Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Dagsordenen blev godkendt, idet punkt 2 blev udsat og tillægsdagsordenen blev godkendt som nyt punkt 3.
Punkt 2 Fremtidens Borgerservice
+Beslutningstema
Orientering om Borgerservice
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har ønsket en status og en rundvisning på Borgerservice.
På mødet får udvalget en rundvisning på Borgerservice og afdelingsleder Birgit Bondesen orienterer om Borgerservice nu og i fremtiden.
Præsentationen vil derudover tage udgangspunkt i blandt andet kerneopgaverne i Borgerservice, de konkrete borgerhenvendelser, hvordan der arbejdes med borgernes serviceoplevelse, hvilke samarbejdspartnere der arbejdes sammen med og hvad der har betydning for fremtidens borgerservice.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Udsat.
Punkt 3 Drøftelse af ledighedssituationen i Svendborg Kommune
+Sagsfremstilling
Byrådsmedlem Hanne Ringgaard Møller ønsker på vegne af Det Radikale Venstre (B) en undersøgelse og drøftelse af den nye ledighedssituation i Svendborg kommune grundet Covid19-krisen.
Hvilke initiativer tilbyder man de nye ledige og hvilke muligheder giver vi dem i forhold til at melde sig i vores egen jobbank eller tiltag der matcher økonomiudvalgets drøftelser den 24. marts 2020 om erhvervspakken.
Og kan Svendborg kommune gå foran med en erhvervsvenlig hjælpepakke til selvstændige udover den regeringen har vedtaget.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Orienteringen om beskæftigelsessituationen og indsatserne i Jobcenter og Borgerservice blev taget til efterretning.
Punkt 4 Fagudvalgsberetning 2019 Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Udvalgets bidrag til fagudvalgsberetning 2019 til godkendelse.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalgets bidrag til regnskab og årsberetning 2019 fremsendes til endelig godkendelse i Byrådet.
Sagsfremstilling
Udvalgets bidrag til fagudvalgsberetning for 2019 foreligger til godkendelse.
Beretningen indeholder økonomiske oversigter på politikområdeniveau samt beskrivelser, nøgletal og opfølgning på mål under ”Hvad nåede vi i 2019”.
Serviceudgifter:
Regnskabet for serviceudgifterne udgør 71,8 mio. kr., hvilket i forhold til korrigeret budget på 74,7 mio. kr. svarer til et mindreforbrug på 2,9 mio. kr.
Resultatet består af:
Overførselsudgifter:
Regnskabet for overførselsudgifterne udgør 902,5 mio. kr., hvilket i forhold til korrigeret budget på 902,6 mio. kr. svarer til et mindreforbrug på 0,1 mio. kr.
Resultatet består af:
Overførsler mellem regnskabår:
Med forbehold for Økonomiudvalgets godkendelse og jævnfør kommunens overførselsregler overføres mer- eller mindreforbrug til efterfølgende regnskabsår.
Dermed overføres ovenstående mer- og mindreforbrug vedrørende serviceudgifterne til 2020, dog undtaget løntilskudsjob, der ikke er omfattet af overførselsadgang. Overførselsudgifterne overføres ikke.
Derudover resterer der efter de samlede overførsler i kommunen 8,3 mio. kr., som direktionen blandt andet anbefaler anvendes til reduktion af fagudvalgenes negative overførselspuljer med 5,67 mio. kr. Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets andel heraf er 0,4 mio. kr. Den negative overførselspulje vil herefter udgøre 1,3 mio. kr.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udvalgets bidrag til regnskab 2019 og overførsler jævnfør overførselsreglerne indgår i kommunens samlede regnskab 2019.
Lovgrundlag
Lov om kommunernes styrelse.
Svendborg Kommunes bevillingsregler.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Indstillingen blev godkendt.
Punkt 5 Budget 2021, temaer - Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Drøftelse af temaer til budget 2021.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at udvalget drøfter temaer til budget 2021.
Sagsfremstilling
I henhold til budgetproceduren for 2021 drøftes udvalgets egne temaer/indsatser og eventuelle særlige udfordringer samt forslag til finansiering. Der vedlægges oversigt over foreløbigt drøftede emner til temaer.
Ifølge budgetproceduren anbefaler direktionen at udvalgene med udgangspunkt i KØF- og ECO-nøgletal drøfter muligheder og udfordringer indenfor udvalgenes områder med henblik på vurdering af serviceniveau og mulig finansiering af temaer. Hvis de politiske drøftelser i fagudvalgene giver anledning til yderligere spørgsmål/analyser vil dette kunne uddybes på de efterfølgende møder i maj og juni.
Nøgletallene er vedlagt som bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Jævnfør budgetproceduren skal udgiften til temaer ledsages af tilsvarende forslag til finansiering indenfor fagudvalgets egen budgetramme.
Lovgrundlag
Den kommunale styrelseslov.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Der arbejdes videre med de angivne temaer til præsentation på kommende møde.
Punkt 6 Status på virksomhedssamarbejdet
+Beslutningstema
Status på 1. halvår med virksomhedsstrategien ”sammen om job”.
Afdelingsleder Janus H. Pedersen præsenterer erfaringerne fra det første halve år på mødet.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget godkendte på møde den 12. august 2019 virksomhedsstrategien ”Sammen om job”.
Jobcentrets virksomhedsservice har nu arbejdet efter virksomhedsstrategien i et halvt år, og virksomhedssamarbejdet er blevet væsentligt professionaliseret.
Strategien hviler på de 4 politisk vedtagne retningslinjer.
- Jobcentret skal kende kommunens virksomheder sit marked
- Jobcentret ønsker en brancheopdelt virksomhedsservice
- Jobcentrets virksomhedsstrategi skal hænge sammen med kommunens beskæftigelsesudfordringer.
- Jobcentret og virksomhederne skal forstå hinandens roller
Antallet er virksomhedskontakter er steget væsentligt siden vedtagelsen af virksomhedsstrategien. Der er mellem 400-500 kontakter hver måned, heraf er cirka 20 procent kontakter til nye virksomheder, der ikke har haft kontakt i det seneste år. Cirka 30 procent af kontakterne sker som personlige møder, mens de resterende er anden form for kontakt, f.eks. telefon- eller mailkorrespondance.
Der arbejdes med de 5 prioriterede brancher; bygge og anlæg, industri, rengøring, Horesta og detailhandel, der har tilkoblet en fast kontaktperson i kraft af en accountmanager. Derudover har det været muligt at sætte fokus på yderligere 2 brancher; autobranchen og landbrug, der er blevet koblet på to af de eksisterende accountmanagere.
Brancheopdeling gør det muligt at komme tæt på den enkelte branche, hvilket blandt andet har resulteret i opstart af et brancheforløb indenfor restaurationsbranchen. Der arbejdes på at etablere et lignende forløb indenfor industrien.
Udover account-managerne består jobcentrets virksomhedsservice af rekrutteringsenheden og den specialiserede virksomhedsservice, der arbejder med hhv. rekruttering og indsatser for borgere længere væk fra arbejdsmarkedet.
Rekrutteringsenheden har i perioden oktober 2019-februar 2020 håndteret 134 rekrutteringsordrer.
Den professionelle virksomhedsservice bygger på et tæt samspil mellem de forskellige parter i virksomhedsservice og den øvrige organisation.
Virksomhederne og jobcentret skal kende hinanden og forstå hinandens roller, hvilket underbygges af de netværksaktiviteter jobcentret deltager i. Her kan blandt andet nævnes det nedsatte adviseryboard, Svendborg Rabbits-netværk og Netværk Fyn.
I vedlagte notat er de enkelte pejlemærker og erfaringerne fra det første halve år med den nye virksomhedsstrategi uddybet yderligere.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 7 Opkvalificeringsforløb indenfor restaurationsbranchen
+Beslutningstema
Orientering om opkvalificeringsprojekt
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Jobcenter Svendborg, 3F, Horesta og STAR har i samarbejde med Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier udarbejdet et rekrutterings- og opkvalificeringsforløb til restaurationsbranchen og til samtlige af branchens uddannelser.
Baggrunden for samarbejdet er en stigende efterspørgsel efter arbejdskraft indenfor området, og formålet er at give såvel ledige med et ønske om beskæftigelse eller uddannelse indenfor restaurationsbranchen eller ufaglærte beskæftigede, der allerede arbejder i branchen, en mulighed for at deltage i et opkvalificeringsforløb.
Forløbet er sammensat i samarbejde med branchen, og branchen deltager i screeningen af interesserede ledige således, at sandsynligheden for ordinær ansættelse efter endt forløb øges.
Det samlede forløb er sammensat af et screeningsforløb/introduktion til branchen efterfulgt af et opkvalificeringsforløb på 26 uddannelsesdage på Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier.
Screeningsforløbet starter i uge 10, opkvalificeringsforløbet løber fra uge 11- uge 16.
Efter opkvalificeringsforløbet forventes en del af målgruppen at skulle deltage i en 4 ugers praktik for at opnå praktisk erfaring indenfor branchen.
Opkvalificeringsforløbet og det tætte samarbejde mellem brancherepræsentanter, faglige organisationer, uddannelsessted og jobcenter evalueres efterfølgende med henblik på udbredelse til andre brancher.
Der har været indbudt 40 ledige til et informationsmøder, herefter har 27 gået videre til screeningsforløbet og heraf er der 19 borgere, der er påbegyndt det reelle forløb.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Opkvalificeringforløbet koster 17.741,60 kr. pr. deltager
Screeningsforløbet koster 200 kr. pr. dag.
Det forventes, at en del af udgifterne modsvares af refusion, hvis kurset bliver optaget på den regionale positivliste.
Udgifter herudover afholdes af jobcentrets budget til beskæftigelsesrettet indsats.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 8 Godkendelse af indsatsplan
+Beslutningstema
Godkendelse af indsatsplan.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- at indsatsplanen godkendes.
Sagsfremstilling
I forbindelse med Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets møde den 2. marts 2020 blev første udkast af indsatsplan præsenteret og der var en politisk drøftelse af beskæftigelsesindsatsen 2020, hvor alle partier var inviteret til at komme med input.
Der har ligeledes været afholdt møder med medarbejderne i jobcentret, der har haft mulighed for at komme med fagligt input til indsatsplanen.
På baggrund af de forskellige input er vedlagt et endeligt forslag til indsatsplanen.
Det bemærkes, at indsatsplanen vil være et dynamisk værktøj, der løbende kan justeres med eventuelle nye initiativer og indsatser.
Nye initiativer eller større ændringer i de eksisterende vil blive forelagt udvalget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Indsatsplanen blev godkendt, idet udvalget ønsker oplæg til relevante måltal. Udvalget vil løbende følge og justere indsatsplanen.
Punkt 9 Nyt Jobcenterindbliksrapport
+Beslutningstema
Præsentation af nyt ledelsesinformationsmateriale
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget
- tager orienteringen til efterretning
- træffer beslutning om hvor ofte og hvordan jobcenterindblikket ønskes præsenteret på udvalgets dagsorden.
Sagsfremstilling
Fra 1. januar 2020 trådte Bekendtgørelsen om skærpet tilsyn med kommunernes beskæftigelsesindsats i kraft. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har på den baggrund udviklet en ny rapport, der viser dels resultater på beskæftigelsesområdet og dels i hvilket omfang borgerne får indsatser.
Rapporten viser:
- Kommunens resultater – hvor mange borgere kommunen har på offentlig forsørgelse i forhold til forventet (benchmark-opgørelsen)
- I hvilket omfang borgerne får en tidlig indsats
- I hvilket omfang borgerne efterlades passive uden indsatser og kontakt med jobcentret (fokusmål)
Rapporten kan bruges til at vurdere, hvorvidt kommunen er i risiko for skærpet tilsyn.
Hvis kommunen opfylder resultatmålene, altså har færre på offentlig forsørgelse end forventet vil kommunen ikke komme under skærpet tilsyn. Hvis kommunen ikke opnår de forventede resultater, ses på fokusmål, altså hvorvidt borgere med lang anciennitet har fået 4 samtaler og mindst 1 tilbud indenfor de sidste 12 måneder.
Den første rapport, der her er vedlagt dækker perioden fra januar –december 2019, som altså er inden bekendtgørelsen trådte i kraft. Rapporten giver et billede af, hvordan Svendborg klarer sig aktuelt. Vedlagt er endvidere en oversigt over, hvordan alle landets kommuner ligger i forhold til dels resultatmål og fokusmål, og dermed risikoen for at komme under skærpet tilsyn.
Svendborg Kommune havde i 2018 (som er de nyeste resultatmål) knap 100 færre fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse end forventet, hvilket placerer kommunen på en plads nr. 24 i ministerens benchmark. Kommunen opfylder dermed resultatmålet og ville derfor ikke komme under skærpet tilsyn.
I forhold til en tidlig indsats, så fik 83,7 procent af alle borgere, der i oktober-december 2019 opnåede 6 måneders anciennitet, 4 samtaler indenfor det første halvår, hvilket placerer kommunen som nr. 6 af alle landets kommuner.
73,5 procent af alle borgere, med 6 måneders anciennitet i oktober-december 2020, har haft 113 timers ordinær beskæftigelse eller deltaget i et aktivt tilbud indenfor det første halvår. Det placerer Svendborg som nr. 43 blandt landets kommuner.
I forhold til fokusmålene, der bliver aktuelle, hvis Svendborg ved næste benchmark-opgørelse ikke længere opfylder resultatmålene, har 80,26 procent af alle ydelsesmodtagere med mindst 12 måneders anciennitet, opnået mindst 225 timers beskæftigelse eller deltaget i et aktivt tilbud indenfor de seneste 12 måneder. Da grænseværdien er 80 procent, er fokusmålet i forhold til tilbud dermed opfyldt.
75,19 procent af alle borgere med mindst 12 måneders anciennitet har fået minimum 4 samtaler indenfor det seneste år. Grænseværdien her er også 80 procent, og fokusmålet er dermed ikke opfyldt. Tallene er dog et gennemsnit for hele året, og rapporten viser, at antallet af samtaler har været stigende og fra september 2019 og frem er antallet af samtaler over grænseværdien.
Svendborg Kommunen bliver på den baggrund kategoriseret som en opmærksomhedskommune. Det betyder, at hvis den nye benchmark-opgørelse, der forventes offentliggjort i april måned, viser, at kommunen ikke længere opfylder resultatmålet sikre at begge fokusmål opfyldes for ikke at komme i risiko for skærpet tilsyn .
Rapporten går tættere på resultater og indsatser indenfor de enkelte målgrupper.
Tallene, der vedrører kommunens resultater bliver opdateret halvårligt.
Tallene, der vedrører samtaler og indsatser bliver opdateret månedligt.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget skal tage stilling til hvordan og hvor ofte, tallene skal præsenteres.
Forslag 1: Tallene præsenteres med en sagsfremstilling halvårligt når resultatmålene opdateres.
Hvis resultatmålene er opfyldt vedlægges rapporten kvartalsvis under punktet ”Til orientering”, hvis resultatmålene ikke er opfyldt vedlægges rapporten månedsvis under punktet ”Til orientering”
Forslag 2: Tallene vedlægges punktet ”Til orientering” månedligt eller kvartalsvis.
OBS – Det forventes at perioden med coronavirus vil udgå af målingen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om skærpet tilsyn.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning. Udvalget ønsker en månedsvis rapportering.
Punkt 10 Ankestatistik 2019
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Ankestyrelsen offentliggør på deres hjemmeside løbende statistik over kommunernes afgørelser indenfor social og beskæftigelsesområdet, og den 3. marts 2020 fremsendtes den vedlagte ankestatistik for 2019.
Ankestyrelsen træffer afgørelse på flere lovområder, i denne sagsfremstilling er fokus på de lovområder, der hører under Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets område; Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats, Aktivloven og Sygedagpengeloven.
Indenfor de angivne lovområder modtog Ankestyrelsen i 2019 80 klagesager fra Svendborg Kommuner, og der er 2019 truffet 71 afgørelser.
I 59 af de 71 afgørelser, svarende til 83 procent, har Ankestyrelsen stadfæstet kommunens afgørelse. På landsplan har Ankestyrelsen stadfæstet 66 procent af alle afgørelser indenfor de samme lovområder. Ankestyrelsen har ophævet eller omgjort 7 procent af kommunens afgørelser mod 16 procent på landsplan.
I et enkelt tilfælde har Ankestyrelsen hjemvist sagen til fornyet behandling og i 6 tilfælde har de afvist at behandle sagen, hvilket typisk skyldes at klagefristen er overskredet eller, at borgeren har opgivet klagen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Lovgrundlag
LAB, LAS og SDP
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 11 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Orientering fra administrationen
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser (udleveret på mødet)
- RAR Fyns kvittering for Beskæftigelsesplan 2020 mv.
- Nyt fra RAR Fyn – nyhedsbrev
- Aflysning af grundlovsceremoni
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 30-03-2020
Formanden takkede Per Nykjær Jensen for godt samarbejde i udvalget.
Orienteringen blev taget til efterretning