Punkt 4 Afrapportering af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2021 og af mangfoldige læringsmiljøer som fortsat politisk indsatsområde 2023-2024
Beslutningstema
Godkendelse af afrapportering af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2021-2022 og mangfoldige læringsmiljøer som fortsat politisk indsatsområde i 2023-2024.
Indstilling
Direktionen indstiller,
- At Børne-, Unge og Uddannelsesudvalget godkender afrapporteringen af tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud 2021-2022
- At Børne-, Unge og Uddannelsesudvalget godkender mangfoldige læringsmiljøer som fortsat politisk indsatsområde i 2023-2024
Sagsfremstilling
Den 21. december 2021 vedtog Folketinget en ændring af dagtilbudsloven, hvori der fremgik en række øgede krav til indholdet i det styrkede tilsyn i kommunale og selvejende dagtilbud.
Med loven fulgte også krav om offentliggørelse af kommunens rammer for tilsynet samt offentliggørelse af tilsynsrapporter pr. børnehus/dagplejegruppe.
Den 7. oktober 2020 godkendte udvalget en justering af det pædagogiske tilsyn med KIDS observationer af den pædagogiske praksis som hovedelement i tilsynet.
På udvalgsmødet den 17. august 2022 godkendte udvalget ”Rammer for pædagogisk tilsyn i Svendborg Kommune” som beskriver indholdet i tilsynet, formålet, observationsredskabet KIDS og elementerne i et pædagogisk tilsynsforløb.
Med udgangspunkt i de godkendte rammer blev der i perioden september 2021-oktober 2022 foretaget pædagogisk tilsyn i alle kommunale og selvejende børnehuse samt i et dagplejeområde.
Tilsyn i de resterende fire dagplejeområder vil blive foretaget i første halvår af 2023.
De godkendte rammer er offentliggjort på Svendborg Kommunes hjemmeside.
På baggrund af hvert KIDS tilsynsbesøg har der været afholdt tilsynsmøde med gennemgang af resultaterne fra tilsynet.
Alle børnehuse og dagplejeområdet har efter et tilsyn inddraget medarbejderne i det udviklingsarbejde, tilsynet har givet anledning til samt orienteret forældre og forældrebestyrelser om resultaterne af tilsynet.
Tilsynsrapporterne er offentliggjorte på de enkelte børnehuse og dagplejegruppers hjemmeside.
Evaluering af tilsynet med KIDS
Som opfølgning på tilsynsrunden har der været afholdt en evaluering i hvert ledelsesteam om erfaringerne med tilsynet og brugen af KIDS som afsæt for arbejdet med at skabe pædagogisk udvikling.
Evalueringen viste følgende:
- Tilsynet opleves som meningsfuldt og det er givende at observere i hinandens børnehuse
- Observationsredskabet KIDS giver et godt indblik i kvaliteten i dagtilbuddet
- Det er relevant med videndeling på tværs af børnehuse, da det giver ny inspiration
- Tilbagemeldingerne til medarbejderne er brugbare i den pædagogiske praksis
- Forældre får et konkret indblik i styrker og opmærksomheder i det pædagogiske arbejde
- KIDS-tilsynet kan benyttes som en evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan
Faglige opmærksomheder på baggrund af tilsyn
Overordnet set er kvaliteten god eller meget god i de kommunale og selvejende børnehuse og dagplejeområde indenfor alle tre KIDS temaer: Fysiske omgivelser inde og ude, Relationer samt Leg og aktivitet.
I alle lokale tilsynsrapporter er der eksempler på styrker og opmærksomhedspunkter inden for hvert tema, og det fremgår, hvordan børnehuset og dagplejegruppen fremadrettet vil arbejde med udvikling.
På kommuneniveau kan der udledes følgende faglige styrker og opmærksomheder indenfor hver af de tre KIDS temaer:
Fysiske omgivelser
- Der er generelt meget gode betingelser for børnene i forhold til udendørs legepladser, adgang til natur og udeliv.
- Der er generelt en opmærksomhed på, hvordan der kan skabes flere rum i rum indendørs for at give børnene bedre mulighed for at lege uden at blive forstyrret samt en opmærksomhed på at skabe æstetiske børnemiljøer.
Relationer
- Der er generelt observeret gode samspil mellem børn og voksne, hvor de voksne er opmærksomme på børnenes behov, oplevelser, intentioner og følelser.
- Der er generelt en opmærksomhed på, hvordan de voksne kan hjælpe alle børn til at indgå i sociale samspil og børnefællesskaber.
Leg og aktivitet
- Børnene har generelt god adgang til forskellige legeformer, såsom rollelege, regellege og konstruktionslege. Og der observeres generelt gode muligheder for både de mere stille og fordybende lege og de mere aktive og fysisk udfordrende lege.
- Der er generelt en opmærksomhed på, hvordan der kan skabes muligheder for flere voksenigangsatte lege og aktiviteter på legepladsen om eftermiddagen for de børn, som kunne have behov for det.
Ved behov for skærpet tilsyn i et børnehus eller dagplejegruppe bliver det politiske udvalg orienteret.
Uanmeldt tilsyn
Som led i ”Rammen for pædagogisk tilsyn i Svendborg Kommune”, skal der være tilsyn hvert år. Inden næste KIDS tilsyn i september 2023 – oktober 2024, vil der som opfølgning på ovenstående tilsynsrunde blive foretaget uanmeldt tilsynsbesøg i alle børnehuse i 2023.
Mangfoldige læringsmiljøer som fortsat politisk indsatsområde
Af dagtilbudsloven § 3a kan kommunalbestyrelsen hvert andet år drøfte og beslutte et politisk indsatsområde, som bidrager til dagtilbuddenes arbejde med kerneopgaven: At skabe trivsel, læring, udvikling og dannelse for alle børn.
På udvalgsmødet den 13. januar 2021 blev mangfoldige læringsmiljøer besluttet som politisk indsatsområde på dagtilbudsområdet for en toårig periode.
Som led i denne beslutning har alle børnehuse bidraget med eksempler på, hvordan et generelt fokus på mangfoldige læringsmiljøer bidrager til at omsætte kerneopgaven.
Eksemplerne er afstedkommet i forbindelse med børnehusenes lovpligtige evaluering af deres pædagogiske læreplan fra sommeren 2022.
Eksemplerne kobler sig særligt på arbejdet med følgende elementer fra det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan:
- Det pædagogiske læringsmiljø
- Leg
- Børn i udsatte positioner
- Børnefællesskaber og børnesyn
Eksemplerne vedrører blandt andet, hvordan der gennem legen kan arbejdes med børnesyn, børnefællesskaber og mindre børnegrupper i det pædagogiske læringsmiljø, der giver deltagelsesmuligheder for alle børn.
Der lægges op til at fortsætte det politiske indsatsområde i 2023-2024 med henblik på at:
- Styrke de mangfoldige læringsmiljøer så flere børn oplever trivsel, læring, udvikling og dannelse
- Justere og udvikle resurseindsatser til børn i udsatte positioner i de almene læringsmiljøer
Til orientering er Svendborg Kommune tilmeldt KL’s partnerskab i 2023 om stærke børnefællesskaber på dagtilbudsområdet. Ønsket med partnerskabet er sparring, forskning og videndeling med andre kommuner med samme opmærksomhed på at arbejde med udvikling, organisering og indsatser i forhold til inkluderende børne- og læringsfællesskaber på almen- og specialområdet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Ingen
CO2-Konsekvensvurdering
Ingen
Lovgrundlag
Dagtilbudsloven § 3 og §5
Sagen afgøres i
Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget
Beslutning i Børne- Unge- og Uddannelsesudvalget den 07-12-2022
Godkendt.
Godkendt mangfoldige læringsmiljøer som det politiske indsatsområde i 2023-2024 med henblik på, at
- Styrke de mangfoldige læringsmiljøer så flere børn oplever trivsel, læring, udvikling og dannelse
- Justere og udvikle resurseindsatser til børn i udsatte positioner i de almene læringsmiljøer