværende kommuneplanrevision.
Ønsket er af tekniske årsager ikke kommet med i den samlede hvidbog, som behandles parallelt med følgende sag. Sagen har derfor hastende karakter og forelægges som en tillægsdagsorden.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalgets godkendelse, med oversendelse til Byrådets endelige vedtagelse;
- At ønsket til udvidelsesmulighederne for Sydfyns LAK tages med i den videre proces for revision af kommuneplanen.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ejeren af Sydfyns LAK har henvendt sig til Svendborg Kommune med en række konkrete behov og ønsker for udviklingen af hans virksomhed på Assensvej 22, Kirkeby.
Helt konkret, er der et ønske om at udvide den eksisterende ejendom med et areal i det bagvedliggende landzoneareal, da ejeren finder det svært at realisere en udvidelse indenfor den eksisterende ejendom.
Der er i 2016 givet en dispensation fra den eksisterende lokalplan, for at realisere opførelsen af en ekstra erhvervsbygning. En dispensation er ifølge ejeren ikke nok til at realisere de aktuelle behov og ønsker. Det aktuelle ønske omfatter en udvidelse til både erhverv – og boligformål på ca. 1 hektar.
Byggesagsafdelingen har tidligere givet en tilbagemelding på, at det ikke er muligt at give landzonetilladelse til at bygge helårshus eller erhvervsbygning i landzonen, da det vil være i strid med Planlovens regler for landzonetilladelser, med den placering ejendommen har.
Planlægningsmæssige bemærkninger
Hvis den ønskede udvidelse, mod nord i landzone, skal realiseres, vil det kræve en ny lokalplan og ændring af kommuneplanen, da området ligger i landzone. Områder i landzonen skal som udgangspunkt friholdes for anden bebyggelse, end den der er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Hovedformålet med landzonebestemmelserne er at forhindre ukontrolleret bebyggelse og anlæg i det åbne land.
For at undgå spredt og utilsigtet bebyggelse, og at udvidelsen af byzone sker ud fra en samlet overordnet betragtning for den lokale byudvikling, vil en udvidelse nord på, kun give mening i sammenhæng med et større udlæg til blandet bolig og erhvervsformål i området.
I forbindelse med den igangværende kommuneplanrevision, vil det undersøges om der er behov for en sådan udvidelse.
Området er endnu ikke screenet og undersøgt for øvrige konflikter og interesser som f.eks. anlæg af cykelsti, støjgener i forhold til naboejendomme mv.
Der er udlagt store erhvervsområder i lokalområdet, med restrummelighed og mulighed for udvidelse af netop denne type erhverv.
Oversigtskort
Fremadrettet proces
Såfremt ønsket indstilles til at gå med i den videre proces, kræver ønsket en yderligere analyse og planlægning af administrationen. At høringssvaret indgår i den videre proces er dog ikke en garanti for at ønsket vil indgå i det kommende forslag til kommuneplan 2021 – 2033.
Det forventes at forslag til Kommuneplan 2021 – 2033 offentliggøres i november 2020, med en endelig vedtagelse i maj 2021.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Finansieringen af kommuneplanen sker indenfor Plan og Udviklings eksisterende driftsrammer.
Lovgrundlag
Planloven
Politikker og strategier
Bosætningstrategi
Bæredygtighedsstrategi 2020
Klima – og energipolitik
Parkeringsstrategi
Natur og friluftsstrategi 2019 -2030
Erhvervspolitik 2019-2022
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 06-03-2020
Indstillingen godkendt.
Afbud: Jens Erik Laulund Skotte (Ø), stedfortræder Jesper Kiel (Ø).
Afbud: René Haahr (V), stedfortræder Lars Erik Hornemann (V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 24-03-2020
Indstilles.
Afbud fra Dorthe Ullemose (O). Som suppleant deltog Johan Emil Rasmussen (O).
Beslutning i Byrådet den 31-03-2020
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Christian Kaastrup (A) og Ulla Larsen (V).
Punkt 14 Vederlag og godtgørelser for Byrådet
+Beslutningstema
Godkendelse af regulativ for vederlag og godtgørelser for Byrådet.
Indstilling
Direktionen indstiller at Byrådet godkender regulativ for vederlag og godtgørelse for Byrådet.
Sagsfremstilling
Byrådet er omfattet af § 16 i lov om kommunernes styrelse, i den forbindelse er tidlig