Høring om påtænkt afgørelse om nedlæggelse og omlægning af privat fællesvej på Rødmevej 33 (matr.nr. 14a, Rødme By, Stenstrup).

Svendborg Kommune påtænker at godkende nedlæggelsen af den private fællesvej på matr.nr. 14a Rødme by, Stenstrup med vilkår om at vejen omlægges jf. § 12 og §§ 72-78 i privatvejsloven (lov om private fællesvej nr. 1050 af 17/9 2024).

Offentliggjort

5. maj 2025

Offentliggjort

3. marts 2025

Oversigtskort vedr. matr.nr. 14a, Rødme By, Stenstrup

Baggrund for henvendelsen

Vejejeren på Rødmevej 33 (matr.nr. 14a, Rødme By, Stenstrup) ønsker at nedlægge en privat fællesvej på ejendommen og omlægge vejarealet til et nyt forløb på samme ejendom. På ovenstående kortskitse er det vejareal, der nedlægges, markeret med grøn streg, mens det omlagte vejforløb er markeret med rødt.

Den private fællesvej giver adgang fra Rødmevej til Naturstyrelsens område Rødme Svinehaver (matr.nr. 1e, Rødme by, Stenstrup). Naturstyrelsen er vejberettiget ved tinglyst vejret fra 2019 hen over matr.nr. 14a, Rødme By, Stenstrup stiftet for at drifte deres ejendomme.

I henhold til lov om private fællesveje § 72, stk. 2 skal vejarealet helt eller delvist opretholdes som privat fællesvej, hvis det efter matrikelkortet er eneste vejadgang til en ejendom eller nogen af dens lodder, og der ikke samtidig etableres anden vejadgang, eller hvis vejarealet i øvrigt er af vigtighed for en ejendom med vejret til vejen.

Den nedlagte private fællesvej er ifølge matrikelkortet ikke den eneste adgangsvej til Naturarealet (matr.nr. 1e Rødme By, Stenstrup), idet der ligeså er adgang fra Tørvelong og ad markvej fra Egebjergvej. Naturarealet er dog opdelt af et vandløb, så den private fællesvej henover Rødmevej 33 er den eneste adgang til området nord for vandløbet ved oversvømmelser. Da Naturstyrelsen drifter det nordlige lod med dyrehold, skal der være adgang hertil for dyretransporten og for at sikre dyrevelfærd i tilfælde af syge dyr m.m.

Således vurderes den private fællesvej at være af vigtighed for Naturstyrelsens ejendom (matr.nr. 1e, Rødme By, Stenstrup), da vejen under oversvømmelser er eneste vejadgang til Rødme Svinehavers nordlige lod. På den baggrund vurderer Svendborg Kommune at nedlæggelsen derfor kun kan godkendes, hvis der etableres en anden vejadgang til matr.nr. 1e. over Rødmevej 33. Der stilles vilkår om, at den omlagte vej får samme bredde, opbygning og befæstning, som det nedlagte vejstykke, og at ejendommen matr.nr. 1e, Rødme By, Stenstrup får samme vejrettigheder som til den nedlagte vej.

I forbindelse med den påtænkte afgørelse om nedlæggelse og omlægning af den private fællesvej, skal Svendborg Kommune jf. §73 stk. 2 give grundejere en frist på mindst 8 uger til at fremsætte indsigelser, ændringsforslag eller krav om at vejen skal opretholdes. Kravet kan fremsættes, hvis vejarealet er eneste vejadgang for en ejendom eller er af vigtighed for en ejendom.

Eventuelle indsigelser og ændringsforslag kan sendes på mail til TI@svendborg.dk eller pr. brev til Trafik og Infrastruktur, Svendborgvej 135, 5762 Vester Skerninge.

Svarfrist er til og med den 5. maj 2025.

Den ansøgte omlægning af den private fællesvej opfylder privatvejslovens § 72, idet ansøgeren vurderes at have den fornødne interesse i spørgsmålet om omlægning. I henhold til lovens § 72, stk. 2, medfører omlægningen ikke, at andre ejendomme med vejret til vejen hindres i adgang til de respektive ejendomme langs vejen.

Samtidig skal det oplyses, at hvis kommunen afviser en indsigelse efter § 74, stk. 2, fra en grundejer med vejret om, at vejen skal opretholdes i medfør af § 72, stk. 2, kan grundejeren kræve, at kommunen indbringer spørgsmålet om vejens opretholdelse for de taksationsmyndigheder, der er nævnt i § 91. Kravet skal være fremsat, inden 4 uger efter at afgørelsen er meddelt den pågældende.

Ligeledes oplyses det, at hvis kommunen ikke selv har rejst spørgsmålet om vejens nedlæggelse eller omlægning, kan den fordele udgifterne ved sagens behandling, herunder udgifterne til notering i matriklen og berigtigelse af tingbogen, jf. § 78, mellem de grundejere, der har interesse i nedlæggelsen eller omlægningen.

Hvis kommunen ikke selv har rejst spørgsmålet om vejens nedlæggelse eller omlægning og sagen indbringes for taksationsmyndighederne, jf. § 75, skal disse fordele de udgifter ved taksationsforretningerne, som kommunen skal afholde efter § 111, stk. 2, i lov om offentlige veje.

Udgifterne kan pålægges både de grundejere, der har interesse i sagen, og kommunen. Taksationsmyndighederne skal ved fordelingen særlig lægge vægt på, om det har været rimeligt at kræve sagen forelagt for taksationsmyndighederne.