Punkt 9 Forslag til delvis ophævelse af byplanvedtægt omfattende Ollerup Børnehus
Beslutningstema
Sagen forelægges med henblik på politisk beslutning om at offentliggøre forslag til delvis ophævelse af byplanvedtægt 1 samt tillæg 1 og 2 til byplanvedtægt 1.
Indstilling
Direktionen indstiller til Plan- og Lokalsamfundsudvalgets godkendelse,
- at forslag til delvis ophævelse af byplanvedtægt 1 samt tillæg 1 og 2 til byplanvedtægt 1 offentliggøres,
- at forslaget sendes i høring ved grundejeren.
Sagsfremstilling
Baggrund
Ollerup Børnehus ønsker at opføre et madpakkehus som supplement til institutionens øvrige faciliteter.
Institutionen er delvist omfattet af byplanvedtægt 1 samt tillæg 1 og 2 til byplanvedtægt 1, som udlægger området til offentligt formål i form af et grønt område, som skal anvendes til friareal og stier til områdets bebyggelse. Jf. byplanvedtægten samt tillæg 1 er det ikke tilladt at opføre bebyggelse inden for institutionens vestlige område.
Kortet viser byplanvedtægt 1 samt tillæg 1 og 2 til byplanvedtægt 1, matrikler og matrikel 51y, Ollerup By, Ollerup, hvor Ollerup Børnehus er beliggende.
Institutionens fysiske udviklingsmuligheder er på nuværende tidspunkt begrænset til det areal, som ikke er omfattet af byplanvedtægten. Det er derfor ikke muligt at udvikle ejendommen, som en samlet enhed i overensstemmelse med den gældende kommuneplanramme.
Forslag til delvis ophævelse af byplanvedtægt 1 samt tillæg 1 og 2 til byplanvedtægt 1
Administrationen foreslår at ophæve en del af byplanvedtægten samt tillæg 1 og 2, så de ikke længere omfatter matrikel 51, Ollerup By, Ollerup, da anvendelsen og de bebyggelsesregulerende bestemmelser i byplanvedtægten samt tillæggene er forældede og uaktuelle for den pågældende matrikel, jfr. Bilag 1. (Bilag 1. Forslag til delvis ophævelse af byplanvedtægt 1).
Arealet vil dermed fremadrettet kun være reguleret af en kommuneplanramme, der udlægger området til offentlige formål i form af skoler, børne- og uddannelsesinstitutioner. Det betyder, at det forsat er muligt at anvende området til offentlige formål herunder institution.
Det vurderes ikke nødvendigt at udarbejde en ny lokalplan for matriklen, da de fremtidige forhold kan administreres via kommuneplanen, bygningsreglementet og planlovens kapitel 7 om landzone.
Miljøscreening
Forslaget er screenet i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer. Konklusionen er, at der ikke skal udarbejdes en miljørapport, da miljøscreeningen viser, at der ikke forventes væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen herom offentliggøres sammen med forslaget.
Det videre forløb
Efter Plan- og Lokalsamfundsudvalgets behandling af forslaget, offentliggøres forslaget og afgørelsen om miljøvurdering, og forslaget sendes i høring i minimum 4 uger ved ejeren af det berørte areal.
Forslaget er jf. kompetencefordelingsplanen en A-lokalplan, hvilket betyder, at administrationen er bemyndiget til at behandle og vedtage lokalplanen. I det tilfælde, at der ikke indkommer høringssvar, som giver anledning til ændringer i det offentliggjorte forslag, kan administrationen derfor endeligt vedtage forslaget.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Udgifter i forbindelse med planlægningen og udfærdigelsen af forslag til delvis ophævelse af byplanvedtægt 1 afholdes af Svendborg Kommune indenfor Byg og Byudviklings eksisterende rammer.
CO2-Konsekvensvurdering
Det vurderes, at en delvis ophævelse af byplanvedtægt 1 samt tillæg 1 og 2 ikke vil få væsentlige konsekvenser i forhold til CO2.
Lovgrundlag
Planloven
Miljøvurderingsloven
Sagen afgøres i
Plan- og Lokalsamfundsudvalget.
Beslutning i Plan- og Lokalsamfundsudvalget den 07-02-2023
Indstillingen blev godkendt.
René Haahr (V) var fraværende. Som stedfortræder deltog Mette Kristensen (V).