Punkt 3 Fartplan for Højestene 2025
Beslutningstema
Vedtagelse af fartplan for Skarø-Drejøruten / Højestene 2025.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Erhvervs- og Turismeudvalget beslutter at: muligheder:
1) Der arbejdes videre med en 2025-fartplan baseret på øernes fælles løsningsforslag
Sagsfremstilling
På baggrund af beslutningen på ETU-mødet den 6. marts, har administration arbejdet på at skabe et beslutningsgrundlag for 2025-fartplanen baseret på enten fastholdelse af den nuværende fartplan, eller indførelse af førstegangsanløb til Drejø på frokostafgangen fra Svendborg (11:30 i skoleferien, 11:15 resten af året).
Repræsentanter for Drejø og Skarø er på et møde d. 21. marts 2024, blevet enige om at foreslå en tredje løsning, hvor rammevilkårene for turisme, erhverv og beboere styrkes for begge øer. Det fælles forslag er vedhæftet i bilag 1.
Øerne foreslår at administrationen lægger en fartplan der kan sikre at frokostgæster kan ankomme til Drejø ca. kl 12 med fastholdelse af den nuværende rute med anløb af Skarø. Øerne ønsker at skabe gode og stabile rammevilkår for begge øers turisterhverv, således at eksisterende og nye virksomheder kan udvikles og skabe attraktive tilbud til både beboere og gæster.
Øerne opfordrer endvidere administrationen til at undersøger muligheden for at justere fartplanen omkring Skarøfestivalen således at besejlingen til Drejø forbedres.
Der er behov for at administrationen i samarbejde med ø-repræsentanterne udarbejder en konkret fartplan der kan tilgodese øernes ønsker. Det vil medføre både en forøget fart og dermed forøget brændstofforbrug samt behov for at ændre på fartplanens tidligere afgange. Fartplanen vil blive fremlagt til politisk beslutning.
De øgede udgifter til brændstof foreslår øerne at medfinansiere ved at indføre såkaldte z-afgange for begge øer uden for sommersæsonen. Det betyder at øerne kun anløbes såfremt der er reserveret plads. Løsningen anvendes allerede i dag for Skarø.
Øerne ønsker derfor ikke en løsning, hvor der sejles direkte til Drejø på frokostafgangen fra Svendborg, hvorfor dette alternativ er udeladt af indstillingen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der skal implementeres en ny funktion i bookingsystemet, som kan håndtere z-afgange for både Skarø og Drejø.
Den forøgede fart som er en forudsætning for at realisere øernes forslag, vil medføre kræve et større brændstofbudget, der ikke forventes at modsvare øernes forslag om at indføre z-afgange for begge øer.
CO2-Konsekvensvurdering
Et forøget brændstofforbrug vil medføre et forøget CO2-udslip
Beslutning i Erhvervs- og Turismeudvalget den 03-04-2024
Godkendt.
Hanne Ringgaard Møller (B) var fraværende.