
MitID
Er du i tvivl om, hvordan du bruger MitID? Her får du overblik over, hvad det er, hvordan du kommer i gang, og hvor du kan få hjælp undervejs
Hvad er MitID?
MitID er Danmarks digitale ID. Med det beviser du, hvem du er på nettet. Blandt andet når du skal overføre penge i netbank eller logge på borger.dk.
MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed. Du kan altid få besked via MitID-appen, SMS eller e-mail, hvis MitID-appen aktiveres på en ny telefon eller tablet. Du kan også vælge at få besked, hver gang dit personlige MitID bliver brugt.
Der findes alternativer, hvis ikke du kan eller ikke ønsker at bruge MitID-appen. Det kunne være MitID-kodeviser og MitID-kodeoplæser.
Har du brug for at læse mere om MitID end der står på siden her, kan du gå til MitID's egen hjemmeside ved at trykke herunder.
Opret MitID
Du kan oprette MitID med MitID appen, hvis
- du har et gyldigt dansk pas, som har et biometrisk symbol nederst på forsiden (en guldfarvet kant med en linje igennem og en cirkel indeni), og
- du har en smartphone, som kan scanne den chip, der sidder i dit pas
Du skal bestille tid til oprettelse af MitID i Borgerservice. Medbring altid fysisk dokumentation.
Enten et stk.
- Gyldigt pas eller kørekort (Kort eller App)
- Opholdstilladelse med billede og cpr.nr.
Eller to stk. af følgende typer legitimation:
- Sundhedskort - (kort eller App)
- Personattest (dansk eller grønlandsk)
- Person-, dåbs- eller fødselsattest udstedt i Danmark eller Grønland
- Bopælsattest udstedt i Danmark eller Grønland
- Nationalt ID kort (eksempelvis personalausweis eller kørekort) fra hjemland
- Legitimationskort med billede og cpr-nummer (udstedt af kommune i Danmark eller Grønland)
- Dokumentation for udbetaling af offentlige ydelser (må højst være tre måneder gammel)
- Årsopgørelse (seneste afsluttede skatteår)
- Forskudsopgørelse (indeværende skatteår)
Vi stiller kontrolspørgsmål i Borgerservice, når du henvender dig om dit MitID. Læs mere nedenfor.
Når du møder op i Borgerservice, stiller vi altid kontrolspørgsmål for at være sikre på, at du er den person, du siger, du er.
Vi er forpligtet til at til at stille dig 4-6 personlige og automatiskgenerede kontrolspørgsmål fra CPR-registret. Du skal svare rigtigt på kontrolspørgsmålene for, at vi må hjælpe dig med MitID.
Hvis du på forhånd ved, at du kan få svært ved at besvare spørgsmålene, kan du medbringe et vitterlighedsvidne.
Dit vitterlighedsvidne skal medbringe sit eget gyldige billede-id. Dvs. enten gyldigt pas, gyldigt kørekort eller gyldigt udenlandsk ID-kort med foto. Vidnet skriver under på at kende dig og underskriver med sit personlige MitID.
Hvis du kun har boet i Danmark i kort tid, har vi måske ikke nok oplysninger om dig i cpr-registeret til at stille kontrolspørgsmål. Derfor anbefaler vi, at du tager et vitterlighedsvidne med.
Om vidner
Du skal forvente at have et vidne med, hvis du ikke bor i Danmark, du er flyttet til Danmark inden for en kort årrække, du ikke er flyttet meget eller ikke har børn eller en partner.
Et vidne skal selv have haft MitID i mindst 30 døgn, må ikke have været vidne for mere end to personer inden for 120 dage og skal medbringe sit eget MitID og legitimation i form af gyldig pas eller kørekort. Vidner med udenlandsk ID skal desuden medbringe et af følgende:
- Dåbs- eller fødselsattest udstedt i Danmark eller Grønland
- Gyldigt sundhedskort (Digitalt eller fysisk)
- Legitimationskort med billede fra kommune i Danmark
- Person- eller bopælsattest fra Danmark eller Grønland
Er du født i Danmark, kan du få udleveret en dåbs- eller fødselsattest ved at henvende dig på ethvert kirkekontor i kommunen. Attesten er gratis.
Har du dansk cpr-nummer og adresse i Danmark, kan du få udleveret en bopælsattest i Borgerservice, når du alligevel er i Borgerservice for at få oprettet MitID.
Vær opmærksom på, at du skal betale for bopælsattesten. Du skal også være opmærksom på, at den medarbejder, der udsteder bopælsattesten ikke kan hjælpe dig med MitID-oprettelsen, og det kan betyde, at du skal have en ny tid.
Brug af MitID
Du kan hente en MitID app til din smartphone i App Store eller Google Play. Er din telefon for gammel til appen, kan du i stedet få en kodeviser eller kodeoplæser.
Når du bruger MitID appen, skal du enten scanne en QR-kode eller trykke på en knap for at komme automatisk over i appen for herefter at kunne godkende med MitID.
MitID appen bruges blandt andet når du skal betale med betalingskort online, eller bekræfte din identitet, når du logger ind på sider som borger.dk eller din bank.
MitID kodeviseren er en lille, elektronisk enhed, der viser en engangskode, når du trykker på en knap. Engangskoden skal du indtaste, når du logger på og godkender med MitID.
Du kan bestille en kodeviser på mitid.dk eller hente en kodeviser i Borgerservice. Husk at bestille tid.
Kodeoplæseren er beregnet til personer med nedsat syn. Den kan læse koder højt for dig og vise koder på en større skærm. Du kan ændre sprog og lydstyrke direkte på kodeoplæseren, og du kan evt. sætte høretelefoner til kodeoplæseren, så andre ikke kan høre med.
Du behøver ikke bevise, at du er svagtseende eller har et synshandicap for at få en.
Du kan bestille en kodeoplæser på Mitid.dk eller hente en kodeoplæser i Borgerservice – Husk at bestille tid.
Kontakt Borgerservice
Du kan altid ringe til vores medarbejdere i Borgerservice i åbningstiden.
Mandag | 09:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 15:00 |
Onsdag | 09:00 - 15:00 |
Torsdag | 10:00 - 16:30 |
Fredag | 09:00 - 14:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Har du brug for at møde op i Borgerservice, skal du huske at bestille en tid. På den måde sikrer vi, at vi har en medarbejder, som kan hjælpe dig.
Mandag | 09:00 - 13:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 13:00 |
Onsdag | Lukket |
Torsdag | 10:00 - 16:45 |
Fredag | 09:00 - 13:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Vil du kontakte os digitalt, anbefaler vi, at du sender en sikker mail via Digital Post. Mails sendt via Digital Post er krypterede og må derfor gerne indeholde personfølsomme og fortrolige oplysninger.
Kontakt Borgerservice
Du kan altid ringe til vores medarbejdere i Borgerservice i åbningstiden.
Mandag | 09:00 - 15:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 15:00 |
Onsdag | 09:00 - 15:00 |
Torsdag | 10:00 - 16:30 |
Fredag | 09:00 - 14:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Bestil en tid
Har du brug for at møde op i Borgerservice, skal du huske at bestille en tid. På den måde sikrer vi, at vi har en medarbejder, som kan hjælpe dig.
Mandag | 09:00 - 13:00 |
---|---|
Tirsdag | 09:00 - 13:00 |
Onsdag | Lukket |
Torsdag | 10:00 - 16:45 |
Fredag | 09:00 - 13:00 |
Lørdag | Lukket |
Søndag | Lukket |
Send en sikker mail
Vil du kontakte os digitalt, anbefaler vi, at du sender en sikker mail via Digital Post. Mails sendt via Digital Post er krypterede og må derfor gerne indeholde personfølsomme og fortrolige oplysninger.