Punkt 7 Gambøtvej, udbygning af kørebane for at muliggøre udvikling af Thurøbund Marina
Beslutningstema
Bygherre for Gambøtvej 26 på Thurø ønsker at udnytte ejendommen efter lokalplan 591. Udnyttelsen af ejendommen forudsætter, at kommunen udbygger kørebanen for delstrækning 1 af Gambøtvej. Kommunen risikerer at ifalde et erstatningsansvar overfor bygherre, hvis delstrækning 1 ikke udbygges, og bygherre derfor ikke kan udnytte ejendommen.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik og Miljøudvalget, at det overfor Økonomiudvalget og Kommunalbestyrelsen anbefales,
- At godkende, at der bevilges og frigives en anlægsramme på 1,2 mio. kr. til udbygning af kørebanen for delstrækning 1 af Gambøtvej.
- At godkende, at ovenstående anlægsramme på 1,2 mio. kr. finansieres via:
- 0,56 mio. kr. af overførslerne fra ”Almen Skolekørsel 2022”, under forudsætning af at der sker en overførsel af midlerne fra 2022.
og
- 0,64 mio. kr. findes ved indarbejdelse af en negativ anlægsramme, og at det påhviler direktionen at pege på finansiering, senest ved regnskabsaflæggelse for 2023.
Sagsfremstilling
Delstrækning 1 af Gambøtvej er i dag ikke i en stand, der understøtter udviklingen af ejendommen Gambøtvej 26, kendt som Thurøbund Marina, se bilag 1 (Bilag 1. Kortbilag).
Den eksisterende lokalplan 591 fra 2016 muliggør blandet bolig- og erhverv på ejendommen, se bilag 2 (Bilag 2. Lokalplan nr. 591).
Ved vedtagelsen af lokalplanen blev der indgået en udbygningsaftale med ejendommens ejer om, at der skal etableres en signalregulering for delstrækning 2-4 af Gambøtvej, for at strækningen trafikalt kan understøtte udviklingen jævnfør lokalplanen, se bilag 1 (Bilag 1. Kortbilag). Udbygningsaftalen forpligter bygherre til for egen regning at planlægge, stille bankgaranti for og anlægge sigalregulering af delstrækning 2-4, hvorefter Svendborg Kommune overtager signalreguleringen og den fremtidige drift.
Gambøtvej er en offentlig vej, og det er kommunens ansvar at holde vejen i den stand, som trafikkens art og størrelse kræver.
Bygherre har tidligere søgt om dispensation fra den gældende lokalplan til det ønskede byggeri. Dispensationen blev behandlet og givet af Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 28. juni 2022.
De trafikale forhold for Gambøtvej blev belyst i forbindelse med behandlingen af dispensationen, og administrationen anbefalede, at Gambøtvejs delstrækning 1 blev udbygget. På daværende tidspunkt vurderede administrationen, at man kunne tilbageholde byggeriet, hvis kommunen ikke havde mulighed for at finansiere udbygningen, alternativt bede bygherre betale for udbygningen af delstrækning 1. For at være sikker er der indhentet en juridisk vurdering, se bilag 5 (Bilag 5. Ekstern juridisk notat). Her vurderer advokaten, at vi ikke kan pålægge bygherre denne udgift, og at kommunen kan risikere at blive erstatningspligtig overfor bygherre, hvis vi forsinker byggeriet, når bygherre har opfyldt sin forpligtelse.
Bygherre ønsker fortsat at udnytte ejendommen og har anmodet Svendborg Kommune om at revurdere om en udbygning af delstrækning 1 er nødvendig.
Både administrationen og Fyns Politi har foretaget en trafikal revurdering af delstrækning 1 ud fra om strækningen er i en stand, der understøtter udviklingen af ejendommen, både under anlægsfasen med tung trafik og efter anlægsfasen med almindelig færdsel til de nye boliger, se bilag 3 (Bilag 3. Politiets vurdering) og bilag 4 (Bilag 4. Administrationens vurdering).
Fyns Politi vurderer, at delstrækning 1 ikke er i en stand der trafiksikkerhedsmæssigt er dimensioneret til dobbeltrettet trafikafvikling hverken under eller efter anlægsfasen. Fyns Politi bemærker samtidig at den i dag tilladte parkering på den østlige side af delstrækning 1, forværrer situationen.
Administrationen vurderer, at den øgede trafik under og efter anlægsfasen vil udfordre trafiksikkerheden på strækningen for særligt de bløde trafikanter. Den nuværende vejbredde medfører, at vejens rabatter vil blive inddraget til færdsel, som vil presse de bløde trafikanter og give en forhøjet risiko for farlige situationer. Brug af vejens rabatter til færdsel i kortere eller længere perioder vurderes ikke at være hensigtsmæssigt, se Bilag 4 (Bilag 4. Administrationens vurdering). Parkering langs vejens østlige side udfordrer fremkommeligheden og trafiksikkerheden yderligere på strækningen.
Administrationen har indhentet en ekstern juridisk vurdering af kommunens stilling i sagen, og hvorvidt kommunen kan ifalde et erstatningsansvar, hvis delstrækning 1 ikke udbygges, og bygherre derfor ikke kan udnytte ejendommen, se bilag 5 (Bilag 5. Ekstern juridisk notat).
Af notatet fremgår det, at der er risiko for at kommunen kan ifalde et erstatningsansvar overfor bygherre, som kan overstige anlægsomkostningerne til udbygning af delstrækning 1.
Administrationen anbefaler derfor, at delstrækning 1 af Gambøtvej udbygges hurtigst muligt og inden anlægsfasen. Vejen anbefales udbygget i overensstemmelse med vejreglernes minimumsbredder med tilhørende rabat. Udbygningen vurderes nødvendig for at opnå tilstrækkelig trafiksikkerhed og fremkommelighed for alle trafiktyperne på strækningen. Dette vil indebære, at der ikke kan parkeres på delstrækning 1. Administrationen har ikke kunnet finde midlertidige holdbare alternativer til en udvidelse af vejen.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Anlægsomkostningerne for delstrækning 1 vil overslagsmæssigt beløbe sig til 1,2 mio. kr. Den afledte drift for delstrækning 1 forventes at være i samme størrelsesorden som i dag.
Anlægsprojektet søges finansieres via:
- 0,56 mio. kr. af overførslerne fra ”Almen Skolekørsel 2022”, under forudsætning af at der sker en overførsel af midlerne fra 2022.
og
- 0,64 mio. kr. findes ved indarbejdelse af en negativanlægsramme, og at det påhviler direktionen at pege på finansiering, senest ved regnskabsaflæggelse for 2023.
Den afledte drift for signalreguleret kørsel på 0,04 mio. kr. årligt findes indenfor udvalgets egen driftsramme ved evt. omprioritering.
Projektet forudsættes egen projekteret.
Hvis det viser sig, at kommunen ikke har den økonomiske formåen til at prioritere udbygning af vejen, forventes det ikke, at ejendommen kan udnyttes, og kommunen kan risikere et erstatningskrav fra bygherre, der overstiger omkostningerne til anlæg af vejen.
CO2-Konsekvensvurdering
Sagen vurderes ikke at have konsekvens for CO2-udledningen.
Lovgrundlag
Lov om offentlige veje nr. 1520 af 27. december 2014.
Sagen afgøres i
Teknik- og Miljøudvalget.
Beslutning i Teknik- og Miljøudvalget den 09-02-2023
Liste V stiller forslag om, at der ikke frigives en anlægsramme på 1,2 mio. kr. til udbygning af delstrækning 1 af Gambøtvej.
Forslaget bringes til afstemning.
For stemmer 2 medlemmer: Liste V
Imod stemmer 5 medlemmer: Liste A, B, og Ø.
Dermed faldt forslaget.
Forpersonen fra Liste Ø fremsætter følgende forslag:
- At udvalget godkender, at der bevilges og frigives en anlægsramme på 1,2 mio. kr. til udbygning af kørebanen for delstrækning 1 af Gambøtvej.
- At udvalget godkender, at anlægsramme på 1,2 mio. kr. finansieres ved indarbejdelse af en negativ anlægsramme, og at det påhviler direktionen at pege på finansiering, senest ved regnskabsaflæggelse for 2023.
Forslaget bringes til afstemning.
For stemmer 7 medlemmer: Liste A, B, V og Ø
Forslaget var dermed godkendt.
Afbud: René Haahr (liste V), stedfortræder Jesper Ullemose (liste V).
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-02-2023
Indstilles.
Afbud fra Birger Jensen (V). Som stedfortræder deltog Lars Erik Hornemann (V)
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-02-2023
Godkendt.
Afbud fra Pia Dam (A). Som stedfortræder deltog Claus Krossteig (A).
Lars Erik Hornemann (V) var fraværende.