Punkt 14 Udtalelse til ankestyrelsen om offentliggørelse af sagsbehandlingstider
Beslutningstema
Ankestyrelsen har ved henvendelse af 14. december 2022 anmodet Kommunalbestyrelsen redegøre for, ”hvordan kommunalbestyrelsen sikrer, at der er fastsat og offentliggjort sagsbehandlingsfrister på alle de relevante ansøgningsparagraffer i overensstemmelse med retssikkerhedslovens § 3 stk. 2, herunder offentliggørelse af frister på beskæftigelsesområdet.”
Der skal på den baggrund træffes beslutning om, indholdet af Svendborg Kommunes redegørelse.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at det overfor Kommunalbestyrelsen anbefales at sende det svar, der er anført i sagsfremstillingen.
Sagsfremstilling
Ankestyrelsen har ved henvendelse af 14. december 2022 anmodet Kommunalbestyrelsen redegøre for, ”hvordan kommunalbestyrelsen sikrer, at der er fastsat og offentliggjort sagsbehandlingsfrister på alle de relevante ansøgningsparagraffer i overensstemmelse med retssikkerhedslovens § 3 stk. 2, herunder offentliggørelse af frister på beskæftigelsesområdet.”
Redegørelse skal efter aftale fremsendes til Ankestyrelsen senest 14. marts 2023.
Svendborg Kommune er den 5. december 2022 ligeledes blevet kontaktet af Folkebevægelsen #enmillionstemmer. Bevægelsen gør opmærksom på, at ikke alle lovpligtige sagsbehandlingstider fremgår af kommunens hjemmeside.
Siden henvendelserne har administrationen gennemgået hele området og konstateret, at der ikke var fastsat og offentliggjort sagsbehandlingsfrister på alle de relevante ansøgningsparagraffer.
Desuden anføres der på hjemmesiden en anden metode til beregning af sagsbehandlingstiden end den som Ankestyrelsen anvender.
Administrationen får på udvalgsmøderne i februar og marts måned behandlet og fastsat de manglende frister og de vil efterfølgende blive offentliggjort på Svendborg Kommunes hjemmeside.
Sideløbende med gennemgangen og opdateringen af fristerne er der fastsat en ny procedure, der skal sikre, at eventuelle nye ny ansøgningsparagraffer der skal offentliggøres, bliver offentliggjort.
De enkelte direktørområder vil derudover løbende vurdere på, om de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister er realistisk, eller om fristerne skal revideres, i de tilfælde hvor sagsbehandlingsfristerne ikke kan overholdes.
Direktionen foreslår følgende udtalelse sendt til Ankestyrelsen:
”Svendborg Kommune offentliggør de af kommunen fastsatte sagsbehandlingsfrister efter retssikkerhedslovens § 3, stk. 2 på kommunens hjemmeside. Ankestyrelsens henvendelse af den 14. december 2022 og en samtidig henvendelse fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer har givet anledning til, at kommunen har gennemgået de på hjemmesiden offentliggjorte frister. Gennemgangen har vist, at der ikke var fastsat og offentliggjort sagsbehandlingsfrister på alle de relevante ansøgningsparagraffer.
Svendborg Kommune vil i februar og marts måned fastsætte og offentliggøre sagsbehandlingsfrister for de områder, hvor de manglende.
Svendborg Kommune har samtidig fastsat nye procedurer for, hvorledes man fremover sikre, at der er fastsat og offentliggjort sagsbehandlingsfrister på alle de relevante ansøgningsparagraffer efter retssikkerhedslovens § 3 stk. 2, herunder offentliggørelse af frister på beskæftigelsesområdet.
Proceduren er som følger:
Direktionssekretariatet overvåger retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, men henblik på at sikre, at evt. nye områder kommer til de enkelte direktørområdernes kendskab.
Efterfølgende sikre direktørområderne vedligeholdelse af fristerne og får politisk godkendelse af tidsfrister på eksisterende samt eventuelt ny ansøgningsparagraffer.
Det er overladt til de enkelte direktørområder at fastsætte procedurer for, hvordan de vil vurdere på om de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister er realistisk eller om fristerne skal revideres, i de tilfælde hvor sagsbehandlingsfristerne ikke kan overholdes.
Svendborg Kommune skal beklage, at ikke har været fastsat og offentliggjort sagsbehandlingsfrister på alle de relevante ansøgningsparagraffer. Det er dog kommunens opfattelse, at der er rettet op på forholdene og taget passende foranstaltning for at sikre en fremtidig overholdelse af reglerne om fastsættelse og offentliggørelse af sagsbehandlingsfrister.”
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen.
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen.
Lovgrundlag
Retssikkerhedslovens § 3 stk. 2 og kommunestyrelsesloven § 48, stk. 1.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-02-2023
Indstilles.
Afbud fra Birger Jensen (V). Som stedfortræder deltog Lars Erik Hornemann (V)
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-02-2023
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som stedfortræder deltog Claus Krossteig (A).
Lars Erik Hornemann (V) var fraværende.