Punkt 9 Projektforslag fra Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle Fjernvarme
Beslutningstema
På baggrund af en forudgående proces med udarbejdelse og revision af tidligere projektforslag, skal det færdige projektforslag for fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle nu udsendes i høring hos berørte parter samt grundejere, der skal afgive areal til ledningsføring.
Projektforslaget omfatter opførslen af en fjernvarmecentral med en 4 MW luft-til-vand varmepumpe og 7 MW gaskedel som backup samt konvertering af landsbyerne Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle inkl. fritliggende bygninger mellem byerne til fjernvarmeforsyning.
Indstilling
Direktionen indstiller til Miljø og Naturudvalgets godkendelse, at
- Projektforslag for fjernvarmeforsyning af Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle sendes i fire ugers høring hos berørte parter, efter varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens bestemmelser.
Sagsfremstilling
Svendborg Kommune er varmeplanmyndighed. Hvis et varmeforsyningsselskab ønsker at ændre i
varmeforsyningen, skal der indsendes et projektforslag, som kommunen skal godkende.
Svendborg Kommune har pligt til at sikre sig, at det lovmæssige grundlag for projektforslaget er til
stede, herunder at en høring af projektforslaget gennemføres. Projektforslaget skal sendes i fire ugers høring hos berørte parter (Evida, Svendborg Fjernvarme, Svendborg Kraftvarme og Sydfyns Elforsyning A/S) samt hos 7 grundejere, der skal afgive areal til ledningsføring jf. projektbekendtgørelsen.
Ollerup – V. Skerninge – Ulbølle Fjernvarme A.m.b.a. indsendte den 10. juli 2015 et projektforslag til Svendborg Kommune om at etablere et nyt varmeværk placeret i industriområdet i V. Skerninge (ved Industrivej).
Der blev givet en godkendelse til det reviderede projektforslag d. 26. juni 2018. I projektforslaget blev byområderne Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle, inkl. fritliggende bygninger mellem byerne
konverteret til fjernvarme. Fjernvarmen skulle baseres på biomasse (halm-fyr) og varmepumper. Der blev også planlagt en naturgasfyret kedel til at dække spidsbelastninger.
Denne godkendelse blev påklaget til Energiklagenævnet af Dansk Gas Distribution (Senere Evida).
Ollerup – V. Skerninge – Ulbølle Fjernvarme A.m.b.a indgik i 2020 en aftale med Evida om, at Evida ville trække klagen i Energiklagenævnet tilbage, hvis fjernvarmeselskabet ville lave et nyt projektforslag baseret på varmepumper.
Derved er Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle inkl. de fritliggende bygninger mellem byerne fortsat udlagt til fjernvarmeforsyning i varmeplanen jf. bilag 1.
D. 17. marts 2021 indsendte Ollerup – V. Skerninge – Ulbølle Fjernvarme A.m.b.a. et nyt projektforslag jf. bilag 2. I projektforslaget forsynes byområderne Ollerup, V. Skerninge og Ulbølle inkl. de fritliggende bygninger mellem byerne med fjernvarme via en 4 MW luft-til-vand varmepumpe og en 7 MW gaskedel som backup.
I projektforslaget er det ansøgte sammenlignet med:
- En reference, hvor der sker en kraftig udbygning af individuelle luft-til-vand varmepumper, som følger samme hastighed som udbygningen af fjernvarmen i projektalternativet.
- Fjernvarme forsynet med biomassekraftvarme.
- Et alternativ, hvor Svendborg Fjernvarme forsyner området gennem en transmissionsledning.
Det er beskrevet i projektforslaget, at der skal konverteres 556 forbrugere svarende til et varmeforbrug på 13.347 MWh/år for at projektet er selskabsøkonomisk rentabelt. Dette svarer til 49 % tilslutning ud af de 1.135 potentielle forbrugere, der i dag er i forsyningsområdet. Der vil blive stillet vilkår om godkendelse ud fra tilstrækkelig tilslutning til positiv selskabsøkonomi. I projektforslaget forventes en konvertering på 893 forbrugere inklusiv 16 storforbrugere frem mod 2030. Kort med fjernvarmecentral og forventet ledningsføring kan ses i bilag 3.
Projektforslaget viser, at der vil være en positiv samfundsøkonomisk, selskabsøkonomisk og brugerøkonomisk gevinst ved gennemførsel af projektforslaget med udbygningen af fjernvarme. Samfundsøkonomien er bedre ved fjernvarmealternativet i forhold til individuelle varmepumper, fjernvarme med biomassekraftvarme og levering af varme fra Svendborg Fjernvarme.
De samfundsøkonomiske beregninger viser et samfundsøkonomisk overskud ved fjernvarmealternativet frem for individuelle varmepumper på 6,3 mio. kr. ekskl. moms (nutidsværdi over 20 år). Der skal konverteres 839 forbrugere, svarende til et varmebehov på 18.398 MWh/år, for at projektet er samfundsøkonomisk rentabelt. Beregningerne viser et selskabsøkonomisk overskud set over beregningsperioden på 38,0 mio. kr. over 20 år. Den beregnede besparelse for den enkelte forbruger ved fjernvarme i stedet for individuel varmepumpe ligger på ca. 1.150 kr./år for en bolig ud fra de givne forudsætninger.
I projektforslaget er det beskrevet, at fortsat brug af individuelle fossile brændsler vil have en udledning på 73.500 tons CO2 over en 20-årig periode. Ved en kraftig udbygning af individuelle varmepumper (referencen) vil udledningen udgøre 3.198 tons CO2 over en 20-årig periode. Ved gennemførsel af fjernvarmeprojektet vil udledningen udgøre 4.856 tons CO2 over en 20-årig periode. Den højere udledning ved fjernvarmen sammenlignet med varmepumperne skyldes primært brugen af gaskedlen som backup. Der vil derved ske en kraftig reduktion i CO2-udledningen og de øvrige miljøparametre gennem fjernvarmeprojektet i forhold til nuværende fossile situation.
Sagsbehandlingen, herunder miljøgodkendelse, koordineres sideløbende med den politiske behandling i Økonomiudvalget i forhold til lån og kommunegaranti.
Efter høringsperioden og under hensyntagen til de eventuelle indkomne bemærkninger kan projektforslaget endeligt behandles af Byrådet med afsæt i en energimæssig, samfundsøkonomisk og miljømæssig vurdering af projektet.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Den samlede investering i projektet forventes at beløbe sig til ca. 125 mio. kr. for det
fuldt udbyggede anlæg. Der er forudsat et investeringsbehov i etableringsfasen på ca. 100 mio.
kr., og herefter løbende i alt ca. 25 mio. kr. til brug for den fulde konvertering af de i alt 893
potentielle forbrugere i området. Selskabet vil anmode Svendborg Kommune om kommunegaranti til investeringsbehovet i etableringsfasen.
Fjernvarmeselskabet har modtaget et lånetilbud med 0,5% rente over 30 år. Der er regnet med en garantiprovision på 3% i etableringsfasen og derefter 1% i driftsfasen.
CO2-Konsekvensvurdering
I projektforslaget er det beskrevet, at fortsat brug af individuelle fossile brændsler vil have en udledning på 73.500 tons CO2 over en 20-årig periode. Ved gennemførsel af fjernvarmeprojektet vil udledningen udgøre 4.856 tons CO2 over en 20-årig periode. Der vil derved ske en kraftig reduktion i CO2-udledningen gennem fjernvarmeprojektet i forhold til nuværende fossile situation.
Lovgrundlag
Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg
(Projektbekendtgørelsen). Bek. nr. 1794 af 2. december 2020.
Lov om varmeforsyning (Varmeforsyningsloven). Lov nr. 382 af 13. juni 1990, Jf. lovbek. nr. 1215
af 14. august 2020.
Sagen afgøres i
Miljø- og Naturudvalget.
Beslutning i Miljø- og Naturudvalget den 13-04-2021
Indstillingen godkendt.
Susanne Gustenhoff (Ø) var fraværende. Som suppleant deltog Jesper Kiel (Ø).