Farvel til motorbrummen og dieselos fra busser

Fra januar 2027 bliver dieselbusserne på lokale og regionale ruter i Svendborg Kommune skiftet ud med elbusser som led i et fælles fynsk udbud. Det betyder renere luft, mindre støj og bedre komfort.

Nyhed

Fra 1. januar 2027 bliver den lokale bustrafik markant grønnere – uden det bliver dyrere.

Når FynBus’ nye kontrakt med Nobina Danmark A/S træder i kraft, kommer samtlige busser på de lokale og regionale i ruter Svendborg Kommune nemlig til at køre på el.

Det sker som led i en historisk stor udbudsrunde, hvor Nobina har vundet opgaven med at køre både regionale og lokale busruter på Fyn og Langeland.

Stor gevinst for klima og miljø

De nye elbusser udleder hverken CO₂, NOX eller sundhedsskadelige partikler – og er desuden mere støjsvage.

Det her er en rigtig god nyhed for både borgere, miljø og klima i Svendborg Kommune. Vi får nye, støjsvage elbusser på alle lokale ruter – og det betyder ikke bare mindre CO₂ udledning og mere ren luft, men også en mere behagelig og tilgængelig rejse for alle, uanset om man er gangbesværet, har barnevogn med eller bare skal i skole.

- Jesper Kiel, formand for Teknik- og Miljøudvalget i Svendborg Kommune

I 2023 blev der udledt ca. 140 ton CO2 ved kørsel med dieselbusser på lokalruterne. Ved at overgå til elbusser vil der kun være udledning forbundet med den relativt lille del af vores strømforbrug, som ikke kommer fra vedvarende energi. Sidste år var 86 procent af vores strøm grøn.  

Bybusserne, dvs. rute 230, 240-241 og 250, kører på el allerede fra august 2025.

Bedre tilgængelighed og velkendte chauffører

Foruden gevinsten for klima og miljø kan buspassagererne se frem til nye busser, der alle vil have lav indstigning og elektriske ramper, så det er nemmere at komme ind med f.eks. kørestole, barnevogne og rollatorer. Bussens midtergang er desuden designet, så man kan gå fra forenden af bussen ned til midten med en rollator uden problemer.

Alle busser vil også have infoskærme, så man kan se kommende stoppesteder og skiftemuligheder samt anden information fra FynBus.

Chaufførerne på de nuværende ruter i Svendborg bliver desuden tilbudt ansættelse hos Nobina, så passagererne vil stadig møde mange af de samme kendte ansigter bag rattet.

Fakta

  • Lokalbusserne i Svendborg Kommune er 201, 202, 210, 211, 215, 220-226. Regionalbusserne kører på tværs af kommunegrænserne.
  • Nobina er nordens største offentlige transportoperator med 13.000 ansatte i Skandinavien. Nobina Danmark A/S er et datterselskab af svenske Nobina AB og kører i dag flere ruter for Movia i Nordsjælland samt for Sydtrafik i Kolding.
  • FynBus planlægger bus- og flextrafik for ejerne: Region Syddanmark og kommunerne på Fyn og Langeland. FynBus udbyder kørslen til entreprenører, som indkøber busser og ansætter chauffører.
  • De samlede kontrakter løber over 12 år, med mulighed for forlængelse i yderligere 4 år, hvis den fulde periode udnyttes.
  • Den samlede værdi af de nye kontrakter for hele Fyn og Langeland er på 4,5 milliarder kroner over kontraktperioden, hvis den fulde kontraktperiode med forlængelse udnyttes.
  • Elbusser er dyrere i indkøb end dieselbusser – til gengæld er de billigere i daglig drift og vedligehold. En lang kontraktperiode giver mulighed for at afskrive på elbusserne over længere tid. Det er FynBus’ forventning, at elbusserne vil være funktionsdygtige i betydelig længere tid end dieselbusserne.