Punkt 6 Orientering
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 08-05-2024
Der blev orienteret om følgende:
Bosætning
På baggrund af den værdifulde viden der blev indhentet med bosætningsanalyse der spurgte ind til motiverne for at vores bosættere havde valgt at flytte til Svendborg Kommune. Gennemføres der i samarbejde mellem Erhverv, Plan samt Data & Analyse en ny tilsvarende analyse.
Der er gennemført endnu et vellykket bosætningsarrangement for børnefamilierne på Svendborg bibliotek. Der gennemføres 3 årlige, hvor af de to afholdes på bibliotekerne uden for Svendborg by.
Højestene
Orientering om status for havari i forbindelse med dokning hos Ring-Andersen
Hjortøboen
Orientering om at Hjortøboen har fået motorer og gear overhalet og er genindsat i normal drift.
EMD24
Der er aktuelt ca. 1000 registrerede deltagere. Fristen for registrering er 15. maj 2024. Der var 100 ansøgere til de 25 workshops der er fundet plads til på programmet. Deltagelse i workshop kræver registrering. Dertil kommer et antal åbne pitch sessions hvor man kan droppe ind. Der er 75 udstillere der er placeret rundt i SIMAC. I forbindelse med EMD tilbydes der et antal sideevents, hvor det største er Maritime Dage på Frederiksøen, der mest henvender sig til vores borgere. Ud for SIMAC vil der være udstilling af fartøjer samt demonstrationer for nogle af udstillerne. Forvent en fuld havn med hele paletten af Svendborg kan tilbyde fra bevaringsværdige træskibe, det franske skoleskib Etoile over flådefartøjer til moderne autonome fartøjer.
Svendborg er vært for en netværksmiddag onsdag, hvor det er intentionen at styrke forbindelserne mellem EMD værtsbyerne, EU (DG Mare).
Fartplan for Svendborg-Skarø-Drejø
Som aftalt på tidligere ETU, fremlægger administrationen en mulig sejlplan der afspejler Skarø-Drejøs fælles løsningsforslag. Der præsenteres en fartplan der muliggør et anløb på Drejø kl 12. Fartplanen kan gennemføres uden, at farten øges og derved uden af brændstofforbruges øges. Undersøgelserne desuden vist at sejlads med fuld kraft ikke kan anbefales på grund af færgens alder og vil give anledning til både temperaturalarmer, generende motorlarm og øget bølgedannelse. Der fremlægges et beslutningspunkt på ETU i juni.
Afbud fra Mikael Hansen (A) og Hanne Ringgaard Møller (B). Som suppleant deltog Jørgen Lundsgaard (B).