Punkt 9 Afbureaukratisering og regelforenkling
Beslutningstema
Beslutning om valg af model for afbureaukratisering og regelforenkling i Svendborg Kommune.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget:
- At model 2 vælges.
Sagsfremstilling
Kommunalbestyrelsen anmodede den 25. januar 2022 direktionen om at der udarbejdes forslag til en proces, der skal reducere omfanget af lokalt initierede dokumentationskrav, regelsæt mv., der ikke skaber værdi for kerneopgaven.
I vedlagte kommissorium præsenteres 3 modeller til håndtering af afbureaukratiserings- og regelforenklingsprocessen i Svendborg Kommune. Modellerne præsenterer forskellige ambitionsniveauer og ressourceforbrug:
Model 1: Intranetmodellen
Model 2: Dialogmodellen
Model 3: Den samskabte styringsmodel
Det anbefales, at regelforenklingsprocessen koordineres med organisationens arbejde med psykologisk tryghed. Det anbefales endvidere, at processen forankres i HMU.
Direktionen anbefaler model 2 ud fra en afvejning mellem ressourceforbrug og effekt. Det skal bemærkes, at modellen allerede er i proces på ældreområdet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ressourceforbruget afhænger af valg af model og niveauet for skalering.
Sagen afgøres i
Kommunalbestyrelsen
Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2022
Udvalget indstiller model 2, idet denne suppleres med model 1.
Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 28-06-2022
Godkendt.
Afbud fra Stina Sølvberg Thomsen (Ø) og Dorthe Ullemose (O). Som suppleanter deltog Johan Weltzin Kristensen (Ø) og Marianne Mix Larsen (O).