Punkt 17 Revision af projektforslag for varmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle
Beslutningstema
Kommunalbestyrelsen behandlede den 31. januar 2023, Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarmes (OVUF) anmodning om forhøjet kommunegaranti på 12 mio. kr., som følge af fjernvarmeselskabets forventede afslag til tilskud ved fjernvarmepuljen. På baggrund af denne beslutning skal det nu besluttes, hvilket projektforslag der skal udarbejdes for området ved Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle.
Dette kan enten udmøntes i en projektforslagsproces, hvor Svendborg Kommune finansierer en revision af OVUFs projektforslag af 24. marts 2022 eller en projektforslagsproces, der udlægger området til individuel forsyning.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- A: At Svendborg Kommune igangsætter og finansierer en revision af OVUFs projektforslag af 24. marts 2022, således det kan godkendes efter projektbekendtgørelsen. Såfremt OVUF ikke efterfølgende kan eller ønsker at gennemføre projektet, igangsætter og finansierer Svendborg Kommune en projektforslagsproces, der udlægger landsbyerne Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle samt boliger imellem til individuel forsyning.
eller
- B: At Svendborg Kommune igangsætter og finansierer en projektforslagsproces, der udlægger landsbyerne Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle samt boliger imellem til individuel forsyning.
Sagsfremstilling
Tidligere politisk behandling og godkendelse
Kommunalbestyrelsen godkendte den 27. juni 2018 et projektforslag, der udlagde området Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle og enkelte bygninger imellem til fjernvarmeforsyning. Fjernvarmen skulle baseres på et halmfyr, varmepumper og en stor gaskedel. Som følge af en klage i Energiklagenævnet indgik fjernvarmeselskabet forlig med gasselskabet Evida om, at der skulle godkendes et nyt projektforslag, hvor fjernvarmen var baseret på en stor luft-til-vand varmepumpe og en gaskedel.
I 2021 behandlede Svendborg Svendborg Kommune et nyt projektforslag fra OVUF. Her baserede fjernvarmeforsyningen af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle sig på en stor luft-til-vand varmepumpe og en gaskedel. Der blev ikke ansøgt om tilskud fra fjernvarmepuljen. Sagen blev sendt tilbage til fornyet behandling med henblik på, at kommunens risiko ved garantistillelse af projektet kunne nedbringes. OVUF ville imødekomme dette krav gennem højere tilslutningsbidrag i lighed med Svendborg Fjernvarmes tilslutningsbidrag og ved at søge tilskud fra fjernvarmepuljen.
Aktuel politisk behandling
Kommunalbestyrelsen godkendte den 26. april 2022 OVUFs reviderede projektforslag af 24. marts 2022. Projektforslaget omfattede opførslen af en fjernvarmecentral med en fire MW luft-til-vand varmepumpe og en syv MW gaskedel som backup. Projektforslaget erstatter tidligere projektgodkendelse fra juni 2018, som konverterede området til fjernvarmeforsyning i vedtagne forsyningsområder.
Projektgodkendelsen af 26. april 2022 indeholdt et vilkår om, at projektgodkendelsen bortfalder, hvis der ikke opnås tilsagn fra fjernvarmepuljen. Dette er et vilkår for, at fjernvarmeselskabet kunne søge fjernvarmepuljen.
Svendborg Kommune har den 16. november 2022 modtaget en henvendelse fra OVUF om, at Energistyrelsens har givet afslag på deres ansøgning om tilskud fra fjernvarmepuljen. Fjernvarmeselskabet har klaget over Energistyrelsens afgørelse og denne klage afventer endelig afgørelse. Hvis fjernvarmeselskabet alligevel opnår tilsagn fra Energistyrelsen, vil projektgodkendelsen af 26. april 2022 være gældende for området.
Administrationen afventer at meddele dette bortfald af projektgodkendelsen af 26. april 2022, til Energistyrelsen har behandlet den igangværende klage.
Hvis Energistyrelsen fastholder deres afslag, er det således projektgodkendelsen af 27. juni 2018, som er gældende for området. På baggrund af denne projektgodkendelse er fjernvarmeselskabet forpligtet til at leve op til deres forsyningspligt og forsyne borgerne i området senest den 27. juni 2023.
Administrationen vurderer ikke, at fjernvarmeselskabet kan leve op til forsyningspligten. Derfor er der behov for enten,
a) godkendelse af et opdateret projektforslag, hvor fjernvarmen er baseret på en luft-til-vand varmepumpe og en gaskedel uden tilskud fra fjernvarmepuljen eller
b) udarbejdelsen af et projektforslag, der udlægger området til individuel forsyning.
I fjernvarmeselskabets anmodning om fortsat godkendelse af deres projektforslag og forhøjet kommunegaranti har fjernvarmeselskabet efterspurgt økonomisk bistand til denne projektforslagsproces jævnfør bilag 1. (Bilag 1. OVUFs anmodning om behandling af kommunegaranti).
På baggrund af fjernvarmeselskabets anmodning om forhøjet kommunegarantistillet, vurderer administrationen ikke, at fjernvarmeselskabet har kapital til at løfte projektforslagsprocessen, hvorved Svendborg Kommune, som varmeplansmyndighed, må løfte denne opgave. Administrationen vurderer, på baggrund af et notat udarbejdet af Horten, at kommunen har hjemmel til at finansiere projektforslagsprocessen, jævnfør bilag 2 (Bilag 2. Horten notat om økonomisk bistand).
På baggrund af Kommunalbestyrelsens beslutning den 31. januar 2023 om fjernvarmeselskabets anmodning om forhøjet kommunegaranti på 12 mio. kr., skal det besluttes hvilket projektforslag, som der ønskes udarbejdet for området.
Hvis anmodningen om forhøjet kommunegaranti ikke blev imødekommet og Energistyrelsen fastholder deres afslag, skal der igangsættes udarbejdelsen af et projektforslag, som udlægger området til individuel forsyning.
Hvis Kommunalbestyrelsen har imødekommet anmodningen om en højere kommunegarantistillelse, kan der igangsættes en revision af projektforslaget af den 24. marts 2022. Forslaget skal efterfølgende behandles og godkendes af Kommunalbestyrelsen hurtigst muligt. For at forslaget kan godkendes efter reglerne i projektbekendtgørelsen, skal det revideres i forhold til de nyeste udmeldte samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger og uden medregning af tilskud fra fjernvarmepuljen.
Øvrig betydning for Svendborg Kommunes varmeplanlægning
Svendborg Kommunes finansiering og mere aktive involvering i projektforslagsprocessen kan sætte præcedens for andre gasforsynede områder, hvor lokale fjernvarmegrupper ønsker at opstarte fjernvarmeprojekter.
Svendborg Kommunes aktive involvering i projektforslagsprocessen forventes yderligere at ville understøtte målsætningerne i det EU-finansierede COHEAT-projekt. Her deltager Svendborg Kommune som investeringskommune. Projektet har fokus på energibesparelser og udbredelse af grøn varmeforsyning i landområderne.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Administrationen har indhentet et tilbud fra rådgivningsfirmaet Rambøll for opdatering af projektforslaget, som giver mulighed for etablering af en luft/vand varmepumpe med gaskedel uden tilskud fra fjernvarmepuljen. Udgiften for opdateringen vil udgøre 20.000-30.000 kr.
Der er for nuværende ikke indhentet tilbud for udarbejdelse af projektforslag, som udlægger området til individuel forsyning. På baggrund af tidligere udarbejdede projektforslag forventes en omkostning på ca. 50.000-100.000 kr.
Administrationen vurderer, at omkostningerne hertil kan holdes indenfor eksisterende driftsramme.
Svendborg Kommune kan risikere at skulle finansiere to projektforslag, hvis kommunen godkender et opdateret projektforslag til fjernvarmeforsyning uden tilskud fra fjernvarmepuljen, men projektet ikke kan realiseres på grund af for høje anlægspriser i en udbudsproces. I dette tilfælde vil Svendborg Kommune skulle finansiere et nyt projektforslag, der udlægger området til individuel forsyning.
Områder som er godkendt til fjernvarmeforsyning, vil ikke kunne søge tilskud til individuelle varmepumper via varmepumpepuljen. Dette vil være tilfældet, hvis området er udlagt til individuel forsyning i de vedtagne forsyningsområder.
CO2-Konsekvensvurdering
I projektforslaget af 24. marts 2022 er det beskrevet, at fortsat brug af individuelle fossile brændsler vil have en udledning på ca. 73.500 tons CO2 over en 20-årig periode. Ved gennemførsel af fjernvarmeprojektet vil udledningen udgøre ca. 4.850 tons CO2 over en 20-årig periode. Der vil derved ske en kraftig reduktion i CO2-udledningen gennem fjernvarmeprojektet i forhold til nuværende fossile situation.
Lovgrundlag
Varmeforsyningsloven, LBK nr. 2068 af 16. november 2021
Projektbekendtgørelsen - BEK nr. Nr. 818 af 4. maj 2021
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 09-02-2023
Indstillingens model A anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Afbud: René Haahr (liste V), stedfortræder Jesper Ullemose (liste V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-02-2023
Indstilles.
Afbud fra Birger Jensen (V). Som stedfortræder deltog Lars Erik Hornemann (V)
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-02-2023
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som stedfortræder deltog Claus Krossteig (A).
Lars Erik Hornemann (V) var fraværende.