Punkt 14 Iværksætteri som fortsat styrkeposition i Svendborg efter projekt Medstrøm
Beslutningstema
Forslag om at kommunen afsætter midler til fortsat at kunne understøtte iværksættere med kompetenceudvikling for at opnå at iværksættervirksomhederne overlever og vækster.
Indstilling
Direktionen indstiller til Teknik- og Erhvervsudvalget, at det overfor Økonomiudvalget anbefales, at
- Erhvervskontoret/Fremtidsfabrikkerne udarbejder et budgettema for 2022, der lægger op til hhv. en basisversion og/eller en udvidet version for kommunens iværksætterindsats.
Sagsfremstilling
Iværksætteri er en styrkeposition for Svendborg, der bliver lagt mærke til udenfor kommunegrænsen fx af tilflyttere og ’tilbageflyttere’. Det gør der selvfølgelig, først og fremmest på grund af de driftige borgere og det kultur- og erhvervsliv, kommunen er begunstiget med - men også fordi kommunen har gjort en bevidst og ambitiøs indsats for iværksætteriet de sidste ti år.
Hvis det omdømme ikke skal forfalde, skal det vedligeholdes. I krisetider ses ofte en opblomstring af nystartede virksomheder. Bl.a. pga. af mistede jobs, men også fordi der ud af kriser opstår nye muligheder og idéer - og her er det særligt aktuelt at kunne hjælpe de nye virksomheder.
Efter afslutningen af EU-projektet Medstrøm i dec. 2020 har lokale iværksættere ikke adgang til de længerevarende iværksættertilbud, som har haft en markant, dokumenteret effekt for virksomhedernes vækst og overlevelse. Det anbefales derfor, at kommunen afsætter egne midler, hvis iværksættermiljøet og udviklingen af virksomhederne i kommunen fortsat skal styrkes. Herved kan der opnås:
• At en større andel af iværksættere i kommunen overlever. Medstrøms resultater peger på, at deltagerne kan hjælpes til en overlevelse (over de fire første år) på 85, mod 67% normalt. Det burde dermed være muligt at løfte den samlede overlevelse i kommunen op over 70% (hvor de allerbedste kommuner i regionen ligger).
• At de virksomheder, som deltager i de længere forløb, bliver så godt rustede, at de i gennemsnit vokser med samme fart som Gazelle-virksomheder (dvs. fordobler deres omsætning mellem år to og år fem) – selvom de ikke nødvendigvis at lever op til Gazelle kriterierne for størrelse fra starten (omsætning på 1 mio. kr.) og virksomhedsform (aps. eller a/s).
• At iværksætteri i Svendborg derfor fremstår som en tiltrækkende og realistisk mulighed. Både for indbyggere (enten fordi de har en drøm, en god idé, eller fordi er ledige) og for tilflyttere (med eller uden CVR-nummer).
Erhverv kan fx arbejde videre med én af følgende to muligheder:
- BASISVERSION - med fokus på de nyeste iværksættere – på tværs af brancher og iværksættertyper – med en tilpasset egenbetaling. Rækkevidde/behov: ca. 100 virksomheder.
- UDVIDET VERSION - som også omfatter forretningsudvikling til dem, som er kommet længere og vil mere. Større andel af egenbetaling, som afspejler at deltagerne har højere betalingsevne. Rækkevidde/behov: Yderligere 100 virksomheder.
Det planlagte indhold og yderligere information om de to versioner er beskrevet i Bilag 1 (Bilag 1. Indhold i iværksætterindsatser).
For resultaterne i Medstrøm henvises til Økonomiudvalgets behandling på mødet 8. december 2020 Bilag 2 (Bilag 2. ØU Referat 2020.12.08 Punkt 19).
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Det foreslås, at der udarbejdes et budgettema for 2022. Afhængig af hvilken model der arbejdes videre med vil udgifterne udgøre enten 1.000.000 kr. for basisversionen eller 1.750.000 kr. for den udvidede version.
|
| 2021 | 2022 og derefter |
BASIS VERSION | Budget | 1.250.000 kr. | 1.200.000 kr. |
Egenbetaling | - 100.000 kr. | - 200.000 kr. | |
Kommunal udgift | 1.150.000 kr. | 1.000.000 kr. | |
UDVIDET VERSION | Budget | 1.775.000 kr. | 2.300.000 kr. |
Egenbetaling | - 225.000 kr. | - 550.000 kr. | |
Kommunal udgift | 1.550.000 kr. | 1.750.000 kr. |
Erhvervskontorets nuværende budget for 2021 giver ikke mulighed for at videreføre aktiviteterne, så hvis der ikke skal være et afbræk, forudsætter det, at der gives en tillægsbevilling til Erhvervskontoret på enten 1.150.000 kr. eller 1.550.000 kr. i 2021 alt efter hvilken model, der vælges. Direktionen kan ikke indenfor udvalgets budget for 2021 pege på finansiering af tillægsbevillingen.
Budgettet for 2021 afspejler dels, at der er engangsudgifter forbundet med opstarten, dels at nogle af aktiviteterne, især i den udvidede version, tager tid at bygge op.
Iværksættere fra de andre (syd)fynske kommuner kunne fx deltage med tredobbelt egenbetaling (hvor merprisen efter aftale kan dækkes af deltagerens kommune). Dette er ikke indregnet i budgettet ovenfor, da det endnu er uvist hvor stor efterspørgslen vil være til den højere pris og/eller hvor mange af de andre kommuner, der vil betale for deres borgere.
Indsatserne vil bidrage til at flere af kommunens iværksættere lykkedes, og dermed gøre det fortsat attraktivt at være iværksætter i Svendborg Kommune. Det påvirker jobskabelsen positivt og vil sandsynligvis have afledte effekter på kommunens bosætning og image.
CO2-Konsekvensvurdering
Indsatserne skønnes ikke at have direkte effekter på emission af CO2. De indirekte effekter i form af fx øget produktion (og dermed potentielt øget emission) eller nye grønne løsninger (og dermed potentielt mindsket emission) kan der ikke sættes tal på.
Lovgrundlag
Erhvervsfremmeloven.
I den udvidede version skal tilbuddene efter erhvervsfremmeloven koordineres med Erhvervshus Fyn for at undgå overlap (ligesom de er blevet i Medstrøm).
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 11-03-2021
Indstillingen anbefales overfor Økonomiudvalget med bemærkning om, at der først i forbindelse med budgetforhandlingerne tages stilling til versionen af indsatsen.
Beslutning i Økonomiudvalget den 23-03-2021
Godkendt.
Afbud fra John Arly Henriksen (A) og Mette Kristensen (V). Som suppleanter deltog Pia Dam (A) og Lars Erik Hornemann (V).