Punkt 15 Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb (POGI)
Beslutningstema
Beslutningsgrundlag for eventuel tilslutning til Partnerskabet for Offentlige Grønne Indkøb (POGI).
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget,
- at beslutningsgrundlaget for tilslutning til POGI drøftes og at der tages beslutning om eventuel tilslutningsproces.
Sagsfremstilling
Med baggrund i beslutning på Økonomiudvalgets møde d. 18. maj 2021 om strategiske indsatser for grønne og bæredygtige indkøb blev det bl.a. besluttet, at der skulle udarbejdes et beslutningsgrundlag med henblik på evt. tilslutning til POGI.
Beslutningsgrundlaget har været forsinket grundet udarbejdelse af nyt målopfølgningsværktøj, men er nu udarbejdet. Administrationen har gennemgået de enkelte indkøbsmål og gennemgangen viser generelt, at Svendborg Kommune i relativt stort omfang efterlever de opsatte målkriterier, men at der på visse områder udestår indsatser, hvor flere af dem dog naturligt vil blive opfyldt i de kommende år i forbindelse med nye udbud og en generel grøn omstilling af mange brancher. Indkøbsmålene udvikles samtidig løbende over årene og der vil derfor aldrig være ultimative mål.
POGI blev dannet i 2006 og er et forpligtende fællesskab af kommuner, regioner og offentlige organisationer, der ønsker at fremme bæredygtige løsninger og købe grønt ind. Partnerskabet er organiseret med en styregruppe bestående af indkøbs- og miljøchefer fra medlemsorganisationerne. Formandskabet går på skift mellem medlemmerne. Partnerskabet nedsætter løbende arbejdsgrupper som udvikler og opdaterer indkøbsmål og udveksler erfaringer på området.
Ved medlemskab forpligter man sig som udgangspunkt til at indarbejde de 11 forskellige indkøbsmål, og en række delkriterier under hvert mål, i egen indkøbspolitik. Indkøbsmålene vedrører alt fra indkøb af fødevarer, transport, IT-udstyr, belysning, byggeri til børneartikler og tekstiler. Da medlemsorganisationerne hver især ofte kan have forskellige målsætninger og fokusområder på klimaområdet er der indenfor de enkelte indkøbsmål fleksibilitet til, at have større fokus på et eller flere områder frem for andre områder. Det afgørende er at der samlet set arbejdes med at skabe et mere bæredygtigt indkøb.
I dag består fællesskabet af 25 medlemmer, hvor Odense og Middelfart kommuner samt SDU allerede er fynske medlemmer. Herudover har Nyborg og Faaborg-Midtfyn Kommuner i hhv. 2021 og 2022 taget beslutning om at tiltræde POGI, hvilket er sket med henvisning til FYN2030 – Sammen om en bæredygtig fremtid, som er vedtaget af de fynske kommuner.
I forhold til Svendborg Kommunes klimahandlingsplan ligger en tilslutning til POGI godt i tråd med målet om CO2-reduktion i henhold til DK2020, Scope 3, om de indirekte CO2-udledninger fra forbruget af varer og tjenester som i væsentligt omfang belastes af kommunens indkøb. Af Svendborg Kommunes Klima- og Energipolitik fremgår det ligeledes, at der skal indarbejdes klima- og miljøkrav i kommunens indkøbspolitik, udbud og aftaler. POGI vil derfor kunne være et naturligt og centralt omdrejningspunkt for den tværgående indsats for grønne indkøb frem mod 2030.
Uddybende information om POGI og de 11 indkøbsmål fås på partnerskabets hjemmeside https://ansvarligeindkob.dk/partnerskab/indkoebsmaal/ [1] og af de vedlagte bilag.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
POGI-medlemskab er gratis, men der vil i sagens natur være administrative ressourcer som skal benyttes til indgå i partnerskabet, herunder i forhold til implementering, deltagelse i arbejdsgrupper mv.
Det vurderes ikke, at der for nuværende er direkte økonomisk afledte udgifter forbundet med indtrædelse i POGI i forhold til de enkelte indkøbsmål. Der vil dog i forbindelse en generel grøn omstilling af kommunens indkøb over årene skulle arbejdes med omlægning af visse indkøbsområder som i perioder kan medføre merudgifter. De nærmere konsekvenser vil først kunne afdækkes i forbindelse med omlægning af et specifikt indkøbsområde. Mange indkøbsområder oplever dog i disse år en generel grøn omstilling, modning og efterspørgsel, hvilket også medfører at grønt indkøb ikke nødvendigvis er dyrere.
CO2-Konsekvensvurdering
Indarbejdelse af POGIs indkøbsmål vil samlet set have en positiv effekt på kommunens klimaregnskab i forhold til CO2-udledningen fra indkøbet af varer og tjenesteydelser. Der arbejdes for øjeblikket på udvikling af målemetoder således, at klimaaftrykket for det kommunale indkøb kan måles, men for nuværende er det ikke muligt at estimere en nærmere CO2-besparelse.
Lovgrundlag
Indkøbs- og Udbudspolitikken
Klima- og Energipolitikken (Klimahandleplanen jf. DK2020)
Beslutning i Økonomiudvalget den 22-03-2022
Godkendt.
Afbud fra Birger Jensen (V). Som suppleant deltog Jesper Ullemose (V).