Punkt 4 Ansøgning om udvidelse af Andekærgaard Biogas på Tåsinge
Beslutningstema
Svendborg Kommune har modtaget en anmodning om at udarbejde en ny lokalplan og kommuneplantillæg for udvidelse af Andekærgaard Biogasanlæg på Tåsinge. Anmodningen indeholder to særskilte projekter, der omfatter henholdsvis et projekt for det eksisterende biogasanlæg, og et projekt, der udlægger et nyt område til biogasrelaterede aktiviteter jf. bilag 6 (Bilag 6, Ansøgning). Kommunalbestyrelsen skal tage stilling til, om planlægning for en udvidelse af det eksisterende biogasanlæg og planlægning for et nyt område for biogasrelaterede aktiviteter skal indgå i prioriteringen af nye lokalplaner.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomi og Kommunalbestyrelsen anbefales,
A, At administrationen udarbejder en igangsættelsessag for en ny lokalplan og kommuneplantillæg for en udvidelse af det eksisterende biogasanlæg med henblik på, at ønsket om en ny lokalplan og kommuneplantillæg kan indgå i prioriteringen af nye lokalplaner. Udvidelse 1, se bilag 1 (Bilag 1, Udvidelse 1),
Eller
B, At administrationen udarbejder en igangsættelsessag for en ny lokalplan og kommuneplantillæg for en udvidelse af det eksisterende biogasanlæg med henblik på, at ønsket om en ny lokalplan og kommuneplantillæg kan indgå i prioriteringen af nye lokalplaner, samt udarbejder en ny kommuneplanramme for biogasrelaterede aktiviteter, herunder metaniseringsanlæg, pyrolyseanlæg og større maskinhal. Udvidelse 1 og 2, se bilag 1 og 2 (Bilag 1, Udvidelse 1 og Bilag 2, Udvidelse 2),
Eller
C, At afvise anmodningen om ny lokalplan og kommuneplantillæg for en udvidelse af det eksisterende biogasanlæg samt kommuneplantillæg for et nyt område til biogasrelaterede aktiviteter.
Direktionen indstiller,
At sagen fremsendes til Teknik- og Miljøudvalgets orientering.
Sagsfremstilling
Baggrund
Andekærgaard Biogas er beliggende på Kragekærvej 12 på Tåsinge i tilknytning til et eksisterende kvægbrug med plads til ca. 1500 køer og 1500 kalve og kvier – se oversigtskort på bilag 3 (Bilag 3, Oversigtskort).
Kvægbruget er godkendt i 2016 efter husdyrbrugloven. Plangrundlag samt tilladelse til biogasanlægget er vedtaget i 2019. Planer og tilladelse til biogasanlægget er stadfæstet af klagenævnene i 2021. Kvægbruget og biogasanlægget er to selvstændige virksomheder, som reguleres efter hver sit lovkompleks - for biogasanlægget drejer det sig om planloven, miljøbeskyttelsesloven og miljøvurderingsloven og for kvægbruget drejer det sig udelukkende om husdyrbrugloven. I forbindelse med en miljøvurdering vurderes relevante miljøemner som f.eks. lugt, støj og transport dog samlet for begge virksomheder.
Bygherre har anmodet om to særskilte udvidelser af det eksisterende biogasanlæg - som beskrives i det efterfølgende. Udvidelse 1 ønskes gennemført nu, mens tidshorisonten for udvidelse 2 forventes af være ca. 2-3 år.
Udvidelse 1
Bygherre ønsker at øge mængden af behandlet biomasse på det eksisterende biogasanlæg fra de nuværende 59.000 ton pr. år til 150.000 ton pr. år. Derudover skal der etableres følgende anlæg:
- CO2-fangstanlæg, der omdanner CO2 fra rågassen til f.eks. råmateriale i nye brændstoffer eller lagring
- Hygiejniseringsanlæg, til behandling af kildesorteret organisk dagrenovation
- Siloplads til opbevaring af 700 ton dybstrøelse
- 5 km pumpeledning fra Kragekærvej 12 til ansøgers husdyrbrug på Bjerrebyvej 121. Pumpeledningen skal transportere både rå- og afgasset gylle til en modtagetank på Bjerrebyvej 121
- Modtagetank på 2000 m3 i forbindelse med pumpeledning.
Alle nye bygninger og tanke etableres indenfor det eksisterende lokalplanområde. Bilag 1 viser udvidelse 1 (Bilag 1, Udvidelse 1).
Der er på det eksisterende anlæg 6 tanke, hvoraf fire tanke er gastætte, og de resterende to tanke bruges til opbevaring af den afgassede gylle. Ved udvidelse 1 ændres anvendelsen af de eksisterende tanke, og der vil fremadrettet være 5 gastætte tanke og én lagertank.
Med udvidelsen øges mængde af produceret rågas (methan og CO2) fra 9 mill. m3/år til 13,5 mill. m3/år. Gaslageret på ejendommen øges samtidig, og vil være større end 10 ton. Biogasanlægget overgår derfor til at blive en risikovirksomhed med denne udvidelse.
Udvidelse 2
Med denne udvidelse udlægges der en ny kommuneplanramme for arealet vest for det eksisterende biogasanlæg. Arealet udlægges med mulighed for at etablere biogasrelaterede aktiviteter, f.eks.
- Metaniseringsanlæg, hvor CO2-rest fra biogasproduktionen og brint omdannes til metan. Bygningen vil være på ca. 1.250m2 i op til 15 meters højde.
- Pyrolyseanlæg, hvor fiberrester omdannes til biokul og pyrolysegas. Bygningen vil være på ca. 1.575 m2.
- En læssehal på ca. 2.000m2 til maskiner og opbevaring af biomasse under tag.
Mængden af biomasse øges ikke ved denne udvidelse – og et metaniseringsanlæg vil udfase CO2- fangstanlægget i udvidelse 1. Bilag 2 viser udvidelse 2 (Bilag 2, Udvidelse 2).
Proces
Udvidelse 1 og 2 forudsætter begge, at der udarbejdes ny lokalplan, kommuneplantillæg samt miljøvurdering for planer og projekt. Det er en politisk beslutning om det ønskes at udarbejde ny planlægning.
Området, hvor det eksisterende biogasanlæg ligger, er planlagt til placering af et anlæg, der kan karakteriseres som gårdbiogasanlæg – og området er i kommuneplanen ikke udlagt til fælles biogasanlæg. I kommuneplanen er der tre udpegninger til fælles biogasanlæg, der alle ligger i tilknytning eller i nærhed til Svendborg motorvejen (Bilag 5, Udpegninger til fælles biogasanlæg). Kommuneplanens udpegninger til fælles biogasanlæg er en positiv udpegning, som betyder, at placeringerne på baggrund af en række hensyn er fundet velegnede, men det udelukker ikke, at der kan planlægges for fælles biogasanlæg andre steder. For biogasanlæg er der en række hensyn, der tillægges en særlig værdi, herunder hensynet til natur- og landskabsudpegninger, kulturmiljøer, fredede fortidsminder, vej- og tilkørselsforhold, nabohensyn, placering i nærhed til naturgasnettet og beskyttelse af grundvandet.
Miljøforhold
I en miljøvurdering af planer og projekt vil det blive fastlagt, hvilke miljøemner, der skal undersøges nærmere. Nogle af disse emner vil handle om støj, lugt, transport, klimaeffekt mv. I bilag 4 fremgår nogle overordnede vurderinger for så vidt angår mængden af biomasse, gasproduktion, klimaeffekt, risikovirksomhed samt transport (Bilag 4, Vurdering af udvalgte miljøemner)
Borgerdialog
Der har den 9. april 2024 været afholdt et dialogmøde mellemmedlemmer af Svendborg Kommunes Plan- og Lokalsamfundsudvalg og Teknik- og Miljøudvalg og repræsentanter fra en følgegruppe af beboere omkring Kragekærvej samt projektejer.
Projektejer præsenterede projektet for henholdsvis udvidelse 1 og udvidelse 2, og redegjorde for, at udvidelserne vil bidrage til landbrugets CO2-reduktion i Svendborg Kommune. Der redegøres yderligere for, at pumpeledningen mellem Kragekærvej 12 og Bjerrebyvej 121 vil reducere antallet af transporter i området omkring Kragekærvej.
Følgegruppen omkring Kragekærvej fremlagde følgende betragtninger:
- Oplevelse af, at antallet af de nuværende transporter til og fra Kragekærvej skaber utryghed for trafiksikkerheden
- Oplevelse af, at vejgrøfterne ødelægges allerede i dag af transporterne når lastbiler/biler møder hinanden.
- Bekymring for om den nuværende miljøgodkendelse overholdes, herunder skønnes antallet af transporter at være større end det tilladte
- Bekymring for om en udvidelse vil medføre yderligere udvidelser på sigt.
- Bekymring for områdets udvikling og ejendomsværditab. Placeringen på Kragekærvej er ikke egnet til fælles biogasanlæg
- Ønske om et fælles biogasanlæg skal placeres inden for kommuneplanens nuværende udpegninger til fælles biogasanlæg
- Bekymring for at være nabo til en risikovirksomhed.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Vejene på Tåsinge er generelt ikke dimensioneret til store mængder tung trafik. Der må derfor forventes øgede udgifter til vejvedligehold og eventuelle trafiksikkerhedsmæssige tiltag særligt i områderne omkring Kragekærvej 12 og Bjerrebyvej 121.
Der må forventes øgede administrationsudgifter i forhold til fremtidig kontrol med en fremtidig risikovirksomhed.
Svendborg Kommune har i dag begrænset erfaring med risikovirksomheder, hvorfor der er behov for kompetenceopbygning på området.
CO2-Konsekvensvurdering
Gennemføres de ansøgte udvidelser vil det medføre en reduktion af CO2-ækvivalenter/år på 25.000 ton ved udvidelse 1 stigende til 30.000 ton, hvis udvidelse 2 også gennemføres. Disse reduktioner vil svarer til henholdsvis ca. 3.750 og ca. 4.500 CO2-neutrale husstande.
Lovgrundlag
Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 07-05-2024
Administrationen orienterede indledningsvist om en opdateret projektbeskrivelse, som fremgår af bilag 6.1 – Ansøgning om miljøvurdering. Denne indeholder en opdateret trafikanalyse med beskrivelse af de kumulative forhold mellem husdyrbrug og biogasanlæg.
Udvalget besluttede at udsætte sagen.