Aftale om godkendelsesordninger inden for synsområde i Svendborg og Ærø Kommune

Se aftaletekst og betingelser for at blive godkendt som leverandør inden for medicinsk-optisk, svagsynsoptik og neurooptometrist.

1. Indledning

Nærværende aftale vedrører levering af optiske synshjælpemidler omfattende svagsynsoptik og optik til personer med medicinsk-optisk definerede varige øjenlidelser samt udredning og synstræning ved neurooptometrist til borgere fra det 18. år i Svendborg og Ærø Kommune.

Aftalen er opdelt i følgende tre godkendelsesordninger:

  1. Optik til personer med medicinsk-optisk definerede varige øjenlidelser
  2. Svagsynsoptik
  3. Neurooptometrist

De faglige specifikationer til optikerforretningen på de enkelte godkendelsesordninger er beskrevet nærmere nedenfor.

Enhver leverandør, der opfylder nedenstående krav og som påtager sig at udføre/levere de i dette materiale beskrevne produkter/ydelser til de fastsatte priser, kan blive godkendt som leverandør af en eller flere af ovennævnte ordninger.

Godkendelsesordningerne er gældende fra 1. januar 2026. En godkendt leverandør kan levere fra denne dato umiddelbart efter denne er godkendt og har modtaget bekræftelse herpå af Svendborg Kommune.

En godkendt leverandør skal også i godkendelsesordningens løbetid opfylde kravene i dette materiale.
Godkendte leverandører er ikke garanteret nogen minimumsomsætning.

2. Lovgrundlag

Lov om social service § 112 (BEK nr. 92 af 31/01/2025) – med senere ændringer.
Bekendtgørelse af lov om specialundervisning for voksne med LBK nr 118 af 05/02/2025 – med senere ændringer.

3. Det frie leverandør- og produktvalg

Når det drejer sig om særlige personlige hjælpemidler som briller og kontaktlinser, er der frit valg af leverandør, jf. servicelovens § 112, stk. 3.

Ved frit valg af leverandør dækkes alene den del af udgiften, der svarer til den udgift kommunen ville have haft ved levering fra en af kommunen, godkendt leverandør. En eventuel merudgift dækkes ikke af kommunen.

Synshjælpemidler, der via det frie valg købes med tilskud fra kommunen, skal opfylde de hensyn til kvalitet, holdbarhed, garanti, service og reparationsmuligheder, som er lagt til grund for bevillingen.

4. Prisregulering

Priserne er faste de første 12 måneder regnet fra godkendelsesordningens start. Herefter kan Svendborg Kommune foretage årlige prisreguleringer.

Første prisregulering sker med virkning pr. 01.01.2027. Prisreguleringen svarer til udviklingen i nettoprisindekset fra 01.07.2025 til 01.07.2026.

Regulering beregnes i forhold til den eksisterende pris således:

(Pris * nyt indeks) / gammelt indeks)

5. Udtrædelsesordning

Ønsker en leverandør ikke længere at udføre/levere på de i aftalen fastsatte vilkår, priser mv. kan denne meddele sin udtræden af ordningen.

Leverandøren skal skriftligt meddele ønsket om at udtræde af en godkendelsesordning.

Leverandøren skal varsle sin udtrædelse således:

  1. Optik til personer med medicinsk-optisk definerede varige øjenlidelser varsles med 1 måned til den første i en måned.
  2. Svagsynsoptik varsles med 1 måned til den første i en måned.
  3. Neurooptometrist varsles med 3 måneder til den første i en måned.

Meddelelsen skal sendes til Svendborg Kommune på socmyn@svendborg.dk

Konstaterer Svendborg og/eller Ærø Kommune, at en leverandør ikke lever op til de i dette materiale fastsatte krav, vil pågældende leverandør modtage en advarsel med en frist for, hvornår kravene igen skal være opfyldt. Lever en leverandør ikke op til kravene i dette materiale ved fristens udløb, vil denne ikke længere være en godkendt leverandør.

6. Særligt for godkendelsesordning for optik til personer med medicinsk-optisk definerede varige øjenlidelser

6.1 Krav til optikerforretninger ved levering af briller og kontaktlinser

De uddannelsesmæssige krav stilles ikke nødvendigvis til forretningens indehaver, men anses for opfyldt hvis en ansat i forretningen har de nødvendige kvalifikationer:

  • Optisk grunduddannelse.
  • Autorisation som optiker.
  • Autorisation som kontaktlinseoptiker.
  • Viden og erfaring med at arbejde med ældre og handicappede personer.
  • Villig til for egen regning at holde sig ajour, f.eks. ved at følge relevante kurser.
  • Forretningen skal være i besiddelse af det nødvendige afprøvningsudstyr samt have let tilgængelige adgangsforhold.
  • Forretningen skal være i besiddelse af det nødvendige afprøvningsudstyr samt have let tilgængelige adgangsforhold også for handicappede.
  • Af hensyn til at modtage personlige henvendelser fra borgere skal forretningen have lokaler i Svendborg Kommune og / eller Ærø Kommune.
  • Optikeren, der udfører det svagsynsoptiske arbejde, skal i øvrigt leve op til kravene i bekendtgørelse nr. 817 af den 14.september 1994 om optikervirksomhed.

6.2 Særlige krav til optikerforretninger vedr. levering af særlige kontaktlinser

  • Forretningen skal over for Svendborg Kommune tilkendegive særlig interesse og faglig kompetence i området.
  • Udvise interesse og lyst til samarbejde forretningerne indbyrdes og med Svendborg Kommune.
  • Følge med i den teknologiske udvikling på området.

6.3 Beskrivelse af den optiske opgave i forbindelse med levering af briller og kontaktlinser

  • Udarbejdelse af ansøgning med alle relevante oplysninger, herunder oplysninger fra øjenlæge. Optiker forpligter sig til ved indsendelse af ansøgninger at anvende skema fra Svendborg Kommune, også hvis dette ændres i aftaleperioden. Alle relevante oplysninger fra f.eks. øjenlæge skal medsendes ansøgningen.
  • Bestilling, forarbejdning og tilpasning af den bevilgede optik.
  • Efterkontrol (tilretning, nødvendige korrektioner m.v.).
  • Svendborg og Ærø Kommune kan anmode optiker om fagligt begrundede synsprøve. Der afregnes med ydelse ”fagligt begrundet synsprøve”.

Desuden skal optiker være villig til, i samarbejde med Svendborg Kommune, privatpraktiserende øjenlæger og specialoptiker samt synskonsulenter at sikre den bedst mulige betjening af borgerne.

6.4 Ansøgning om medicinske optiske hjælpemidler

Ansøgningsskema skal udfyldes digitalt på Svendborg Kommunes hjemmeside.

Da det er personen selv, der søger om et synshjælpemiddel, er det vigtigt, at vedkommende har skrevet under på ansøgningen.

Ansøgningen vil herefter blive vurderet af sagsbehandler ved Svendborg Kommune, og ved bevilling vil denne blive sendt til personen og leverandør (hvis der er stempel m. navn adr. og cvr.nr). Ved afslag sendes kun til personen.

Ansøgningen vil blive behandlet i henhold til Lov om social service § 112 (BEK nr. 92 af 31/01/2025) samt Svendborg Kommunes indkøbsaftaler.

6.5 Målgruppe for ansøgning

Medicinsk-optisk definerede varige øjenlidelser.
Indikationer for hjælp til briller og kontaktlinser er specificeret i bekendtgørelse nr. 92 af 31/01/2025 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter lov om social service, bilag 2:

Indikationer for hjælp til briller og kontaktlinser, jf. § 15, stk. 1

  1. Uregelmæssig hornhinde (irregulær astigmatisme) ved f.eks. keratokonus, hornhindear m.v.
  2. Defekter i regnbuehinden, f.eks. aniridi, kolobom, albinisme, samt følger efter f.eks. skader eller operation
  3. Løs øjenlinse (ektopi), følger efter operation i barnealderen for grå stær (afaki).
  4. Smertende øjenlidelser, f.eks. blærer på hornhinden (keratitis bullosa) eller kronisk hornhindesår
  5. Stærkt skæmmende øjenlidelser
  6. Sygdomsbetinget dobbeltsyn uden mulighed for operativ korrektion. Der skal minimum være tildelt i alt 7 prismer horisontalt eller 2 prismer vertikalt. Prismer kan fordeles på begge øjne
  7. Sygdomsbetinget lysoverfølsomhed ved øjenlidelser i nethinde eller brydende medier
  8. Ekstreme optiske synsfejl karakteriseret ved, at etableringen af forbedret synsfunktion kun kan opnås med specialfremstillede brilleglas eller kontaktlinser. Den styrkemæssige grænse for specialfremstillede brilleglas eller kontaktlinser er på +/- 16 dioptrier i højst brydende snit eller 5 dioptrier i cylinderværdi
  9. Børn og unge registreret i synsregistret ved Kennedy Centret
  10. Afaki kombineret med synsfeltsdefekter efter indstilling fra Kennedy Centret
  11. Myopi større end eller lig med -7 kombineret med kikkertsynsfelt på 10 grader eller derunder
  12. Hængende øjenlåg (ptose)
  13. Hypermetrop > + 7 i højst brydende plan til børn indtil 10 år
  14. Andre medicinsk-optisk definerede, varige øjenlidelser af tilsvarende sværhedsgrad efter indstilling fra Kennedy Centret

 

Briller – glas inkl. antirefleksbehandling

Fra -7.00 D til og med +7.00 D

Fra +/-7.25 D

Enkeltstyrke (pr. glas)

682,00 kr.

1.353,00 kr.

Bifocale/flerstyrke (pr. glas)

1.128,00 kr

1.573,00 kr.

Filter tillæg (pr. glas)

396,00 kr.

396,00 kr.

Prismer (pr. glas)

286,00 kr.

286,00 kr.

Brillestel

682,00 kr.

682,00 kr.

Montering i eget brillestel (pr. glas)

182,00 kr.

182,00 kr.

NB: Specialglas og specialstel (limteknik, progressive glas mv.), kan bevilges efter aftale, dog maks. Listepris + 20 % ekskl. moms.

Ydelser

Fra -7.00 D til og med +7.00 D (pr. påbegyndt 30 min.)

Fra +/-7.25 D (pr. påbegyndt 30 min.)

Ekstra fagligt begrundet undersøgelsestid skal skrives på ansøgning (f.eks. behov for tolkebistand, kommunikations-vanskeligheder som følge af erhvervet hjerneskade) *

682,00 kr.

682,00 kr.

*Ved ekstra fagligt begrundet synsprøve forstås undersøgelsestid/synsprøve, der kan udføres, når den almindelige gratis synsprøve fagligt ikke er tilstrækkelig. Der skal udarbejdes og fremsendes en faglig begrundelse for denne synsprøve.

Kontaktlinser

Kontaktlinser leveres til listepris + 20 % ekskl. moms. Listepris er indkøbspris uden forhandlende rabatter.

På ansøgning skal fremgå Type og mærke samt pris både med og uden moms.

Tilpasning pr. påbegyndt kvarter 225,00 kr.

Der ydes ikke tilskud til uansøgte optiske hjælpemidler.

Der ydes ej tilskud til administrationsudgifter, telefon, kørsel m.v.

7. Særligt for godkendelsesordning for svagsynsoptik

7.1 Krav til optikerforretninger vedr. levering af hovedbåren svagsynsoptik

De uddannelsesmæssige krav stilles ikke nødvendigvis til forretningens indehaver, men anses for opfyldt hvis en ansat i forretningen har de nødvendige kvalifikationer. Det forudsættes at det er denne optiker, der udfører det svagsynsoptisk arbejde:

  • Autorisation som optiker/optometrist.
  • Skal have gennemgået et svagsynskursus på en af uddannelsesstederne eller have anden dokumenteret erfaring.
  • Viden og erfaringer med at arbejde med ældre og handikappede personer.
  • Villig til for egen regning at holde sig ajour inden for svagsynsområder, f.eks. ved at følge relevante kurser.
  • Forretningen skal være i besiddelse af det nødvendige afprøvningsudstyr samt have let tilgængelige adgangsforhold også for handikappede.
  • Optiker skal være villig til, i samarbejde med Svendborg Kommune, privatpraktiserende øjenlæger samt synskonsulenter at sikre den bedst mulige betjening af personerne. Optiker skal sikre borgers accept til denne informationsdeling.


7.2 Beskrivelse af den optiske opgave - svagsynsoptik

  • Ekstra fagligt begrundet synsprøve.
  • Udmåling af svagsynsoptik.
  • Udarbejdelse af ansøgning/rapport med alle relevante oplysninger. Optiker forpligter sig til ved indsendelse af ansøgning at anvende skema fra Svendborg Kommune, ”Ansøgning om svagsynsoptik”, også hvis dette ændres i aftaleperioden. Alle relevante oplysninger fra f.eks. øjenlæge skal medsendes ansøgningen. Ansøgningsskema om svagsynsoptik/rapport kan hentes på Svendborg Kommunes hjemmeside https://www.svendborg.dk/borger/sundhed-og-forebyggelse/kommunikationscenter-sydfyn/synsomraadet/
  • Bestilling, forarbejdning og tilpasning af den bevilgede optik.
  • Efterkontrol (tilretning, instruktion mv.).

7.3 Procedurer vedr. ansøgninger om svagsynsoptik

Behov for svagsynsoptik opstår i almindelighed ved synsstyrker der er mindre end det der svarer på 6/18 eller derunder.

Ved henvendelse til en godkendt leverandør eller anden ekstern optiker vil denne optiker, i henhold til sin autorisation, stå for rigtigheden af den udfyldte ansøgning med hensyn til brillestyrker, diagnoser og visus/restsyn.

Ansøgningen sendes til Svendborg Kommune på særligt svagsynsskema.

Der ydes i udgangspunkt ikke støtte til optik og hjælpemidler, som udleveres inden bevillingstidspunkt. Ved afslag sendes afgørelsen kun til ansøger.

7.4 Priser ekskl. moms for svagsynoptiske ydelser

Kode

Ydelse

1

Kontrol, tilpasning efterfølgende opfølgning

3

Afprøvning af svagsynshjælpemidler, indeholder råd- og vejledning og evt. afprøvning af relevant optik, herunder instruktion i brugen af optik og udlevering og geninstruktion af i brugen af optik.

4

Synsprøve* og vejledning om specialoptiske- og optiskunderstøttende muligheder, herunder afprøvning af optik, tilpasning af optikken, instruktion i brugen af optik og udlevering med geninstruktion.

*Ved synsprøve forstås ekstra fagligt begrundet synsprøve. Den ekstra fagligt begrundet synsprøve er undersøgelsestid/synsprøve, der kan udføres, når den almindelige gratis synsprøve fagligt ikke er tilstrækkelig. Der skal udarbejdes og fremsendes en faglig begrundelse for denne synsprøve.

Tidsforbrug

Pris

15 min

225,00 kr.

30 min

450,00 kr.

45 min

675,00 kr.

60 min

900,00 kr.

75 min

1.125,00 kr.

90 min

1.350,00 kr.

8. Særligt for godkendelsesordning for neurooptometrist

8.1 Krav til optikerforretninger vedr. levering af neurooptometriske opgaver

  • Autorisation som optiker/optometrist.
  • Efteruddannet sig på relevante områder inden for neurooptometri.
  • Specialiseret inden for synstræning og rehabilitering i forbindelse med hjerneskade, herunder hjernerystelse.
  • Neurooptometristen forpligter sig til at evaluere på indsatsen og afslutter, hvis der ikke længere vurderes effekt af den.
  • Viden og erfaringer med at arbejde med handikappede personer.
  • Holde sig ajour inden for neurooptometri, f.eks. ved at følge relevante kurser og nyeste forskning – uden beregning for Svendborg og Ærø Kommune.
  • Forretningen skal være i besiddelse af det nødvendige afprøvningsudstyr samt have let tilgængelige adgangsforhold også for handikappede.
  • Neurooptometristen skal være villig til, i samarbejde med Svendborg og Ærø Kommune, privatpraktiserende øjenlæger samt synskonsulenter at sikre den bedst mulige betjening af de henviste personer. Neurooptometristen skal sikre personens accept til denne informationsdeling.

8.2 Beskrivelse af den neurooptometriske opgave

  • Udredning af synsfunktionen og diagnosticere.
  • Synstræning: udarbejde og implementere personlige samsynstræningsprogrammer for at genoprette og forbedre synsfunktionen.
  • Håndtering af dobbeltsyn og synsfeltdefekter: tilbyder behandling og strategier til at håndtere dobbeltsyn og synsfeltdefekter.
  • Tilpasning af f.eks. filterbriller og prismer.
  • Behandling af læsevanskeligheder.
  • Udarbejdelse af rapport med relevante oplysninger, efter endt forløb, som sendes til Svendborg Kommune. Rapporten sendes til synskonsulenterne på socmyn@svendborg.dk 

8.3 Priser ekskl. moms for neurooptometriske ydelser

Ydelse

Pris

Synsanalyse/udredning

1.500,00 kr.

Træningskonsultationer pr. gang

950,00 kr.

Udarbejdelse af rapport ved afslutning

950,00 kr.