Brug og reparation af dit høreapparat

Se hvordan du fejlsøger, indstiller og reparerer dit høreapparat.

Her finder du hjælp og vejledning til fejl og justeringer af dit høreapparat:

Ingen eller svag lyd i høreapparatet

Hvis du oplever, at lyden i høreapparatet pludselig er forsvundet eller blevet meget svag, kan du prøve disse fem tips:

1. Skift batteriet
Skift og tjek at batteriet vender rigtigt – plussiden skal vende opad. Kig også på batteriets udløbsdato, som står på bagsiden af pakken. Har du genopladelige høreapparater, kan du forsøge at sætte dem i opladeren, så de genstarter.

2. Skift filteret
Filteret i høreapparatet bør skiftes cirka én gang om måneden. Selv en smule ørevoks kan blokere lyden.

3. Skift slangen (Kun høreapparater med udskiftelig slange (bag-øret/BTE)
Skift slangen, og sørg for, at der ikke er fugt eller vand i slangen eller filteret – det kan forhindre lyden i at komme igennem.

4. Rengør øreproppen eller skift tipper

Efter rengøring, kontrollér at alle huller og kanaler er fri for vand og snavs. Selv en lille dråbe vand kan blokere lyden. Bruger du tipper (små silikonedutter), kan du prøve at udskifte dem.

5. Tjek for ørevoks

Ørevoks i øret kan dæmpe lyden. Kontakt din egen læge eller en ørelæge, hvis du har mistanke om dette.

 

Hvis du har prøvet ovenstående uden at lyden er blevet bedre, kan du:

• Bestille tid hos teknikeren på Høreklinikken – ring på 65 41 25 36
• Kontakte hørekonsulenterne - se vores kontaktoplysninger nederst på denne side.

Lyden i høreapparat passer ikke til dig

Det er muligt at finjustere lyden i høreapparatet, så det passer til dit daglige behov. Det er derfor almindeligt, at høreapparater justeres løbende efterhånden, som du vænner dig til lyden, bruger høreapparaterne i forskellige lyttesituationer samt hvis din hørelse ændrer sig. Eventuelle knapper på høreapparatet kan ligeledes aktiveres og deaktiveres efter dine behov og det er ofte muligt at oprette flere lytteprogrammer, som for eksempel et teleslyngeprogram.

Ved behov for justering af dit høreapparat skal du kontakte den høreklinik eller private høreapparatforhandler, hvor du har fået høreapparatet udleveret.

Hylelyd i høreapparatet

Hyl i høreapparatet skyldes ofte utætheder omkring proppen, ørevoks i øret eller høreapparatets indstilling. Du bør derfor i første omgang kontrollere, at høreapparatet sidder korrekt i øret og rengøre propper, filtre samt slanger. Det er ligeledes en god ide at få undersøgt om øregangen er stoppet til med ørevoks.

Hvis ikke ovenstående hjælper bør du kontakte den høreklinik eller private høreapparatforhandler, hvor du har fået høreapparatet udleveret.

Hvis du har mistet dit høreapparat

Kontakt den høreklinik eller private forhandler, hvor du har fået høreapparatet udleveret.

Opkobling til mobiltelefon

Hvis du har udfordringer med at din telefon ikke længere er forbundet med dine høreapparater, kan du prøve følgende:

  • Slet parringer i bluetooth-indstillinger eller for iPhone: indstillinger > tilgængelighed > høreapparater.
  • Sluk herefter for bluetooth i indstillinger > bluetooth. Herefter skal du slukke din telefon helt og starte den igen.
  • Tænd for bluetooth og dine høreapparater skal nu parres på ny. Dette gøres ved at slukke dine høreapparater og tænde dem igen (enten åbne batteriskuffen eller kortvarigt placere dem i opladeren).

Du skal nu søge efter dine høreapparater på telefonen:

  • For Android: Indstillinger > Bluetooth > Søg.
  • For iPhone: Indstillinger > tilgængelighed > Høreapparater > MFi Høreapparater.
  • Tryk på dine høreapparater og tryk herefter ”Dan par”.

Hvis det mod forventning stadig ikke fungerer, kan det være en idé at tjekke for softwareopdateringer til telefonen og eventuel opdater disse. Ellers kan Hørehuset kontaktes for personlig hjælp. Se vores kontaktoplysninger nederst på denne side.

Garanti og reparation

Der er fire års garanti på dit høreapparat gældende fra den dato, hvor dit høreapparat er udleveret på Høreklinikken eller hos den private høreapparatforhandler. Går dit høreapparat i stykker, kan du derfor gratis få repareret det hos høreapparatfirmaet.

Ønsker du at sende høreapparatet til reparation, skal du oplyse dit navn, adresse, CPR-nr. og telefonnummer. Vedlæg også en lille beskrivelse af, hvad der er galt med dit høreapparat (Fejlbeskrivelse).

Er du i tvivl om høreapparaterne skal til reparation, kontakt hørekonsulenterne - se vores kontaktoplysninger nederst - eller dit høreapparatsfirma. Firmaerne kan ligeledes kontaktes ved spørgsmål om reparation og apps.
Når garantien udløber, er du igen berettiget til tilskud til høreapparater. Du er derfor velkommen til at kontakte din Høreklinik eller privatforhandler med henblik på udlevering af nye høreapparater.

Kontakt Hørehuset