Punkt 6 Vedtagelse af lokalplan og kommuneplantillæg for vindmøller ved Broholm
Beslutningstema
Der er fra juni 2023 gennemført en 15 ugers offentlig høring af forslag til kommuneplantillæg nr. 2021.01, forslag lokalplan 658, samt udkast til §25-tilladelse med tilhørende miljøvurderinger for tre vindmøller ved Broholm. Plan- og Lokalsamfundsudvalget skal beslutte at vedtage Kommuneplantillæg nr. 2021.01 og lokalplan 658 med tilhørende miljøvurdering og sammenfattende redegørelse, samt godkende at høringssvar behandles som foreslået i hvidbogen. Miljø- og Teknikudvalget skal beslutte at vedtage §25-tilladelse til projektet med tilhørende miljøvurdering, og at høringssvar behandles som foreslået i hvidbogen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelse anbefales, at
- indkomne høringssvar behandles som foreslået i hvidbogen
- vedtage kommuneplantillæg 2021.01 - vindmøller øst for Broholm, og
- vedtage lokalplan 658 - vindmøller øst for Broholm, med tilhørende miljøvurdering for planerne og en sammenfattende redegørelse.
Direktionen indstiller overfor Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelse anbefales, at
- indkomne høringssvar behandles som foreslået i hvidbogen
- vedtage §25-tilladelse med tilhørende miljøvurdering til tre vindmøller øst for Broholm
Sagsfremstilling
Broholm Gods og Fuglehavegård ansøgte i maj 2018 om at etablere tre vindmøller øst for Broholm. Vindmøllerne ønskes etableret med en totalhøjde på 149,9 m, med tilhørende tekniske installationer, teknikbygninger, adgangsveje og arbejdsarealer. Placeringen af de ansøgte vindmøller fremgår af bilag 4 (Bilag 4. Oversigtskort med placering af vindmøller ved Broholm).
Kommuneplantillæg 2021.01
Kommuneplantillægget udlægger en ny ramme til teknisk anlæg i form af vindmøller. Rammen giver mulighed for at etablere op til tre vindmøller på maksimalt 149,9 m med tilhørende tekniske installationer, teknikbygninger, adgangs- og arbejdsarealer. Kommuneplantillæg fremgår af bilag 5 (Bilag 5. Kommuneplantillæg 2021.01 – vindmøller øst for Broholm). Miljørapport for planer fremgår af bilag 8 (Miljørapport, Miljøvurdering af Kommuneplantillæg 2021.01 og Lokalplan 658 for Vindmøller øst for Broholm).
Lokalplanforslag 658
Lokalplanen giver, i overensstemmelse med kommuneplantillægget, mulighed for at etablere tre vindmøller med en maksimal højde på 149,9 m med tilhørende tekniske installationer, teknikbygninger, adgangs- og arbejdsarealer, der er nødvendige for driften. Lokalplan fremgår af bilag 6 (Bilag 6. Lokalplan 658, vindmøller øst for Broholm).
§25-tilladelse
Tilladelsen sætter rammer for driften af møllerne f.eks. er der fastsat vilkår, der sikrer, at
- Støjgrænser overholdes
- Ingen boliger udsættes for skyggekast, der er større end de anbefalede værdier
- Flagermus beskyttes med vindmøllestop i særlige perioder.
- Jord, grundvand og drikkevand beskyttes
- Uheld forebygges
- Vilkår om vindmøllestop overvåges
- Møllerne mv. håndteres og fjernes et år efter driften er ophørt
§25-tilladelsen fremgår af bilag 12 (Bilag 12, §25-tilladelse til vindmøller øst for Broholm). Miljøvurdering af projektet fremgår af bilag 9 (Bilag 9, Vindmøller ved Broholm, Svendborg Kommune, Miljøkonsekvensrapport april 2023), og bilag 9a (Bilag 9a. Rettelsesark til Miljøkonsekvensrapport, april 2023) samt tilhørende bilag 10a-d og Bilag 11 (Bilag 10a-d, Vindmøller ved Broholm, Svendborg Kommune, Bilag 7 – Visualiseringer, fotopunkt 1-47), (Bilag 11, Vindmøller ved Broholm, Svendborg Kommune, bilag 8-15 – Natur).
Indkomne høringssvar
Kommunalbestyrelsen besluttede den 30. maj 2023 at sende følgende dokumenter i 15 ugers offentlig høring fra den 7. juni 2023 til og med den 21. september 2023:
- Forslag til kommuneplantillæg 2021.01 for vindmøller øst for Broholm
- Lokalplanforslag nr. 658 for vindmøller øst for Broholm
- Miljørapport, miljøvurdering af forslag til kommuneplantillæg nr. 2021.01 og forslag til lokalplan nr. 658 for vindmøller øst for Broholm
- Udkast til § 25-tilladelse til vindmøller øst for Broholm
- Miljøkonsekvensrapport, Vindmøller ved Broholm, Miljøkonsekvensrapport april 2023.
Der blev den 23. august afholdt borgermøde i Gudmehallen med ca. 100 deltagere.
Svendborg Kommune har i høringsperioden modtaget 41 høringssvar. Af de 41 høringssvar er 37 af dem fra borgere.
Alle høringssvarene findes i deres fulde længde i bilag 3 (Bilag 3, Samlede høringssvar 2023). Overordnet omhandler høringssvarene nedenstående temaer:
- Placering, herunder manglende vind i området.
- Støj, herunder de gennemførte støjberegninger.
- Sundhed, herunder negative helbredsmæssige konsekvenser.
- Natur, herunder fugle og flagermus.
- Landskab, herunder kulturarv og visuel påvirkning.
- Jord, Grundvand og drikkevand, herunder risiko for forurening med mikroplast og miljøfremmede stoffer f.eks. PFAS.
- Lys og skygger, herunder vindmøllernes skyggekast.
- Socioøkonomiske forhold, herunder påvirkning af lokalsamfundet.
- Planlægning, herunder placering i kystnærhedszonen og den politiske proces.
- Ejendomsret, herunder værdiforringelse af ejendomme.
- Habilitet ved Kommunalbestyrelse, Klagenævn mv.
- Positiv tilkendegivelse overfor projekt.
Høringssvarene er behandlet i hvidbogen, hvor administrationens uddybende bemærkninger og indstilling kan findes i bilag 1 og 2 (Bilag 1, Hvidbog. Resume af høringssvar), (Bilag 2, Svendborg Kommunes bemærkninger til høringssvar).
De indkomne høringssvar er gennemgået og vurderet, og høringssvar om påvirkning af fugle har givet anledning til, at ansøger har fremlagt et rettelsesark til miljøkonsekvensrapporten – se bilag 9a (Bilag 9a. Rettelsesark til Miljøkonsekvensrapport, april 2023). Med udgangspunkt i rettelsesarket er der foretaget tilretninger i Kommuneplantillæg, Lokalplan, Miljørapport og §25-tilladelsen. Rettelsesarket fremlægger supplerende og mere præcise data om udviklingen i bestande af fugle, idet de oprindelige data er baseret på tilfældige registreringer af fugle. De supplerende oplysninger ændrer ikke grundlæggende på begrundelsen om, at fugle ikke påvirkes af projektet.
Derudover er der i §25-tilladelsen foretaget en mindre tilretning af vilkår om driftsstop af flagermus sådan, at vilkåret nu følger ordlyden i forvaltningsplan for flagermus.
Ingen af de gennemførte rettelser ændrer projektet eller rammerne for planlægningen. Miljøvurderingernes konklusioner er uændret, og der er ikke opstået behov for yderligere afværge- eller overvågningsforanstaltninger. Rettelserne medfører ikke, at der skal gennemføres en ny offentlig høring.
Sammenfattende redegørelse til miljørapporten
I forbindelse med den endelige vedtagelse af kommuneplantillægget og lokalplanen er der udarbejdet en sammenfattende redegørelse af miljørapporten. I den sammenfattende redegørelse, redegøres der blandt andet for miljøvurderingens indvirkning på planerne.
Den sammenfattende redegørelse kan findes i bilag 13 (Bilag 13, Sammenfattende redegørelse).
Videre forløb
Ved beslutning om endelig vedtagelse af kommuneplantillæg 2021.01 – Vindmøller øst for Broholm samt lokalplan 658 – Vindmøller øst for Broholm, med tilhørende miljøvurdering og sammenfattende redegørelse samt §25-tilladelse for projektet med tilhørende miljøvurdering offentliggøres alle dokumenter, og der er herefter en klagefrist på 4 uger.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan afholdes af Svendborg Kommune indenfor Byg & Byudviklings eksisterende rammer.
Udgifter i forbindelse med miljøvurdering af planer, udkast til § 25-tilladelse og kvalitetssikring af miljøkonsekvensrapport varetages af ekstern rådgiver for Svendborg Kommune via tidligere afsatte midler hertil. Der har på nuværende tidspunkt været et merforbrug hertil på ca. 36.000 kr. som er afholdt indenfor Byg og Byudviklings eksisterende rammer.
Derudover har der været udgifter i forbindelse med ekstern juridisk kvalitetssikring af miljøvurderinger og § 25-tilladelse på ca. 200.000-235.000 kr. som er afholdt indenfor Byg & Byudviklings eksisterende rammer.
CO2-Konsekvensvurdering
Vindmøllerne vil bidrage til at reducere mængden af CO2. Det er beregnet, at der kan opnås en reduktion på 4.758 ton CO2 pr. år i forhold til et gennemsnit for el leveret til forbrug i Danmark (- det vil sige en blanding af fossile brændsler og vedvarende energikilder). Reduktionen opnås i den situation, hvor der ikke er tale om støjreduceret drift, og svarer til CO2-udledningen fra ca. 206 husstande. I den periode, hvor der er behov for støjreduceret drift, vil der kunne opnås en reduktion på 4.392 tons CO2 pr. år, hvilket svarer til CO2-udledningen fra ca.190 husstande.
De tre vindmøller ved Broholm forventes at producere strøm svarende til 9.000-9.750 husstandes årlige elforbrug.
Lovgrundlag
Miljøvurderingsloven
Planloven
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 06-02-2024
Man stemte om indstillingen:
For stemte Liste A, Liste F og Liste Ø.
Imod stemte Liste I og liste V.
Indstillingen blev herefter anbefalet.
Liste I afgav følgende mindretalsudtalelse:
”Liberal Alliance stemmer imod alle tre punkter i indstillingen, idet man ikke ønsker store vindturbiner placeret i beboede områder og slet ikke i områder, hvor ydermere følsom natur påvirkes. Vindturbiner er i dag så store, at de kun giver mening på havet.”
Liste V afgav følgende mindretalsudtalelse:
”Venstre kan ikke støtte forslaget om tre vindmøller ved Broholm Gods på grund af placeringen i et herregårdslandskab og i et vindfattigt område. Der henvises i øvrigt til de i miljøvurderingen nævnte afværgeforanstaltninger, som vil være nødvendig for vindmøllernes lovformelige drift, hvilket tydeliggør at møllernes størrelse og nytteeffekt vil stå i misforhold til deres negative påvirkning af mennesker, natur og landskabsudtryk.”
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 08-02-2024
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Liste V kan ikke støtte anbefalingen og afgiver følgende mindretalsudtalelse:
”Venstre kan ikke støtte forslaget om tre vindmøller ved Broholm Gods på grund af placeringen i et herregårdslandskab og i et vindfattigt område. Der henvises i øvrigt til de i miljøvurderingen nævnte afværgeforanstaltninger, som vil være nødvendig for vindmøllernes lovformelige drift, hvilket tydeliggør at møllernes størrelse og nytteeffekt vil stå i misforhold til deres negative påvirkning af mennesker, natur og landskabsudtryk.”
Afbud: Birger Jensen (liste V), stedfortræder: Mette Kristensen (liste V).
Jørgen Lundsgaard (liste B) var fraværende under behandlingen af punktet.
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-02-2024
Indstilles. Liste V var imod med henvisning til mindretalsudtalelsen fra fagudvalgene.
Afbud fra Jørgen Lundsgaard (B).
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 27-02-2024
Man stemte om indstillingen.
For stemte: 18 (A, C, Ø, F)
Imod stemte: 11 (V, O, B, I og Rasmus Fjeldingbjerg Drabe)
Liste I var imod, idet man ikke ønsker store vindturbiner placeret i beboede områder og slet ikke i områder, hvor ydermere følsom natur påvirkes. Vindturbiner er i dag så store, at de kun giver mening på havet.”
Liste V og B var imod, idet man ikke kan støtte forslaget om tre vindmøller ved Broholm Gods på grund af placeringen i et herregårdslandskab og i et vindfattigt område. Der henvises i øvrigt til de i miljøvurderingen nævnte afværgeforanstaltninger, som vil være nødvendig for vindmøllernes lovformelige drift, hvilket tydeliggør at møllernes størrelse og nytteeffekt vil stå i misforhold til deres negative påvirkning af mennesker, natur og landskabsudtryk.”
Afbud fra Jesper Ullemose (V). Som suppleant deltog Freja Blegholm Hansen (V).