Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
Deltagere
+Punkt 1 Godkendelse af dagsorden
+Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-11-2019
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 2 Budgetopfølgning 3. kvartal 2019 - Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
+Beslutningstema
Budgetopfølgning pr. 30. september 2019 for Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets område.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At budgetopfølgningen godkendes og indgår i den samlede opfølgning til Økonomiudvalget.
Sagsfremstilling
Udvikling i forventet regnskab
Det forventede regnskab for kommunens serviceudgifter udviser en merudgift på ca. 25 mio. kr. Samtidig viser de seneste prognoser, at der på landsplan er udsigt til en samlet overskridelse af servicerammen på mellem en kvart og trekvart mia. kr. Der er dermed fortsat risiko for en sanktion, hvis det ikke lykkes for kommunerne under ét at nedbringe overskridelsen. Svendborgs andel af en eventuel sanktion udgør ca. 5-10 mio. kr. ud fra de nuværende oplysninger.
Økonomiudvalget har derfor besluttet, at der fortsat føres en stram økonomistyring, og at der på områder med større afvigelser i forhold til det korrigerede budget udarbejdes tiltag til nedbringelse af underskuddet. Målet er, at det forventede underskud på ca. 25. mio. kr. er reduceret væsentligt inden det endelige regnskab foreligger.
Det forventede regnskab pr. 30. september 2019 for Beskæftigelses- og Integrationsudvalgets serviceudgifter udgør i alt 71,6 mio. kr., og i forhold til forventet regnskab pr. 30. juni er der tale om en forbedring på 1,4 mio. kr.
Ændringerne i det forventende regnskabsresultat vedrører primært udskydelse af planlagte investeringer/anskaffelser i Jobbutik og Borgerservice.
I nedenstående tabeller er der nærmere redegjort for afvigelsen mellem det forventede regnskab og korrigeret budget.
Serviceudgifter
For serviceudgifterne udgør det forventede regnskab 71,6 mio. kr., hvilket svarer til et mindreforbrug på 2,7 mio. kr., som kan specificeres på følgende politikområder:
| Mio. kr. |
Jobcenter og Borgerservice | -3,6 |
Statsfinansierede puljer og projekter | 0,1 |
Integrationsråd | -0,2 |
Løntilskudsjob | -0,7 |
Negativ overførselspulje | 1,7 |
Total | -2,7 |
+ er merudgift og – er mindreudgift
Udvalgets budgetopfølgning opfylder dermed kravet om et samlet mindreforbrug, der som minimum svarer til den negative overførselspulje.
Overførselsudgifter
Der forventes samlet set mindreudgifter på 1,6 mio. kr. på overførselsudgifterne, idet det forventede regnskab udgør 901,0 mio. kr. i forhold til et budget på 902,6 mio. kr. Budgetafvigelserne pr. politikområde er følgende:
| Mio. kr. |
Beskæftigelsesindsats | 6,1 |
Sociale ydelser | -3,5 |
Integration | -14,8 |
Forsikrede ledige | 11,2 |
Førtidspension | 2,1 |
Boligsikring, boligydelse og personlige tillæg | -2,7 |
Total | -1,6 |
+ er merudgift og – er mindreudgift
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der henvises til vedlagte rapport.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-11-2019
Indstillingen blev godkendt.
Punkt 3 Udmøntning af Budgetforlig 2020 - styrkelse af kontrolindsatsen
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Som et led i budgetforliget for 2020 blev der under overskriften ”Social bæredygtighed og bedre velfærd” afsat midler til kontrol og vejledning med udbetaling af uretmæssige sociale ydelser. Indsatsen finansieres af forventede besparelser på forsørgelsesudgifterne.
Der er afsat midler til ansættelse af én ekstra medarbejder.
Kontrolindsatsen varetages i dag af 2 medarbejdere. Med den ekstra medarbejder, vil kontrolgruppen bl.a. øge deres interne samarbejde ved at øge kendskabet hos andre afdelinger til kontrolgruppens arbejde.
Ønsket er hermed at øge viden i organisationen om mulige opmærksomhedspunkter i forhold til om borgeren evt. begår socialt bedrageri. Erfaringsmæssigt viser det, at denne form for viden giver en øget tilgang af sager til kontrolgruppen. Desuden er det KLs anbefaling netop at styrke det interne samarbejde, da dette erfaringsmæssigt giver det højeste provenu. KL har i deres effektrapport fra 2018 beskrevet følgende:
”Der opnås især gode resultater med kontrolindsatsen ved tæt internt samarbejdet mede den enkelte kommune pga. nærhed til borgere og sager. 52% af alle kontrolsager opstår internt i en kommune og giver 65% af provenuet ”
Fokus for en øget indsats kan være på områderne kontanthjælp og sygedagpenge, hvor kontrolgruppen gennem en møderække vil kunne sætte fokus på hvilke adfærdsmønstre, medarbejderne skal være opmærksomme på.
En ekstra medarbejder vil samtidig kunne styrke samarbejdet med SKAT i forhold til virksomhedskontroller.
Borger og Arbejdsmarkedsområdet igangsætter rekrutteringsproces med henblik på at udmønte budgetforliget primo 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er afsat 478.000 kr. til ansættelse af en kontrolmedarbejder.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-11-2019
Orienteringen blev taget til efterretning, idet indsatsen også skal have fokus på vejledning.
Punkt 4 Beskæftigelsesplan 2020 - 2. behandling
+Beslutningstema
Udsendelse af Beskæftigelsesplanen i høring
Indstilling
Direktionen indstiller, at udvalget
- drøfter udkastet
- tager det fælles fynske tillæg til efterretning
- sender Beskæftigelsesplanen i høring hos relevante parter.
Sagsfremstilling
Beskæftigelsesplan 2020 er tilrettet efter udvalgets drøftelser på mødet den 7. oktober 2019. Der er blandt andet tilføjet et fjerde fokusområde: sygefravær.
Vedlagt er endvidere det fælles fynske tillæg til Beskæftigelsesplanen. Geografisk deler kommunerne i høj grad arbejdsmarked, virksomheder og arbejdsstyrke. Kommunerne kan derfor hjælpe hinanden med at løse fælles opgaver og udfordringer i beskæftigelsesindsatsen.
De fynske kommuner er enige om 3 fælles fokusområder:
- Unge med komplekse problemstillinger skal gives ballast til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse eller varetage et ordinært job
- Aktivitetsparate og andre borgere på kanten af arbejdsmarkedet skal parallelt med andre indsatser bringes tilbage på arbejdsmarkedet og varetage småjob med ordinære løntimer
- Særligt for de jobparate skal den gode virksomhedsservice udvikles, jobformidlingen på tværs af kommunerne skal styrkes og opkvalificeringen skal målrettes de gode jobmuligheder – blandt andet i samarbejdet i Rekrutteringsservice Fyn.
Det foreslås, at forslag til Beskæftigelsesplan 2020 i lighed med proceduren for 2019 sendes i høring ved følgende parter:
• Svendborgs Integrationsråd
• Svendborg Erhvervsråd
• Lokalt A-kasseudvalg
• LO Sydfyn
• Industrien Sydfyn
• Byg og Håndværk
• Bestyrelserne for de lokale uddannelsesinstitutioner
• Handicaprådet
Høringsperioden foreslås, at løbe fra 5. november til 19. november 2019, således at høringssvarene kan indgå ved udvalgets 3. behandling den 3. december inden byrådets endelige godkendelse.
På mødet blev det også besluttet, at der i forlængelse af Beskæftigelsesplanens vedtagelse bliver udarbejdet en selvstændig indsatsplan, der beskriver, hvorledes jobcentret konkret arbejder med de fokusområder og målsætninger, der er beskrevet i planen.
Indsatsplanen kan f.eks. beskrive hvordan, der arbejdes for at sikre gode overgange for sårbare unge, indsatser i virksomhedssamarbejdet med dels Svendborg Kommune som en arbejdsplads samt kommunens øvrige virksomheder eller en beskrivelse af indsatser, der skal fremme den mentale sundhed.
Udarbejdelse af indsatsplanen vil ske via medarbejderinddragelse, da formålet er at udmønte beskæftigelsesplanen i praksis. Indsatsplanen vil bliver forelagt udvalget i løbet af 1. kvartal 2020. Udvalget vil løbende blive orienteret om status på indsatser.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-11-2019
Udkastet tilrettes efter udvalgets bemærkninger og sendes i høring som indstillet.
Punkt 5 Status på Integrationsprojekter
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har haft 2 projekter finansieret af puljemidler fra Styrelsen for International Rekruttering(SIRI). I mål med Integration var et 3 årigt projekt, der havde til formål at fremme en mere beskæftigelsesrettet integrationsindsats. Projektet er afsluttet pr. 30. juni 2019 og den endelige evaluering er netop udarbejdet.
Det andet projekt, Integrations- og beskæftigelsesambassadør (IBA-projektetet) er et 3,5 årigt projekt der løber frem til udgangen af 2021.
Indsatsen forud for det første projekt var præget af, at kommunen modtog mange flygtninge og indvandrere og at de mere praktiske opgaver som boligplacering, modtagelsen og samarbejde omkring familiernes dagligdag kom til at fylde mere end de beskæftigelsesrettede initiativer.
Projektet skulle være med til at sikre at der kom fokus på en mere beskæftigelsesrettet indsats, ikke mindst en implementering af den nye lovgivning, hvor der var krav om en kontinuerlig virksomhedsrettet indsats. Projektet medførte et mere jobrettet fokus, således at borgere blev mødt som jobparate, og dermed blev der fokus på CV, jobsøgning og virksomhedsvendt indsats. Kommunens erfaringer med IGU som udvalget tidligere er orienteret om, har rod i den indsats der var en del at projektet.
I projektperioden er andelen af ikke-vestlige indvandrere i alderen 18-64 år, der er selvforsørgende eller i uddannelse steget fra 5 til 28 procent. Andelen af jobparate borgere er steget fra 36 til 67 procent. Projektet skulle også fremme andelen af borgere i virksomhedsrettet aktivering. Denne målsætning er lykkedes i dele af projektperioden, men andelen er faldet lidt mod afslutningen af projektperioden, hvilket der er fokus på at ændre.
I Integrations og Beskæftigelsesambassadør-projektet er der fokus på tiltag, der arbejder videre, hvor I mål med integrationsprojektet stopper. Integrations- og beskæftigelsesambassadøren har fokus på at sikre en hensigtsmæssig organisering, en god dialog og et godt match mellem virksomheder og borgere i integrationsmålgruppen.
Der arbejdes aktuelt med et kvindeprojekt, der skal gøre flere kvinder klar til nyt IGU-forløb. Forløbet er etableret i et samarbejde med jobcenter og Interkulturelt team og har fået navnet ”Klædt på til job” Målgruppen er primært jobparate arabisktalende kvinder med baggrund som flygtninge eller familiesammenførte.
Projektet består af 12 ugers opkvalificerende forløb 15 timer pr. uge samt særligt tilrettelagt danskuddannelse 15 timer pr. uge. Forløbet efterfølges af 6 ugers praktik a 15 timer pr. uge primært i SOSU-området.
Målgruppen har traditionelt set manglet motivation til at indgå i praktik, job eller uddannelse. Projektet skal bidrage med at skabe forandring i kvindernes eget ”mindset”, ejerskab og medansvar ift. deres muligheder for selvforsørgelse og ikke mindst deres børns fremtid og muligheder.
Forløbets aktiviteter har inspiration fra Mindspring og sundhed og livsstil, der skal øge deltagernes mulighed for at orientere sig mod arbejdsmarkedet. I praktikperioden skal deltagerne desuden opbygge en arbejdsidentitet, lære at mestre kravene på arbejdsmarkedet og tilegne sig nye faglige kompetencer.
Formålet er blandt andet at en del af kvinderne ønsker at påbegynde et IGU- forløb på social og sundhedsområdet, hvilket i tråd med budgetforliget for 2020.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Til projekt I mål med Integration har Svendborg Kommune modtaget 1,3 mio. kr.
Til Integrations- og Beskæftigelsesambassadørprojektet har Svendborg Kommune modtaget tilsagn om 1,7 mio. kr.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-11-2019
Orienteringen blev taget til efterretning. Udvalget ønsker en bredere drøftelse af integrationsindsatsen som grundlag for at øge kendskabet til indsatserne.
Punkt 6 Afslutning af projekt Flere skal med
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Projekt ”Flere skal med” var en del af satspuljeudmeldingen, og baggrunden for projektet var at mere end 27.000 kontanthjælpsmodtagere på landsplan havde mere end 5 års anciennitet på offentlig forsørgelse.
Formålet med initiativet var at understøtte, at flest mulige borgere opnåede hel eller delvis fodfæste på arbejdsmarkedet i form af ordinære timer. Projektet bestod i, at de deltagende kommuner implementerede en indsatsmodel, der sætter fokus på personlig jobformidling og virksomhedsrettet indsats. Størstedelen af landets kommuner gik med i projektet, herunder Svendborg.
Svendborg Kommune fik juni 2017 tilsagn om 2,6 mio.kr. til en 2 årig projektperiode. Tilsagnet var delvist resultatafhængigt, i det 40 procent af tilsagnet afhang af, at alle borgere i bruttomålgruppen blev visiteret og yderligere 30 procent afhang af om 40 procent af indsatsgruppe 1 deltog i virksomhedsrettet indsats og/eller opnåede ordinære timer i en periode på 3 måneder.
Projektets indsatsmodel opdelte bruttomålgruppen i 3 visitationsgrupper, gruppe 1, der var den målgruppe, der skulle have en personlig jobformidler og en virksomhedsrettet indsats (indsatsgruppen). Gruppe 2, der var borgere, hvis sag forberedes til rehabiliteringsteamet med henblik på bevilling af ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension og gruppe 3, der var ude af stand til at deltage i en beskæftigelsesrettet indsats pga. meget alvorlige sociale og/eller helbredsmæssige udfordringer.
Svendborg kommune havde en bruttomålgruppe på 239 kontanthjælpsmodtagere, der havde modtaget hjælp i over 5 år, heraf vurderedes 31 procent svarende til 75 borgere at være i indsatsgruppen.
I projektperioden har jobcentret arbejdet målrettet med den virksomhedsrettede indsats. Der er udarbejdet et arbejdsredskab i form af en arbejdsaftale, hvor der er fokus på mål og delmål i en virksomhedspraktik samt mulighederne for opnåelse af ordinære timer.
Jobcentrets indsats har levet op til resultatkravene i tilsagnet, da andelen af borgere, der enten har deltaget i virksomhedsrettet indsats, uddannelse eller haft ordinære timer kontinuerligt har ligget over 40 procent siden november 2017. Tallene for juli 2019 viser, at 24 procent er gået i job eller uddannelse. Projektet er nu afsluttet, med der arbejdes fortsat ud fra erfaringerne fra projektperioden.
STAR har netop udmeldt puljen ”Flere skal med 2”. Denne pulje er inspireret af ”Flere skal med”, men adskiller sig ved at omfatte hele målgruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Jobcenter Svendborg har valgt ikke at søge projektmidler til ”Flere skal med 2”, da det ikke vurderes, at Svendborg opfylder de vurderingskriterier om lave sagsstammer, som er beskrevet i puljeudmeldingen.
Selvom Svendborg Kommune ikke søger om midlerne vil jobcentret fortsat arbejde med den virksomhedsrettede indsats som omdrejningspunkt for målgruppen. De erfaringer og redskaber, der var resultatet af Flere skal med, er implementeret som en naturlig del af indsatsen og vil forsat blive videreudviklet, selvom kommunen ikke indgår i ”Flere skal med 2”.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-11-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.
Punkt 7 Puljeansøgning Motion og fællesskaber på recept
+Indstilling
Direktionen indstiller,
- at orienteringen tages til efterretning
Sagsfremstilling
Som et led i statspuljeaftalen for 2019 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udmeldt en pulje til forsøg med idræt som led i sundheds- og beskæftigelsesfremmende indsatser – Motion og fællesskab på recept.
Puljens formål er, at indsamle viden om, hvordan fysisk aktivitets for foreningsfællesskab kan integreres som supplerende led i sundheds- eller beskæftigelsesindsatser. Projektet skal omfatte aktører fra sundheds- og beskæftigelsesområdet og der skal indgås partnerskabsaftaler med en eller flere idrætsforeninger.
Jobcenter Svendborg har sammen med Kultur og fritidsafdelingen og Sundhedsafdelingen udarbejdet en ansøgning, hvor der fokuseres på målgruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og borgere i ressourceforløb over 30 år, da denne gruppe erfaringsmæssigt har svært ved have ressourcer til selv at tage initiativ til at deltage i foreningsidræt. Tilbuddet om at deltage skal være helt frivilligt, og må ikke anvendes som et ret og pligt tilbud fra jobcentret.
En del af projektet vil være ansættelse af en projektleder, der fungerer som brobygger mellem borgerne og idrætsforeningerne. Brobyggeren har mulighed for at hjælpe den enkelte borger med at finde en relevant aktivitet og støtte borgeren i at få en god opstart. Samtidig vil brobyggeren kunne understøtte idrætsforeningerne med bl.a. viden og uddannelse om den gode modtagelse af netop denne målgruppe. I projektperioden vil målgruppen have mulighed for at få tilskud til kontingentudgifter.
Svendborg Kommune er ”Bevæg dig for livet- visionskommune”, og kommunens Bevæg dig for livet konsulent har flere positive forhåndstilkendegivelser fra lokale idrætsforeninger, der ønsker at høre mere om projektet, såfremt puljeansøgningen imødekommes.
Ansøgningsfristen var den 31. oktober, projektperioden er 3 år fra december 2019 til december 2022. Hvis puljeansøgningen imødekommes vil udvalget løbende blive orienteret om det konkrete indhold og resultater af projektet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der ansøges om 2 mio. kr. til en 3-årig projektperiode
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-11-2019
Orienteringen blev taget til efterretning, idet projektet skal sammentænkes med andre relevante indsatser, herunder rygforskningsprojektet.
Punkt 8 Til orientering
+Sagsfremstilling
- Orientering fra udvalgsformanden
- Åbningsreception ved Lær Dansk
- Åbningsreception ved Lær Dansk
- Orientering fra udvalgsmedlemmerne
- Maria Haladyn (A) efterspurgte oplysning om førtidspensionisters mulighed for tilknytning til arbejdsmarkedet.
- Udvalget drøftede forløbet om udbud og leverandørskift i beskæftigelsesindsatsen. Udvalget ønsker på kommende møde en orientering om kommunens samarbejde med de tre leverandører.
- Maria Haladyn (A) efterspurgte oplysning om førtidspensionisters mulighed for tilknytning til arbejdsmarkedet.
- Orientering fra administrationen
- Ny Benchmark-liste fra Beskæftigelsesministeren
- Orientering om pilot-ungeprojekt ved Training for Warriors
- Opfølgning på prøvehandlinger i Borgerservice
- Orientering om IGU-forløb
- Nyt fra RAR Fyn
- Jobcamp
- Orientering om ansøgning til projekt for psykisk sårbare unge
- Orientering om aktuelle ledighedstal og opgørelser (udleveres på mødet)
Beslutning i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget den 04-11-2019
Orienteringen blev taget til efterretning.