Højensvej ved Rantzausminde, lige før byskiltet

Svendborg Kommune tester midlertidige trafiktiltag

To prøvehandlinger med lavere hastighed skal give vigtig viden til arbejdet med kommunens kommende mobilitetsplan, som skal sætte retningen for fremtidens trafik og transport.

Trafikinformation
Højensvej ved Rantzausminde, lige før byskiltet

Svendborg Kommune vil nu med to prøvehandlinger teste, hvordan lavere anbefalede hastigheder og fysiske tiltag påvirker trafiksikkerhed, tryghed og fremkommelighed i bynære lokalområder.

Prøvehandlingerne er en del af arbejdet med kommunens kommende mobilitetsplan, som skal sætte rammerne for en mere sammenhængende og grønnere transport i hele Svendborg Kommune frem mod 2040.

Rantzausminde og Tåsinge

De midlertidige tiltag etableres i efteråret 2025 på Højensvej i Rantzausminde og Gammel Nybyvej på Tåsinge og vil blive testet over en periode på ca. 8 uger.

Startdatoen er endnu ikke fastsat, men forventes at være i slutningen af september eller starten af oktober. Borgere og erhverv i nærheden af prøvehandlingerne vil blive orienteret direkte via brev.

Begge steder består tiltagene af en anbefalet hastighed på 40 km/t kombineret med midlertidige vejbump.

Strækningerne er udvalgt på baggrund af borgerhenvendelser og trafikdata, som peger på et behov for at afprøve lavere hastigheder.

På Højensvej viser målinger, at bilister ofte kører væsentligt hurtigere end den gældende fartgrænse. På Gammel Nybyvej handler indsatsen om at undersøge, om en anbefalet hastighed på 40 km/t kombineret med vejbump i højere grad matcher de lokale forhold og skaber mere tryghed i trafikken.

  • Markering af strækning på Gammel Nybyvej mellem nr. 71 og nr. 54. Strækningen er ca. 300 meter lang.Markering af strækning på Gammel Nybyvej mellem nr. 71 og nr. 54. Strækningen er ca. 300 meter lang.
  • Markering af strækning på Højensvej mellem bytavlen og nr. 21. Strækningen er ca. 300 meter lang.Markering af strækning på Højensvej mellem bytavlen og nr. 21. Strækningen er ca. 300 meter lang.

Alle borgere opfordres til at give feedback

Alle borgere opfordres til at dele deres oplevelser via kommunens digitale borgerplatform deltag.svendborg.dk.

Derudover vil kommunen måle effekten via hastighedsmålinger før, under og efter.

Flere prøvehandlinger på vej i 2026

De to prøvehandlinger er de første ud af flere. I 2026 vil der komme en mere omfattende runde i Svendborg by og lokalområder længere væk fra Svendborg by. 

Fakta

  • I 2024 godkendte Økonomiudvalget en anlægsbevilling på 1 mio. kr. til udarbejdelse af mobilitetsplanen. Ekstern rådgiver bistår kommunen med udarbejdelsen af mobilitetsplanen.
  • Mobilitetsplanen forudsættes at skabe et strategisk og handlingsorienteret grundlag for fremtidens trafik og transport i Svendborg Kommune frem mod 2040 – med afsæt i nuværende transportadfærd og med visioner, mål og indsatser for bæredygtig mobilitet.
  • Mobilitetsplanen forventes vedtaget ved udgangen af 2026.
  • Man kan følge med i udviklingen af mobilitetsplanen og give feedback på deltag.svendborg.dk.
  • De midlertidige bump er standardbump, som kan genbruges. Hvis prøvehandlingerne på et senere tidspunkt bliver gjort permanente, vurderes de konkrete behov i forbindelse med projektering – f.eks. pudebump – hvis der er hensyn til busser eller særlige afvandingsforhold mv.
  • Prøvehandlingerne blev vedtaget af Teknik- og Miljøudvalget den 4. september 2025.