Byrådet
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Byrådet den 26-01-2021
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter er indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A). Byrådet godkendte dette.
Dagsorden godkendt.
Punkt 2 Orientering om byrådsmedlems partiforhold
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Johan Emil Rasmussen meddeler, at han udtræder af Dansk Folkeparti’s byrådsgruppe og fortsætter som løsgænger i Byrådet.
Beslutning i Byrådet den 26-01-2021
Til efterretning.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A).
Punkt 3 Godkendelse af projektforslag - Forsyning af SIMAC og Nordre Kaj med Fjernvarme
+Beslutningstema
Godkendelse af projektforslaget ”Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. - Forsyning af SIMAC og Nordre Kaj”.
Projektforslaget omfatter konvertering af 3 planlagte bygninger på Nordre Kaj fra naturgasforsyning til fjernvarmeforsyning.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø- og Naturudvalget med endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Projektforslaget ”Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. - Forsyning af SIMAC og Nordre Kaj” (bilag 1) godkendes i henhold til varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
Sagsfremstilling
Dansk Fjernvarmes Projektselskab (DFP) har, på vegne af Svendborg Fjernvarme A.m.b.a., fremsendt et projektforslag, der vedrører ” Forsyning af SIMAC og Nordre Kaj”. Projektforslaget er vedlagt som bilag 2.
Projektforslaget omfatter:
- Konvertering af 3 planlagte bygninger på Nordre Kaj til fra naturgasforsyning til fjernvarmeforsyning.
Ifølge varmeforsyningsloven er aftagere af fjernvarme med anlæg på mere end 0,25 MW, defineret som en blokvarmecentral. En blokvarmecentral skal have en godkendelse efter varmeforsyningsloven. Den nye SIMAC bygning på Nordre Kaj ønskes tilsluttet Svendborg Fjernvarme, og det kræver dermed en projektgodkendelse af Svendborg Kommune.
På nuværende tidspunkt ligger den planlagte SIMAC bygning i et område udpeget til delvis naturgas og delvis fjernvarme, som det fremgår af bilag 3. Dermed er projektforslaget også en konvertering af et naturgasområde til fjernvarmeområde. I dialog mellem Svendborg Kommune og Svendborg Fjernvarme er det blevet aftalt, at der søges om konvertering til fjernvarme af hele Nordre Kaj området med 3 planlagte erhvervsbygninger.
I den indledende fase har DFP været i dialog med naturgasselskabet EVIDA, og EVIDA har verificeret baggrundsdata og beregningsmetoder.
I beregningerne i projektforslaget er der taget udgangspunkt i den reelle forsyningsform som Svendborg Fjernvarme har for øjeblikket, hvor der leveres varme fra Svendborg Kraftvarme. Der er beregnet på forsyning af bygningerne med fjernvarme set i forhold til opvarmning med naturgas eller individuelle varmepumper.
Det fremgår af projektforslaget, at der er positiv samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi i projektet.
Ansøger har beregnet en positiv samfundsøkonomi af projektet på 6,7 mio. kr. over en 20-årig periode i forhold til individuel naturgas forsyning og 12,8 mio. kr. i forhold til individuelle varmepumper.
Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Svendborg Kommune har pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til stede, herunder at en høring af projektforslaget gennemføres. Inden Byrådet kan meddele godkendelse til projektet, skal der foretages en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. Disse vurderinger er foretaget og fremgår af udkastet til projektgodkendelsen i bilag 1, som er udarbejdet af rådgivningsfirmaet PlanEnergi.
Miljø- og Naturudvalget har den 28. september 2020 taget beslutning om, at projektforslaget skulle sendes i 4 ugers høring.
Projektforslaget har været i høring hos berørte forsyningsselskaber i perioden 2. oktober 2020 til 30. oktober 2020.
Der indkom høringssvar fra Svendborg Kraftvarme og EVIDA. Ingen af parterne havde bemærkninger til projektforslaget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Projekt vil få betydning for udledningen af CO2 indenfor opvarmning.
I de samfundsøkonomiske beregninger er der beregnet værdier for udledning af CO2 og Metan i 3 forskellige scenarier.
På nuværende tidspunkt er området primært naturgasforsynet. Når bygningerne bliver opvarmet med fjernvarme i stedet for naturgas, så vil der udledes cirka 2.350 tons CO2 ækvivalenter mindre over den beregnede 20 års periode.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg (Projektbekendtgørelsen). Bek. nr. 1792 af 27. december 2018.
Lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). Lov nr. 382 af 13. juni 1990, Jf. lovbek. nr. 1215 af 14. august 2020.
Svendborg Kommunes Klima- og Energipolitik 2020-2025.
Sagen afgøres i
Byrådet.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 01-12-2020
Indstillingen anbefales til Byrådets godkendelse.
Beslutning i Økonomiudvalget den 08-12-2020
Udsat.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 26-01-2021
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A).
Punkt 4 Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. ansøger om garanti for lån ved KommuneKredit
+Beslutningstema
Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. har ansøgt Svendborg Kommune om kommunegaranti for et 25-årigt lån på 4,6 mio. kr. ved KommuneKredit.
Indstilling
Direktionen indstiller til Byrådet:
- At der stilles kommunegaranti for KommuneKredit lån på 4,6 mio. kr. til Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. til finansiering af ny- og reetablering af ledningsnettet.
- At der i givet fald efter gældende praksis opkræves garantiprovision, som for nærværende udgør 1,0 % årligt af restgælden 31.12.
Sagsfremstilling
Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. har ansøgt Svendborg Kommune om kommunegaranti for optagelse af lån på 4,6 mio. kr. ved KommuneKredit.
Begrundelsen for lånet er omkostninger i forbindelse med ny- og reetablering af ledningsnet for Lindevej/Elmevænget, Assensvej, Hostrupvej og Morten Peders Vej.
Lånet påtænkes optaget med en løbetid på 25 år.
Det er 496 forbrugere tilsluttet Stenstrup Fjernvarme og låneydelser forventes ikke, at påvirke taksterne.
Seneste årsregnskab pr. 1.1.2019 - 31.12.2019 udviser:
- Årets resultat før skat 0 kr.
- Regnskabsmæssig værdi af anlægsaktiver er steget fra 13,8 mio. kr. i 2018 til 15,0 mio. kr. ultimo 2019.
- Omsætningsaktiver og tilgodehavender er faldet fra 2,5 mio. kr. i 2018, til 0,8 mio. kr. ultimo 2019. Heraf udgør den likvide beholdning 177 t.kr. (2,1 mio. kr. ultimo 2018).
- Egenkapitalen udgør uændret 0,6 mio. kr. ultimo 2019.
- Hensatte forpligtelser er staget fra 3,6 mio. kr. i 2018 til 4,6 mio. kr. i 2019.
- Kortfristede gældsforpligtelser er faldet fra 3,1 mio. kr. i 2018, til 2,5 mio. kr. ultimo 2019.
- Den langfristede gæld er faldet fra 9,0 mio. kr. i 2018, til 8,0 mio. kr. ultimo 2019
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er ingen direkte økonomiske konsekvenser, såfremt terminerne på lånet bliver betalt rettidigt.
Ud over nærværende ansøgning udgør Svendborg kommunes garantier for lån til Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. pr. 22. december 2020 ca. 8,0 mio.kr., hvorefter den samlede garanti vil udgøre 12,6 mio. kr.
Efter gældende praksis opkræves Stenstrup Fjernvarme A.m.b.a. garantiprovision på p.t. 1,0 % årligt af restgælden pr. 31.12.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse nr. 1.580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 26-01-2021
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A).
Punkt 5 Fælles fynsk klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik
+Beslutningstema
Transportministeren opfordrer alle kommuner og regioner til at indgå i en klimasamarbejdsaftale i forbindelse med grøn kollektiv trafik. I den forbindelse skal det politisk godkendes, om Svendborg Kommune vil være en del af en fælles fynsk klimasamarbejdsaftale.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Byrådet anbefales
- At godkende den fælles fynsk klimasamarbejdsaftale om grøn kollektiv trafik
Sagsfremstilling
Overordnet opfordrer Transportministeren kommunerne og regionerne til at tiltræde en klimasamarbejdsaftale. De største kommuner og regioner har indgået en aftale.
Transportministeriet har forespurgt, om de fynske kommuner (udover Odense) kunne tænkes at indgå i en fælles fynsk aftale i anledning af, at der arbejdes på et fælles udbud med henblik på grøn omstilling af kollektiv trafik.
FynBus’ bestyrelse har den 1. oktober 2020 vedtaget rammerne for et fælles udbud med en omfattende grøn omstilling af buskørslen på Fyn og Langeland. Den nye kontrakt skal træde i kraft i august 2024. Kommunerne tager i foråret 2021 endelig stilling til deltagelse i et fælles udbud.
FynBus har fremsendt et forslag til en aftale vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Fælles fynsk klimaaftale)
Hovedelementet i den fælles fynske samarbejdsaftale er, at FynBus laver et fælles udbud af biodiesel, som kan anvendes i konventionelle dieselbusser, hvorved der inden det fælles udbud i 2024 kan opnås en betydelig CO2 reduktion, hvis kommunerne efterfølgende vælger at købe biodiesel til busserne via aftalen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
For hurtigere at få gang i den grønne omstilling af buskørslen vil FynBus indhente tilbud på biodiesel, som allerede nu kan medføre betydelige CO2 reduktioner fra de dieselbusser, der er på vejene i dag.
Hvis en eventuel tidligere omlægning til biodiesel bliver dyrere end det nuværende budget for buskørsel, vil det blive forelagt til politisk godkendelse.
CO2-Konsekvensvurdering
I nærværende dagsordenspunkt er der ingen CO2-konsekvenser.
Ved at gennemføre en grøn omstilling af buskørsel, vil der være mindre CO2-udledning.
Lovgrundlag
Lov om Trafikselskaber
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 14-01-2021
Indstillingen anbefales overfor Byrådet med forbehold for, at
- Svendborg Kommune ønsker alene at deltage i et fælles udbud, såfremt udbuddet i 2024 kun omfatter eldrevne busser i Svendborg Kommune.
- Svendborg Kommune kan tilslutte sig indhentning af tilbud på biodiesel frem mod 2024, men kun hvis der er tale om typen 2.generations biodiesel.
Løsgænger Jens Munk kan ikke anbefale indstillingen, idet han ikke ønsker, at bestyrelsen i FynBus pålægges at lave et udbud, der alene omfatter elbusser.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 26-01-2021
Godkendt. Jens Munk var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra Teknik og Erhvervsudvalget.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A).
Punkt 6 Ekstra driftstilskud til Geopark Det Sydfynske Øhav
+Beslutningstema
Bevilling af ekstra driftstilskud til Geopark Det Sydfynske Øhav
Indstilling
Direktionen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
- Der bevilges og frigives en anlægsbevilling på 463.284 kr. son engangstilskud til Geopark Det Sydfynske Øhav.
- At anlægsbevillingen finansieres fra udisponeret anlægspulje for 2021
.
Sagsfremstilling
Det fælleskommunale selskab Naturturisme I/S skiftede i 2020 navn til Geopark Det Sydfynske Øhav og samtidig skiftede organisationens fokus fra varetagelse af en række udviklingsprojekter på turismeområdet til primært at have fokus på ansøgning om certificering som UNESCO Global Geopark.
Ansøgning om UNESCO-certificering skulle oprindeligt have været indsendt 1. november 2019, men bestyrelsen for Geopark Det Sydfynske Øhav besluttede at udskyde ansøgningen til november 2020 da man vurderede at betingelserne for certificering som Unesco Global Partner på daværende tidspunkt ikke var opfyldt. Efterfølgende er det besluttet at udskyde ansøgningen om certificering i yderligere to år.
Udover forberedelse af ansøgning om UNESCO-certificering består opgaverne i Geoparkens sekretariat af færdiggørelse af tidligere igangsatte projekter hvortil der er opnået ekstern finansiering.
Grundlæggende har det vist sig vanskeligere end forventet at nå i mål med geoparkprojektet. Det gælder såvel den fysiske og funktionsmæssige etablering som færdiggørelsen af ansøgningen til UNESCO. For at nå i mål med dette arbejde, er der behov for tilførsel af yderligere økonomi.
Bestyrelsen for Geoparken vurderer, at der vil være et samlet ekstra udgiftsbehov på 1,88 mio. kr. i perioden 2021-2023 med forventet opnåelse af Unesco-certificering medio/ultimo 2023 (evt. ultimo 2022). Disse ekstra udgifter skyldes primært behovet for at kunne fastholde ansættelsen af en medarbejder i yderligere to år samt ekstra udgifter til færdiggørelsen af den strategiske udviklingsplan for geoparken, yderligere hjælp til etablering af geopark-infocentrene samt øvrig bistand til færdiggørelse af Unesco-ansøgning.
Merudgifterne er opgjort til 1,88 mio. kr. såfremt projektet skal lykkes. Da geoparken ikke er etableret endnu, og dermed ikke er i drift, vil det være muligt at omdisponere en del af den nuværende driftsbevilling på årligt 1,1 mio. kr. til ansøgning om Unesco Certificering. Det reelle merudgiftsbehov er således skønnet til 1,02 mio. kr.
| Vurderet merudgift | Finansiering |
Vurderet ekstraudgifter til etablering af Geopark og Unescoansøgning | 1.880.000 |
|
Andel finansieres af driftsbevilling 2021 |
| 570.000 |
Andel finansieres af driftsbevilling 2022 |
| 270.000 |
|
|
|
Behov for ny ekstra bevilling fra kommunerne |
| 1.020.000 |
|
|
|
I alt |
| 1.880.000 |
Bemærkning til Geoparkens øvrige økonomi:
I 2020 udgør de årlige kommunale bevillinger til geopark sekretariatet 3.780.000 kr. hvoraf de 1.100.000 kr. er relateret til geoparkens drift og det dækker, som tidligere beskrevet, omkostninger til ansættelse af geolog, årlig markedsføring, deltagelse i Unesco netværk, ekstra administration m.m.
Den øvrige basisbevilling fra kommunerne er på ca. kr. 2,7 mio. og skal dække de faste udgifter til blandt andet løn til det faste personale, husleje og administration samt medfinansiering af nye projekter.
Sekretariatets øvrige projektansatte medarbejdere finansieres gennem indtægtsdækket arbejde i projekter. En udfordring for sekretariatet er dog, at timerne til indtægtsdækket arbejde er reduceret voldsomt grundet disponering af arbejdstid forbundet med etableringen af geoparken, specielt for 2020. Det er derfor en udfordring at generere de nødvendige indtægter til at dække sekretariatets samlede omkostninger og situationen er på sigt ikke holdbar.
Svendborg Kommune har siden de første planer om at søge certificering hos UNESCO opstod i 2017 ydet en række drifts- og anlægsbevillinger til hhv. Naturturisme I/S og Geopark Det Sydfynske Øhav med henblik på at understøtte og forberede ansøgningen om certificering hos UNESCO. I vedlagte ”Bilag 1 – Bevillinger vedr. UNESCO Geopark Det Sydfynske Øhav” er der redegjort for de bevillinger, der er givet siden 2017.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Efter Geoparkens nye vedtægter opgøres ejerandelene hvert år efter befolkningstallet i kommunerne ved begyndelse af oktober kvartal året før. Ejerandelene for 2020 var således:
- Svendborg Kommune 45,42 %
- Faaborg-Midtfyn Kommune 40,16 %
- Langeland Kommune 9,74 %
- Ærø Kommune 4,68 %
Ændringen i ejerandelene for 2021 forventes at være marginale.
Svendborg Kommunes andel af det ekstra driftstilskud på 1.020.000 kr. vil således udgøre 463.284 kr. ved en ejerandel på 45,42 %
CO2-Konsekvensvurdering
Bevillingen skønnes ikke at medføre øget emission af CO2.
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 26-01-2021
Godkendt. Jens Munk var imod.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A).
Punkt 7 Orientering
+Beslutning i Byrådet den 26-01-2021
Intet.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A).
Punkt 8 Ejendomshandel (Lukket)
+Beslutningstema
Accept af bud på parcelhusgrunden beliggende Kastanievej 2, 5884 Gudme
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget og endelig godkendelse i Byrådet, at
- Bud på parcelhusgrunden kr. 200.000 inkl. moms accepteres
- Parcelhusgrunden er på 1.309 m
- Accept er betinget af at der lyses servitutstiftende, at der ikke må opføres bygninger på grunden og at grunden skal anvendes som have.
- Administrationen bemyndiges på Byrådets vegne at gennemføre handlen
Sagsfremstilling
Byrådet vedtog den 18. september 2018, at det tidligere forsamlingshus skulle nedrives og grunden herefter udbydes som parcelhusgrund. Grunden blev udbudt primo 2019, men der indkom ingen bud.
Ejendommen har siden været til salg på kommunens hjemmeside og den 26. maj 2020 kom der en interesseret køber til grunden. I henhold til købsaftalen kan en potentiel køber foretage jordbundsundersøgelse i perioden før overtagelse for at kunne konstatere om der skal ske ekstrafundering.
Resultat fra jordbundsundersøgelserne vist, at der skulle ekstrafunderes og flyttes jord væk. Det ville alt i alt beløbsmæssigt løbe op i mere end kr. 400.000.
Med parcelhusgrundens pris på kr. 300.000 inkl. moms plus ovennævnte udgifter vil betyde, at grunden reelt vil koste kr. 700.000, hvilket er langt over markedsprisen for en parcelhusgrund i dette område. I øjeblikket sælges der to grunde i området (Gryagervænget 17 og 19, Gudme) til priser på henholdsvis 105.000 og 325.000 inkl. tilslutningsomkostninger.
Kommunen har nu modtaget bud fra ejer af nabogrunden, Kastanievej 4, som ønsker at lægge parcelhusgrunden ind til sin ejendom, og anvende arealet som have.
I henhold til Bekendtgørelse af offentligt udbud ved salg af kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme, så skal der ikke ske genudbud af et ubebygget areal under 2.000 m2, der ikke selvstændigt kan bebygges, når der deklareres at grunden ikke må bebygges, jf. lovens § 2, stk. 4.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
I forhold til de omkostninger der har været til nedrivning og udstykning mv. vil der være et underskud på kr. 100.000 inkl. moms, dog er der omkostninger til vedligehold som græsslåning. Ved salget vil disse vedligeholdelsesomkostninger bortfalde. Salgsprovenuet tilgår jordforsyningskontoen.
CO2-Konsekvensvurdering
Grunden vil fremadrettet blive anvendt til have. Der vil ikke være et varme- og elforbrug. Et evt. transportforbrug vil ikke være væsentligt. Administrationen vurderer derfor samlet set, at der ikke vil være væsentlige CO2-konsekvenser ved et salg af grunden.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om offentligt udbud ved salg af kommunens henholdsvis regionens faste ejendomme, BEK nr. 799 af 24.06.2011 § 2, stk. 4.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 26-01-2021
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A).
Punkt 9 Ejendomshandel (Lukket)
+Beslutningstema
Salget af kommunens ejendom beliggende Assensvej 73, (Reginahaven), 5771 Stenstrup gennemføres.
Kommunen ønsker ikke at erhverve landbrugsjorden beliggende Assensvej 19, 5771 Stenstrup
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget og endelig vedtagelse i Byrådet, at
- Der indgås endelig handel med budgiver, om salg af Assensvej 73, 5771 Stenstrup, da buddet er konditionsmæssigt
- Overtagelse pr. 1.2.2021
- Boligområde vil udgå af lokalplan 21.05 og tilbageføres til landzone jf. udbudsvilkår
- Provenuet fra salget af Assensvej 73 (Reginahaven) vil blive reserveret til køb af andet jord i lokalområdet
- Administrationen bemyndiges på Byrådets vegne at gennemføre handlen.
- Erhvervelse af Assensvej 19, 5771 Stenstrup opgives grundet resultat af jordbundsundersøgelser og forureningsniveauet.
Sagsfremstilling
Byrådet besluttede den 6. oktober 2020, at der skulle igangsættes et salg af Assensvej 73, 5771 Stenstrup. Landbrugsjorden har været i udbud jf. bekendtgørelse om salg af kommunens faste ejendomme og der indkom 1 bud. Buddet er konditionsmæssigt. Se bilag 1.
I sammen periode har kommunen kontaktet sælger af Assensvej 19, 5771 Stenstrup for eventuel erhvervelse af dennes ejendom. Ejendommen vil i den kommende kommuneplan være udlagt til boligformål. Før erhvervelse skulle det dog undersøges om jordbundsforholdene er af en sådan beskaffenhed, at der kan opføres en-families-huse.
Den 12. november 2020 udførte DMR geotekniske boreprøver, samt forureningsprøver af landbrugsjorden, jf. bilag 2. Den 1. december modtog Svendborg Kommune resultatet fra den geotekniske undersøgelse.
Undersøgelserne påviste at der kan forventes, at der skal ske ekstrafundering flere steder. Desuden blev der påvist jordforurening med overskridelse af Miljøstyrelsens jordkvalitetskriterier på største delen af ejendommen. Der blev påvist indhold af PAH´er og cadmium over jordkvalitetskriterierne og nikkel over afskæringskriteriet. Indholdet af nikkel, svarer til forurenet jord og PAHér og cadmium svar til lettere forurening.
Grundet landbrugsjorden skal bruges til boliger, dvs. følsom arealanvendelse, skal forurenet og lettere forurenet jord afskæres, jf. krav i Jordforureningsloven § 72b, på en sådan måde, at enten skal udearealerne befæstes eller med minimum ½ meter fjerne og på lægges med ren jord.
Omkostninger til fjernelse af jord af hele området vil beløbe sig til ca. 4.7 mio. kr. og pålæggelse af ca. 10.000 m2 ren jord er skønnet til ca. 1.9 mio. kr. Så hermed er prisen for 10 grunde af 1.000 m2 allerede kr. 500.000 pr. stk. og hertil kommer så byggemodning, udstykning og arkæologi. Herforuden skal der også regnes med udgifter til tilslutningsomkostninger.
Ved borgermødet blev der spurgt ind til, hvad prisleje en grund skulle koste. Den største efterspørgsel lå ved en pris på kr. 200.000 ekskl. moms. Der var ingen der ville købe til kr. 400.000 kr. ekskl. moms.
Kommunen må ikke sælge til under kostpris og det anses derfor ikke, at der vil komme efterspørgsel på evt. udstykkede grunde med ovenfornævnte tillægsudgifter.
Omkostninger og yderligere forklaring om tungmetallet cadmium uddybes i vedhæftede bilag 3.
Administrationen har igangsat afsøgning af alternative muligheder, med henblik på at understøtte efterspørgslen på byggegrunde i Stenstrup-Kirkeby.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der kommer en indtægt på kr. 876.792 kr. ekskl. moms. Der har været udgifter til afgrødeerstatning på kr. 107.740 til den tidligere forpagter, som fratrækkes indtægten. Nettoprovenuet udgør herefter kr. 769.052 ekskl. moms, og vil blive reserveret til opkøb af andet jord i lokalområdet. Omkostninger til jordbundundersøgelser og forureningsprøver på tredjemandsjord (Assensvej 19) udgør 58.700 kr. ekskl. moms.
CO2-Konsekvensvurdering
Neutralt, da jordens anvendelse som landbrugsjord er uændret.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 19-01-2021
Indstilles.
Beslutning i Byrådet den 26-01-2021
Godkendt.
Afbud fra Søren Kongegaard (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog indkaldt Mikael Hansen (A) og Claus Krossteig (A).