Punkt 12 Tilsagn fra Vejdirektoratet til trafiksikkerhedsprojekter
Beslutningstema
Der skal træffes politisk beslutning om tillægsbevilling til realisering af trafiksikkerhedsprojekterne omhandlende rundkørslen Christiansmindevej/Hestehavevej/Skårupøre Strandvej og krydset ved Femte Maj Plads/Gyldenbjergsvej/Mølmarksvej.
Det skal desuden besluttes at tillægsbevillingerne finansieres af anlægsrammen til ”Trafiksikkerhed og cykelfremme” i budgettet for 2025.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At der bevilliges en tillægsbevilling på 0,38 mio. kr. i 2025 til anlægsprojektet vedr. rundkørslen Christiansmindevej/Hestehavevej/Skårupøre Strandvej, og at denne finansieres af anlægsrammen til ”Trafiksikkerhed og cykelfremme” i budgettet for 2025.
- At der bevilliges en tillægsbevilling på 0,40 mio. kr. i 2025 til anlægsprojektet vedr. krydset ved Femte Maj Plads/Gyldenbjergsvej/Mølmarksvej og at denne finansieres af anlægsrammen til ”Trafiksikkerhed og cykelfremme” i budgettet for 2025.
Sagsfremstilling
Den 28. februar 2023 godkendte Kommunalbestyrelsen en ansøgning til Vejdirektoratets Trafiksikkerhedspulje 2023 om statslig medfinansiering på 40% til trafiksikkerhedsprojekterne:
- Trafiksikkerhedsoptimering af rundkørslen Christiansmindevej/Hestehavevej/Skårupøre Strandvej
- Trafiksikkerheds- og fremkommelighedsoptimering af krydset Femte Maj Plads/Gyldenbjergsvej/Mølmarksvej”.
Det blev desuden besluttet, at trafiksikkerhedsprojekterne skulle finansieres af anlægsrammen ”Trafiksikkerhed og cykelfremme 2024”, hvis Svendborg Kommune fik tilsagn om statslig medfinansiering.
Svendborg Kommune fik i november 2023 tilsagn om statslig medfinansiering til begge trafiksikkerhedsprojekter.
Det har efter indlevering af projektansøgning til Vejdirektoratets trafiksikkerhedspulje været nødvendigt at genberegne trafiksikkerhedsprojekternes anlægsøkonomi. På baggrund af beregningerne er begge trafiksikkerhedsprojekter blevet dyrere end først forventet.
Jævnfør Vejdirektoratets regnskabsinstruks vil en forventet fordyrelse af projekterne ikke påvirke statens tilskud, der udgør 40 % af budgettet fra ansøgningsmaterialet. En evt. merudgift påhviler derfor Svendborg Kommune.
Da begge projekter optræder i administrationens projektkatalog over trafiksikkerhedsprojekter, indstilles der til politisk prioritering, at merudgifterne til trafiksikkerhedsprojekterne finansieres af anlægsrammen ”Trafiksikkerhed og cykelfremme” i budgettet for 2025”. Projektkataloget er vedlagt som bilag 1 (Bilag 1. Projektkatalog). De to projekter, hvortil Svendborg Kommune har fået tilsagn om statslig medfinansiering, er markeret med grønt øverst i Projektkataloget.
Projekterne forventes planlagt og udført i 2024 og 2025.
Projekterne i projektkataloget er primært afledt af Svendborg Kommunes trafiksikkerhedsplan samt veje med en høj overskridelse af hastighedsgrænsen, udvalgt på baggrund af trafiktællingsdata. Der er udarbejdet en læsevejledning til projektkataloget vedlagt som bilag 2 (Bilag 2. Læsevejledning til Projektkatalog).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
På baggrund af en genberegning af trafiksikkerhedsprojekternes anlægsomkostninger forventer administrationen, at trafiksikkerhedsprojekterne vil blive dyrere end først beregnet.
I budgettet for 2025 er der afsat 1,5 mio. kr. til ”Trafiksikkerhed og cykelfremme”, hvoraf der søges om finansiering af Svendborg Kommunes forventede merudgifter på 0,78 mio. kr. til de to trafiksikkerhedsprojekter.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have betydelige konsekvenser for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Vejloven
Kasse- og regnskabsregulativet
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 08-02-2024
Udvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen at projekterne finansieres af puljen der i budget 2024 blev afsat til cykelstier i 2024, fremfor at finansiere projekterne ved hjælp af en tillægsbevilling.
Afbud: Birger Jensen (liste V), stedfortræder: Mette Kristensen (liste V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-02-2024
Indstilles.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B). Hanne Ringgaard Møller (B) deltog som suppleant.
Uddybende bemærkninger efter ØU 20-02-2024
Teknik- og Miljøudvalget anbefalede den 8. februar 2024 at finansieringen af tillægsbevillingen af de to anlægsprojekter:
- ”Rundkørslen Christiansmindevej/Hestehavevej/Skårupøre Strandvej”
- Der søges en tillægsbevilling på 0,38 mio. kr.
- ”Krydset ved Femte Maj Plads/Gyldenbjergsvej/Mølmarksvej”
- Der søges en tillægsbevilling på 0,40 mio. kr.
skulle finansieres af anlægspuljen til ”Cykelstier” for 2024 (11. Frigivelse af anlægsbudget Cykelstier 2024), i stedet for den af indstillingen anbefalede anlægspulje ” Trafiksikkerhed og cykelfremme”, for 2025.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 27-02-2024
Godkendt.
Afbud fra Jesper Ullemose (V). Som suppleant deltog Freja Blegholm Hansen (V).