Punkt 16 Status på grøn omstilling af bilflåden
Beslutningstema
Orientering om status på omstilling af kommunens bilflåde fra fossildrift til el-drift og på etablering af ladestanderinfrastruktur.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget anbefales at,
- orientering om status på grøn omstilling af bilflåden og el-ladestandere tages til efterretning.
Sagsfremstilling
Med udgangspunkt i CO2-reduktionshandleplanen 2021-2030 besluttede Teknik- og Erhvervsudvalget d. 10. juni 2021 at igangsætte en indledende udfasningsplan for fossile køretøjer således, at de ældste og mest forurenende køretøjer først udskiftes til el-køretøjer. Samtidig besluttede udvalget at igangsætte en grøn driftsoptimeringsanalyse i forhold til anvendelsen af kommunens køretøjer. Herudover blev udvalget orienteret om arbejdet med etablering af el-ladestanderinfrastruktur.
Der gives her en status på arbejdet med de forskellige indsatsområder.
Status på grøn omstilling af bilflåden
Den indledende udfasningsplan peger på udskiftning af 34 ældre køretøjer, som tilhører de ældste og mest forurenende miljøklassificeringer, hvilket ligeledes er dem, som driftsmæssigt er dyrest at holde kørende.
I 2021 blev der udskiftet 23 fossile køretøjer til el-køretøjer, hvorved at den samlede flåde ved udgangen af 2021 bestod af i alt 29 el-køretøjer eller 12 % af den samlede flåde. Hertil kommer 65 hybrid-biler som kører i hjemmeplejen. I alt er der p.t. 234 køretøjer i flåden.
I 2022 forventes yderligere 25-35 køretøjer udskiftet til el-drift, hvorved der ud af den samlede flåde opnås en samlet andel af el-køretøjer på ca. 25 %. Antallet afhænger bl.a. særligt af en længere leveringstid på el-biler.
For at opnå et bedre kendskab til anvendelsen af kommunens køretøjer, er der sideløbende med udfasningsplanen igangsat en analyse ved ekstern rådgiver som har til formål at undersøge potentialer ved en grøn driftsoptimering af flåden. Optimeringen består i at undersøge og analysere, hvordan kommunens køretøjer i dag anvendes og hvordan direktørområdernes kørselsmønstre er. Dette med henblik på at skabe en bedre udnyttelse af køretøjerne og dermed en bedre balance i flåden. I optimeringen er det centralt, at der arbejdes henimod, at kommunen kører færrest mulige kilometer i enten kommunal bil eller egen bil, med en CO2-mæssig besparelse til følge. Analysen vil derfor indgå i grundlaget for vurdering af forslag til en langsigtet udfasningsplan for de fossile køretøjer.
Senest medio 2022 vil der blive forelagt scenarier for en langsigtet udfasningsplan, der skal sikre en fuld udfasning af fossile køretøjer inden 2030.
Status på etablering af ladestanderinfrastruktur
I takt med, at der anskaffes flere kommunale el-køretøjer er der ligeledes påbegyndt etablering af en intern ladeinfrastruktur, som skal sikre en effektiv og veludbygget infrastruktur til de kommunale køretøjer. Herudover opsættes der i henhold til lovgivningen løbende ladestandere ved større kommunale bygninger og p-pladser, som på sigt håbes at kunne gøres semi-offentlige.
I forhold til den offentligt tilgængelige ladestanderinfrastruktur er der et nyt lovforslag om rammerne for ladeinfrastruktur undervejs og som forventes at træde i kraft 1. april 2022. Loven vil bl.a. give kommunerne mulighed for at udpege offentligt ejede arealer, hvorpå der må opsættes ladestandere og udbyde disse til private operatører. Hvis markedet ikke viser interesse, får kommunerne selv mulighed for at finansiere opsætning af ladestandere på arealerne.
Efter beslutning i Teknisk Direktørforum Fyn blev der i efteråret 2021 gennemført en analyse ved ekstern rådgiver omkring udviklingen og behovet for ladestanderinfrastruktur i de fynske kommuner. Analysen peger på et generelt markant behov for opsætning af offentligt tilgængelige ladestandere frem mod 2030, men der har samtidig vist sig et behov for en mere dybdegående afdækning af behovet i Svendborg Kommune. Derfor er der igangsat en analyse ved ekstern rådgiver, som kortlægger kommunen ud fra bl.a. bolig- og transportformer, parkeringspladser, eksisterende ladeinfrastruktur, planlægning hos boligforeninger mm.
Analysen har til formål at afdække behovet for fremtidig ladeinfrastruktur i Svendborg Kommune og komme med forslag til en samlet udrulningsplan for infrastrukturen. Analysens konklusioner og anbefalinger vil blive forelagt udvalget hurtigst muligt og senest medio 2022.
Sideløbende med ovenstående er der bl.a. igangsat et projekt omkring etablering af flere offentlige ladestandere, som gøres tilgængelige under landsstævnet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er i forbindelse med Budget 2022 vedtaget en yderligere ramme på 0,5 mio. kr. årligt til at fremrykke udskiftningen af kommunens biler til el-biler, hvilket kommer oveni den i CO2-reduktionsplanen afsatte ramme på 1,05 mio. kr. (samlet beløb 2021-2030) til øget merudgift til finansiel leasing. Som følge af den indledende udfasningsplan var der til Budget 2022 indlagt et tema om 1 mio. kr. årligt til flere el-biler. Udskiftning fra fossil til el-bil finansieres decentralt, hvor der ud fra den pågældende køretøjstype ydes et centralt tilskud, der dækker merudgiften til en 5-årig leasingfinansiering af el-bil. Det er administrationens vurdering, at den indledende udfasningsplan kan realiseres indenfor den nuværende økonomiske ramme.
CO2-Konsekvensvurdering
Udskiftningen i 2021-2022 som følge af den indledende udfasningsplan samt løbende udskiftning af øvrige køretøjer estimeres til at kunne realisere en CO2-besparelse på ca. 130 tons ud af flådens samlede udledning på ca. 700 tons. Heri er taget højde for en øget CO2-udledning som følge af el-forbrug til bilerne.
Lovgrundlag
Klima- og Energipolitikken (CO2-reduktionshandleplanen)
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 10-03-2022
Orienteringen taget til efterretning.
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-03-2022
Taget til efterretning.
Afbud fra Birger Jensen (V). Som suppleant deltog Jesper Ullemose (V).