Børne- og Ungeudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020
Godkendt.
Dorthe Ullemose (O) deltog ikke i behandlingen af dette punkt.
Punkt 2 Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag på dagtilbudsområdet - efter høring
+Beslutningstema
En fornyet og justeret udgave af Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag for dagtilbudsområdet har været i høring hos de berørte forældrebestyrelser og MED-udvalg. På baggrund af høringssvarene foreslås enkelte ændringer indarbejdet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag med de beskrevne ændringer indarbejdet på baggrund af høringssvarene.
Sagsfremstilling
Baggrund
Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag udgør det politiske besluttede grundlag for arbejdet i kommunale og selvejende dagtilbud. Den 12. august 2020 besluttede udvalget at sende et forslag til opdateret og fornyet udgave i høring.
Det overordnede formål med dagtilbud er, jf. dagtilbudsloven, at fremme trivsel, læring, udvikling og dannelse for 0-6 årige. Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag er justeret med afsæt i ændringer i dagtilbudsloven (dagtilbudsreformen fra 2018), herunder den nye styrkede pædagogiske læreplan og det nye nationale pædagogisk grundlag. Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag skal ses som en udmøntning af dette, der rummer de særlige kendetegn ved kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg.
Der henvises til dagsordenspunkt på udvalgets dagsorden d. 12. august 2020 for yderligere beskrivelse af baggrund mm. vedrørende Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag.
Høringssvar
Der er indkommet ni høringssvar, der er vedlagt som bilag. De selvejende dagtilbud i Fyrtårnet har oplyst, at de har behandlet forslaget på bestyrelsesmøder, og at der ikke har været bemærkninger hertil. Der er herudover ikke afgivet høringssvar.
Høringssvarene er overordnet set positive, og det tilkendegives i særlig grad, at den fornyede version lykkes med at udtrykke en opdateret ramme og retning for høj kvalitet af det pædagogiske arbejde, som udtrykker det, der er særligt for Svendborg.
Et høringssvar lægger op til, at de forskellige betydninger af visionen om ”en barndom i bevægelse” udover fysisk bevægelse tydeliggøres. I det vedlagte forslag er dette nu søgt tydeliggjort i forordet.
Et høringssvar peger på behov for at skrive forkortelserne MUS (medarbejderudviklingssamtale) og GRUS (gruppeudviklingssamtale) ud. Dette er nu gjort i det vedlagte forslag.
Et høringssvar peger på et behov for at tydeliggøre målgruppen ved i missionen at skrive ”Som medarbejder i dagtilbud har jeg betydning i børn liv fordi”. I det vedlagte forslag er målgruppen søgt tydeliggjort i forordet, idet medarbejdere skal opfattes bredt som pædagogiske medarbejdere, ledelse, bestyrelser og kommunal forvaltning.
Et høringssvar foreslår at ændre logoet og det visuelle udtryk af materialet, så der indgår børn heri. Idet der i arbejdet alene har været lagt op til en justering og opdatering foreslås det af hensyn til kontinuiteten, at det nuværende logo fastholdes. Logoet anvendes i mange forskellige sammenhænge på dagtilbudsområdet. Teksten i logoet justeres dog som foreslået med udtrykket ”en barndom i bevægelse”.
Flere høringssvar peger på et ønske om at justere enkelte formuleringer og ordvalg i det fælles pædagogiske grundlag, da nogle ord og vendinger opleves utidssvarende – fx ordet ”børnehaveklasse”. Det fælles pædagogiske grundlag er imidlertid fastlagt på nationalt niveau og indgår i lovgivningen for området på bekendtgørelsesniveau. Den del, der indgår i Vision, mission og fælles pædagogisk grundlag er direkte citater herfra, og der er således ikke mulighed for at ændre på formuleringerne, som er forpligtende for alle dagtilbud i Danmark.
Det foreslås, at det rent grafisk tydeliggøres, at det fælles pædagogiske grundlag udgøres af direkte citater fra det nationale grundlag. Herudover vil Sekretariat og Dagtilbud i den løbende dialog med ministeriet pege på behov for tilpasning af begreber mm.
Det vedlagte forslag er justeret ud fra ovenstående bemærkninger og foreslås godkendt af udvalget.
Det oprindelige forslag, som blev sendt i høring, vedlægges ligeledes.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020
Godkendt.
Punkt 3 Orientering om dagtilbuds arbejde med styrket pædagogisk læreplan
+Beslutningstema
Orientering om dagtilbuds arbejde med styrket pædagogisk læreplan på baggrund af ny dagtilbudslov med øget fokus på leg og evalueringskultur.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
I foråret 2018 vedtog Folketinget en ny ramme for en styrket pædagogisk læreplan, hvor legen, evalueringskultur og arbejdet med at forebygge social ulighed står som centrale elementer.
D.13. november 2019 blev udvalget orienteret om processen for dagtilbuds realisering af styrket pædagogisk læreplan frem mod 1. juli 2020. Grundet covid-19 har regeringen rykket deadline for realiseringen til udgangen af 2020.
Det centrale i den styrkede pædagogiske læreplan er blandt andet, at der lovgivningsmæssigt er formuleret et fælles pædagogisk grundlag ud fra ni elementer, som blandt andet uddyber arbejdet med børns læring, børnefællesskaber og det pædagogiske læringsmiljø.
Herudover er der lovgivningsmæssigt sat mål for børns læring inden for hver af de seks pædagogiske læreplanstemaer:
- Alsidig personlig udvikling
- Social udvikling
- Kommunikation og sprog
- Krop, sanser og bevægelse
- Natur, udeliv og science
- Kultur, æstetik og fællesskab
Ifølge dagtilbudsloven skal det enkelte børnehus/dagplejegruppe udarbejde en lokal pædagogisk læreplan, hvori det skriftligt dokumenteres, hvordan der arbejdes med de seks læreplanstemaer og de ni elementer.
Børne- og Socialministeriet har til dette arbejde udarbejdet en valgfri skabelon, som understøtter, at dagtilbuddene kommer rundt om de lovpligtige indholdselementer.
Denne skabelon er i en involverende proces blevet justeret til, så den afspejler Svendborg Kommunes kommunale og selvejende dagtilbud. I den proces har ledere, FTR, TR samt medarbejdere fra børnehuse og dagpleje været deltagende.
Processen i dagtilbuddene frem mod realiseringen af styrket pædagogisk læreplan
Som led i realiseringen af den styrkede pædagogiske læreplan er der tilrettelagt målrettet kompetenceudvikling ved hjælp af puljemidler fra Børn- og Undervisningsministeriet.
I første halvår af 2019 deltog alle pædagogiske teamledere i kommunale, selvejende og private dagtilbud i to diplommoduler i den styrkede pædagogiske læreplan og evalueringskultur. Forløbet gav en praksisnær og teoretisk forståelse af de nye faglige krav, og understøtter at ledelsen, tæt på børnene, kan facilitere medarbejderne i at omsætte den pædagogiske læreplan i hverdagen.
Kompetenceforløbet for alle medarbejdere i ”Børns leg og eksperimenterende virksomhed” i foråret 2019 var skræddersyet af Svendborg Kommune i samarbejde med Aalborg Universitet. Kompetenceforløbet foregik lokalt i eget børnehus eller dagplejegruppe, og tog udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplans fokus på børns leg og evalueringskultur.
Det videre arbejde med den pædagogiske læreplan
Frem mod udgangen af 2020 udarbejder hvert børnehus og dagplejegruppe egen pædagogisk læreplan, hvor dagtilbud ifølge ministeriets pædagogiske læreplansskabelon skriver konkrete og retningsgivende refleksioner og eksempler for hver af de seks pædagogiske læreplanstemaer og de ni indholdselementer.
Dagtilbuds erfaringer viser her, at dette arbejde understøtter en faglig refleksionsproces for den enkelte medarbejder i forhold til egen pædagogisk praksis samt lægger op til faglig kollegial sparring og refleksion om fælles pædagogisk tilgang.
Ifølge dagtilbudsloven er den pædagogiske læreplan gældende i to år. Justeringer af den pædagogiske læreplan skal dels foretages på baggrund af en øget daglig evalueringskultur samt en samlet evaluering mindst hvert andet år.
Dette vil i øvrigt blive set i sammenhæng med forslag til justering af det pædagogiske tilsyn, jf. andet punkt på dagsordenen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020
Taget til efterretning.
Punkt 4 Justering af det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud
+Beslutningstema
Beslutning om justering af det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud på baggrund af drøftelserne i Børne- og Ungeudvalget den 5. februar 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget godkender, at observationer og kvalitative data udgør hovedelementet i det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud som beskrevet i sagsfremstillingen
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune er ifølge dagtilbudslovens § 5 forpligtet til at føre et pædagogisk tilsyn med dagtilbud. Tilsynet skal undersøge og vurdere, om den pædagogiske praksis lever op til dagtilbudslovens formålsbestemmelser og kommunalbestyrelsens indsatsområder.
Formålet med tilsynet er todelt. Tilsynet skal dels understøtte en løbende udvikling og styrkelse af den pædagogiske praksis i børnehuse og dagplejegrupper, dels identificere og følge op på eventuelle uhensigtsmæssige pædagogiske praksisser i børnehuse og dagplejegrupper.
Kommunen skal ifølge dagtilbudslovens § 5 offentliggøre rammerne for tilsynet. Udvalget for Børn og Unge godkendte den 3. april 2017 en model for tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud i Svendborg Kommune, som der på nuværende tidspunkt arbejdes efter.
Den nuværende tilsynsmodel har fire elementer: 1) Godkendelse af pædagogiske læreplaner, 2) Læringsteammøder, 3) Observationer i dataudvalgte børnehuse/dagplejegrupper samt 4) Dagligt forpligtende samarbejde mellem forvaltning og ledelsesniveauer.
Der lægges op til en justering af den nuværende tilsynsmodel på baggrund af dagtilbudsreformens mere tydelige forventninger til faglig kvalitet samt etablering af en evalueringskultur af det pædagogiske arbejde.
På Børne- og Ungeudvalgets møde den 5. februar 2020 blev principper og hovedelementer i justeret tilsynsmodel drøftet. På baggrund af drøftelserne har forvaltningen arbejdet videre med en justering af tilsynsmodellen til godkendelse i Børne- og Ungeudvalget.
Justering af det pædagogisk tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud
Tilsynsmodellen justeres med afsæt i principper fra Danmarks Evalueringsinstitut vedrørende kommunernes tilsynspraksis. Principperne omfatter blandt andet systematik og uvildighed.
Princippet om systematik skal understøtte at alle dagtilbud får et ensartet tilsyn ud fra fastlagte kriterier og med en ensartet opfølgning. Princippet om uvildighed skal understøtte at tilsynet føres på et klart vurderingsgrundlag for eksempel med afsæt i data indsamlet ved brug af anerkendte vurderingsværktøjer.
Det foreslås at der bygges videre på erfaringerne med at anvende observationer i det pædagogiske tilsyn, og at observationer udbredes til alle børnehuse og dagplejegrupper. Herved udgør observationer og kvalitative data hovedelementet i det pædagogiske tilsyn.
Det foreslås at observationer i alle børnehuse og dagplejegrupper foretages mindst hvert andet år. Herved vil observationer også blive anvendt som evaluering af de pædagogiske læreplaner, som ifølge dagtilbudslovens § 9 skal foretages mindst hvert andet år.
Forvaltningen har de senere år anvendt det anerkendte observationsværktøj KIDS, som tager afsæt i læreplanens pædagogiske grundlag og de seks læreplanstemaer.
Øvrige elementer i justering af det pædagogiske tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud udgør 1) Pædagogiske læreplaner, 2) Kommunale indsatsområder og 3) Forpligtende samarbejde. Alle tre elementer er defineret og beskrevet i dagtilbudsloven.
Administrationen skal føre tilsyn med at pædagogiske læreplaner udarbejdes, offentliggøres og justeres mindst hvert andet år (se andet dagsordenspunkt til Børne- og Ungeudvalgets møde den 7. oktober).
Børne- og Ungeudvalget skal mindst hvert andet år drøfte udviklingen på dagtilbudsområdet med afsæt i kommunens rammer for dagtilbud og eventuelle prioriterede indsatser.
Dagtilbudsledere og tværfaglige samarbejdspartnere arbejder i et forpligtende samarbejde med forvaltningen, og er forpligtiget til løbende at være opsøgende og reagerende i forhold til at understøtte den pædagogiske praksis.
I det forpligtende samarbejde indgår endvidere behandling og opfølgning på eventuelle forældrehenvendelser og klager, hvor der i visse tilfælde kan være behov for at foretage hyppigere observationer end beskrevet i tilsynsmodellen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Justering af det pædagogiske tilsyn har ingen økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudslovens § 5.
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020
Godkendt.
Punkt 5 Orientering om pædagogisk tilsyn i Fyrtårnet Børnegården Byparken
+Beslutningstema
Orientering om pædagogisk tilsyn i Fyrtårnet Børnegården Byparken i perioden august 2019-juli 2020 og den fremadrettede proces frem til december 2020.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Skærpet tilsyn august 2019
I august 2019 igangsatte Svendborg Kommune, Sekretariat og Dagtilbud, et skærpet pædagogisk tilsyn i Fyrtårnet Børnegården Byparken på baggrund af resultater fra kortlægningsundersøgelser i Læringsledelse fra 2017, den pædagogisk læreplan, generelle indsatsområder samt det skærpede økonomiske tilsyns indvirkning på den pædagogiske praksis.
På den baggrund blev der indgået en samarbejdsaftale med Fyrtårnet Børnegården Byparken, hvor bestyrelsen og lederen forpligtede sig til at arbejde med at forbedre kvaliteten af den pædagogiske praksis. Forbedringen var særligt målrettet tematikkerne:
- Struktur og organisering i forhold til at skabe pædagogiske aktiviteter for børnene og arbejdsfordeling blandt medarbejdere
- Relationsarbejde i forhold til at skabe gode voksen-barn relationer
Tilsyn januar 2020
Af samarbejdsaftalen fremgik, at det i januar 2020 skulle vurderes, om der var sket tilstrækkelig udvikling af den pædagogiske praksis. Denne vurdering skulle basere sig på beskrivelser på udviklingsarbejdet fra bestyrelse og leder, uanmeldte observationer i børnehuset samt statusbeskrivelse fra tværfaglige samarbejdspartnere
Med afsæt i ovennævnte vurderedes det i januar 2020, at der var sket tilstrækkelig udvikling i perioden, hvilket bevirkede at Fyrtårnet Børnegården Byparken overgik til at indgå i opfølgning under Svendborg Kommunes generelle tilsyn. Endvidere ville der følges op med observationer af den pædagogiske praksis i juni samt i efteråret 2020 i forhold til den pædagogiske kvalitet.
Tilsyn juni 2020
Sekretariat og Dagtilbuds observationer i juni viste, at den begyndende positive udvikling fra januar 2020 ikke var fortsat i tilfredsstillende grad.
På den baggrund vurderede Sekretariat og Dagtilbud at der var behov for en mere direkte involvering i de tiltag, der skal bidrage til at løfte den pædagogiske kvalitet i arbejdet med struktur og organisering samt relationskompetence.
Tilsyn og tættere samarbejde frem til december 2020
Målet med at Sekretariat og Dagtilbud involverer sig mere direkte i processen og udviklingsarbejdet af den pædagogiske kvalitet i resten af 2020 er at kvalificere og understøtte, at leder og medarbejderne i børnehuset oparbejder kompetencer i arbejdet med struktur og organisering samt relationskompetence, som løfter den pædagogiske kvalitet for børnene.
Forventningen er, at Fyrtårnet Børnegården Byparken gradvist fra januar 2021 kan løfte den pædagogiske kvalitet inden for egne rammer med mindre understøttelse fra Sekretariat og Dagtilbud fra 2021, hvor udviklingen vil blive fulgt.
Sekretariat og Dagtilbud understøtter på den baggrund med følgende frem til udgangen af 2020:
- To tværfaglige samarbejdspartnere (resursepædagog og sprogpædagog) tilknyttes huset fast henholdsvis to og tre hele dage om ugen og understøtter omsætningen af arbejdet med struktur og organisering samt relationskompetence
- Tildeling af ekstra tværfaglig samarbejdspartner (resursepædagog) frem til 1. december i forhold til et barn
- Deltagelse af tværfaglig samarbejdspartner (sprogpædagog og resursepædagog) på børnehusets pædagogiske dag
- Organiseringsplan der understøtter synlig og nærværende ledelse
- Kvalificering af dagsplaner, som understøtter arbejdet med struktur og organisering
- Månedlige sparringsgrupper for leder
- Månedlige refleksionsrum med kollegial sparring for medarbejdere
- Observationer i november i forhold til eventuelle justeringer i de pædagogiske læringsmiljøer i arbejdet med struktur og organisering samt relationskompetence
- Der er aftalt at FOBU understøtter forløbet med pædagogisk udvikling
FOBU er paraplyorganisation for selvejende dagtilbud i Danmark.
Samlet set understøttes Fyrtårnet Børnegården Byparken med i alt 53 medarbejdertimer pr. uge svarende til 1,4 fuldtidsstilling.
Status i december i forhold til den pædagogiske kvalitet
I december foretager Sekretariat og Dagtilbud observationer i forhold til at vurdere status for den pædagogiske kvalitet.
Bestyrelsesformand og leder har d. 20.august 2020 tilkendegivet hvilken pædagogisk kvalitet, observationerne i december skal vise. Den pædagogiske kvalitet i december skal ifølge bestyrelsesformand og leder minimum være på niveau med målingerne i januar 2020. Efter et års arbejde pr. juni 2021 skal niveauet være på ”løfteevne” for et børnehus i et udsat område.
Udvalget vil blive orienteret i januar om status på den pædagogiske kvalitet.
Der er pr. 1 oktober 2020 9 vuggestuebørn og 28 børnehavebørn indmeldt i Fyrtårnet Børnegården Byparken.
Endvidere er Fyrtårnet Børnegården Byparken under økonomisk tilsyn.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven
Sagen afgøres i
Børne- og Ungeudvalget
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020
Taget til efterretning.
Punkt 6 Status på Sommerferieaktiviteter som følge af COVID-19
+Beslutningstema
Orientering
Orientering om afviklingen af sommerferieaktiviteter. Ekstraordinær bevilling som følge af COVID-19.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Kultur- og Fritidsudvalget tager orienteringen til efterretning.
- At Børne- og Ungeudvalget tager orienteringen til efterretning.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har fået tildelt 2.028.000kr til afvikling af sommerferieaktiviteter for børn som følge af COVID-19. Pengene skulle bruges til aktiviteter for følgende målgrupper:
- Gruppe A: Børn og unge, hvor deltagelse i sommeraktiviteter af kommunen vurderes at have en kriminalpræventiv effekt.
- Gruppe B: Børn og unge, hvor kommuner af sociale eller faglige årsager vurderer et særligt behov for deltagelse i sommeraktiviteter.
- Gruppe C: Øvrige børn og unge.
En lang række indsatser er blevet afviklet i sommerferien 2020 af bl.a. kommunale institutioner, organisationer, erhvervs- og foreningsliv.
Bevillingen blev allokeret som følger:
- Der oprettes et ”Sommerpas” der kan bevillige tilskud til børn i gruppe A og B til de allerede planlagte sommerferieaktiviteter på www.aktivsvendborg.dk.
Børnene visiteres af medarbejde i SSP, Ungekontakten, Den Boligsociale Helhedsplan og Interkulturelt Team.
Budget 50.000 kr. - Den Boligsociale Helhedsplan og Interkulturelt Team udvider indholdet i såkaldte ”familiekasser” med mere læringsmateriale, spil og oplevelse i lokalområdet, og laver en ekstra kasse målrettet de ældste børn i målgruppen.
Budget 300.000 kr. - Værestedet og Ungdomsskolen koordinerer i forhold til at sikre medarbejderressourcer til at holde Værestedet åbent hele sommeren.
Budget 75.000 kr. - Ungdomsskolen tilbyder én ekstra uge med indenlands sommeraktiviteter. Oprindeligt var kun uge 27 tiltænkt aktiviteter, men hele programmet forsøges gentaget i uge 32 pga. stor interesse (24 pladser, 142 ansøgere). Derudover bliver der udbudt ekstra aktiviteter med ”Byg en hule” og ”Kunst og Keramik” og Klubben på Abildvej holder ekstraordinært åben i første og sidste uge af ferien med småture og aktiviteter.
Budget: 200.000 kr. - Der arbejdes på at oprette ekstra fritidsjob til de ældste unge hen over sommerferien. Budget: 50.000 kr.
- Offentlige og private juniorklubber kontaktes med henblik på at udvide eller oprette nye tilbud.
Budget: 100.000 kr. - Der afsættes midler til aktiviteter i den Boligsociale Helhedsplan der opfylder kriterierne for puljen.
Budget 125.000 kr.
- Børn der modtager Fritidspas har gratis adgang til Svendborg Svømmeland for dem selv og en ledsager i hele sommerferien.
Budget 200.000 kr.
- DGI Fyn understøttes i afviklingen af flere sommeraktiviteter i idrætsforeningerne i Svendborg Kommune. Konsulenterne har den direkte dialog med foreningerne, kan inspirere dem, og komme med konkrete inputs til, hvordan nuværende sommercamps også kan inkludere børn i gruppe A og B.
Budget 300.000 kr. - Svendborg Event understøttes til at lave kulturelle, idrætslige og sociale aktiviteter for børn.
Budget 300.000 - De tre opsamlingsSFO’er på Issø-skolen, Stokkebækskolen og Tåsingeskolen, laver en ugentlig aktivitetsdag i de 4 opsamlingsuger (28-31).
Budget: 75.000 kr. - Center for Børn, Unge og Familie laver ekstraordinære fritidsaktiviteter, som børnene ellers ikke oplever.
Budget 30.000 kr. - Svendborg Heldagsskole tager på tur i Danmark i uge 27 og 32
Budget 40.000 kr. - Byhaveskolen laver et afslutningsarrangement til deres OL-uge i uge 32 med involvering af musikskolen.
Budget 10.000 kr. - Centerafdelingen på Tåsingeskolen afvikler fiskeforløb og idrætsforløb med Parasport Danmark.
Budget 20.000 kr. - Skolestartsbøger til børn i ForårsSFO.
Budget 40.500 kr. - SG og den Boligsociale helhedsplan.
Budget 97.500 kr. - Slutteligt kommer der en budgetpost med udgifter til løn, visitation og administration, beløbsstørrelsen er endnu ukendt.
- Udgifter til revision, anslået budget 15.000 kr.
Samlet set har ca. 6.300 børn deltaget i aktiviteter som følge af indsatserne. Der er ikke tale om unikke børn, og der kan derfor godt være børn, der har deltaget i flere af aktiviteterne og deltaget flere gange.
I forhold til økonomi er der pt. brugt ca. 1,6 mio kr. Der mangler endnu indregning af udgifter til tilsyn, visitation, administration, revision mm ud af de allokerede midler. I det samlede regnskab udarbejdes der en beregning på forbrug af løntimer i forbindelse med udmøntning af midlerne.
Generelt har administrationen udelukkende modtaget positive tilbagemeldinger fra både kommunale og ikke kommunale aktører, der har oplevet stor glæde ved de aktiviteter der har været i igangsat.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen, al økonomi håndteres af puljemidler.
Det endelige reviderede regnskab skal forelægges ministeriet senest den 30. november og uforbrugte puljemidler skal sendes retur til ministeriet.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Beslutning i Kultur- og Fritidsudvalget den 08-10-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020
Taget til efterretning.
Punkt 7 Tved Skole – Tilpasning af fysiske rammer
+Beslutningstema
Bevilling og frigivelse af anlægsbevilling til realisering af projektet ”Tved Skole – Tilpasning af fysiske rammer”.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Teknik- og Erhvervsudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At der bevilliges og frigives en samlet anlægsbevilling på 6,817 mio. kr. til fremrykning af projektet til 2020 og dermed søges låneoptaget.
- At administrationen bemyndiges til at forestå køb af pavillon og ekstra moduler
- At administrationen bemyndiges til at forestå udbud og indgåelse af kontrakt med entreprenør
- At Økonomiudvalget indstiller til Byrådets endelige vedtagelse:
- At de årlige låneydelser på 0,307 mio. kr. i forbindelse med den øgede låneoptagelse, finansieres via anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
- At Børne- og Ungeudvalget tager punktet til efterretning.
Sagsfremstilling
I budgetforliget for 2021 blev det besluttet, at der skulle investeres 6,817 mio. kr. på Tved Skole, således de fysiske rammer tilpasses.
Tved Skole blev i forbindelse med skolestrukturændringerne i 2011 ændret til en skole for 0.-6. klasse, og blev i den forbindelse renoveret, så selve hovedbygningen fremstår i pæn stand.
Skolen blev dimensioneret til 7 årgange a´ 2 spor, dvs. forventet 14 klasser. Adskillige årgange har været større, så skolen i flere år har haft op til 18 klasser.
I skoleåret 2018/19 betød elevtallet, at der blev 3 børnehaveklasser, hvorfor en ny pavillon blev lejet for en 3-årige periode fra august 2018 – juli 2021.
Fra skoleåret 2020/21 forventes 16 klasser, faldende til 14 klasser i skoleåret 2024/25.
For at kunne rumme skolens elever har der de senere år været lejet 2 lokaler i Tvedhallen, som anvendes som klasselokaler.
Imidlertid har man i hallen selv brug for disse lokaler (som cafeteria), som derfor min. 1 gang om måneden skal ryddes, samt i forbindelse med større begivenheder i øvrigt, fx valg, stævner mv. Lokalerne er derfor ikke optimale som klasse/stamlokaler, da det kræver en del ekstraarbejde at rydde dem jævnligt.
Derudover huses skolens 2 børnehaveklasser i en mindre rødstensbygning ”Det røde hus”, beliggende ved siden af skolen, samt i en ældre pavillon, som stammer fra Storebæltsbyggeriet. Denne pavillon vil ikke på sigt kunne bevares, da den er i dårlig stand. Alle indskolingslokaler 0.-3. klasse dobbeltudnyttes, så SFO rummes i lokalerne om eftermiddagen.
Derudover er der fra 1. april 2020 og fremadrettet besluttet forårs SFO på alle skoler, hvilket tillige kræver ekstra lokaler.
Faglokaler:
Skolen har behov for et større lokale til Natur og Teknologi, som rummes i et mindre lokale i den røde bygning med plads til ½ klasse.
Håndværk og Design er etableret i det det tidligere sløjdlokale. Her er der ligeledes pladsudfordringer.
Mangfoldige læringsmiljøer:
I 2019 besluttede Børne- og Ungeudvalget en justering af specialstrukturen og godkendte Mangfoldige læringsmiljøer som overordnet pædagogisk ramme. Målsætningen er at flest mulige elever forbliver i almenmiljøet, og at skolerne tilpasser miljøet til eleverne. Der er derfor behov for lokaler til holddeling, og Tved Skole blandt andet har lavet et forstærket indskolingstilbud, ligesom skolen gennem mange år har haft en familieklasse, hvilket også skaber behov for ekstra lokaler. Samtidig vil skolen have øges fokus på at bruge uderummet.
Ved brug af hhv. 1 og 2 lokaler i hallen kan skolen rumme alle klasser i ombygningsperioden, samtidig med at der bliver 2 klasser færre pr. august 2020.
I de efterfølgende år udfases yderligere 2 klasser med 3 spor, hvorfor administration og skolens ledelse på baggrund af elevtalsprognosen vurderer, at der samlet vil være et passende antal lokaler fremadrettet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektet fordrer at ”Storebæltspavillonen” fjernes og at den lejede pavillon fra 2018 frikøbes, samt at der sker et tilkøb af to yderligere moduler. Herudover vil der ske en tilretning af udearealer, legeplads med mere. Udgiften hertil er anslået til ca. 4,9 mio.kr. Ombygning af Håndværk og Designlokale samt Natur og Teknologilokalet er anslået til ca. 1,9 mio. kr.
Den samlede udgift til realisering af det fremrykkede projektet udgør 6,817 mio. kr. På baggrund af dette søges der en anlægsbevilling i 2020 på 6,817 mio. kr., som yderligere søges finansieret via lånoptagelse.
Med den nuværende rente vil dette betyde en årlig låneydelse over 25 år på 0,307 mio. kr. Den endelige udgift til renter og afdrag vides dog først på det tidspunkt, hvor der lånetoptages. Med henvisning til indstillingen søges de årlige renter og afdrag, i forbindelse med låneoptagelsen, finansieret af anlægspuljen ”Pulje – Ekstra anlægsramme”.
Den øget drift er finansieret i forbindelse med indgåelsen af budgetforliget for 2021.
CO2-Konsekvensvurdering
Realiseringen af projektet forventes ikke at have nogen væsentlig CO2-konsekvens.
Lovgrundlag
Kasse- og regnskabsregulativ
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 29-09-2020
Indstilles.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 30-09-2020
Indstillingen godkendt og fremsendes til Byrådets endelige vedtagelse.
Beslutning i Byrådet den 06-10-2020
Godkendt.
Afbud fra Steen Tinning (B) og Birger Jensen (V). Som suppleanter deltog Kristina Siig (B) og Ulla
Larsen (V).
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020
Taget til efterretning.
Punkt 8 Meddelelser
+Sagsfremstilling
Udvalgsformanden:
Udvalgsmedlemmerne:
Direktøren:
- Budgetforliget 2021
- Kommende større sager
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 07-10-2020
Taget til efterretning.
Besparelsen på administrationen i Familieafdelingen kan udmøntes i den samlede ramme for Familie, Børn og Unge.