
Databeskyttelse og GDPR
I vores arbejde behandler vi lÞbende personoplysninger. LÊs mere om, hvordan vi hÄndterer personoplysninger i vores arbejde i Svendborg Kommune.
Vi passer pÄ dine data
NÄr Svendborg Kommune behandler dine oplysninger har vi stort fokus pÄ, at oplysningerne behandles sikkert.
Vi har brug for personlige oplysninger om dig, som borger, for at kunne yde en hÞj kommunal service. Dette gÊlder informationer om bÄde borgere, foreninger, virksomheder, ansatte og samarbejdspartnere.
Svendborg Kommune er dataansvarlig for alle informationer, der indhentes.
Hvilke oplysninger indhenter kommunen om mig?
Vi indhenter kun de oplysninger, der er relevante for din sag. De fleste oplysninger om dig, indhenter vi gennem andre offentlige registre, sÄsom CPR-registret, SKAT, BBR og Det Digitale Motorregister.
Hvis vi indsamler eller modtager oplysninger om dig fra andre, fÄr du normalt besked om det, nÄr vi behandler den sag, som oplysningerne indgÄr i.
Hvorfor skal kommunen indhente oplysninger om mig?
Vi indhenter dine personlige oplysninger for at kunne:
- behandle din henvendelse til Svendborg Kommune
- opnÄ en effektiv behandling af henvendelser og holde styr pÄ, hvilke henvendelser der er behandlet, herunder til brug for fremsÞgning af tidligere praksis.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger fĂžlger af Databeskyttelsesforordningen og Databeskyttelsesloven.
Hvor og hvordan indhenter kommunen mine oplysninger?
Vi kan hente mange informationer fra offentlige myndigheder eller fÊlles registre, sÄ som indkomstoplysninger, SKAT, BBR mv. Andre informationer beder vi dig om at oplyse, nÄr du eksempelvis ansÞger om en ydelse eller en service.
Du har altid ret til at fÄ at vide, hvorfra vi henter oplysninger om dig i forbindelse med behandlingen af din sag i kommunen. Du fÄr oplysningerne fra det fagomrÄde, hvori din sag behandles.
Hvor lĂŠnge gemmer kommunen mine oplysninger?
Vi sletter dine personlige oplysninger, nĂ„r de ikke lĂŠngere er nĂždvendige for, at vi kan udfĂžre vores arbejde.Â
NÄr vi indhenter personlige oplysninger om dig og gemmer dem i forbindelse med vores arbejde, er der forskellige retningslinjer for, hvor lÊnge vi gemmer dine oplysninger. Det varierer, alt efter om det drejer sig om eksempelvis en sag i Jobcentret, en byggesag eller en jobansÞgning.
Inden for visse fagomrÄder skal vi aflevere dine sager og informationer til Rigsarkivet, inden vi mÄ slette dem. Det reguleres af arkivloven.
Hvordan sikrer kommunen at mine oplysninger ikke deles med andre?
Al vores kommunikation til borgere foregÄr via Digital Post og sikre postkasser, hvor alle mails krypteres, sÄ de ikke kan lÊses af fremmede.
I de selvbetjeningslÞsninger, hvor der er personfÞlsomme data inkluderet, skal du som borger logge pÄ med Mit ID for at sikkerheden kan opretholdes.
Vi anbefaler, at al kommunikation med og til kommunen foregĂ„r via Digital Post.Â
Du kan dog stÞde pÄ formularer eller selvbetjeningslÞsninger, der ikke er koblet op med Mit ID. Her har vi vurderet at kommunikationen ikke indeholder personfÞlsomme data, og derfor er behovet for sikkerhed ikke sÄ stort.
Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en rĂŠkke rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.
- Du har ret til at fÄ indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en rÊkke yderligere oplysninger.
- Du har ret til at fÄ urigtige oplysninger om dig selv rettet.
I sÊrlige tilfÊlde har du ret til at fÄ slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtrÊffer. - Du har visse tilfÊlde ret til at fÄ behandlingen af dine personoplysninger begrÊnset.
- Du har i visse tilfĂŠlde ret til at gĂžre indsigelse mod vores eller lovlige behandling af dine personoplysninger.
Du kan lĂŠse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder her.
Svendborg Kommunes databeskyttelsesrÄdgiver
Du kan kontakte Svendborg Kommunes databeskyttelsesrÄdgiver (DPO), hvis du har spÞrgsmÄl om dine rettigheder:
David Ulrik Kristiansen
dbr@svendborg.dk
Tlf. 43 14 09 41
DatabeskyttelsesrÄdgiverens opgave
Det er databeskyttelsesrÄdgiverens opgave at tilse, at kommunen lever op til databeskyttelsesloven. DatabeskyttelsesrÄdgiveren er i sin funktion en uvildig instans, der ikke refererer til administrationen. RÄdgiveren bistÄr i samarbejde med kommunens jurister med rÄd og vejledning til fagomrÄderne om lovlig, god og sikker hÄndtering af persondata.