Punkt 4 Årsrapport fra borgerrådgiver for perioden 1. oktober 2019 til 31. oktober 2020
Beslutningstema
Årsrapport fra Borgerrådgiver for perioden 1. oktober 2019 til 31. oktober 2020.
Indstilling
Direktionen anbefaler at:
- Byrådet tager borgerrådgiverens årsrapport til efterretning.
Sagsfremstilling
Borgerrådgiveren har lavet sin første årsrapport.
Borgerrådgiveren blev ansat 1. september 2019 og brugte første måned til at starte funktionen op, således at Borgerrådgiveren reelt gik i gang 1. oktober 2019.
Der har i alt været 131 henvendelser i perioden for årsrapporten.
Henvendelserne er i rapporten delt op på typer af henvendelser, og hvilke områder det drejer sig om.
Til orientering har der i perioden fra november 2020 til april 2021 været 118 henvendelser.
Rapporten omhandler:
- Etablering af borgerrådgiverfunktion
- Oplysninger om henvendelser
- Overordnede temaer i henvendelser
- Borgerrådgiverens anbefalinger
- Foreløbige reaktioner fra borgerne
- Opfølgning på temaerne
Administrationen har sat arbejde i gang med anbefalingerne.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har i foråret 2021 drøftet kontrolgruppens arbejde – herunder kontrolgruppens værdigrundlag. Værdigrundlaget danner rammen om, hvordan kontrolgruppen arbejder og hermed sikrer værdigrunden en tydelig ramme for medarbejdere og samarbejdspartnere.
Udover rapporten er vedlagt funktionsbeskrivelse på Borgerrådgiver, som beskriver borgerrådgiverens opgaver.
Borgerrådgiver Anstina Krogh deltager på Økonomiudvalgsmødet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Borgerrådgiveren er ansat på 20 t. ugentligt.
Lovgrundlag
Kommunestyrelsesloven § 65e.
Sagen afgøres i
Byrådet
Beslutning i Økonomiudvalget den 18-05-2021
Indstilles at Byrådet tager årsrapporten til efterretning.
Beslutning i Byrådet den 25-05-2021
Til efterretning.
Afbud fra Jesper Ullemose (V). Som suppleant deltog Ulrik Sand Larsen (V).