Punkt 21 Markedsføring af Svendborg som budgettema 2022
Beslutningstema
Forslag om at kommunen afsætter midler til fortsat at kunne understøtte væksten af tilflyttere og turister til Svendborg Kommune via strategiske markedsføringskampagner.
Indstilling
Direktionen indstiller til Økonomiudvalget, at Erhvervskontoret udarbejder et budgettema for 2022, der omhandler
- En markedsføringsføringsstrategi 2022-25 af kommunens styrker over for kommende tilflyttere med fokus på emner som fx kultur, uddannelse, idræt, erhverv og iværksætteri.
- Et markedsføringstiltag målrettet turister i samarbejde med Svendborg Event og Destination Fyn.
Sagsfremstilling
Der er godt gang i bosætningen i Svendborg Kommune. Den tendens skal vi holde fast i. Det kræver, at vi markedsfører Svendborg Kommune strategisk med fokus på de ting, som alle kan være stolte af. Det samme gælder de turister, vi kan få til byen – de skal fortsat ikke være i tvivl om, at ”Det skal være Fyn”, når de skal vælge deres feriedestination.
Strategi og kampagne på baggrund af undersøgelse
Erhvervskontoret står på mål for, at Svendborg Kommune kan arbejde strategisk med en kampagne ud fra den kommende kvalitative og kvantitative undersøgelse af tilflyttere, Erhverv forventer at have klar senest medio juni 2021. Der er tale om et tværkommunalt samarbejde med It, Data og Digitalisering som vigtige sparringspartnere samt dialog i Bosætningsgruppen med deltagere fra både Plan & Udvikling og Fællessekretariatet i Teknik og Miljø. Arbejdet skal desuden tilrettelægges og gennemføres i tæt samarbejde med eksterne parter, herunder f.eks. Svendborg Event og Erhvervsrådet.
Hvis Svendborg skal sørge for at gøre et længevarende indtryk hos kommende tilflyttere, skal vi arbejde med en markedsføringskampagne, der øger kendskabet til vores område, og som fastholder interessen og lysten til at handle – eksempelvis kontakte en ejendomsmægler eller søge et job i nærheden. Valget af kommunikationsformer skal drøftes nærmere, når undersøgelsen ligger klar og er bearbejdet. Men strategien er at fange, udvide og forankre interessen for Svendborg som en attraktiv kommune.
Omfang af markedsføring
Hvis kommunens image skal vedligeholdes, og vi skal kunne tiltrække både kommende borgere og turister, bør vi blive ved med at fortælle de gode historier og vise, hvad Svendborg Kommune har at tilbyde. Netop nu har vi en god tilflytning, og den skal vi holde fast i.
Det er også vigtigt for hele kommunen at få turister til smukke Sydfyn – dels er det vigtigt for mange af kommunens erhvervsdrivende, og så er det heller ikke utænkeligt, at en ferie i Svendborg kan ende med et besøg hos en lokal ejendomsmægler og en tilflytning.
Vi forestiller os to adskilte kampagner for hhv. bosætning og turisme med film og tekster, der portrætterer Svendborg Kommunes fordele på flotteste vis og gerne strækker sig over ca. ½ år.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det foreslås, at der udarbejdes et budgettema for 2022. Overslaget kunne se således ud:
|
Erhvervskontorets nuværende budget giver ikke mulighed for at lave en tilstrækkelig markedsføring.
De erhvervsmæssige konsekvenser vil være, at Svendborg Kommunes image generelt styrkes.
CO2-Konsekvensvurdering
Indsatserne skønnes ikke at have direkte effekter på emission af CO2.
Lovgrundlag
Offentlighedsloven
Sagen afgøres i
Økonomiudvalget
Beslutning i Økonomiudvalget den 20-04-2021
Godkendt.
Afbud fra Hanne Klit (A) og John Arly Henriksen (A). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Karl Magnus Bidstrup (A).