Punkt 20 Landsbyfornyelsespuljen 2023 og 2024 - prioritering af midler
Beslutningstema
Svendborg Kommune har fået tilsagn om statslig støtte til Landsbyfornyelsespuljen 2023 og 2024. Støtten forudsætter kommunal medfinansiering og skal være disponeret inden for en given frist for at kommunen kan opnå statslig refusion. Administrationen fremlægger anbefalinger til finansiering og prioritering af midlerne.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalgets godkendelse
- At udvalget udnytter dele af den statslige ramme til Landsbyfornyelsespuljen 2023 svarende til et bruttoanlægsbudget på 1,075 mio. kr. og foretager en prioritering af midler svarende til nedenstående punkter.
- At 0,75 mio. kroner omdisponeres fra Landsbyfornyelsespuljen 2021 til Landsbyfornyelsespuljen 2023 til igangsat bygningsfornyelse i Hesselager.
- At 130.000 kr. disponeres til at medfinansiere en digital borgerplatform, der kan understøtte områdefornyelsen i Lundby og Landet.
- At 195.000 kr. reserveres til dækning af lovpligtige skimmelsvampsager i landområdet
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefales,
- At prioritering af Landsbyfornyelsespuljen 2023 tages til efterretning.
- At frigive den afsatte kommunale medfinansiering for 2024 på 0,43 mio. kr. svarende til 40 % af bruttoanlægsbudgettet på 1,075 mio.kr.
- At beslutte om der skal udarbejdes et budgettema vedrørende kommunal medfinansiering af de statslige midler i Landsbyfornyelsespuljen 2024 samt til by- og områdefornyelse i årene frem.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune har ansøgt og fået tilsagn om en statslig ramme på omkring 3,7 mio. kr. for Landsbyfornyelsespuljen 2023 og 2,8 mio. kr. for Landsbyfornyelsespuljen 2024. Den statslige refusionsprocent for landsbyfornyelse er 60 %. Hvis kommunen ønsker at udnytte den statslige ramme fuldt ud, udgør den kommunale medfinansiering således omkring 2,5 mio. kr. for Landsbyfornyelsespuljen 2023 og 1,9 mio. kr. for Landsbyfornyelsespuljen 2024.
Landsbyfornyelsespuljen kan anvendes til renovering af boliger opført før 1960, nedrivning af udtjente bygninger, istandsættelse af forsamlingshuse samt til områdefornyelse. Puljen er alene rettet mod byer med færre end 4.000 indbygger og til byggeri i det åbne land. For at opnå statslig refusion skal rammen for Landsbyfornyelsespuljen 2023 være disponeret og indmeldt til staten senest den 30. juni 2025 og senest den 28. februar 2026 for Landsbyfornyelsespuljen 2024.
Den igangsatte bygningsfornyelse under områdefornyelsen i Hesselager har vist sig at have stor lokal interesse. Samlet set er der øremærket 1,75 mio. kr. til formålet, som ventes udmøntet i løbet af 2024-2025. Det har vist sig, at 0,75 mio. kr. skal dækkes af Landsbyfornyelsespuljen 2023 for at opnå statslig refusion, hvilket nødvendiggør en omdisponering af den kommunale medfinansiering. Administrationen anbefaler dette. Støtte uddeles fortsat efter kriterier vedtaget af Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 5. september 2023.
Herudover anbefaler administrationen at tildele yderligere 130.000 kr. til områdefornyelsen i Lundby og Landet, som øremærkes til medfinansiering af en digital borgerplatform i to år. Dette som følge af beslutning på Plan- og Lokalsamfundsudvalgets møde den 5. marts 2024 om indkøb af digital platform til borgerinddragelse, hvor udgiften finansieres ligeligt af lokalsamfundsmidler og områdefornyelsesmidler.
Som ved prioritering af midler fra Landsbyfornyelsespuljen 2022 anbefaler administrationen desuden, at der afsættes en mindre andel af Landsbyfornyelsespuljen til dækning af skimmelsvampsager, der ligger uden for Svendborg by, og dermed lever op til kriterierne i Landsbyfornyelsespuljen. Hermed skal kommunen kun betale 40 % af udgifterne, mens staten dækker de 60 %.
De foreslåede aktiviteter svarer samlet set til det disponible beløb, der er afsat til kommunal medfinansiering af landsbyfornyelsesmidler i 2024.
Administrationen oplever stor interesse for landbyfornyelsespuljen, hvor der gennem det seneste år har været en lang række henvendelser om mulighed for støtte til bygningsfornyelse og nedrivning af udtjente bygninger i det åbne land. Da nuværende landsbyfornyelsesmidler er prioriteret til områdefornyelse i Hesselager samt Lundby og Landet, har administrationen ikke kunne imødekomme de mange henvendelser fra andre områder.
På baggrund af dette samt et potentielt behov for fortsat at understøtte renovering af kommunens forsamlingshuse vil administrationen senere på året forelægges en særskilt sag om prioritering af afsatte kommunale midler på 2,366 mio. kr. til by- og områdefornyelse i 2025. Endvidere anbefaler administrationen, at der udarbejdes et budgettema om kommunal medfinansiering af den statslige Landsbyfornyelsespulje 2024 og by- og områdefornyelse i årene frem.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den statslige og kommunale andel til finansiering af Landsbyfornyelsespuljen 2023 og 2024 fremgår af nedenstående skema. Beløbene er udtryk for den maksimale ramme for landsbyfornyelsesmidler, hvor staten bidrager med 60 % og kommunen med 40 %.
I mio. kr. | Statslig andel (60%) | Kommunal andel (40 %) | Bruttoanlægsbudget |
Landsbyfornyelsespuljen 2023 | 3,723 mio. kr. | 2,483 mio. kr. | 6,206 mio. kr. |
Landsbyfornyelsespuljen 2024 | 2,806 mio. kr. | 1,871 mio. kr. | 4,677 mio. kr. |
I alt | 6,529 mio. kr. | 4,354 mio. kr. | 10,883 mio. kr. |
I budget 2024 er der ikke afsat et rammebeløb til kommunal medfinansiering af de statslige landsbyfornyelsespuljer. Der er dog et disponibelt beløb på 0,43 mio. kr., der stammer fra et overført restbeløb fra 2023 samt de 0,3 mio. kr., som administrationen anbefaler omprioriteret fra Landsbyfornyelsespuljen 2021 til Landsbyfornyelsespuljen 2023. Bruttoanlægsbudgettet udgør hermed 1,075 mio. kr., som svarer til de i indstillingen foreslåede aktiviteter. Heraf udgør den statslige andel 0,645 mio. kr.
Tiltrædes de foreslåede aktiviteter, vil der være en overskydende statslig ramme i Landsbyfornyelsespuljen 2023 på 3,078 mio. kr. For at udnytte den overskydende ramme skal den modsvares af en kommunal medfinansiering på 40 % svarende til 2,052 mio. kr.
I budget 2025 er der afsat et rådighedsbeløb til by- og områdefornyelse på 2,366 mio. kr. til kommunal medfinansiering. Hvis beløbet fastholdes, vil det være tilstrækkeligt til at modsvare den statslige andel for Landsbyfornyelsespuljen 2023, men gør det ikke muligt at udnytte den statslige ramme for Landsbyfornyelsespuljen 2024 fuldt ud. For at muliggøre udnyttelse af de statslige rammer, foreslår administrationen, at der i forbindelse med den kommende budgetforhandling forelægges et budgettema for kommunal medfinansiering af Landsbyfornyelsespuljen 2024 og kommende landsbyfornyelsespuljer i årene frem.
Den kommunale medfinansiering er hidtil blevet tilvejebragt ved 95 % lånefinansiering.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Lovgrundlag
Lov om byfornyelse og udvikling af byer
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 02-04-2024
Indstillingens første tre punkter blev godkendt.
Indstillingens sidste tre punkter anbefales.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 04-04-2024
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget, herunder udarbejdelse af budgettema vedrørende kommunal medfinansiering af de statslige midler i Landsbyfornyelsespuljen 2024 samt til by- og områdefornyelse i årene frem.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-04-2024
Godkendt.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Som suppleant deltager Hanne Ringgaard Møller (B).