Punkt 8 Tilskud fra kystpulje til kystbeskyttelse på Søndre Havn
Beslutningstema
Svendborg Kommune har fået tildelt 7,587 mio. kr. i støtte fra den statslige Kystpulje til et kystbeskyttelsesprojekt ved Søndre Havn. Projektet indgår i ”Den Blå Kant” og i kommunens Klimahandleplan. Sagen forelægges med henblik på dels en orientering om tilskuddet og håndteringen af den manglende finansiering til det fulde projekt samt den kommende proces, dels en principbeslutning om at igangsætte projektet hurtigst muligt.
Indstilling
Direktionen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen,
- at orienteringen om det statslige tilskud og håndteringen af den manglende finansiering tages til efterretning.
- At Svendborg Kommune fremsender accept af tilsagnsbrevet til Miljøministeriet inden den 1.marts 2023.
- at der træffes en principiel beslutning om at igangsætte projektet hurtigst muligt, idet restbeløbet til det tilrettede projekt søges lånefinansieret i størst muligt omfang.
- At oversende et revideret projekt til budgetforhandlingerne for 2024.
Sagsfremstilling
Miljøministeriets pulje til kystsikring på i alt 150 mio. kr. er blevet fordelt mellem i alt ti kommuner. Svendborg Kommune har søgt 21,3 mio. kr. og fået tilsagn om ca. 7,6 mio. kr. som dog maksimalt må udgøre 25% af de reelt afholdte anlægsudgifter ekskl. moms. (Bilag 1: Tilsagn om tilskud, Stormflodsbeskyttelse af Søndre Havn, Svendborg Kommune.)
Det fulde projekt er for nuværende budgetteret til i alt 47,66 mio. kr. jævnfør anlægsoverslaget. (Bilag 3. Anlægsoverslag Søndre Havn). Kommunalbestyrelsen har afsat i alt 26,4 mio. kr. til projektet fordelt med henholdsvis 3 mio. kr. i budget 2022, 16,6 mio. kr. i 2024 og 6,8 mio. kr. i 2025.
Beløbene forventes at være overvejende lånefinansierede. Svendborg Kommune skal inden d. 1. marts sende en skriftlig accept af tilsagnsbrevet for at være berettiget til støtte.
Administrationen vil herefter undersøge mulighederne for at reducere projektomkostningerne ved at se på, om dele af projektet kan justeres. Kystdirektoratet skal jævnfør ”Bekendtgørelse om tilskud fra pulje til diger og anden kystbeskyttelse” godkende enhver ændring af projektet, for at vurdere om projektet forsat er berettiget til støtte. Her vil Kystdirektoratet lægge vægt på, at projektet stadig er en helhedsorienteret løsning med samme risikoreduktion (beskyttelse til kote 2,5) og at der anvendes kendte metoder til kystbeskyttelse. Ved en reducering af det samlede projekt, må det forventes at støttebeløbet ligeledes reduceres, så det lever op til kravet om at udgøre maksimalt 25 % af anlægsudgifterne. Administrationen vil derfor udarbejde et revideret projekt og budgetforslag og afklare den afledte drift til det kommende budget for 2024. Administrationen vil desuden undersøge, om der findes muligheder for at søge andre, eksterne puljer, fonde eller lånemuligheder.
Projektet
Højvandsbeskyttelsen består af flere forskellige elementer tilpasset stedet og bymiljøet. Det er bl.a. højvandsmure med integrerede siddemuligheder ved Forskerparken, to højvandsmoler med sluseport og fodgængerbro, en højvandsmur etableret i eksisterende kajkant foran det gule pakhus, en beredskabsløsning med watertubes over Havnepladsen og en højvandsmur, som aftager ind i terrænet i Skt. Peders Stræde. De to sidstnævnte elementer, beredskabsløsningen og højvandsmuren ind i terrænet vil være midlertidige løsninger indtil de næste etaper af den samlede løsning for Svendborg havn etableres. Det bemærkes at projektmateriale og anlægsoverslag i forbindelse med ansøgningen ikke omfatter finansiering til en gangbro langs den indre kajkant, men alene en ydre gangforbindelse over vandet kombineret med stormflodsbeskyttelse. Se bilag 2 der beskriver projektet, som har opnået støtte. (Bilag 02 Søndre Havn – Projektbeskrivelse)
Bidragsfordeling
Det er som udgangspunkt en grundejers eget ansvar at sikre sin ejendom mod havoversvømmelse
En kommune kan beslutte at gennemføre et kommunalt fællesprojekt, der sikrer flere ejendomme mod havoversvømmelse. I den forbindelse kan kommunalbestyrelsen fastsætte bidragspligt for de ejendomme, som opnår beskyttelse mod havoversvømmelse eller anden fordel.
Der er på nuværende tidspunkt ikke truffet politisk beslutning om grundejerne skal pålægges bidrag. Det bliver imidlertid en del af det fremtidige arbejde at opstille mulige og konkrete bidragsfordelingsmodeller, som kan drøftes med berørte borgere og virksomheder inden, der træffes endelig politisk beslutning om dette.
Proces for realisering
Tidsplanen for realisering af projektet afhænger af en endelig afklaring af økonomien i projektet herunder spørgsmålet om bidragsfordeling.
Projektet skal igennem en miljøvurdering og have tilladelse jf. kystbeskyttelsesloven og herunder igennem diverse høringsperioder. En vigtig del af denne proces bliver en grundig borgerinddragelse, der starter allerede i foråret 2023 med henblik på at alle berørte naboer og resten af kommunens borgere får mulighed for at høre om og komme med forslag til projektet. Selve anlægsfasen forventes først at være i 2025-26.
Foreløbig, overordnet realiseringstidsplan:
- Indhente udtalelse fra Kystdirektoratet jf. Kystbeskyttelsesloven (februar-marts 2023)
- Undersøgelse af mulighederne for at reducere projektomkostningerne ved at se på, om dele af projektet kan justeres (forår 2023)
- Borgerinddragelse – åben for alle med særlig invitation via e-boks til de ejere af fast ejendom der bliver beskyttet af projektet (forår 2023)
- Det konkrete anlægsbudgetforslag besluttes med vedtagelse af budget 2024 (efterår 2023)
- Projektforslag/myndighedsprojekt inkl. rådgiverudbud (2023-24)
- Miljøscreening og udarbejdelse af miljøvurdering inkl. flere høringsperioder (2023-24)
- Afgørelse om projektet jævnfør kystbeskyttelsesloven (ultimo 2024)
- Politisk beslutning om projektet kan godkendes jævnfør miljøvurderingsloven (ultimo 2024)
- Udbudsprojekt og entrepriseudbud (2025)
- Anlægsperiode (2025-26)
- Afslutning af projekt herunder afrapportering til kystdirektoratet (2026)
Tilsagn om tilskud fra Miljøministeriet er betinget af, at det tilskudsberettigede projekt er afsluttet og dokumentation indsendt senest d. 23. januar 2028.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Projektets samlede anlægsudgifter udgør for nuværende ca. 47,66 mio. kr. ekskl. moms jævnfør anlægsoverslaget i bilag 3 (Bilag 03. Anlægsoverslag Søndre Havn). Administrationen har i 2020 fået udarbejdet et anlægsoverslag, der udgjorde 36,6 mio. kr. Den store prisforskel mellem de to anlægsoverslag skyldes overvejende de materiale- og anlægsprisstigninger, der er sket siden 2020. Sidste år blev projektet reduceret med 12 mio. kr. i forbindelse med processen omkring reduktion af kommunens anlægsbudget.
Samlet set er der i det nuværende budget afsat i alt 26,4 mio. kr. til projektet fordelt med henholdsvis 3 mio. kr. i budget 2022, 16,6 mio. kr. i 2024 og 6,8 mio. kr. i 2025.
Projektet samlede finansiering udgøres delvist af kommunale anlægsmidler, delvist af midler fra den nationale kystpulje og eventuelt – såfremt det politisk besluttes – af grundejerbidrag via en endnu ikke fastsat bidragsfordeling.
Lånefinansiering
Administrationen forventer at projektet kan lånefinansieres ved KommuneKredit, da der ydes låneadgang til anlægsudgifter, der indgår som et naturligt element i kommunale havne- og lystbådehavne. Det aktuelle projekt skal dog vurderes konkret af Kommunekredit for endelig afgørelse om projektet har låneadgang ved KommuneKredit.
Bidragsfordeling
Projektet gennemføres som et kommunalt fællesprojekt, hvor det jf. kystbeskyttelsesloven er muligt at pålægge grundejere og andre, der får fordel ved anlægget, økonomisk bidrag til projektets anlæg og drift. Dette besluttes på et senere tidspunkt i en særskilt sag. Evt. bidrag fra grundejere vil være en indtægt, der opkræves over en længere periode f.eks. 25 år og kan derfor ikke medregnes som en engangsindtægt i projektet.
CO2-Konsekvensvurdering
Anlægsprojektet vil medføre en CO2-udledning. Det er på nuværende tidspunkt ikke er muligt at estimere omfanget af CO2-udledningen fra projektet
Lovgrundlag
Kystbeskyttelsesloven, Miljøvurderingsloven, udbudsloven
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 09-02-2023
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen.
Afbud: René Haahr (liste V), stedfortræder Jesper Ullemose (liste V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-02-2023
Indstilles.
Afbud fra Birger Jensen (V). Som stedfortræder deltog Lars Erik Hornemann (V)
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-02-2023
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som stedfortræder deltog Claus Krossteig (A).
Lars Erik Hornemann (V) var fraværende.