Afgørelse: Vurdering af lokalplanpligt for ny Dok 3 ved Værftet Petersen & Sørensen Motorværksted A/S, Frederiksø
Værftet Petersen & Sørensen Motorværksted A/S ønsker at placere en ny 3. flydedok til brug for deres virksomhed. Flydedokken skal placeres i Svendborg Havn indenfor havnegrænsen og de dækkende værker.
Type
Afgørelser
Område
Svendborg
Klagefrist
17. september 2025
Offentliggjort
20. august 2025
Projektbeskrivelse
Værftet
Petersen & Sørensen Motorværksted A/S ønsker at placere en ny 3. flydedok til brug for deres virksomhed. Flydedokken skal placeres i Svendborg Havn indenfor havnegrænsen og de dækkende værker. Flydedokken skal placeres ud for Værftet Petersen & Sørensen Motorværksted A/S og sammen med de to eksisterende flydedokker. De to eksisterende flydedokke flyttes tættere på land, mens den nye 3. flydedok placeres yderst, hvor Dok 1 er placeret i dag.
Dok 3

Stiplede linjer viser eksisterende placering af flydedok 1 og 2. De mørkegrå flader viser ny placering af flydedok 1, 2 og 3.

Stiplede linjer viser eksisterende placering af flydedok 1 og 2. De mørkegrå flader viser ny placering af flydedok 1, 2 og 3.
Dok 3s data.
Længde = 180,0m
Bredde mld. = 42,0m
B indv. = 35,0m
Dybgang = 2,9m
Tilslutning til værftets anlæg
Dokken fastgøres mod land/kaj til eksisterende nedrammet stålspuns Duc d´albe.
Mod vest fastgøres dokken til eksisterende Duc d´albe, hvor nuværende Dok 1 ligger.
Dokkens energiforsyning via el.-transformer på kajen.
Dokken tilsluttes forsyning fra installation i kaj.
Spulevands afledning pumpes i land til bundfældningsanlæg iht Miljøgodkendelsen.
Omfang af aktiviteter
Værftet har oplyst at den nye dok ikke giver anledning til mere aktivitet og flere transporter.
Vurdering af lokalplanpligt
Vurderingspunkter ift. områdets karakter og projektets ærinde og omfang:
Ændringer af det bestående miljø
a. Visuel påvirkning, vurdering:
Den nye flydedok placeres på søterritoriet inden for det område som allerede i dag anvendes af værftet.
Den nye flydedoks placering betyder, at de to eksisterende flydedoks flyttes tættere på land, mens den nye flydedok overtager Dok 1’s placering. Det er kommunens vurdering at tilføjelsen af en 3. flydedok ikke væsentligt ændrer områdets visuelle udtryk, da området i dag allerede fremstår som et værftsområde med flydedoks.
Den nye flydedok er større end den eksisterende på samme placering. Det betyder, at den nye flydedok vil gå ca. 35 m længere mod syd. Grundet den mindre udvidelse, den eksisterende anvendelse til værft og at store skibe ofte er dokket og lagt til kaj langs med udrustningskajen, er det vurderet, at en større dok ikke væsentligt vil ændre på ind- og udsigt til vand og modstående kyster.
b. Funktionel påvirkning, vurdering:
Det er vurderet at den nye flydedok ikke vil påvirke sejlads og færgedrift i Svendborg Sund. Det er uvist om den nye flydedok medfører behov for flere medarbejdere. Værftet har oplyst, at den ny flydedok ikke give anledning til væsentligt mere trafik og transporter. Den nye flydedok giver virksomheden mulighed for at ændre deres drift og at modtage større skibe, hvilket ikke vurderes at være en væsentlig ændring.
c. Miljømæssig påvirkning, vurdering:
Værftet har dokumenteret i en støjrapport, at de kan overholde deres nuværende miljøgodkendelse, ved en tilføjelse af den 3. dok. Det forventes derfor, at en 3. flydedok ikke giver anledning til øget støj.
Flydedokken er placeret i et område, hvor der i fremtiden forventes havvandsstigning og oversvømmelser ved stormflod. Da projektet er en flydedok, er det vurderet at dokken ikke er sårbar over for disse hændelser og at det ikke er nødvendigt at stille krav om afværgeforanstaltninger.
Væsentlig påvirkning og offentlighedens interesse
Det er kommunens vurdering, at der ikke er forhold omkring etablering af en 3. flydedok som væsentligt påvirker offentligheden, hvorfor det ikke er nødvendigt at inddrage offentligheden i en planlægningsproces.
Afgørelse
Ud fra en gennemgang af de ovenstående punkter har Svendborg Kommune ikke fundet forhold som giver anledning til at væsentligt påvirkning eller ændring af det bestående miljø eller forhold som har offentlighedens interesse. Ved vurderingen er der særligt lagt vægt på den begrænsede visuelle og funktionelle påvirkning og at flydedokken ikke giver anledning til øget støj.
Svendborg Kommune træffer afgørelse om, at det ansøgte projekt ikke er lokalplanpligtigt. Afgørelsen er truffet med hjemmel i planlovens § 13, stk. 2. Afgørelsen kan påklages til Planklagenævnet, klagevejledning er vedlagt.
Afgørelsen er truffet af Birgitte Hjerrild, afdelingsleder for Planafdelingen, Svendborg Kommune.
Lokalplanpligt
Efter Planlovens § 13, stk. 2 skal kommunen udarbejde lokalplaner for større bygge- og anlægsarbejder, udstykninger eller nedrivninger, hvis plangrundlaget ikke allerede er til stede. I praksis skal begrebet 'større' ikke nødvendigvis ses som faktisk fysisk størrelse, men som den ændring, det påfører det bestående miljø, og hvorvidt offentligheden har en interesse i at blive inddraget i denne ændring. Det vil derfor aldrig være en rent kvantitativ afgørelse, men en kvalitativ vurdering af det faktiske projekt på en konkret placering.
Ved vurderingen af, om et byggeprojekt skal betragtes som et større bygge- eller anlægsarbejde, er det afgørende kriterium ifølge lovbestemmelsens motiver og praksis, om projektet vil medføre væsentlige ændringer i det bestående miljø. Selve omfanget af projektet har stor betydning, men hertil kommer projektets konkrete visuelle, funktionelle og miljømæssige konsekvenser bedømt i forhold til områdets karakter. Derimod er det ikke afgørende, om projektet vil have en positiv indvirkning på området eller ej.
Kriteriet om væsentlige ændringer i det bestående miljø skal ses på baggrund af formålet med bestemmelsen om lokalplanpligt. Formålet er at sikre, at større projekter bliver vurderet i en planmæssig sammenhæng og at give borgere, virksomheder, myndigheder m.fl. mulighed for at få indflydelse på planlægningen.
Som udgangspunkt er alle vejanlæg og større sti-anlæg lokalplanpligtige. Også støjende fritidsanlæg som motocrossbaner eller skydebaner, er som udgangspunkt lokalplanpligtige, da de medfører væsentlige ændringer i forhold til omgivelserne. Projekter omfattet af en anlægslov (fx en motorvej eller en jernbanestrækning) udløser ikke lokalplan.
Planlægning på søterritorie
Jf. Planlovens §15, stk. 2, nr. 30-31 (indarbejdet med planlovsændring fra 2024) er det muligt at lokalplanlægge for søterritoriet ved havne inden for havnens dækkende værker. Kommunen har været i dialog med Trafikstyrelsen som definerer, at de dækkende værker i Svendborg Havn er sammenfaldende med Havnegrænsen.
Oversigt


Større bygge- og anlægsarbejder indenfor havnens dækkende værker er omfattet af lokalplanpligten i PL § 13, stk. 2 (jf. høringssvar til planlovsændringen fra 2024). Kommunen skal derfor foretage en konkret vurdering af om projekter er lokalplanpligtige, hvis de er placeret indenfor havnens værker.
Klagevejledning
Det er efter planlovens § 58, stk. 1, nr. 3 muligt at klage til Planklagenævnet over retlige spørgsmål. Det vil sige, at du fx kan klage, hvis du mener, at kommunalbestyrelsen ikke har haft lovhjemmel til at træffe afgørelsen.
Enhver med retlig interesse i sagens udfald, samt landsdækkende foreninger og organisationer, der varetager interesser inden for natur og miljø, eller brugerinteresser i arealanvendelsen (jf. planlovens § 59), kan klage til Planklagenævnet inden 4 uger fra d. 20. august 2025, hvor planen er offentliggjort, altså senest d. 17. september 2025. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller helligdag, er den forlænget til den følgende hverdag.
Du klager via Klageportalen, som du finder her: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/planklagenaevnet/, her finder du også en vejledning til, hvordan du klager. Når du klager, skal du betale et gebyr, du betaler gebyret med betalingskort i Klageportalen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for Svendborg Kommune i Klageportalen.
I klageportalen sendes din klage automatisk først til Svendborg Kommune. Hvis Svendborg Kommune fastholder afgørelsen, sender kommunen klagen videre til behandling i nævnet via klageportalen. Du får besked om videresendelsen.
Planklagenævnet afviser som udgangspunkt en klage, der kommer uden om Klageportalen, hvis der ikke er særlige grunde til det. Hvis du ønsker at blive fritaget for at bruge Klageportalen, skal du sende en begrundet anmodning til Svendborg Kommune. Vi videresender herefter anmodningen til Planklagenævnet, som træffer afgørelse om, hvorvidt din anmodning kan imødekommes. Anmodningen sendes til: plan@svendborg.dk eller Svendborg Kommune, Plan, Frederiksø 4A, 5700 Svendborg.
Prøvelse ved domstolene
Hvis du vil have kommunens eller Planklagenævnets afgørelse behandlet af en domstol, skal dette ske inden 6 måneder efter, at afgørelsen er offentliggjort eller meddelt.