Punkt 9 Fjernvarmeforsyning af Lundeborg
Beslutningstema
Projektforslaget for ”Konvertering af Lundeborg til fjernvarme” skal godkendes efter varmeforsyningsloven. Projektforslaget omfatter konverteringen af Lundeborg fra individuel naturgasforsyning til fjernvarme, ved opførelsen af en energicentral med hhv. en 0,7 MW luft-til-vand varmepumpe, og en 1,2 MW gaskedel til spids- og reservelast.
Lundeborg Varme A.M.B.A har i forlængelse af projektforslaget anmodet om en ramme for kommunegaranti for lån på op til 34,5 mio. kr. med frigivelse af kommunegaranti på op til 1,7 mio. kr. til videre myndighedsbehandling og udbudsproces.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
A:
- At projektforslaget fra Lundeborg Varme A.M.B.A. om ”Konvertering af Lundeborg til fjernvarme” godkendes i henhold til varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
- At garanti for lån for op til 34,5 mio. kr. imødekommes ved opfyldelse af betingelser for opnåelse af tilslutning beskrevet i sagsfremstillingen.
- At 1,7 mio. kr. af kommunegarantien til udarbejdelse af et udbudsmateriale og myndighedsbehandling imødekommes ved opfyldelse af betingelser for opnåelse af tilslutning beskrevet i sagsfremstillingen.
- At sats for garantiprovision i projektets opførelses- og indkøringsfase fastsættes til 3 %. Satsen kan revurderes ved en konkret kreditvurdering fra ansøger om risiko- og markedsniveau.
Eller
B:
- At garanti for lån til hhv. anlægsarbejde og udbudsproces ikke imødekommes.
- At projektforslaget fra Lundeborg Varme A.M.B.A. om ”Konvertering af Lundeborg til fjernvarme” hjemvises til fornyet behandling med udgangspunkt i øget grad af privat finansiering uden kommunal garantistillelse.
Direktionen anbefaler, at der gives garanti. Garantistillelsen er efter direktionens vurdering risikofyldt, men i en størrelse kommunens begrænsede likviditet vil kunne håndtere.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune er varmeplansmyndighed. Det vil sige, at varmeforsyningsselskaber, der ønsker at ændre i et varmeforsyningsområde og i varmeforsyningen, skal indsende et projektforslag, som kommunen skal behandle.
Svendborg Kommune har den 22. januar 2024 modtaget et projektforslag om fjernvarmeforsyning af Lundeborg fra Lundeborg Varme A.M.B.A. Projektforslaget omfatter etableringen af forsyningsledninger, en stor luft/vand varmepumpe, akkumuleringstank, teknikbygning samt en gaskedel til spids- og reservelast. Projektforslaget fremgår af bilag 1. (Bilag 1. Projektforslag om konvertering af Lundeborg til fjernvarme).
Det planlagte forsyningsområde kan ses af bilag 2 (Bilag 2. Oversigt over forsyningsområde).
I det planlagte forsyningsområde er der opgjort 198 potentielle forbrugere. I projektforslaget forventes en samlet tilslutning på 83 % af varmebehovet efter 5 år. Varmebehovet i forsyningsområdet er opgjort til i alt 3.735 MWh.
I projektforslaget er fjernvarmescenariet sammenlignet med et scenarie med udbygning af individuelle varmepumper. De samfundsøkonomiske beregninger viser et samfundsøkonomisk overskud ved fjernvarmescenariet på ca. 7,6 mio. kr. over en 20-årig periode og således 12,2 % lavere samfundsøkonomiske omkostninger end varmepumpescenariet.
Svendborg Kommune har pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til stede, herunder at en høring af projektforslaget gennemføres. Dette projektforslag er sendt i 4 ugers høring hos berørte parter (Evida og FLOW Elnet), samt hos 3 grundejere, der skal afgive areal til ledningsføring og/eller selve energicentralen, jf. projektbekendtgørelsen. Projektforslaget har været i høring frem til den 6. marts 2024. Derudover var projektforslaget i supplerende høring ved Lundeborg Varme A.m.b.a.’s samarbejdspartner Midtfyns Energi frem til d. 21. marts 2024.
Der indkom ingen høringssvar udover Midtfyns Energi, der har givet en tilbagemelding om, at de ingen bemærkninger har til projektforslaget.
Administrationen har lavet et udkast til projektgodkendelsen (Bilag 3. Udkast til projektgodkendelse), hvor der er foretaget en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet. I udkastet til projektgodkendelse er desuden indskrevet en tidsfrist for påbegyndelse af anlægsarbejdet på 3 år fra godkendelsen, hvorefter projektgodkendelsen frafalder.
De samfundsøkonomiske beregninger i projektforslaget viser:
- En samfundsøkonomisk besparelse over 20 år, ved forsyning af fjernvarme, på 7,6 mio. kr. opgjort i nutidsværdi. Hvilket svarer til en reduktion på 12,2% ift. referencen.
- Der er foretaget følsomhedsberegninger på relevante parametre som øget ledningstab, brændselsomkostninger, investeringsomkostninger, virkningsgrad, renteniveau samt tilslutningsprocent. Samtlige undersøgte scenarier i følsomhedsanalysen viser fortsat en samfundsøkonomisk besparelse ved projektet.
De selskabsøkonomiske beregninger viser:
- Et selskabsøkonomisk likviditetsoverskud set over beregningsperioden på 3,2 mio. kr. over 20 år.
- Der skal over 5 år opnås en tilslutning på 74 % af varmebehovet for at projektet selskabsøkonomisk balancerer over en 20-årig periode.
De brugerøkonomiske beregninger viser:
- Den beregnede besparelse for den enkelte forbruger ved fjernvarme i stedet for individuel varmepumpe ligger på ca. 3.900 kr. inkl. moms/år for en gennemsnitlig gaskundes bolig ud fra de givne forudsætninger i projektforslaget.
- Den beregnede meromkostning for den enkelte forbruger ved fjernvarme i stedet for en eksisterende gaskedel ligger på ca. 4.350 kr. inkl. moms/år for en gennemsnitlig gaskundes bolig ud fra de givne forudsætninger i projektforslaget.
I projektforslaget er der forudsat en tilslutningsomkostning på 35.000 kr. inkl. moms for bygninger på under 500 m2. For bygninger over 500 m2 tillægges 29,13 kr./m2. Herudover kommer omkostninger til sløjfning af gasfyr/gastilslutning/olietank osv. Denne omkostning er vurderet til mellem 6.020-20.000 kr./forbruger i projektforslaget.
De selskabsøkonomiske- og brugerøkonomiske beregninger tager udgangspunkt i et kommunegaranteret lån på 3,5 % og 3 % garantiprovision i etableringsfasen (de første 2 år) og 1 % garantiprovision i driftsfasen.
Administrationen gør opmærksom på usikkerheder ifm. de bruger- og selskabsøkonomiske konsekvenser som følge af de aktuelle og fremtidige energipriser samt prisudvikling på materialer, renteniveau og arbejdskraft.
Administrationen konkluderer, at projektforslaget kan godkendes, ifølge kravene i projektbekendtgørelsen og i varmeforsyningsloven.
Projektforslaget bør hjemvises til fornyet behandling, hvis anmodning om kommunegarantistillelsen ikke imødekommes, da denne garanti udgør en central forudsætning for beregningerne.
Kommunegaranti:
Lundeborg Varme A.M.B.A. har som led i projektet anmodet om kommunal garantistillelse for lån på op til 34,5 mio. kr. jf. vedlagte følgebrev til projektforslaget (Bilag 4. Følgebrev til projektforslag). I følgebrevet anmodes om frigivelse af 1,7 mio. kr. af kommunegarantien til udbudsproces og myndighedsbehandling. Beløbsstørrelse til udbudsproces er fastsat efter vurdering fra Lundeborg Varmes rådgiver.
Vilkårene for udtrædelse i Lundeborgprojektet er sammenlignelig med fjernvarmesagen i Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle, hvor der grundet kommunens garantistillelse skal tages stilling til vilkår for udtrædelse i fjernvarmeprojektet af hensyn til kommunens risiko.
En forbruger der udtræder holdes fri for krav om godtgørelse af andel i aktuel restgæld jf. en vurdering fra advokatfirmaet Horten jf. bilag 5 (Bilag 5. Vurdering fra Horten), hvilket medfører, at de tilbageværende må bære afdragsbyrden og risikofaktoren for Svendborg Kommune øges, idet der ikke vil kunne gøres regres for gælden hos udtræder. Dette betyder for de tilsluttede, at der ikke kan opkræves udtrædelsesgodtgørelse så længe, at det vurderes, at den ledige kapacitet kan afsættes til andre. Om der kan opkræves udtrædelsesgodtgørelse beror på en rimelighedsvurdering af udtrædelsessituationen, hvilket fastsættes af forsyningstilsynet.
Lykkedes det ikke at skaffe nye forbrugere til at erstatte den udtrædende forbruger, vil dette betyde en opregulering af priserne for de tilbageværende forbrugere for at afdrage på restgælden. Dansk Fjernvarmes standardbestemmelse for udtrædelsesgodtgørelse vil dog beskytte mod masseudtræden, hvor et stort antal forbrugere ønsker at udtræde som følge af fx høje varmepriser.
Kommunens risiko ved garantistillelse vil særligt være gældende i anlægsperioden inden leveringsbestemmelserne herunder reglerne for udtrædelsesgodtgørelse er gjort sig gældende for forbrugerne.
Jævnfør advokatfirmaet Horten er Dansk Fjernvarmes nye leveringsbestemmelser blevet opdateret, men de tager ikke højde for problemet med nye forbrugere under udbygning. Det er dog muligt at udarbejde særlige bestemmelser, som sikrer større mulighed for at opkræve udtrædelsesgodtgørelse ved udtræden under udbygning. Det bør her overvejes, i hvilket omfang forbrugerne gøres opmærksom på sådanne bestemmelser, før de forpligter sig. Der foreligger ikke praksis om Forsyningstilsynets stilling til sådanne klausuler, da det først er nu, at der er varmeforsyninger, der begynder at få udarbejdet leveringsbestemmelser med et sådant indhold.
Direktionen anbefaler, at leveringsbestemmelserne for fjernvarmeselskabet indarbejder bestemmelse for opkrævning af udtrædelsesgodtgørelse under udbygningsfase.
Betingelser for kommunegarantistillelse:
- Der er indgået tilslutningsaftaler med min. 139 forbrugere, eller min. et skønnet varmebehov på 2.749 MWh, svarende til 74 % af varmegrundlaget i projektforslaget, så der er sammenhæng mellem lånebeløb og projektbeskrivelsens forudsætninger ift. at opnå balance i selskabsøkonomien.
- Imødekommelse af kommunegaranteret lån er betinget af, at vedtægter og leveringsbestemmelser har været forelagt Svendborg Kommune til godkendelse.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Kommunalbestyrelsen godkendte i april 2023 at finansiere projektforslagsprocessen for Lundeborg Varme A.M.B.A. op til et loft på 100.000 kr. Ved hjemsendelse af projektforslaget til fornyet behandling, må det forventes at procesforslagsprocessen overstiger loftet på 100.000 kr. Heraf følger at projektet går tabt, medmindre man vælger at tildele yderligere midler, eller at selskabet selv skaffer yderligere finansiering.
Såfremt der gives garanti for lån, sættes garantiprovision til årligt 3 % af garanteret restgæld 31.12. Satsen revurderes årligt ud fra en risiko- og markedsniveau betragtning.
Så længe et kommunegaranteret lån ikke misligholdes er der ingen yderligere økonomiske konsekvenser.
Som markedet udvikler sig for nærværende, med varierende priser inden for energi, materialer, transport og lønninger m.v., er det nødvendigt at påpege en risiko for evt. afledte økonomiske konsekvenser heraf – for så vidt angår den samlede projektsum, dens finansieringsform og efterfølgende driftsvilkår.
Sammenfattende er det direktionens vurdering, at med de iboende risici jf. projektforslaget suppleret med, at der er usikkerhed for at fastholde kundegrundlaget (ingen tilslutningspligt og kunderne kan frit fravælge), løber kommunen en risiko ved garantistillelse for fjernvarmeprojektet herunder i lyset af kommunens begrænsede likviditet.
CO2-Konsekvensvurdering
I projektforslaget er der beregnet, at følgende scenarier vil have disse udledninger:
Fjernvarmescenariet (Projekt): 2.358 tons CO2-ækv. over en 20-årig periode
Individuelle varmepumper (Reference): 1.683 tons CO2-ækv. over en 20-årig periode
Uden nogen konvertering: 8.092 tons CO2-ækv. over en 20-årig periode
Lovgrundlag
Varmeforsyningsloven, LBK nr. 124 af 2. februar 2024 med efterfølgende lovændringer.
Projektbekendtgørelsen - BEK nr. Nr. 697 af 6. juni 2023
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 04-04-2024
Sagen oversendes til Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen, idet administrationen forinden sagens behandling anmodes om at belyse, hvordan det kan sikres, at tilmeldingerne til projektet kan betragtes som bindende - og på den baggrund indhente en revurderet garantiprovision.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2024
Økonomiudvalget indstiller model A til Kommunalbestyrelsen med følgende præcisering:
A:
- At projektforslaget fra Lundeborg Varme A.M.B.A. om ” Konvertering af Lundeborg til fjernvarme” godkendes i henhold til varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
- At sats for garantiprovision i projektets opførelses- og indkøringsfase fastsættes til 3 %.
- At garanti for lån for op til 28 mio. kr. imødekommes ved opfyldelse af beskrevne nedenstående betingelser.
- At 1,7 mio. kr. af kommunegarantien til udarbejdelse af et udbudsmateriale og myndighedsbehandling imødekommes ved opfyldelse af beskrevne nedenstående betingelser.
Betingelser for kommunegarantistillelse
· Der er indgået bindende tilslutningsaftaler med minimum 139 forbrugere, således at der er sammenhæng mellem lånebeløb og projektbeskrivelsens forudsætninger. Dette kan tilsvares forsyning af et varmebehov på skønnet 2.749 MWh/år.
· Imødekommelse af kommunegaranteret lån er betinget af, at vedtægter og leveringsbestemmelser har været forelagt Svendborg Kommune til godkendelse med henblik på krav om opkrævning af udtrædelsesgodtgørelse under opbygningsfasen.
· Kommunegaranteret låneoptagelse op til 28 mio. kr. til anlægsarbejde kan først igangsættes, når der er indbetalt tilslutningsbidrag til en deponeringskonto for 139 bindende tilslutningsaftaler.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleant deltager Hanne Ringgaard Møller (B).
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 30-04-2024
Godkendt, idet der indenfor kommunegarantien frigives 1,7 mio. kr. til udarbejdelse af udbudsmateriale og til udbudsprocessen.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleant deltog Allan Østergaard (B).