Punkt 13 Herregårdsruten – indstilling af ny cykelrute på Fyn og Øerne til national cykelrute
Beslutningstema
Fyn og Øerne er gennem Bike Island Fyn-projektet ved at få opbygget en rigtig god kendskabsgrad i forhold til at være hotspot for nationale og internationale cykelturister. Især den nationale cykelrute, N8-Østersøruten, har været med til at øge kendskabsgraden. Østersøruten løber som et 8-tal gennem Sydfyn (og Syddanmark) og er et godt og fortsat vigtigt cykelprodukt, men fra et fynsk synspunkt, mangler der en rute, som er rent fynsk, og som fastholder turisterne på Fyn og Øerne, og samtidig får koblet et godt cykelprodukt til de kommuner, som ikke ligger på Østersøruten, og som tilmed kommer de lokale borgere til gode. Derudover er det ikke alle eksisterende regionale skiltede cykelruter på Fyn, der er tidssvarende – hverken ud fra et sikkerhedsmæssigt eller herlighedsmæssigt synspunkt.
Ambitionen er derfor at skabe en ren fynsk, national cykelrute, der vil styrke vores cykelprodukt på Fyn og Øerne samt give en markant øget turismeomsætning til det lokale erhverv og ikke mindst spredning af turismeomsætningen længere rundt på Fyn og Øerne. Desuden vil cykelruten være med til at forlænge turistsæsonen og være til glæde for de lokale borgere i samtlige fynske kommuner.
Derfor er der i løbet af det sidste år blevet arbejdet på at kortlægge den mest naturskønne og seværdige cykelrute rundt på Fyn og Øerne. En rute der både viser turisterne den lokale natur, og samtidig kommer forbi de mange attraktioner, gårdbutikker og herregårde. Herregårdsruten er dermed et cykelruteprodukt, som har potentiale til at give en god afsmittende effekt på det lokale handelsliv, overnatningssteder samt andre turismeaktører. Med kombinationen af Østersøruten og Herregårdsruten vil Fyn stå med et virkelig stærkt kort i konkurrencen om cykelturister, både set fra et nationalt, men også internationalt synspunkt.
Indstilling
Det indstilles til Teknik- og Erhvervsudvalget,
a) at der gives tilsagn til, at Destination Fyn på vegne af de 10 fynske kommuner indsender en ansøgning til Vejdirektoratets SUV-udvalg den 15. februar 2021 om at kategorisere den kommende cykelrute som national cykelrute
b) at der bakkes op ift. at understøtte processen med udarbejdelse af skilteplaner for Herregårdsruten.
c) at skiltning af Herregårdsruten indtænkes i planlægningen ude i den enkelte kommune – både ud fra et budgetmæssigt og et procesmæssigt perspektiv – med forbehold for fordeling af de faktiske endelige skiltningsomkostninger.
Sagsfremstilling
Herregårdsruten – en kommende national cykelrute på 625 km
Herregårdsruten bliver en 625 km langcykelrute, der kører gennem alle 10 fynske kommuner. Ruteforløbet er blevet kortlagt i et tæt samarbejde mellem Destination Fyns og turisme- samt plan- og miljøafdelingerne i de enkelte kommuner for at sikre, at der tages højde for lokale ønsker og præferencer, både ift. infrastrukturmuligheder, men også for at få ruten til at passere forbi relevante lokale seværdigheder og kommercielle turistaktører. (Se Bilag 1, der beskriver forventet ruteforløb).
Ambitionen er altså at skabe en ren fynsk, national cykelrute, der vil styrke cykelproduktet på Fyn og Øerne samt give en markant øget turismeomsætning til det lokale erhverv og ikke mindst sprede turismeomsætningen længere rundt på Fyn og Øerne. Cykelruten vil være med til at forlænge turistsæsonen og være til glæde for de lokale borgere i samtlige fynske kommuner. Med kombinationen af Østersøruten og Herregårdsruten vil Fyn stå med et virkelig stærkt kort i konkurrencen om cykelturister, både set fra et nationalt, men også internationalt synspunkt.
En national kategorisering vil styrke rutens positionering både nationalt og internationalt som anerkendt cykelrute, hvilket vil lette og forbedre markedsføringen cykelturismemulighederne på Fyn og øerne betragteligt. Ruten kommer automatisk med i den generelle markedsføring, der laves nationalt og internationalt om de danske nationale cykelruter, og blive koblet på det internationale cykelrutenet.
Det bliver også lettere at markedsføre cykelturisme på tværs af kommunegrænser og i Destination Fyn. Længden på ruten er også afgørende, da Herregårdsruten med sine ca. 625 km. er lang nok til en længere cykelferie eller flere, og så kan man som cykelturist koble sig på Østersøruten (N8), hvis man ønsker at lave sløjfer på Fyn og Øerne, og ikke cykle hele ruten rundt. Det vil desuden gøre det mere oplagt for cykelturister at lave en kobling med andre nationale cykelrute, hvilket igen styrker den fynske rute. En national kategorisering øger desuden mulighederne for at søge eksterne fonde til finansiering af eksempelvis fysiske kendetegn/landart, infoskilte, madpakkehuse, bikestations m.m. langs ruten.
Kategoriseringen kræver en godkendelse i Vejdirektoratets SUV-udvalg. En ansøgning til Vejdirektoratet forudsætter, at der er opbakning fra kommunerne idet Vejdirektoratet kun vil godkende en national cykelrute, såfremt kommunerne også er indforstået med at få den skiltet.
Bilag 1:
Herregårdsruten fordelt pr. kommune:
En stor del af Herregårdsruten ligger på eksisterende skiltet cykelrute, hvilket gør skiltningen samt vedligehold billigere, end ved en helt ny skiltet cykelrute.
Langeland: Ca. 160 km. hvoraf ca. 105 km. er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren kan genbruges.
Ærø: Ca. 33 km. hvoraf ca. 25 km. er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren kan genbruges.
Nyborg: Ca. 53 km. hvoraf de ca. 27 km. er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren vil kunne genbruges.
Svendborg: Ca. 78 km. hvoraf ca. 8 km. er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren kan genbruges, og ca. 22 km. er på Østersøruten, hvor der blot skal skilt op i hver ende om, at Herregårdsruten følger Østersøruten.
Faaborg-Midtfyn: Ca. 42 km. hvoraf ca. 11 er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren kan genbruges, og ca. 6 km. er langs Østersøruten, hvor der blot skal skilt op i hver ende om, at Herregårdsruten følger Østersøruten.
Assens: Ca. 82 km. hvoraf ca. 32 km. er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren kan genbruges, og 10 km. er langs Østersøruten, hvor der blot skal skilt op i hver ende om, at Herregårdsruten følger Østersøruten.
Middelfart: Ca. 64 km. hvoraf ca. 28 km. er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren kan genbruges, og ca. 21 km. er langs Østersøruten, hvor der blot skal skilt op i hver ende om, at Herregårdsruten følge Østersøruten.
Nordfyn: Ca. 94 km. hvoraf de 48 km. er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren kan genbruges. (OBS! Ruten er endnu ikke godkendt af VisitNordfyn, og antallet af kilometer kan derfor blive mindre).
Odense: Ca. 27 km. hvoraf ca. 24 km. er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren kan genbruges.
Kerteminde: Ca. 19 km. hvoraf ca. 3 km. er på skiltet regional cykelrute, hvor standeren kan genbruges.
Økonomiske og erhvervsmæssige konsekvenser
Der er for den enkelte kommune ingen omkostninger forbundet med selve ansøgningen til national cykelrute eller udarbejdelse af skilteplanen. Destination Fyn har gennem en ansøgning til Erhvervsfremmebestyrelsen hentet finansiering til en stor del af arbejdet med skiltningen.
Finansieringen vil dække skilteplanlægningen og udarbejdelse af selve skilteplanen, der er en detaljeret plan for ruten som også angiver et fælles princip for skiltetype og placering. De enkelte kommuner modtager en præcis placering for opsætning af skilte herunder en oversigt over, hvilke typer af skilte, der skal bruges hvor. En del af rutestrækningen løber på eksisterende regionale ruter, hvorfor det vil være muligt at genbruge en del af de eksisterende skiltestandere. Bilag 1 viser et foreløbigt kort og estimat for antal af km, som skal skiltes i hver kommune.
Herudover dækker finansieringen også en del af skiltene. Det formodes dog ikke, at finansieringen kan dække den fulde skiltning. Det må derfor forventes, at selve skiltningen vil være forbundet med en udgift for den enkelte kommune. Når den færdige skilteplan foreligger i løbet af foråret, vil kommunerne blive præsenteret for det præcise bud på, hvor stor omkostningen i den enkelte kommune vil være. Ambitionen er, at selve skiltningen skal forestå i efteråret 2021 / foråret 2022.
Grundet processer i Vejdirektoratets SUV-udvalg, hvor der afholdes relativt få årlige møder, ønsker Destination Fyn, for ikke at forsinke processen med skiltningen, allerede på SUV-udvalgets kommende møde den 15. februar 2021, at få behandlet en ansøgning om, at Herregårdsruten får en national status d. 15. februar 2021.
Det bemærkes, at såfremt visionen om at rejse midler til at skabe det fynske cykeleksperimentarium lykkes, vil disse midler også finansiere den fulde skiltning af Herregårdsruten.
CO2-Konsekvensvurdering
Ikke relevant
Sagen afgøres i
Teknik- og Erhvervsudvalget.
Beslutning i Teknik- og Erhvervsudvalget den 04-02-2021
Indstillingen godkendes.
Palle Fischer (C) var fraværende. Som suppleant deltog Henrik Nielsen (C).